Kanta-asiakkaiden arvo on usein 5–10-kertainen verrattuna satunnaisiin asiakkaisiin.
Hyvin suunnitellut ja toteutettu kanta-asiakasohjelma lisää asiakkaiden käyntikertoja ja kasvattaa keskiostosta merkittävästi.
Ilman riittävää automaatiota kanta-asiakasohjelma jää asiakkaalle näkymättömäksi
Kun viestintä asiakkaan suuntaan puuttuu, kanta-asiakasohjelman koko arvo ei pääse konkretisoitumaan. Silloin ohjelman tärkein tehtävä eli asiakassuhteen vahvistaminen jää puolitiehen.
Ilman koettua hyötyä ei synny uskollisuutta. Eikä sitä liimaa, joka saa asiakkaan palaamaan yhä uudelleen.
Kanta-asiakasohjelmat suunnitellaan usein tarjoamaan asiakkaille etuja ja palkintoja heidän uskollisuudestaan. Ne voivat sisältää alennuksia, pisteitä ostoksista, erikoistarjouksia tai muita kannustimia uusintaostoon.
Palkitsemisen oikea-aikaisuus on ratkaisevaa, jotta asiakas kokee saavansa lisäarvoa.
Kanta-asiakasohjelman tarkoitus on sitouttaa asiakkaita, lisätä asiakasuskollisuutta ja tuoda näin lisäarvoa molemmille osapuolille.
Ilman automaatiota kanta-asiakasohjelma ei pysty täyttämään asiakkaiden odotuksia eikä tarjoamaan heille riittävästi lisäarvoa.
Automaation avulla kanta-asiakasohjelmasta tulee palvelevampi, personoidumpi ja sitouttavampi. Se parantaa asiakaskokemusta ja kasvattaa asiakkaan arvoa.
Yritysten, jotka haluavat menestyä kilpailussa ja rakentaa vahvoja asiakassuhteita, tulee ehdottomasti panostaa automaatioon kanta-asiakasohjelman konkretisoimiseksi.
Aktivointi ja palkitseminen saa asiakkaan palaamaan
Lähes poikkeuksetta kanta-asiakasohjelmat rakennetaan etujen ansaitsemisen ympärille.
Tähän liittyy olennaisesti positiivinen vahviste. Se on psykologinen prosessi, jossa halutun käyttäytymisen jälkeen annetaan palkkio tai miellyttävä ärsyke, mikä lisää saman käyttäytymisen todennäköisyyttä jatkossa.
Oikea-aikaisella palkitsemisella vahvistetaan haluttua käytöstä
Kun asiakas ostaa, tiedon tulisi siirtyä markkinoinnin käyttöön välittömästi, jotta toimenpiteet voivat käynnistyä reaaliaikaisesti. Tämä ei kuitenkaan ole itsestäänselvyys, mutta siihen tulisi pyrkiä.
Hitaat manualiset prosessit, kerran päivässä tehtävät tietokantapäivitykset ja personoinnin puute heikentävät ohjelman tehoa.
Automaatiokartalla askelmerkit selkeiksi
Aloita laatimalla automaatiokartta, joka valjastaa kanta-asiakasohjelman edut ja hyödyt viestinnällisiksi ketjuiksi. Ne kujettavat asiakasta kohti uusintaostoa.
Automaatiokartta on visuaalinen suunnitelma, joka kuvaa, mitä automaattisia viestejä tai toimenpiteitä asiakkaalle lähetetään missäkin vaiheessa asiakaspolkua, ja millä ehdolla ne käynnistyvät.
Zero click -markkinointi tarkoittaa digimarkkinointia, joka ei tähtää klikkaukseen omalle sivustolle.
Hakukäyttäytymisen muutokset ja somepalveluiden kehitys ovat lananneet tietä zero click -markkinoinnille:
Ihmiset viihtyvät some- ja muiden alustojen sisällä eivätkä halua siirtyä mainostajien sivustoille.
Alustat haluavat pitää käyttäjät sisällään ja rankaisevat sivustoklikeistä kalliilla hinnalla.
ChatGPT:ssä ja muissa AI-palveluissa tehdyt haut johtavat harvoin klikkaukseen sivustolle.
Googlen AI-yhteenvedot ja muut rikastukset antavat tyydyttäviä vastauksia suoraan hakutulossivulla.
Tämä artikkeli esittelee joitakin klikkauksettoman markkinoinnin muotoja ja niiden parhaita käytäntöjä.
Mutta ennen kuin tähtäät klikittömyyteen, sinun pitää päästää irti liikenteen tavoittelusta tavoitteena.
Liikenne on turhamaisuusmittari, mätänevä sellainen
Sivuston kokonaisliikenteen määrä on koko ajan huonompi mittari:
Suuri osa liikenteestä on roskaa, eli nopeasti poistuvia käyttäjiä, väärää kohderyhmää, vahinkoklikkejä, botteja.
Sivustot saavat liikennettä koko ajan vähemmän, koska hakukäyttäytyminen muuttuu ja klikit kallistuvat.
Vaikutat tehokkaammin ja halvemmalla oman sivustosi ulkopuolella, kuten somevirroissa. Käytät budjettia tehottomasti, jos tavoittelet vain liikennettä.
Liikennettä kannattaa seurata enää segmenteittäin ja sen laatua tutkien, ei siis kokonaisuutena: esimerkiksi sivuston osioiden tai hakusanaperheiden mukaan tai vertaillen eri kanavien tuoman liikenteen laatua mikrokonversioita seuraamalla.
Liikenteen sijasta sinun kannattaa priorisoida markkinoinnin zero click -vaikutusta.
Videomainonta on alkuperäisintä zero click -markkinointia
Videomainonnassa kannattaa usein tähdätä siihen, että suurin hyöty tulee videon katselusta itsestään.
