Instagram-mainonta sopii sekä myyntiin että mielikuvien rakentamiseen.
Instagram (IG) tavoittaa nuorempia ikäluokkia paremmin kuin “mummomedia” Facebook. Yli 15-vuotiaista suomalaisista sitä käyttää 40 % eli 1,6 miljoonaa, mutta esim. 25-34-vuotiaista sitä käyttää 61 % ja 15-24-vuotiaista 76 %. (Lähde: DNA:n ja Nepan tutkimus 25.3.2019.)
Instagram-mainonnassa on käytettävissä samat kohdennustavat kuin Facebook-mainonnassa sekä Facebookin koneoppiva algoritmi, joka optimoi mainostajalle tuloksia järkihintaan.
Instagram-mainonnan käyttökohteet
Instagram sopii joillekin yrityksille etenkin brändimainontaan ja työnantajamielikuvan kehittämiseen.
Meillä on kuitenkin paljon kokemuksia, kuinka Instagram-mainonta on ajanut tehokkaasti suoraa myyntiä.
Hyviä käyttökohteita ovat esimerkiksi seuraavat:
- tarjousten ja kampanjoiden mainonta
- työnantajamielikuvaa edistävät mainokset
- yrityksen arvojen esiintuominen
- referenssien nostaminen
- uudelleenmarkinointi katsotuista tuotteista.
8 tapaa kohdentaa Instagram-mainontaa
Instagram-mainontaa tehdään Facebookin mainosjärjestelmän kautta ja siinä on käytettävissä samat kohdennukset:
- kiinnostukset, joihin käyttäjiä on profiloitu näiden käyttäytymisen perusteella
- demografiset tiedot, kuten sukupuoli, ikä, vanhemmuus ja parisuhdestatus
- elämäntapahtumat, kuten kihlautuminen, muutto
- asuinpaikka, matkakohde tai hetkellinen sijainti
- uutiskirjeen tilaajat ja asiakasrekisteri
- remarketing eli esimerkiksi tuotteen mainonta sitä katsoneille kävijöille
- sivustolla vietetty aika (esim. top-25 % -ajankäyttäjät)
- ns. lookalike-yleisöt, eli vaikkapa 5 % käyttäjistä, jotka muistuttavat eniten sivulla käyneitä tai ostaneita asiakkaita.
Hyödyntämällä mainosjärjestelmään kuuluvaa koneoppimista mainostaja saa tavoittelemiaan tuloksia halvimpaan hintaan budjettinsa puitteissa. Siksi oikea tavoitteiden määrittely ja niiden toimiva seuranta ovat ensiarvoisen tärkeitä mainonnan onnistumiselle.
Instagram-mainonnan budjetti
Tyypillisesti Instagram-mainonta jakaa samaa mediabudjettia Facebook-mainonnan kanssa, koska molemmat toteutetaan samassa mainosjärjestelmässä. Hopkinsin asiakkailla se on tyypillisesti 5 000 – 30 000 €/kk, mutta suurimmat mainostajat voivat käyttää paljon enemmänkin.
Järkevään budjettiin vaikuttavat
- kohdeyleisöjen koko
- tavoitteet (aggressiivinen vs. kustannustehokas kasvu)
- muut mainos- ja markkinointikeinot, joiden kanssa IG-mainonta toimii synergiassa
- tuotteiden kate ja tavoiteltava mainonnan takaisinmaksuaika.
Instagram-mainonta osana markkinointikonetta
Toteutamme Instagram-mainontaa Facebook-mainonnan yhteydessä merkittävälle osalle asiakkaistamme. Se on osa laajempaa yhteen pelaavien keinojen kokonaisuutta, johon voi kuulua myös mainontaa muissa somepalveluissa, ohjelmallista mainonnan ostamista, hakukonemarkkinointia ja markkinoinnin automaatiota.
Käytämme Instagram-mainonnassa hyväksi myös automaatiota: mainoksiin voidaan upottaa automaattisesti tietoja ja kuvia esim. tuotteista, matkakohteista tai käyttäjän kotikunnasta tai -kaupunginosasta. Näin saadaan huomiota herättäviä mainoksia, jotka puhuttelevat vastaanottajia tehokkaasti.
Haluaisitko kuulla, kuinka Instagram-mainonta voisi hyödyttää sinun yritystäsi? Ota yhteyttä!