Hopkins Oy

Hopkins

  • Tiimi
  • Palvelut
    • Digitaalinen analytiikka
      • Analyysit
      • Google Analytics
      • Google Analytics 4
      • Google Tag Manager
      • Cookie consent
      • Server-side tagging
      • BigQuery-tietovarasto
      • Piwik PRO
      • Matomo
      • Attribuutiomallinnus
    • Markkinoinnin automaatio
      • HubSpot
        • HubSpot-käyttöönotto
      • Custobar
      • ActiveCampaign
      • Leadoo
      • Markkinoinnin automaation auditointi
      • Markkinoinnin automaation kilpailutus
      • Markkinoinnin automaation palvelu verkkokaupoille ja verkossa myyville yrityksille
    • Hakukoneoptimointi
    • Hakusanamainonta
    • Display-mainonta
      • Ohjelmallinen ostaminen
      • Natiivimainonta
      • Remarketing
      • Hyperlokaali mainonta
    • Somemainonta
      • Facebook-mainonta
      • Instagram-mainonta
      • LinkedIn-mainonta
      • Twitter-mainonta
      • YouTube-mainonta
    • Konversio-optimointi
    • International Growth -ohjelma
  • Kokemuksia
  • Koulutukset
    • Google Analytics 4 -peruskurssi 5.10.2023
    • Näin menestyt haku­kone­optimoinnissa 9.11.2023
    • Suurten sivustojen hakukone­optimointi 14.12.2023
    • Sarjakortti koulutuksiin
    • Markkinoinnin automaatiojärjestelmän valinta – maksuton verkkokurssi
  • Rekry
    • HubSpot Consultant
    • SEO Consultant
  • Blogi
    • Analytiikka
    • Hakukoneoptimointi
    • Hakusanamainonta
    • Konversio-optimointi
    • Mainonta
    • Markkinoinnin automaatio
    • Sosiaalinen media
  • Ota yhteyttä
  • In English
Etusivu » Artikkelit » Automatisoi raportointi ilmaisilla työkaluilla – säästät hermoja, aikaa ja rahaa

Automatisoi raportointi ilmaisilla työkaluilla – säästät hermoja, aikaa ja rahaa

20.3.2017 Mikko Piippo

Tiedätkö, mitä webanalyytikko vihaa työssään eniten?

Jatkuvaa raportointia.

Joka kuukausi osaavien ammattilaisten aikaa tuhlataan siihen, että he keräävät käsipelillä tietoa Google Analyticsin kaltaisista tiedonlähteistä.

Tästä seuraa vain huonoja asioita.

  • Rutiinimainen, puuduttava työ lisää henkilöstön vaihtuvuutta.
  • Käsityö tuo raportteihin tarpeettoman virhelähteen.
  • Samalla työtunteja tuhlataan viikosta toiseen.

Raporttirumban helpottaminen on kuitenkin yksinkertaista.

Moni yritys voisi säästää kymmeniä tai satoja tunteja vuodessa pelkästään ilmaisia tai erittäin edullisia työkaluja käyttämällä!

Aloitetaan yksinkertaisimmasta vaihtoehdosta.

Google Analytics – ajasta pdf-raportin lähettäminen sähköpostiisi

Jos olet vasta tutustumassa automatisointiin, aloita tutkimusretkesi Google Analyticsin ominaisuuksista.

Helpoimmin saat viikon luvut sähköpostiisi, kun

  • rakennat mieleisesi hallintapanelin
  • ajastat pdf-muotoisen raportin lähetyksen sähköpostiisi.

Hallintapanelin rakentaminen on erittäin helppoa, kun tunnet Analyticsin mittarit ja raporttiluokat.

Hallintapaneliin voit lisätä mittareita ja taulukoita, jotka esittävät juuri sinua kiinnostavat luvut selkeässä muodossa. Taulukot ovat hiukan rajoittuneita: yhteen taulukkoon saat vain kymmenen tietoriviä. Niistä jokaiseen mahtuu vain kaksi mittaria.

Visualisointiin GA ei kuitenkaan tarjoa kovin hyviä työkaluja. Voit käyttää yksinkertaisia piirakkakaavioita, palkkidiagrammeja, karttoja ja aikasarjoja.

Google Analyticsin hallintapanelit helpottavat datan keruuta huimasti. Jos sinun on rakennettava viikosta ja kuukaudesta toiseen Excel- tai PowerPoint-raportteja, tee itsellesi palvelus ja kokoa data hallintapanelien avulla.

Jos taas haluat luvut sähköpostiisi, voit ajastaa hallintapanelin pdf-tulosteen lähetyksen sähköpostiisi haluaminasi päivinä.

Jos hallintapanelit eivät jousta tarpeeksi, tutustu Googlen Looker Studioon!

