
Voitko luottaa Google Analyticsin raportteihin ja asennuksen laatuun?
Varmista nyt, että Google Analyticsin luvut pitävät paikkansa!
Johdat markkinointia tiedolla ja ostat mainontaa datan varassa. Mutta voitko luottaa dataan? Olet tottunut tekemään päätöksiä lukujen ja analytiikan varassa. Ne ovat luotettavampia kuin fiilis. Vai ovatko?Shokki: Lähes jokaisen sivuston analytiikka on pielessä
- Suuressa verkkokaupassa sama myynti kirjautui analytiikkaan jopa 27 kertaa.
- Toisen yrityksen analytiikassa jokainen sivunlataus laskettiin kahteen kertaan.
- Kolmannen yrityksen myynti heitti kymmeniä prosentteja päivässä – sattumanvaraiseen suuntaan.
- Neljännen yrityksen myynneistä 90 % näytti tulevan verkkopankista (eikä mainonnasta).
Voitko johtaa tällaisen tiedon varassa yrityksesi markkinointia niin hyvin kuin osaisit? Voitko tehdä parhaalla mahdollisella tavalla tuottavaa mainontaa, jos et tiedä mikä kanava tuo myyntiä?
Et voi!
Mutta silti useimmissa yrityksissä toimitaan näin. Sinäkin näet Google Analyticsista täsmällisen tarkkoja lukuja, mutta ne voivat olla (ja todennäköisesti ovat!) virheellisiä.
Mitä tästä sitten seuraa? Ei ainakaan mitään hyvää…
Heitätkö rahaa ikkunasta?
Analytiikan mittausvirheet vaikuttavat kaikkeen mitä teet. Aloitetaan vaikka näistä perusasioista:
- Ostat mainontaa vääristä kanavista
- Mainostat vääriä tuotteita
- Konversio-optimointi on mahdotonta
Mitä suurempi heitto on, sitä varmemmin heität mainoseuroja ikkunasta kadulle. Kun et tiedä, kuinka suuri mittausvirhe analytiikassa on, muuttuu markkinointi arpapeliksi. Ja jos mediatoimistosi ei saa käyttöönsä tarkkaa dataa, ei paraskaan mediasuunnittelija voi auttaa sinua!
Siksi sinun on varmistettava Google Analytics -asennuksen toimivuus. Kun voit luottaa analytiikkaan, voit luottaa tekeväsi hyviä päätöksiä.
Analytiikan auditointi on kuin analytiikan tilintarkastus. Siksi auditointi kannattaa teettää yrityksellä, joka ei vastaa markkinoinnistasi tai sivustosi kehittämisestä.
Oikein toimiva analytiikka auttaa sinua myymään enemmän
Analytiikka-auditoinnilla on monta tavoitetta. Ensiksi auditointi varmistaa, että analytiikan luvut ovat niin lähellä todellisuutta kuin suinkin mahdollista.Sen jälkeen:
- Osaat ostaa mainontaa oikein.
- Tiedät kanavien todellisen tuoton.
- Konversio-optimointi on mahdollista.
Yksinkertaisesti: Voit vihdoinkin tehdä dataan perustuvia, oikeita ratkaisuja. Mainostat kanavissa, jotka tuottavat sinulle parhaiten. Ja juuri niitä tuotteita, jotka kannattavat parhaiten!
Varmistat, että Google Analytics -asennus on parhaiden käytäntöjen mukainen
Analytiikan auditointi etenee tarkan prosessin mukaan. Yli 50 kohdan tarkistuslistan perusteella:- Käyn läpi Google Analyticsin asetukset ja tarkistan kaikki tavallisimmat virhelähteet (ja vähän harvinaisemmatkin!).
- Vertaan myyntejä ja liidejä muuhun tietoon – ja selvitän virhelähteet.
- Varmistan että analytiikka mittaa mainonnan tuottoa oikein.
- Varmistan, että voit luottaa muihin mittareihin (esim. kävijämäärät, sivunlataukset, välitön poistumisprosentti) mahdollisimman tarkasti.
- Varmistan, että kaikkia olennaisia konversioita mitataan tällä hetkellä.
- Mitä Analytics-ominaisuuksia et vielä käytä, ja kuinka otat ne käyttöön?
- Noudattaako tilisi rakenne parhaita käytäntöjä – ja kuinka sinun pitäisi kehittää sitä?
- Jaetaanko dataa ja käyttöoikeuksia eri kumppaneille parhaiden käytäntöjen mukaisesti?
- Suodatatko liikenteen eri näkymistä oikealla tavalla?
- Seuraatko alidomaineja oikealla tavalla?
- Seuraatko käyttöliittymän eri elementtejä riittävän monipuolisesti, jotta voit käyttää analytiikkaa konversio-optimoinnin työkaluna?
GOOGLE ANALYTICS -auditointi 4200 € + ALV.
Kysy lisää puhelimitse 050 501 0488 tai sähköpostilla mikko.piippo@hopkins.fi

Mikko Piippo
- Google Analytics -konsultti ja kouluttaja, joka on työskennellyt Suomen suurimpien yritysten analytiikan parissa
- Melbournen ja Sydneyn Google Analytics -konferenssien (2016) sekä MeasureCamp London (2017) puhuja
- Google Analytics Individual Qualification -sertifioitu webanalyytikko vuodesta 2011
- Hopkinsin osakas