Digitaalinen analytiikka
BigQuery-tietovarastointi markkinoinnille
Säilytä data yhdessä tietovarastossa ja näe markkinoinnin iso kuva. BigQuery integroituu helposti Googlen analytiikka-, raportointi- ja mainostyökaluihin. Se on äärimmäisen kustannustehokas, koska tiedon taltiointi ei maksa juuri mitään – vain sen käyttö.
Miksi tietovarasto?
Tietovaraston hyödyt
Tietovarasto (data warehouse, DW) säilöö kaiken markkinoinnin datan yhdessä paikassa ja määrämuotoisena. Silloin dataa on helppo hyödyntää raportoinnissa ja toiminnan kehittämisessä.
Tietovarastointi kannattaa erityisesti, mikäli kun sinulla iso mainosbudjetti, käytät useita mainoskanavia ja haluat omistaa datan myöhempää käyttöä varten.
Kokonaiskuva markkinoinnista
Tietovaraston avulla sinun on helpompi rakentaa kokonaiskuva markkinoinnista, kun eri lähteiden tietoa yhdistetään (esim. käytetty raha).
Google Looker Studio (entinen Data Studio) -raportit toimivat nopeammin ja luotettavammin, kun data haetaan tietovarastosta. Ne eivät hajoa, jos yksittäinen API lakkaa toimimasta.
Data säilyy pitkään
Data säilyy tietovarastossa niin pitkään kuin halutaan, vaikka jotkut mainosjärjestelmät rajoittaisivat näkymää historiaan. Yrityksesi omistaa kaiken tietovarastoon kerätyn datan. Google Analytics säilyttää datan ainoastaan 14 kuukauden ajan.
Voit soveltaa dataan BigQueryn sisäänrakennettua koneoppimista, tehdä omia attribuutiomalleja ja kysellä datasta SQL-kielellä.
Millaiset yritykset yleensä käyttävät tietovarastoja?
Tyypillisiä tietovaraston hyödyntäjiä ovat
- kansainvälisesti toimivat yritykset, joiden mainonta on hajallaan usealla mainostilillä
- Google Analytics 4 -käyttäjät, koska GA4 tekee käyttöönoton helpoksi
- yritykset, joilla on monta liiketoimintayksikköä tai brändiä
- toimijat, jotka haluavat yhdistää kivijalan ja verkon datan.
Miksi Hopkins kannattaa valita kumppaniksi?
Ymmärrämme tietovaraston käyttötapaukset: emme ole pelkkä tekninen toteuttaja, vaan autamme suunnittelemaan varaston, josta on oikeasti hyötyä.
Olemme itsekin markkinoijia, joten ymmärrämme markkinoinnin tarpeet ja datankeruun ruohonjuuritasolla.
Haluamme koota sinulle dataa, jota haluat oikeasti käyttää.
Palvelumme
BigQuery-tietovaraston rakennus palveluna
Toteutamme Google BigQuery -tietovarastoja, jotka tuovat yhteen hajallaan olevan datan ja mahdollistavat sen tehokkaan hyödyntämisen.
Business case
Käymme yhdessä läpi yrityksenne tiedonkäsittelytarpeet sekä liiketoiminnalliset kysymykset, joihin varastoidulla datalla ja sen analyysillä on tarkoitus saada vastauksia.
Tässä vaiheessa tarkistetaan KPI-mittariston nykytila ja tarvittaessa päivitetään mittarit verkkosivuanalytiikkaan, mainosjärjestelmiin sekä mahdollisiin markkinoinnin automaation työkaluihin.
Selvitämme myös, mikä tieto on kullekin käyttäjäryhmälle relevanteinta ja selvitämme alustavasti visualisointitarpeet ja käyttötapaukset. Arvioimme hankkeen kokonaiskustannukset.
Tietovaraston suunnittelu
Kartoitamme yrityksenne käytössä olevat datalähteet ja luomme suunnitelman tietovaraston rakenteesta.
Valitsemme työkalut ja tekniikat tiedon keräämiseen, säilyttämiseen ja visualisointiin.
Selvitämme, onko tarvittaville tietolähteille olemassa valmiita “konnektoreita” vai tuodaanko data jotain vaihtoehtoista tapaa käyttäen.
Määritämme, mitkä ovat kaikista relevanteimmat tiedot, jotta käsiteltävä datamäärä saadaan pidettyä mahdollisimman kevyenä.