Mahdolliset klikkaukset videomainoksesta sivustolle ovat pelkkää sivuvirtaa, bonusta. Poikkeuksia ovat tapaukset, jossa video on lähinnä animoitu kuvituskuva tai videoon sisältyy vahvasti taktinen toimintakehote.
Mainosjärjestelmät myös nimenomaan optimoivat kohti videon katseluita, jos ne asettaa kampanjan tavoitteeksi. Klikit voivat olla silloin kalliita, eikä niiden määrään tai niiden tuoman liikenteen laatuun kannata kiinnittää huomiota.
Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että videoiden tuotantoon ja vaikuttavuuteen kannattaa satsata merkittävästi. ”Brändivideo” tai liian löysästi leikattu asiakashaastattelu harvoin toimii optimaalisesti.
LinkedIn document ad on sisältömarkkinointia somevirrassa
Kun LinkedIn lanseerasi document ad -mainostyypin, se ymmärrettiin välittömästi väärin: sitä kautta alettiin tuutata white papereita ja muuta yhtä raskassoutuista settiä.
Document ad on käytännössä useampisivuinen PDF, jota käyttäjä voi swaippailla ruudullansa LinkedIn-syötteensä sisällä. Tekstiä kannattaa käyttää vähän per sivu: et ole vääntämässä tavanomaista powerpointtiasi bulletteineen.
Oikea tapa käyttää document adia on esittää sen sivuilla snack-koon sisältökokonaisuus, joka itsessään rakentaa tunnettuutta ja brändipreferenssiä, kuten sivustolla julkaistava artikkeli.
Merkittävä ero on siinä, että document ad luo tätä vaikutusta paljon useampaan ihmiseen, koska siinä on poistettu sivustolle siirtymisen kynnys.
Kuvamainoksilla kosketuksia kärsimättömiin
Harva somekäyttäjä haluaa poistua fiidistään satunnaisen mainostajan sivustolle.
Jos voit ilmaista viestisi lyhyesti, käytä se mahdollisuus esimerkiksi yksinkertaisella kuvamainoksella.
Voit käyttää kuvana vaikkapa infograafia, tekstiä tai meemikuvaa.
Zero click –optimointia sivustosi sisällöille
ChatGPT ja muut AI-palvelut varastavat sisältöä sivustoltasi.
Haluat tehdä tämän varastelun ja pureskelun mahdollisimman helpoksi, jotta
oma brändisi mainitaan tekoälyn vastauksissa
tekoäly suosittelee sinun yrityksesi tapaa toimia.
Siksi kannattaa panostaa sisältöjen AI-optimointiin (Generative Engine Optimization, GEO). Lähtötilanteen voi tarkistaa AI-auditoinnilla.
Zero click -vaikutusta bannereihin ja liikennemainoksiin
Bannerimainokset vaikuttavat ihmisiin kuin ulkomainonta – pelkkien katseluiden kautta.
Älä siis tee klikkejä kalastelevia mysteeribannereita, älä edes vaikka ne parantaisivat klikkiprosenttia.
Sen sijaan huolehdi, että joka bannerista näkyy nopealla vilkaisulla tuotteesi tai palvelusi kategoria, jotta ihmiset oppivat yhdistämään brändisi siihen.
Artikkeleita mainostaessa kirjoita mainosteksti niin, että jokin vaikutelma jää käteen sille enemmistölle, joka ei koskaan klikkaa mainosta.
Miten alkuun zero click -markkinoinnissa?
Jos markkinointisi on aiemmin lähinnä kalastellut klikkejä, voit valmistella tähän päivään siirtymistä näille toimenpiteillä:
Inventoi videot ja arvioi niiden vaikuttavuus. Tarvittaessa käynnistä uuden materiaalin tuotanto.
Luo helppokäyttöiset pohjat somepalvelujen kuva- ja document ad -mainoksille.
Teetä sivustollesi AI-audiointi ja ryhdy tarvittaviin optimointitoimiin.
Huomioi jatkossa zero click -viestit bannerimainoksissa ja myös liikennettä tavoittelevissa mainoksissa.
Asiakasdata on onnistuneen markkinointiautomaation perusta.
Custobariin on julkaistu ja tullaan julkaisemaan lähiaikoina uusia ominaisuuksia, jotka helpottavat asiakasdatan keräämistä ja hyödyntämistä entistään.
Uudet Custobar-lomakkeet, -popupit ja -bannerit mahdollistavat
konversioiden ja asiakaskokemuksen parantamisen
uutiskirjerekisterin kasvattamisen
asiakasdatan rikastamisen kiinnostuksen kohteilla ja muilla tiedoilla
viestien entistä tarkemman kohdentamisen.
Tässä katsaus tuleviin ominaisuuksiin ja vinkkejä siihen, miten voit valmistautua niiden hyödyntämiseen.
Custobar-lomakkeet
Custobarin uudet lomakkeet mahdollistavat asiakassuhteen rakentamisen jo varhaisessa vaiheessa. Ne toimivat verkkosivustolla joko ponnahdusikkunoina tai bannereina ja voivat sisältää joustavasti tekstiä, kuvia ja toimintakehotuksia (CTA).
Ensimmäisessä vaiheessa lomakkeilla voi kerätä sähköpostiosoitteita ja puhelinnumeroita.
Myöhemmin niiden avulla voi kerätä tarkempaa tietoa, kuten asiakkaiden kiinnostuksen kohteita tai vaikkapa kengän kokoa. Mitä tarkempaa tietoa sinulla on asiakkaistasi, sitä paremmin voit kohdentaa viestintää ja parantaa konversioita.
Lomakkeisiin on mahdollista liittää oma kiitos-popup, joka vahvistaa lomakkeen onnistuneen lähetyksen ja ohjaa asiakkaan seuraavaan haluttuun toimintaan.
