Hopkins Oy

Hopkins

  • Tiimi
  • Palvelut
    • Digitaalinen analytiikka
      • Analyysit
      • Google Analytics
      • Google Analytics 4
      • Google Tag Manager
      • Cookie consent
      • Server-side tagging
      • BigQuery-tietovarasto
      • Piwik PRO
      • Matomo
      • Attribuutiomallinnus
    • Markkinoinnin automaatio
      • HubSpot
        • HubSpot-käyttöönotto
      • Custobar
      • ActiveCampaign
      • Leadoo
      • Markkinoinnin automaation auditointi
      • Markkinoinnin automaation kilpailutus
      • Markkinoinnin automaation palvelu verkkokaupoille ja verkossa myyville yrityksille
    • Hakukoneoptimointi
    • Hakusanamainonta
    • Display-mainonta
      • Ohjelmallinen ostaminen
      • Natiivimainonta
      • Remarketing
      • Hyperlokaali mainonta
    • Somemainonta
      • Facebook-mainonta
      • Instagram-mainonta
      • LinkedIn-mainonta
      • Twitter-mainonta
      • YouTube-mainonta
    • Konversio-optimointi
    • International Growth -ohjelma
  • Kokemuksia
  • Koulutukset
    • Google Ads -koulutus 11.5.2023
    • Markkinoinnin automaation peruskurssi 8.6.2023
    • Google Analytics 4 -peruskurssi 5.10.2023
    • Näin menestyt haku­kone­optimoinnissa 9.11.2023
    • Suurten sivustojen hakukone­optimointi 14.12.2023
    • Sarjakortti koulutuksiin
    • Markkinoinnin automaatiojärjestelmän valinta – maksuton verkkokurssi
  • Rekry
    • Marketing Automation Consultant (Ecommerce)
  • Blogi
    • Analytiikka
    • Hakukoneoptimointi
    • Hakusanamainonta
    • Konversio-optimointi
    • Mainonta
    • Markkinoinnin automaatio
    • Sosiaalinen media
  • Ota yhteyttä
  • In English
Etusivu » Artikkelit » Mitä on viestinnällinen hakukoneoptimointi?

Mitä on viestinnällinen hakukoneoptimointi?

9.6.2020 Arttu Raittila

Arttu Raittila

Hakukoneoptimointi parantaa viestintää ja asiakaspalvelua – ei vain myyntiä.

Organisaatioon liittyvien tietojen pitää löytyä Googlella. Jos hakutulosta klikattuaan täytyy navigoida tai palata uudestaan Googleen, ollaan epäonnistuttu.

Tavoite ei ole Googlen ykkössija, vaan oikean tiedon löytyminen sen kautta.

Viestinnällinen hakukoneoptimointi säästää käyttäjien hermoja ja asiakaspalvelun kustannuksia, kun vastaukset kysymyksiin löytyvät helposti Googlella. Se parantaa myös sivuston oman hakutoiminnon tuloksia.

Millaiset organisaatiot tarvitsevat viestinnällistä optimointia?

Julkishallinnosta erityisesti isot kaupungit, virastot ja ministeriöt hyötyvät viestinnällisestä hakukoneoptimoinnista. Niille tavoite on parempi kansalais- tai kuntalaiskokemus.

Yliopistot ja muut oppilaitokset voivat hakukoneoptimoinnilla varmistaa, että hakijat, opiskelijat ja sidosryhmät löytävät etsimänsä tiedot helposti googlaamalla tai sivuston oman hakutoiminnon kautta.

Isot järjestöt voivat käyttää hakukoneoptimointia sekä jäsentensä palveluun että ajamansa asian edistämiseen.

Yksityisellä sektorilla viestinnällistä optimointia tarvitsevat erityisesti

  • teleoperaattorit
  • vakuutusyhtiöt
  • pankit
  • muut suuria kuluttajajoukkoja palvelevat yritykset.

Yrityksille viestinnällisen hakukoneoptimoinnin tavoite on parempi asiakaskokemus ja sen tuoma asiakaspito, suosittelu ja maine sekä rahallinen säästö asiakaspalvelun kuluissa.

Esimerkkejä viestinnällisen hakukoneoptimoinnin tarpeesta

Tärkeää perustietoa puuttuu

Helsingin kaupungin hammashoito ei kerro sivuillaan perustietoja, kuten mitä kaikkia hammashoidon palveluja se tarjoaa ja kenelle ne on tarkoitettu. Näitä miettivä kävijä palloilee todennäköisesti edestakaisin sivulta toiselle, kunnes luovuttaa.

Pohjola Vakuutus on onnistunut piilottamaan tiedon lääkärikumppaneistaan joidenkin sivujen keskelle hakutoiminnon taakse. Google-hakujen kärkitulokset johtavat joko asiakaspalveluun tai UKK-osioon.

