5 Chrome-laajennusosaa Google Analytics -tehokäyttäjälle
Google Analytics on mainio analytiikkaohjelmisto, mutta toisinaan tarvitaan lisää ominaisuuksia – tai apua asennuksen debuggaamiseen.
Tällöin avuksi tulevat Chrome-selaimen lisäosat.
Chrome on suosikkiselaimeni. Siihen on oikeastaan vain yksi syy: Chromen lisäosat, joiden avulla Google Analytics -asennuksen virheenmetsästys helpottuu.
Seuraavat 5 selainlaajennusta kuuluvat suosikkilistani kärkeen!
1. Google Tag Assistant
Google Analyticsin asennus ei aina mene niinkuin Strömssössä.
Tapahtumat jäävät rekisteröitymättä, sivunlatauksista ei tule tietoa (tai ne tulevat tuplana) tai omat tietoluokat eivät ikinä päädy analytiikkaan.
Mikä avuksi?
Jos olet asentanut analytiikan Tag Managerin kautta, kannattaa ensin vilkaista Google Tag Assistant -laajennuksen tarjoamia tietoja. Google Tag Assistant on työkalu, jonka avulla voit tutkia sivun sisältämiä tägejä.
Tag Assistant tunnistaa Tag Managerin lisäksi muitakin seurantakoodeja: suoraan asennetun Google Analyticsin, AdWords-mainonnan remarketing- ja konversiotägit ja Doubleclickin Floodlight-tägit. Näiden lisäksi GTA:n avulla on helppo tarkastella tiedonsiirtoon käytettävän dataLayer-objektin sisältöä.
GTA tunnistaa myös tilanteet, jossa GTM on asennettu virheellisesti. Tämä helpottaa huomattavasti asennuksen debuggausta.
2. Google Analytics Debugger
Google Analytics Debugger on toinen kätevä työkalu GA-asennuksen virheiden paikantamiseen. Se ei sovi pahasti koodikammoisille, sillä debuggeria käytetään selaimen kehittäjille tarkoitetussa javascript-konsolissa.
Debugger vaihtaa sivuston GA-tägin debuggausversioksi, minkä jälkeen saat myös virheilmoitukset nähtäväksesi selaimen konsolissa.
Debuggerin avulla on helppo tunnistaa esimerkiksi tilanne, jossa jokainen sivunlataus lähetetään Analyticsiin useita kertoja.
Se sopii erinomaisesti myös tapahtumaseurannan debuggaamiseen.
3. Page Analytics
Kun olet kirjautunut sisään Google Analyticsiin ja surffaat omalla sivustollasi, tuo Page Analytics näkyviin sivua koskevat tärkeimmät näkyviin mittarit suoraan selaimen ylälaidassa.
Verkkosivun linkkien päälle ilmaantuu niiden klikkauksista kertovia prosenttilukuja. Näin näet, mitä linkkejä käyttäjät oikein klikkaavatkaan.
Pudotusvalikoista saat myös valittua mm. aikarajauksen, haluamasi segmentin ja visualisointitavan.
Tämän helpompaa ei yksittäisen sivun tutkiminen voi olla!
4. Google Analytics Table Booster
Google Analyticsin raporttien visualisointiominaisuudet ovat puutteellisia. Google Analytics Table Booster täydentää niitä tuomalla palkkidiagrammit ja heatmap-visualisoinnit suoraan raporttien taulukkoihin.
Visualisointien lisäksi Table Booster tuo Chromeen helpon tavan tehdä tilastollinen z-testi kahden eri arvon välille. Näin näet Table Boosterin avulla, onko ero lukujen välillä tilastollisesti merkitsevä vai ei.
5. Google Analytics URL builder
Google Analyticsin kampanjaraportit toimivat vain, jos tägäät mainoskset oikein. Google Analytics URL builder on Chromen laajennus, joka helpottaa tägien rakentamista.
Laajennuksen vahvuus on siinä, että voit määrittää sen asetuksiin tavallisimmat kampanjatiedot valmiiksi. Tämä vähentää lyöntivirheitä ja auttaa pitämään raportit johdonmukaisena.
Artikkelit samasta aiheesta
Tekoäly ja koneoppiminen rakentavat parempia ostajapersoonia
Ostajapersoona on tuttu työkalu markkinoinnin johtamisen apuna. Suurten kielimallien ja koneoppimisen avulla dataan perustuvien persoonien rakentaminen onnistuu aikaisempaa tehokkaammin. Mitä ostajapersoona tarkoittaa? Ostajapersoonat kuvaavat yrityksen kannalta ideaalisia ostajia. Ostajapersoonan esitys […]
Digianalytiikan käyttäjätunnisteet paljastavat pitkätkin ostopolut
Käyttäjätunnisteet (user ids) auttavat seuraamaan pitkiä ostopolkuja, kun käyttäjät saadaan välillä kirjautumaan sisään tai antamaan sähköpostiosoitteensa. Tässä artikkelissa kerromme, miten käyttäjätunnisteita hyödyntämällä eri markkinointikanavien hyödyistä saadaan luotettavampaa tietoa kuin analytiikan perusasennuksella.
Mitä on evästeetön analytiikka?
Evästeetön web-analytiikka auttaa raportoimaan ja analysoimaan kattavammin sivuston käyttöä: sen avulla saat kerätä dataa myös käyttäjistä, jotka eivät hyväksy evästeitä evästebannerissa.
Kiinnostuitko tästä aiheesta?
Soita meille 020 788 8120 tai täytä alla oleva lomake niin jatketaan juttua!