Lomakkeiden avulla voit
luoda näyttäviä ponnahdusikkunoita ja bannereita, joissa on tekstiä, kuvia ja houkuttelevia toimintakehotuspainikkeita (CTA) verkkosivustollasi
kerätä arvokasta asiakastietoa, kuten sähköpostiosoitteita, SMS-lupia ja kiinnostuksen kohteita
lisätä konversioita tarjoamalla oikeaa sisältöä oikeille asiakkaille.
Esimerkkejä lomakkeiden käyttötapauksista
Uutiskirjeen tilaajamäärän kasvattaminen
Alennuskoodien tarjoaminen
Tapahtumien tai kampanjoiden mainostaminen
Kohdennettu viestintä tietyn sivun tai kampanjan kävijöille
Lomakkeet ovat tällä hetkellä pilottiasiakkaiden testikäytössä. Tarkkaa julkaisupäivää ei ole vielä vahvistettu, mutta voit jo nyt valmistautua suunnittelemalla käyttötapauksia ja valmistelemalla tekniset edellytykset.
Huom! Lomakkeet edellyttävät uutta Custobar-skriptiä ja päivitettyä site trackingia.
Uusi site tracking
Uusien lomakkeiden, popuppien ja bannerien käyttö edellyttää päivitettyä Custobar site trackingia. Uusi seuranta on selvästi aiempaa helpompi ottaa käyttöön. Käytännössä tarvitset vain yhden skriptin lisäämisen verkkosivustollesi.
Mitä uusi site tracking mahdollistaa?
Nopea ja helppo käyttöönotto: vain pieni koodinpätkä verkkosivustolle.
Pääsy uusiin ominaisuuksiin: lomakkeet, popupit, bannerit ja CTA-elementit. Näiden käyttö ei onnistu vanhalla seurannalla, joten päivitys on tärkeä askel eteenpäin.
Monipuolisempi tapa seurata ja hyödyntää verkkosivutapahtumia.
Helpompi omien tapahtumien määrittely ja automaatioiden rakentaminen käyttäytymisen perusteella.
Miten otat site trackingin käyttöön?
Site tracking -ominaisuus löytyy Custobarissa kohdasta: Campaigns → Sites
Custobarin päivitetyn ohjeen site trackingin käyttöönottoon löydät tästä.
Vaikka vanha seuranta toimii edelleen, uudet ominaisuudet edellyttävät päivitystä. Jos haluat hyödyntää uusia mahdollisuuksia nopeasti ja pysyä kehityksen kärjessä, suosittelemme päivittämään seurannan mahdollisimman pian.
Näin pääset alkuun
Uusien ominaisuuksien käyttöönotto on testivaiheessa pilottiasiakkailla, ja virallinen julkaisu lähestyy. Nyt on hyvä aika valmistautua:
Asenna uusi Custobar-skripti verkkosivustollesi
Varmista site trackingin ajantasaisuus
Suunnittele ensimmäiset lomakkeet, popupit ja bannerit
Mieti, miten kerättyä dataa hyödynnetään automaatioissa ja asiakaspoluissa.
Kaipaatko sparraajaa ja apukäsiä Custobarin hyödyntämiseen? Autamme niin strategisessa suunnittelussa kuin operatiivisessa toteutuksessa. Ota yhteyttä, autamme mielellämme!
Usein ChatGPT:n tuottamat markkinointitekstit ovat kuin toistensa kopioita.
Se johtuu huonoista prompteista ja olemattomasta kontekstista.
Mainosteksteihin ja sivuston sisältöihin saat kuitenkin helposti uusia ideoita, kun komennat tekoälyä paremmin.
Itse olen saavuttanut mainioita tuloksia tarjoamalla tukiälylle
enemmän kontekstia (tietoa yrityksestä, asiakkaista ja palveluista)
ohjaamalla sitä käyttämään tiettyä viitekehystä ideoinnin tukena
neuvomalla olemaan maailman paras copywriter, joka pyrkii aina tekemään parhaansa.
Mitä tämä sitten tarkoittaa käytännössä?
Vähintäänkin tekoälykäs työkaverisi tarvitsee tietoa
markkinoivasta yrityksestä
sen palveluista tai tuotteista
asiakkaista.
Jos et itse määrittele näitä, saattaa ChatGPT arvata oikein, mutta yhtä hyvin väärinkin. Tehokas ideointiprompti sisältää nämä kaikki.
Tehokkaan ideointipromptin rakenne
Hyvään tulokseen pääsee usein käyttämällä seuraavaa rakennetta:
Yritys X on …. Se myy… Sen asiakkaat ovat… Anna Y ehdotusta mainosteksteiksi, joilla tavoitellaan eri asiakasryhmiä. Tulosta taulukkona |asiakasryhmä|palvelu|mainosteksti.
Käytettävästä työkalusta riippuen tuote- tai palvelutietoa voi antaa käyttöön tiedostomuodossa tai kopioimalla promptiin. Asiakasryhmien määrittely kannattaa tehdä kunnolla, jotta ChatGPT antaa mahdollisimman hyvän tuloksen. Palvelu- tai tuotekuvaukset voi kopioida vaikka verkkosivustolta osaksi promptia.
Eri kohderyhmille kannattaa suunnitella erilaisia mainostekstejä. Tässä esimerkissä eri päättäjät ovat erilaisia kohderyhmiä. Niillä on erilaisia motivaatioita, tiedontarpeita ja päätösprosesseja.
Tässä esimerkki kuvitteellista kattoremonttiyritystä varten:
Katot kuntoon Oy on suomalainen yritys, joka myy kattoremontteja. Sen asiakkaat ovat kotimaisia omakotitalon omistajia ja kerrostaloja. Kerrostaloissa tärkeitä päättäjiä ovat taloyhtiöt ja isännöitsijät. Anna 10 ehdotusta mainosteksteiksi, joilla tavoitellaan eri asiakasryhmiä. Tulosta taulukkona |asiakasryhmä|palvelu|mainosteksti.