Löytyvä sivu ei vastaa hakijan kysymystä

Haussa “telian verkkoviat” (390 hakua/kk) tulee ykköseksi sivu “Ajankohtaiset häiriöt”, joka ei listaa ajankohtaisia häiriöitä. Jotta löytäisi oikeasti ajankohtaiset viat, pitää osata navigoida häiriökarttoja tutkiskelemaan.

Telian Ajankohtaiset häiriöt -sivulta pitää osata navigoida häiriökarttoihin, jos haluaa tietää kaikista ajankohtaisista häiriöistä.

Vanhentunut löytyy ennen ajantasaista

Vero.fi on tärkein verotiedon lähde Suomessa. Usein googlaamalla löytyy kuitenkin vanhentuneita vero-ohjeita. Sisällöt tulisi järjestää ja optimoida siten, että vain ajantasainen ohje löytyisi Googlella.

Finlex esittää Suomen lait netissä. Toisinaan Google-haussa tulee vanhentunut lakiversio ensimmäisenä.

Finlexin sivustolla olevat vanhat lakiversiot nousevat toisinaan Googlessa ylimmäksi.

Asiakaspalvelusisältö on jätetty foorumin varaan

Haku “miksi dna tv ei toimi” ja muut vastaavat johtavat tukifoorumin osioon tai sen vanhoihin keskusteluketjuihin. Kävijä ei välttämättä löydä tuoretta tai kattavaa tietoa, eikä vuosien takaisten ketjujen ajantasaisuuteen voi luottaa.

Ei omaa sivua toimipisteelle

HUSLab Kamppi on tärkeä terveydenhuollon näytteenottopaikka Helsingissä. Google-haulla “huslab kamppi” tulee ykkösenä epäresponsiivinen listasivu näytteenottopaikoista, kakkosena suppea sivu, joka linkittää “Toimipisteen kotisivut” -tekstillä koko HUSLabin etusivulle, kolmosena kaikkien pisteiden yhteinen ajanvaraus…

Viestinnällisen SEO:n menetelmät

Viestinnällisessä hakukoneoptimoinnissa eli SEO:ssa haasteena ei ole yleensä Googlen ykkössijalle pääsy: Google arvostaa näitä sivustoja ja epäkaupallisissa hauissa kilpailu on vähäistä.

Sen sijaan tulee varmistaa, että ykkössijalta löytyvä sivu esittää parhaat vastaukset hakijoiden tarpeisiin.

Optimoitavana on hakukonesijoitusten ja -liikenteen sijasta hakijakokemus.

Tavanomaisia viestinnällisen SEO:n keinoja ovat muun muassa

  • tekninen hakukoneoptimointi
    • sivuston teknisen hakukoneystävällisyyden varmistaminen
    • uudelleenohjaukset, kun osoitteet muuttuvat tai sisältö vanhenee
    • linkkipolkujen rakentaminen hakutoiminnon takana oleviin sivuihin
  • uusien sisältöjen tuottaminen
    • hakulausetutkimus, jolla selvitetään Googlen kautta tyydytettävissä oleva tiedontarve
    • uusien tieto- ja ohjesivujen kirjoittaminen löydetyn hakukysynnän perusteella
    • UKK- eli usein kysytyt kysymykset -sivujen tuottaminen
  • parannukset olemassa oleviin sivuihin
    • sivujen luettavuuden, esitysjärjestyksen ja käyttökokemuksen parantaminen
    • hakulausetutkimukseen, analytiikkaan ja asiakaspalvelun kokemuksiin perustuvat otsikko-, navigaatio- ja leipätekstimuutokset
    • informatiivisten meta-kuvausten kirjoittaminen tärkeimmille sivuille.
    • valinnat sisällön jakamisesta eri sivuille tai yhdistämisestä samalle
    • tärkeimpien sivujen vahvistaminen linkittämällä niihin navigaatiosta ja muiden sivujen leipäteksteistä.

Näin pääset alkuun viestinnällisessä optimoinnissa

Alla on esitelty joitakin yleisimmistä haasteista, joita tulee vastaan viestinnällisessä hakukoneoptimoinnissa.

Pelasta vastaukset haitarihelvetistä

Usein kysytyt kysymykset (UKK, FAQ) esitetään usein pötkönä haitariformaatissa.

SEO-mielessä tämä on ongelmallista, koska kyseessä on yksi iso sivu: mikään asia ei painotu ja Googlesta tupsahtava kävijä joutuisi heti uuden etsintätehtävän äärelle.

Haitari- ja vastaavat ratkaisut eivät välttämättä ole sinänsä huonoja UKK-osion navigointiratkaisuksi. Niitä voi kuitenkin täydentää sillä, että jokaiselle vastaukselle on myös oma linkitetty sivunsa ja osoitteensa.

Näin googlaajat löytävät helposti luettavan ja suoran vastauksen kysymykseensä ilman muiden kysymysten pläräämistä. Kun kysymys ja vastaus vielä merkitään rakenteellisella FAQPage-tiedolla, parhaassa tapauksessa vastaus näkyy jo Googlen hakutulosten otteessa.