Määritämme myös mahdolliset tarpeet datan yhdistämiselle jo keruuvaiheessa.
Tietovaraston rakentaminen
Luomme tietovaraston, jonka lisenssi on yrityksellänne, eli data on yrityksenne omistuksessa.
Vastaamme tietolähteiden yhdistämiseen tarvittavien teknisten prosessien läpiviennistä.
Määritämme kerättävän tiedon hierarkiat ja rakenteet datan käyttötapausten pohjalta.
Tiedon visualisointi
Luomme kerätyn datan sekä käyttötapauskartoitusten pohjalta tarvittavat Google Looker Studio -raportit.
Raportit sisältävät kullekin käyttäjäryhmälle olennaiset ja tarkat KPI:t ja niiden historiallisen kehityksen.
Raporttien pohjalta on mahdollista löytää selvät kehityskohteet digitaaliseen markkinointiin ja verkkosivukehitykseen.
Kuten itse tietolähteet, myös raportit ovat yrityksenne omistuksessa.
Dokumentointi ja ylläpito
Luomme kattavan dokumentoinnin raporttien ja tietolähteiden suhteista, jotta kaikkien lukujen muodostuminen on tarvittaessa tarkasti osoitettavissa.
Tietolähteissä tapahtuvien muutosten vuoksi tarjoamme myös ylläpitopalvelua, joka varmistaa raporttien sisältämien lukujen oikeellisuuden nyt ja tulevaisuudessa.
Miksi suosimme BigQueryä?
BigQuery on Googlen omistama Platform as a Service (PaaS) -palvelu. jolla on useita etuja verrattuna kilpaileviin tietovarastoinnin ratkaisuihin (esim. Azure, AWS).
Ekosysteemi
BigQuery integroituu helposti Googlen stackiin ja sen käyttöön on helppo löytää asiantuntijoita.
Hinta
BigQuery on halpa ottaa käyttöön. Tiedon taltiointi ei maksa juuri mitään, vaan kulut muodostuvat sen käytöstä.
Skaalautuvuus
BigQuery skaalautuu käytön mukana automaattisesti. Sinun ei tarvitse sitoutua pakettiin, jota et pysty täysimääräisesti hyödyntämään.
Haluatko ottaa tietovaraston käyttöön?
Soita meille 020 788 8120 tai täytä alla oleva lomake niin jatketaan juttua!
Asiantuntijamme kirjoittavat
Tekoäly ja koneoppiminen rakentavat parempia ostajapersoonia
Ostajapersoona on tuttu työkalu markkinoinnin johtamisen apuna. Suurten kielimallien ja koneoppimisen avulla dataan perustuvien persoonien rakentaminen onnistuu aikaisempaa tehokkaammin. Mitä ostajapersoona tarkoittaa? Ostajapersoonat kuvaavat yrityksen kannalta ideaalisia ostajia. Ostajapersoonan esitys […]
Digianalytiikan käyttäjätunnisteet paljastavat pitkätkin ostopolut
Käyttäjätunnisteet (user ids) auttavat seuraamaan pitkiä ostopolkuja, kun käyttäjät saadaan välillä kirjautumaan sisään tai antamaan sähköpostiosoitteensa. Tässä artikkelissa kerromme, miten käyttäjätunnisteita hyödyntämällä eri markkinointikanavien hyödyistä saadaan luotettavampaa tietoa kuin analytiikan perusasennuksella.
Mitä on evästeetön analytiikka?
Evästeetön web-analytiikka auttaa raportoimaan ja analysoimaan kattavammin sivuston käyttöä: sen avulla saat kerätä dataa myös käyttäjistä, jotka eivät hyväksy evästeitä evästebannerissa.
Mitä markkinoijan tulee tietää evästeistä?
Näin sopeudut 3. osapuolen evästeiden poistumiseen ja 1. osapuolen evästeisiin kohdistuviin rajoituksiin.
Pakollinen Google Consent Mode V2
Googlen Consent Mode V2 tulee pakolliseksi Euroopassa, mikäli haluaa jatkaa datan keräämistä Google Analytics ja Google Ads -järjestelmillä.
Mitä toimitusjohtajan ja hallituksen pitää ymmärtää digimarkkinoinnista?
Tietyt nyrkkisäännöt auttavat tekemään laadukkaampia digimarkkinointiin liittyviä päätöksiä.