Prompti luo automaattisesti erilaisille asiakasryhmille ja palveluille sopivia mainostekstejä, tai ainakin hyviä aihioita.
Kun promptin lopussa pyydät tulostamaan vastauksen taulukkona, saat helpommin hahmotettavan lopputuloksen. Tarvittaessa voit seuraavissa prompteissa pyytää ChatGPT:tä poistamaan rivejä, lisäämään uusia sarakkeita tai muuten muokkaamaan tekstejä.
Lisää uusi sarake | Vaihtoehtoinen mainosteksti |
Jos mainostekstit eivät sisällä toivottuja viestejä, voit pyytää ChatGPT:tä yrittämään uudestaan:
Kirjoita uusi taulukko, jossa käytät arvolupauksina: 100 % asiakastyytyväisyys, viiden vuoden takuu, pysymme aina aikataulussa.
Vielä tehokkaammin saat rakennettua uusia ideoita, kun ohjaat tekoälyä käyttämään tarkoitukseen sopivaa viitekehystä. Robert Cialdinin vaikuttamisen periaatteet sopivat tähän erinomaisesti.
Käytä sopivaa viitekehystä ideoinnin tukena
Robert Cialdini on sosiaalipsykologi, joka tunnetaan erityisesti vaikuttamisen ja suostuttelun periaatteistaan. Hänen kirjansa Influence: The Psychology of Persuasion (suom. nimellä Vaikutusvalta: Suostuttelun psykologiaa) esittelee seitsemän vaikuttamisen periaatetta, joita voidaan käyttää markkinoinnissa, myynnissä ja viestinnässä.
Nämä periaatteet ovat vastavuoroisuus, sitoutuminen ja johdonmukaisuus, sosiaalinen todiste, auktoriteetti, niukkuus, mieltymys ja yhtenäisyys.
Vastavuoroisuus viittaa ihmisten taipumukseen vastata hyvään hyvällä. Kun tarjoat arvoa asiakkaalle etukäteen, kasvatat mahdollisuuksiasi saada jotain takaisin. Tämä voi olla vaikkapa tarkistuslista, työkalu tai tavallista parempi e-kirja.
Sitoutuminen ja johdonmukaisuus kannustavat ihmisiä pysymään päätöksissään. Se on keskeistä esimerkiksi asiakassuhteen rakentamisessa.
Sosiaalinen todiste tarkoittaa sitä, että ihmiset luottavat muiden suositteluihin ja kokemuksiin. Suosittelut ovat paras tapa lisätä myyntiä ja vakuuttaa asiakkaat. Siksi tuotearvostelut ja case-kuvaukset ovat tärkeitä.
Auktoriteetti korostaa asiantuntijuuden merkitystä. Asiakkaat luottavat helpommin yrityksiin, jotka selvästi osaavat asiansa. Auktoriteettia voi vahvistaa julkaisemalla sisältöjä, jotka todistavat omasta osaamisesta.
Niukkuus lisää kysyntää. Kun jotain on vain rajallisesti saatavilla, se tuntuu arvokkaammalta. Siksi asiakkaita kehotetaan toimimaan nopeasti, ja muistutetaan rajallisesta saatavuudesta.
Mieltymys tarkoittaa sitä, että ihmiset tekevät mieluimmin kauppaa niiden kanssa, joista he pitävät – ja mieluummin ihmisten kuin kasvottomien korporaatioiden kanssa.
Yhtenäisyys taas liittyy identiteettiin ja arvoihin. Ihmiset luottavat yrityksiin, jotka jakavat heidän maailmankuvansa. Siksi yrityksen tarina, työntekijät, arvot ja missio on hyvä tuoda esiin sivustolla.
Nämä periaatteet tekevät viestinnästäsi vaikuttavampaa ja tehokkaampaa. Se onnistuu helposti, koska ChatGPT tuntee mainiosti Cialdinin ajatukset.
Cialdini kohtaa ChatGPT:n
Cialdinin periaatteet saat osaksi tekstisuunnittelua, kun komennat ChatGPT:tä:
Yritys X on …. Se myy… Sen asiakkaat ovat… Anna Y ehdotusta mainosteksteiksi, jotka noudattavat Cialdinin seitsemää vaikuttamisen periaatetta. Tulosta taulukkona |palvelu| periaate |mainosteksti.
Mainosraakatekstien lisäksi Cialdinin malli sopii esimerkiksi sivuston tekstien parantamiseksi. Sen avulla saat laskeutumissivun tekstiä täydennettyä sopivilla väliotsikoilla tai nostoilla, jotka auttavat vakuuttamaan lukijan.
Ehdota parannuksia seuraavaan tekstiin käyttämällä Cialdinin vaikuttamisen periaatteita apuna.
Tai:
Mitkä Cialdinin vaikuttamisen periaatteista sopisivat parhaiten täydentämään seuraavaa laskeutumissivua?
Kun haluat vielä tarkemmin ohjata tekoälyn luovia ratkaisuja, voit yhdistää Cialdinin periaatteet muihin viitekehyksiin.
Tekoälyn ja viitekehysten yhdistäminen tekee sinusta entistä luovemman
ChatGPT on erinomainen ideointikumppani, kun osaat ohjata sitä oikein.
Sen sijaan, että pyytäisit vain ”10 mainosideaa”, määrittele tarkemmin
rooli, jossa ChatGPT vastaa (“copywriter”, “viestinnän suunnittelija”, “mainonnan suunnittelija”…)
yrityksen ja asiakkaiden taustat
haluttu viitekehys (Cialdini, AIDA, PAS jne.)
tulosteen tyyppi (taulukko, lista, eri versioita).
Tekoäly ei korvaa luovuutta, mutta se voi moninkertaistaa ideointikykysi.
