Natiivimainonta sopii sekä kuluttaja- että B2B-markkinointiin. Sitä voi ostaa suoraan mediataloilta tai tarkemmin kohdennettuna ohjelmallisen ostamisen kautta.
Mitä natiivimainonta on?
Natiivimainonta sulautuu julkaisun ilmeeseen, minkä vuoksi se huomataan paremmin kuin bannerit.
Käytännössä se voi tarkoittaa kahta eri asiaa:
- Maksettu artikkeli verkkolehdessä. Tällöin natiivimainos on käytännössä sama asia kuin printtimaailmasta tuttu advertoriaali.
- Toimituksellisen noston näköinen mainos, jonka klikkaaminen vie lukijan mainostajan sivustolle.
Alla on esimerkki jälkimmäisestä eli omalle sivustolle linkittävästä natiivimainonnasta.
(Teksti jatkuu kuvan jälkeen.)

Natiivimainonta huomataan uutisvirran seassa
Natiivimainonta kiinnittää niidenkin ihmisten huomion, jotka ovat tottuneet jättämään mainokset huomiotta.
Selitys on mainosten ulkoasussa, joka on lähellä julkaisuympäristöä. Siksi natiivimainonta huomataan paremmin kuin sivujen reuna-alueiden bannerit, jotka jäävät helposti mainossokeuden uhreiksi.
Monesti toimiva natiivimainos ei olekaan liian “myyntihenkinen”, vaan se pyrkii herättämään kiinnostusta samalla tavoin kuin isäntämedian toimitukselliset sisällöt.
Kenelle natiivimainonta sopii?
Omalle sivustolle ohjaava natiivimainonta toimii parhaiten, kun sivustolla on siihen sopivaa sisältömarkkinointia. Parhaat tehot lohkeavat siis muilla kuin kovin klousaushenkisillä myyntisivuilla.
Natiivimainonta ei oikein sovellu pienikatteiseen liiketoimintaan, koska se on kalliimpaa kuin vaikkapa Facebook-mainonta tai Google Display Network -mainonta.
Muutoin se soveltuu kaikenlaisille toimialoille, sekä B2C- että B2B-liiketoimintaan, kunhan valittavissa on kohderyhmiin osuvia kohdennustapoja.
Ohjelmallinen natiivimainonta – älä kohdenna kaikille himoklikkaajille
Natiivimainontaa voi ostaa ilman mediamyyjää
- natiiviin erikoistuneiden järjestelmien kautta (esim. Strossle ja Readpeak)
- ohjelmallisen ostamisen järjestelmien, kuten Adformin kautta.
Verrattuna mediamyyjältä ostamiseen, ohjelmallisesti ostetussa natiivimainonnassa onnistuu
- tarkemmat kohdennukset
- nopea reagointi ja budjettimuutokset kesken kampanjoiden
- maltillinen budjetin käyttö – etenkin jos halutaan testata mikä kanava toimii parhaiten.
Kohdennustapoja ovat esimerkiksi remarketing, ostetut yleisöt ja sijainti (jopa 100 metrin tarkkuudella).
Oletko kiinnostunut kokeilemaan ohjelmallista natiivimainontaa? Ota yhteyttä!