VK (alunp. VKontakte) on Venäjän suurin ja suosituin sivusto ja sosiaalinen media.
VK on hyvin samantyyppinen Facebookin kanssa ja alussa sen pitikin olla Facebookin vastine venäjänkieliselle yleisölle. Alusta on sen jälkeen tosin kehittynyt paljon ja nyt eroavaisuuksia on kenties yhtä paljon kuin yhtäläisyyksiä.
VK:ssa voi tehdä kohdennettua mainontaa, mainontaa Market-alustalla ja uudelleenmarkkinointia.
VK:n asema Venäjällä ja venäjänkielisissä maissa
VK on Venäjän suurin sivusto. Sillä on 97 miljoonaa aktiivista käyttäjää kuussa ja sitä käyttää 77 % maan mobiiliyleisöstä (suurin käyttöaste Venäjällä).
Suurin VK-yleisö ovat nuoret (suurin ikäryhmä on 25-35 vuotiaat). Sitä kuitenkin käyttävät kaikki ikäryhmät ja kaikentaustaiset ihmiset.
VK:ta käytetään Venäjän lisäksi muissa venäjänkielissä maissa ja entisen Neuvostoliiton maissa. VK:ta voi käyttää 90 eri kielellä. Koko maailmassa on noin puoli miljardia rekisteröityä tiliä.
VK-mainonnan kohdentaminen
VK-mainontaa voi kohdentaa seuraavilla kriteereillä:
- ikä
- sukupuoli
- sijainti
- koulutus
- kiinnostukset + muut kriteerit.
Market-alustalla mainontaa voi kohdentaa eri yhteisöihin ja ryhmiin.
Kenelle VK-mainonta sopii?
Suomalaisista yrityksistä VK-mainonta sopii erityisesti seuraaville:
- matkailualan yritykset
- vaatekauppaketjut
- kodinelektroniikkaketjut
- terveyspalvelut
- muut B2C-yritykset ja verkkokaupat, jotka myyvät Venäjälle
- B2B-yritykset, jotka toimivat Venäjän markkinalla (esim. rakentaminen ja teollisuus).
Haluatko enemmän asiakkaita Venäjältä? Ota yhteyttä, niin saat seniorikonsulttimme laatiman ehdotuksen VK-mainonnasta!