Testaa eri yhdistelmiä, kokeile uusia promptirakenteita ja jalosta lopputulosta yrityksesi tarpeiden mukaisesti!
Hopkins on nimittänyt Nina Antipinin uudeksi toimitusjohtajaksi. Antipin aloittaa tehtävässä elokuussa 2025.
Antipin on ollut aiemmin muun muassa IVALO Creative Agencyn toimitusjohtaja ja perustaja, Capgeminin Head of CX Design, Diakonia-ammattikorkeakoulun palveluliiketoiminnan johtaja ja TBWA/Helsingin strategi.
Nappuloiden painelusta bisnesstrategiaan
Antipinin johdolla Hopkins pyrkii tekemään palvelunsa helposti ymmärrettäviksi myös asiakasyritystensä ylimmässä johdossa. Näin digimarkkinointi ja analytiikka saadaan kiinnitettyä asiakkaiden liiketoimintastrategiaan.
“Yhteiset tavoitteet ja yhteinen tekeminen auttavat toimistoa toteuttamaan asiakkaiden lyhyen ja pitkän aikavälin tavoitteita. Digimarkkinointia on liian pitkään pidetty nappuloiden paineluna. Sen pitää lähteä liikkeelle yrityksen liiketoimintastrategisista tavoitteista”, kuvaa Antipin lähestymistään.
Kasvu kumpuaa työntekijä- ja asiakaskokemuksesta
Antipin suuntaa katseensa heti alussa sekä henkilöstöön että asiakkaisiin. Ensimmäiseksi hän haluaa tutustua kaikkiin Hopkinsin työntekijöihin. Sen jälkeen on aika syventyä asiakastyöhön.
”Hyvä työntekijäkokemus on perusta vaikuttaville asiakaskohtaamisille. Toimiston kasvu edellyttää ihmislähtöistä johtamista ja vahvaa ymmärrystä asiakkaan liiketoiminnasta”, Antipin sanoo.
Hänen johdollaan IVALO nousi Financial Timesin FT1000-kasvuyrityslistalle. Myös Hopkins on ollut mukana samalla listalla vuosina 2022 ja 2023.
Vahvaa strategiaosaamista myös Hopkinsin hallitukseen
Tanner tuo mukanaan vahvaa strategiatyön osaamista. Hänet tunnetaan kokeneena strategiakonsulttina ja -vaikuttajana, joka julkaisee vuosittaista Johdon agendalla -trendiraporttia.
Hallituksen jäsen Suvi Johansson on nimitetty Hopkinsin hallituksen puheenjohtajaksi. Johansson on kestävän liiketoiminnan konsultointitoimisto Betteran perustaja. Hän on aiemmin toiminut muuan muassa Differon toimitusjohtajana ja Tuloksen operatiivisena johtajana.
Lisätietoja:
Suvi Johansson Hallituksen puheenjohtaja 040 594 0517 suvi.p.johansson@gmail.com
Strand Properties on suomalaisomisteinen, vuonna 2021 Espanjan Aurinkorannikolla toimintansa aloittanut kiinteistönvälitysyritys, joka välittää uniikkeja asuntoja sekä Espanjassa että Suomessa. Yritys on kasvanut nopeasti yhdeksi merkittävimmistä kiinteistönvälitysalan toimijoista Aurinkorannikolla sekä Mallorcalla.
Yli 100 asiantuntijaa työllistävä Strand Properties kuuluu Euroopan nopeimmin kasvaviin kiinteistönvälitysketjuihin. Vuonna 2025 yhtiön tavoitteena on jatkaa 50-100 % kasvua.
“Olemme aikaisemmin tehneet Anssin kanssa yhteistyötä Bo LKV:n aikoina ja olemme todella otettuja siitä, että tällä kertaa pääsemme viemään suomalaista kiinteistönvälittämisen osaamista maailmankartalle digimarkkinoinnin keinoin.”
Pekka Räsänen, Client Director & Partner, Hopkins
Digimarkkinoinnilla vauhtia kansainväliseen kasvuun
Strand Properties tavoittelee Hopkinsin kanssa voimakasta kasvua Euroopassa digimarkkinoinnin keinoin.
Sitä varten yhteistyössä keskitytään sekä ketjun tunnettuuden lisäämiseen että yksittäisten välittäjien myynnin kasvattamiseen.
Tärkeä osa yhteistyötä on uudenlaisen MyStrand-välittäjäpalvelun kehittäminen. MyStrand antaa välittäjille välineet omien kohteidensa hallintaan ja markkinointiin.
MyStrand tulee mahdollistamaan yksittäisille kiinteistönvälittäjille näiden välittämien kohteiden monikanavaisen mainonnan.
“Yksittäinen välittäjä saa käyttöönsä maailmanluokan markkinointikoneiston, mutta itse valitsemallaan budjetilla”, selittää Strandin toinen perustaja Anssi Kiviranta MyStrandin ideaa.
Kokemus kiinteistönvälityksestä ja innovatiiviset ratkaisut yhdistävät
Strand Propertiesin perustajaosakkaat Sirena ja Anssi Kiviranta tunnetaan myös Bo LKV:n perustajina.
Hopkinsin ja Bo LKV:n aiempi menestyksekäs yhteistyö loi vahvan pohjan myös Strand Propertiesin ja Hopkinsin kumppanuudelle.
“Valitsimme Hopkinsin hoitamaan digimarkkinointiamme, koska heillä on syvällinen ymmärrys kiinteistösektorin tarpeista ja he osaavat yhdistää luovuutta ja tarkkaa analytiikkaa markkinointistrategioissaan. Heidän lähestymistapansa on asiakaskeskeinen ja tulosorientoitunut, mikä on juuri sitä, mitä etsimme yhteistyökumppaniltamme.”