Paikanna puuttuva sisältö

Useimmilta sivustoilta puuttuu sisältöä, jota kävijät sieltä etsivät.

Kaiva ideat tarvittavasta lisäsisällöstä näin:

  • Katso analytiikasta sivuston hakutoiminnossa käytettyjä hakusanoja.
  • Tee hakusanatutkimusta Googlen Avainsanojen suunnittelijalla, Ubersuggestilla tai Keywordtool.io:lla.
  • Kaiva aiheita asiakkaiden esittämistä kysymyksistä ja asiakaspalvelun tiketeistä.

Siirry PDF-pökäleistä nykyajan verkkosisältöön

PDF-tiedosto ei ole nykyajan julkaisuväline: tulostamiseen tarkoitettu formaatti ei taivu pienille ruuduille ja käyttökokemus on latailuineen muutenkin kankea.

Käy läpi PDF-arkistoa ja siirrä niistä löytyvät tärkeimmät tiedot tavallisille nettisivuille.

Käytä suosituimpia synonyymejä

Moni kokee painetta käyttää alan oikeita, hyväksyttyjä termejä. Joskus kansanomainen termi saattaa olla kuitenkin ylivoimaisesti suositumpi hakutermi.

Mikäli virallista termiä on “pakko” käyttää, tee kompromissi: käytä jargon-sanaasi ja kansankielistä yhdessä. “Koronavirus COVID-19” on parempi otsikko kuin pelkkä “COVID-19” tai “SARS-CoV-2″.

Varmista linkkipolku hakutoiminnon takana oleville sivuille

Tietopankit tai palveluhaut on joskus toteutettu sivustolla olevalla hakutoiminnolla.

Google ei kuitenkaan käytä sivustojen hakutoimintoja. Siksi se ei myöskään osaa arvostaa haettavia sivuja, jolleivat ne löydy myös seuraamalla navigaatiota tai muita linkkejä.

Varmista, että kaikki löydettäväksi tarkoitetut sivut ovat navigoitavissa esiin tavanomaisten linkkien kautta.

Seuraa maksuttoman hakukoneliikenteen aloitussivuja ja antikonversioita

Seuraa web-analytiikan avulla, millaisille sivuille tulee maksutonta liikennettä hakukoneesta. Onko näillä sivuilla oleva tieto ajantasalla?

Seuraa ns. antikonversioita eli vierailun epäonnistumisesta tai kävijän turhautumisesta kertovia tapahtumia sivustolla. Antikonversioiden avulla bongaat helpommin huonon hakijakokemuksen aiheuttavia aloitussivuja, jolloin sivujen tutkimiseen menee vähemmän aikaa.

Antikonversioita voivat olla esimerkiksi vierailut asiakaspalvelun yhteystietosivulla tai negatiiviset vastaukset “oliko tästä apua” tai NPS-kyselyyn. Jos ihmiset eivät ole tyytyväisiä Googlella löytyvään sivuun, kyseisen aloitussivun “antikonversioprosentti” on muita korkeampi.

Viestinnällinen hakukoneoptimointi on jatkuva prosessi

Hakukoneoptimointi ei ole kertaprojekti, koska hakukäyttäytyminen ja organisaation toiminta muuttuvat jatkuvasti.

Kertaluontoisten parannusten lisäksi tarvitaan säännöllisesti seuraavia:

  • hakukysynnän ja asiakaspalveluun tulevien kysymysten seurantaa
  • uusien UKK- ja tietosivujen tuottamista
  • vanhenevaan sisältöön reagointia, jotta ajantasainen tieto ei jää sen jalkoihin Googlessa
  • antikonversioiden seurantaa, jotta hakijakokemuksen ongelmat paljastuisivat.

Jos kaipaat konsultointia ja priorisointia tarvittavista toimenpiteistä, ota meihin yhteyttä.

Arttu Raittila

Artulla on yli 15 vuoden kokemus digimarkkinoinnista. Arttu tunnetaan erityisesti kouluttajana sekä Nettibisnes.Info-sivustonsa Hakukoneoptimointi lyhyesti -oppaasta.

Hopkins_logo-white-01

Hopkins on yksi Suomen suurimmista digitaalisen markkinoinnin toimistoista. Keskitymme siihen, mitä osaamme parhaiten: hakukone­optimointiin, digitaaliseen mainontaan, markkinoinnin automaatioon ja analytiikkaan. 

Hopkins Oy

  • Eerikinkatu 27, 5. krs
    00180 Helsinki
  • 020 788 8120
  • Ota yhteyttä

Tietoa meistä

  • Tiimi
  • Työpaikat
  • Hopkins mediassa
  • Tietosuojaseloste

Palvelut

  • Hakusanamainonta
  • Hakukoneoptimointi
  • Somemainonta
  • Display-mainonta
  • Digitaalinen analytiikka
  • Markkinoinnin automaatio
  • Koulutukset

Seuraa meitä

  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • Uutiskirje
  • Tietosuojaselosteet

© Hopkins Oy