Googlen Looker Studio – erinomainen työkalu Google-palveluiden raportointiin

Itse odotin Looker Studion saapumista pitkään. Vihdoinkin maaliskuussa 2017 Google avasi Data Studion (sittemmin: Looker Studio) koko maailmaan — aikaisemmin sitä pystyi käyttämään vain osassa maita.

Looker Studion visualisointimahdollisuudet ovat huikean paljon monipuolisempia kuin Google Analyticsissa. Kääntöpuolena on se, että Looker Studion ominaisuuksiin perehtyminen vie hiukan aikaa.

Silti Looker Studio on huikean paljon helppokäyttöisempi kuin tunnetut raportointityökalut. Esimerkiksi Klipfolioon tai Tableau’hon verrattuna uusien raporttien rakentaminen on lastenleikkiä.

Looker Studiossa on kuitenkin yksi selkeä puute: se tukee ainakin tällä hetkellä ainoastaan Googlen omia datalähteitä ja PostgreSQL ja MySQL-tietokantoja.

Jos Looker Studio tulevaisuudessa tukee myös kilpailevia mainos- ja markkinointijärjestelmiä, ovat maksullisten dashboard-työkalujen tarjoajat hätää kärsimässä.

Google Solutions Gallery tarjoaa valmiita raporttipohjia ja ideoita kehiteltäväksi

Toisinaan haluan rakentaa käyttökelpoisen raporttipohjan mahdollisimman nopeasti.

Yhden dashboardin rakentamiseen ei välttämättä mene kovin paljon aikaa. Silti suosittelen sinua tutustumaan Googlen maksuttomaan raporttigalleriaan.

Google Solutions Gallery tarjoaa erinomaisen valikoiman:

  • valmiita muokattuja raportteja
  • hallintapaneleita
  • erilaisia segmenttejä.

Näiden avulla saat hetkessä rakennettua hyvän perustan uudelle analytiikkatoteutukselle.

Ratkaisugallerian valmiiden pohjien käyttäminen on turvallista: analytiikkatilin data tai käyttöoikeudet eivät siirry ulkopuolisille, vaikka käytät valmiita malleja.

Ja jos joskus rakennat oman häikäisevän hyvän hallintapanelin tai muokatun raportin, kannattaa se tietysti laittaa jakoon muille!

Google Sheets visualisointi- ja raportointityökaluna

Supermetrics on suomalainen Google Sheets- ja Excel-lisäosa, jonka avulla voit automatisoida datan hakemisen analytiikasta taulukkolaskentaan.

Ilmaisversio on ominaisuuksiltaan riisuttu, voit käyttää sitä ainoastaan Google Analytics -datan käsittelyyn ja raportointiin.

Maksullinen versio sisältää lukuisia integraatioita, joiden avulla voit raportoida eri some-palveluiden ja mainosjärjestelmien lukuja samassa dashboardissa.

Supermetrics sopii myös Looker Studion terästämiseen: sen avulla saat visualisoitua myös datalähteitä, joita Looker Studio ei itse tue.

Supermetrics on erinomaisen helppokäyttöinen työkalu. Taulukkolaskennan perusteiden hallinta ja analytiikan kohtuullinen ymmärrys riittävät mainiosti raportoinnin automatisointiin.

Googlen oma Google Analytics Add-on on sekin kelpo vaihtoehto analytiikkadatan tuomiseksi taulukkoon. Valitettavasti laajennusosa ei ole yhtä helppokäyttöinen kuin Supermetrics, sillä erilaisten filttereiden ja segmenttien rakentaminen vaatii jo jonkinlaista Analytics API:n ymmärrystä.

Et kai halua olla raporttirobotti? Automatisoi rutiinisi, niin pääset helpommalla!

Mikko Piippo

Mikko on kansainvälisesti tunnettu Google Analytics -asiantuntija. GA:n lisäksi Mikko on innostunut datasta, matematiikasta ja tilastotieteestä. Ja tietenkin shakista.

Hopkins_logo-white-01

Hopkins on yksi Suomen suurimmista digitaalisen markkinoinnin toimistoista. Keskitymme siihen, mitä osaamme parhaiten: hakukone­optimointiin, digitaaliseen mainontaan, markkinoinnin automaatioon ja analytiikkaan. 

Hopkins Oy

  • Eerikinkatu 27, 5. krs
    00180 Helsinki
  • 020 788 8120
  • Ota yhteyttä

Tietoa meistä

  • Tiimi
  • Työpaikat
  • Hopkins mediassa
  • Tietosuojaseloste

Palvelut

  • Hakusanamainonta
  • Hakukoneoptimointi
  • Somemainonta
  • Display-mainonta
  • Digitaalinen analytiikka
  • Markkinoinnin automaatio
  • Koulutukset

Seuraa meitä

  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • Uutiskirje
  • Tietosuojaselosteet

© Hopkins Oy