Maksimalisti kerää kaiken mahdollisen tiedon sivuston tai sovelluksen käyttäjistä, jotta voisi hyödyntää dataa tarpeen tullen tulevaisuudessa.
Minimalisti kerää vain niitä tietoja, joille hän näkee etukäteen käyttöä, ja välttää tämän ylittävää seurantaa.
Sekä maksimalismille että minimalismille on perusteluja, mutta GDPR, toimintavarmuus ja kustannukset kallistavat vaa’an yleensä minimalismin suuntaan.
Maksimalisti seuraa varmuuden vuoksi kaikkea
Maksimalismi tarkoittaa digitaalisessa analytiikassa lähestymistapaa, jossa seurataan suurta joukkoa sivuston tai sovelluksen tapahtumia, vaikka kerättävälle tiedolle ei tiedetä vielä käyttöä.
Maksimalismin keskeinen hyöty on varautuminen tulevaisuudessa paljastuviin käyttötarkoituksiin:
Datan avulla voidaan vastata kysymyksiin, joita ei seurantaa rakennettaessa ole osattu vielä ajatella.
Saadaan suuri määrä dataa, jota voi käsitellä myöhemmin tekoälyn tai koneoppimisen avulla.
Maksimalismin haitat liittyvät toimintavarmuuteen, kustannuksiin ja tietosuojaan:
Monimutkaiset analytiikkasetupit voivat huomaamatta hajota ja niiden ylläpito on työlästä.
Isompien liikennemäärien sivustoilla suurista tapahtumamääristä voi kertyä satojen tai tuhansien eurojen ylimääräiset kuukausittaiset kulut.
Tietojen kerääminen ilman selvää perustetta voi olla ristiriidassa GDPR-sääntelyn kanssa, mikä voi johtaa sanktioihin.
Minimalisti kerää vain tarvittavan tiedon
Minimalismi tarkoittaa digianalytiikassa sitä, että seurataan vain sellaisia tietoja, jotka nähdään etukäteen hyödyllisiksi.
Minimalismin etuja ovat toimintavarmuus, fokus, rahansäästö, ja tietosuoja:
Yksinkertaisemmat analytiikkasetupit eivät mene helposti rikki.
Tärkeiden mittareiden tietoinen valinta auttaa keskittymään raportoinnissa ja analyysissa olennaiseen.
Lisenssi-, ylläpito- ja analyysikustannukset ovat alhaisemmat.
Minimalistinen analytiikka on todennäköisemmin yhteensopiva GDPR:n kanssa.
Minimalismin heikkouksia ovat huolellisen suunnittelun vaatimus ja pienempi datamäärä AI-projekteille:
Seurantahistoria käynnistyy nollasta, mikäli jotain ei ole tajuttu seurata alusta pitäen.
Mahdollisia suuria AI-analyysiprojekteja varten kertyy pienempi määrä pureskeltavaa analytiikkadataa.
Henkilötietojen on oltava asianmukaisia ja olennaisia ja rajoitettuja siihen, mikä on tarpeellista suhteessa niihin tarkoituksiin, joita varten niitä käsitellään (”tietojen minimointi”).
Normaali evästepohjainen kävijäseuranta esimerkiksi Google Analyticsilla luokitellaan EU:ssa henkilötietojen keräämiseksi. Siksi minimalistinen lähestymistapa on paremmin sopusoinnussa GDPR:n vaatiman ”tietojen minimoinnin” kanssa.
Maksimalismin ”varmuuden varalta” -periaate taas on ristiriidassa tietojen minimoinnin periaatteen kanssa.
Vaatiiko tekoäly maksimaalista seurantaa?
Suomessa vain pienellä joukolla yrityksiä on resursseja ryhtyä sellaisiin räätälöityihin tekoälyprojekteihin, jotka hyötyisivät suurista seurattavista tapahtumamääristä.
Tällaisia yrityksiä ovat esimerkiksi Kesko ja S-Ryhmä.
Suurten ja keskisuurten yritysten enemmistölle dataa ei kertyisi tarpeeksi maksimaalisesta keräyksestä huolimatta, jotta AI-käsittely onnistuisi.
Minimalistinen analytiikka on halvempi ja toimintavarmempi
Suuri määrä seurantatapahtumia tarkoittaa lisäkustannuksia ja monimutkaisempi asennus kasvattaa seurannan hajoamisriskiä.
Pahimmillaan monimutkainen seurantakokonaisuus (“himmeli”) voi olla hajalla kuukausia ennen ongelman huomaamista.
Suosituissa verkkopalveluissa saatetaan seurata tapahtumia, joita kukaan ei hyödynnä analyysissa tai raportoinnissa, mutta jotka tuovat kuukausittain satojen tai tuhansien eurojen ylimääräiset lisenssi- tai ylläpitokustannukset.
Maksimalismissa resurssit saattavat valua lähestulkoon täysin seurannan rakentamiseen ja ylläpitoon, eikä varsinaiseen analyysiin jää tarpeeksi aikaa. Tällöin analytiikka lakkaa käytännössä olemasta investointi ja siitä tulee lähinnä kulu.
Yhteenveto
Suurimman osan yrityksistä kannattaa valita digianalytiikassa minimalistinen linja:
Yritys on paremmin turvassa GDPR-sanktioilta ja mainehaitalta.
Raportoinnissa ja analyysissa on helpompi keskittyä olennaiseen.
Analytiikka-asennus ei mene niin helposti hajalle.
Rahaa säästyy, kun seurantainfran rakennus, ylläpito ja hyödyntäminen vaatii vähemmän ihmistyötä ja muita kuluja.
Minimalismi vaatii kuitenkin mittauksen huolellista suunnittelua, jotta olennainen tieto saadaan varmasti seurannan piiriin.
Hopkinsin lähestymistapa digianalytiikkaan on minimalistinen. Ole meihin yhteydessä, kun haluat helposti hallittavan ja hyödyllisen analytiikkatoteutuksen.
Voit käyttää yrityksesi keräämää asiakasdataa mainonnan kohdentamiseen alustoilla, kuten Google Ads, Meta (Facebook ja Instagram) ja Sanoma.
Asiakasdataan perustuvat yleisöt mahdollistavat sekä asiakaskokemuksen parantamisen että budjetin tehokkaamman käytön.
Tässä artikkelissa pureudumme siihen, mitä nämä yleisöt ovat ja miten lähdet liikkeelle ja alat hyödyntää omaa dataasi mainonnan kohdentamiseen.
Mitä ovat asiakasdataan perustuvat yleisöt?
Asiakasdataan perustuvat yleisöt ovat yhteystietolistoja, jotka ladataan salatussa muodossa mainosjärjestelmiin.
Mainosalustat eivät tiedä, millä perusteella asiakkaat ovat päätyneet listalle.
Oman datan hyödyntäminen mainonnan kohdentamiseen on tietosuojan näkökulmasta turvallista ja se mahdollistaa erittäin kohdennetun markkinoinnin tekemisen.
Yleisöjä voi rakentaa ns. “first-party” ja “zero-party” datalla.
First-party data
First-party dataa ovat tiedot asiakkaiden käyttäytymisestä, jotka on kerätty suoraan yrityksen omilta alustoilta, kuten verkkokaupasta, sovelluksesta tai sähköpostimarkkinoinnin työkalusta.
First-party dataa ovat esimerkiksi
tilaushistoria
selaushistoria sivustolla
ostoskoriin lisäykset
uutiskirjemetriikat, kuten avaus, klikkaus ja peruutus.
Zero-party data
Zero-party datalla tarkoitetaan asiakkaan itse kertomaa tietoa, joka on voitu kerätä esimerkiksi lomakkeen avulla.
Asuinkaupunki, kiinnostuksen kohteet ja syntymäpäivä ovat usein hyödynnettyä zero-party dataa.
Tämän datatyypin kohdalla asiakas on toiminut tietoisesti antaessaan tietojaan, esimerkiksi kanta-asiakasohjelmaan liittymisen yhteydessä.
Omaa dataa voidaan käyttää kohdeyleisöjen muodostamisessa, mutta toiminnasta tulee yksiselitteisesti ja ymmärrettävästi viestiä asiakkaan suuntaan.
Tämä tehdään useimmiten joko tietosuojaselosteessa tai evästekyselyn yhteydessä, riippuen siitä, millaisen lähestymisen yritys on aiheeseen päätynyt ottamaan.
Ennen kuin säntäät suinpäin lähettämään omia asiakaslistojasi mainosalustaan, tulee sinun päättää, mikä on se periaate, mihin pohjaat toimintasi.
Kieltoperusteinen toimintamalli
Kieltoperusteisella toimintatavalla tarkoitetaan oikeutettuun etuun pohjautuvaa toimintaa. Yrityksellä on tässäkin tapauksessa informointivelvollisuus asiakkaidensa suuntaan.
Oman asiakasrekisterin dataa voidaan tässä mallissa kuitenkin hyödyntää ilman, että asiakkailta kerätään nimenomainen suostumus.
Asiakkaille on vain tarjottava mahdollisuus kieltää heidän datansa käyttö verkkomainonnan kohdentamiseen.
Lupaperusteinen toimintamalli
Lupaperustaisella eli opt in -toimintatavalla tarkoitetaan, että jokaiselta asiakkaalta kysytään erikseen suostumus.
Näin toimimalla koko asiakasrekisteriä harvoin saadaan hyödynnettyä, koska lupien saaminen kaikilta on mahdotonta. Liiketoiminnan kannalta osa potentiaalista jää silloin hyödyntämättä.
Kumpikin malli vaatii lupahallintaprosessin
Sekä kielto- että lupaperusteisessa mallissa yrityksen tulee rakentaa usein uusi lupahallintaprosessi esim. perinteisen sähköpostimarkkinointiluvan rinnalle.
Työmäärältään molemmat mallit ovatkin hyvin samansuuruisia. Suurimpana erona voidaankin pitää asiakasjoukon kokoa, jonka toimintamalli mahdollistaa.
Kieltoperustainen mahdollistaa kaikkien asiakkaiden datan käyttämisen poislukien ne, jotka erikseen toiminnan kieltävät. Lupaperusteisessa taas voit hyödyntää mainonnan kohdentamiseen vain niiden dataa, jotka ovat sen sallineet.
Liiketoimintanäkökulman lisäksi on tärkeää huomioida myös tietosuoja-asetuksen tuomat velvollisuudet. Lupaperusteinen toimintamalli on tietosuojanäkökulmasta selkeämpi ja turvallisempi valinta. Oikeutettuun etuun perustuvan mallin osalta yrityksen tulee arvioida huolellisesti, täyttääkö suunniteltu toiminta lain vaatimukset.
Miten lähteä liikkeelle?
Valitse, millä perusteella alat hyödyntämään asiakasdataasi mainonnan kohdentamiseen.
Valitse hyödynnettävät mainosalustat.
Selvitä, miten kukin alusta tulkitsee oman roolinsa (esim. rekisterinpitäjä tai tietojen käsittelijä).
Laadi tarvittavat dokumentit osoitusvelvollisuuden täyttämiseksi.
Arvioi ja suunnittele, millaista tiedottamista uusi toimintatapasi edellyttää asiakkaiden suuntaan.
Viesti tai tiedota asiakkaille muutoksesta.
Päivitä tietosuojaseloste ja/tai eväste-pop-upin tekstit.
Kun uusi prosessi on implementoitu, muista testata tiedon liikkuminen mainosalustaan ja lupien päivittyminen asiakasrekisterissäsi.
Useat markkinointityökalut mahdollistavat suoran integraation mainosalustoihin, mikä vähentää manuaalista työtä ja tehostaa prosessia.
Muista myös laatia suunnitelma siitä, kuinka hyödynnät omaa dataasi mainonnan kohdentamiseen.
Eri mainosalustojen osalta on järkevää miettiä erilliset taktiikat, koska niiden mahdollisuudet eroavat toisistaan. Pohdi, mikä sopii parhaiten kanavasi tavoitteisiin ja millaisia jatkuvan mainonnan tarpeita sinulla on.
Voisivatko omat yleisöt tuoda tähän uuden ulottuvuuden?
Viime vuosina olen seurannut YouTuben minimalismivaikuttajia, jotka kannustavat meitä intentionaaliseen elämään.
Yksi suosituista menetelmistä on kuukauden tai vuoden mittainen ostolakko, “No-buy-month” tai “no-buy-year”. Sen avulla pääsee eroon haitallisista shoppailutottumuksista. Samalla aikaa ja rahaa riittää paremmin asioille, joilla todella on merkitystä.
Me analytiikan ammattilaiset voisimme ottaa mallia heistä:
Otetaan käyttöön “ei uusia tägejä” tai “ei uusia pikseleitä” -kuukaudet ja -kvartaalit!
Niiden avulla voimme keskittyä olennaiseen, ja saada aikaan paljon enemmän kuin aikaisemmin.
Mitä “ei uusia tägejä” -kuukausi tarkoittaa?
Analytiikkasetupit kasvavat usein hallitsemattomasti.
Sidosryhmiltä tulee uusia seurantapyyntöjä jatkuvalla syötöllä: “Seurataan tätä painiketta, lisätään tuo tapahtuma.”
Mutta kuinka usein pysähdymme miettimään, onko kerättävä lisädata oikeasti hyödyllistä?
“Ei uusia pikseleitä” -jaksot antavat meille aikaa keskittyä datan laatuun määrän sijaan.
Kuukauden tai kvartaalin ajan sitoudut seuraaviin periaatteisiin:
Ei uusia tageja tai pikseleitä.
Ei uusia eventtejä analytiikkaan.
Ei uusia implementointeja.
Tarvitset tietysti myös sidosryhmien (lähinnä markkinointi ja tuotetiimit) tukea. Heidän on ymmärrettävä, että uudet tiketit etenevät vasta kuukauden tai kvartaalin loputtua.
Miksi pikselitön kuukausi kannattaa?
Datan kerääminen on tärkeää (CARE-mallini C-vaihe!). Ilman dataa meillä ei ole mitään analysoitavaa, eikä oivalluksiakaan syntyisi.
Kaikki seurantapyynnöt eivät kuitenkaan tuo lisäarvoa. Suurin osa lisättävistä seurantakoodeista jää joka tapauksessa hyödyntämättä, aivan kuten aikaisemmatkin analytiikkaan lähetetyt eventit. Tietoa haluttiin kerätä, mutta niitä ei muisteta käyttää mihinkään.
Siksi voimme hyvin sanoa uusien pyyntöjen esittäjälle: “Jos tämä on tärkeää, niin katsotaan asiaa ensi kuussa.”
Tavallisesti teemme työtä käskettyä ja lisäämme uusia seurantoja pyyntöjä kyseenalaistamatta.
Tämä johtaa seuraaciin ongelmiin:
Sekava analytiikkasetup – analytiikan tekninen toteutus muuttuu vaikeasti ylläpidettäväksi ja kerätty data vaikeasti hyödynnettäväksi.
Implementoinnin pullonkaulat – käytämme aikaa paisuneen järjestelmän ylläpitoon strategiatyön sijaan. Tekninen velka kumuloituu kuukaudesta toiseen.
Dataähky – on vaikea keskittyä olennaiseen, kun jokainen klikkaus luo uusia eventtejä järjestelmiin. Lisäksi analyytikon aika kuluu implementointiin eikä arvon luomiseen asiakkaalle tai sidosryhmille.
“Ei uusia tägejä” -kuukausi helpottaa näitä kaikkia.
Mitä teet “ei uusia tägejä” -kuukauden aikana?
Se, että et lisää ensimmäistäkään uutta tägiä tai pikseliä sivuston seurantaan, vapauttaa aikaasi paremmin käytettäväksi.
Vihdoinkin sinulla on aikaa tehdä sitä, mistä sinulle maksetaan: hyödyttää liiketoimintaa osaamisellasi!
Seuraavat toimenpiteet ovat kuukauden aikana sallittuja:
Seurannan siivoaminen. Poista käyttämättömät tagit, yhdistä päällekkäiset tapahtumat ja standardoi nimeämiskäytännöt, jotta vältät turhaa monimutkaisuutta. Kevät-, syys- tai joulusiivous kannattaa muutenkin ottaa osaksi vuosisuunnitelmaa.
Analyysi, suositukset ja kokeilut. Hyödynnä jo olemassa olevaa dataa. Mitä oivalluksia voit saada nykyisistä tapahtumaseurannoista? Jos et keksi mitään, tarvitset aikaisempaa parempia kysymyksiä – et lisää dataa.
Datan laadun parantaminen. Auditoi dataasi virheiden ja epäjohdonmukaisuuksien varalta. Seurataanko konversioita oikein? Priorisoi näiden korjaamista uusien seurantapyyntöjen sijaan.
Toistuvat “Ei uusia tägejä” -kuukaudet auttavat yrityksen analyytikkoja keskittymään arvonluontiin.
Kyse ei ole kehityksen pysäyttämisestä vaan yleiskuvan varmistamisesta.
Varmistamme, että analytiikan perusta on kunnossa ja että voimme tuottaa liiketoimintaa hyödyttäviä analyysejä ja oivalluksia.
Yksi kuukausi. Ei uusia tageja. Mutta sitäkin arvokkaampia oivalluksia.