Älä pilaa Google Analytics -dataasi väärillä utm-parametreilla

Valokuva: kissa ämpärissä

Google Analytics ei oletuksena erota maksettua mainontaa samojen sivustojen maksuttomasta liikenteestä eikä se tunnista sovelluksia, joista kävijät tulevat.

Siksi mainosten kohdeosoitteisiin pitää lisätä ns. utm-parametrit. Analytics osaa poimia osoitteen lopussa olevista parametreista ko. mainontaa koskevat tiedot.

Ilman utm-parametreja esimerkiksi Facebook-mainonta menisi Analyticsissa sekaisin maksuttoman Facebook-liikenteen ja suoran liikenteen kanssa. Poikkeuksen muodostaa Googlen oma mainosjärjestelmä, jonka voi kytkeä juttelemaan Analyticsin kanssa suoraan, ilman käsin lisättäviä parametreja.

Utm-parametrit voi lisätä osoitteeseen Googlen Campaign URL Builder -työkalulla.

Moni tekee kuitenkin pahoja virheitä utm-parametreja valitessaan.

Epästandardit source- ja medium-tiedot

Google Analytics sisältää tietyt oletuskanavaluokitukset liikenteelle:

Nämä toimivat, kun utm-parametreissä käytetään standardinmukaisesti source- ja medium-tietoja (suomeksi: lähde ja tulotapa).

Moni yritys kuitenkin käyttää utm-parametreissa hatusta vedettyjä source- ja medium-tietoja – periaatteella ”mitäs kivaa tähän laitettais”.

Tämä sooloilu pilaa Analyticsin mahdollisuudet luokitella liikennettä sen sisäänrakennetuilla kanavaluokituksilla. Se myös vaikeuttaa tietojen analyysia Analytics-raporteissa, kun pitää arvuutella mitä mikin pitää sisällään ja mitkä kaikki ovat sekaisin keskenään.

Somemainonta sekaisin maksuttoman somen kanssa

Moni organisaatio iskee somemainonnan medium-tiedoksi ”social”. Näin he sekoittavat Analytics-kanavissa somemainonnan maksuttomaan someliikenteeseen.

Laita somemainonnan mediumiksi ”display”. Se tarkoittaa yksiselitteisesti maksettua mainontaa.

Source-kenttään tulee pistää somepalvelun nimi, kuten ”facebook” tai ”twitter”.

”Cpc” tarkoittaa Analyticsille hakusanamainontaa

Jos laitat some- tai display-mainonnan medium-tiedoksi cpc:n (cost-per-click), kerrot Analyticsille, että kyse olisi hakusanamainonnasta.

Silloin Paid Search -luvut paisuvat ja tekemäsi mainonta häviää hakusanamainonnan sekaan kanavissa.

Älä käytä cpc:tä mediumina muussa kuin hakusanamainonnassa, vaikka maksaisitkin klikeistä.

Sisäisten linkkien käsitteleminen utm-parametreilla

Utm-parametrit on tarkoitettu vain sivuston ulkopuolelta tulevan liikenteen merkitsemiseen. Niitä ei pidä käyttää saman sivuston sisälle osoittavissa bannereissa tai nostoissa.

Jos utm-parametreja käyttää sisäisissä nostoissa, ne ylikirjoittavat Analyticsissa alkuperäisen, ulkopuolisen liikenteen lähteen. Silloin markkinoinnin kanavia ei pysty enää analysoimaan klikanneiden osalta.

Parametrit ylikirjoitetaan sivustolla

Jotkut laskeutumissivujen tekemiseen tarkoitetuista työkaluista (tai jopa sivustototeutuksista!) saattavat kirjoittaa omia parametrejään utm-parametrien päälle tai hävittää ne kokonaan.

Ääriesimerkki oli eräs Sharepoint-sivusto, jossa tuli virhesivu millä hyvänsä osoitteeseen lisätyllä parametrilla.

Testaa ja varmista, miten ländärit ja sivusto toimivat, kun osoitteeseen on lisätty utm-parametreja.

Esimerkiksi Hubspot-ländärityökalussa kannattaa huolehtia, ettei (ylin) oletusasetus ylikirjoita haluttuja parametreja:

Osoitteen kierrättäminen valmiiksi väärillä utm-parametreilla

Eräällä yrityksellä oli tiukka politiikka käytettävistä utm-tiedoista. Somepäivittäjällä oli kuitenkin tapana napata osoite klikkaamalla ensin linkkiä omasta uutiskirjeestä. Näin maksuton someliikenne merkittiin Analyticsissa email-liikenteeksi.

Ole skarppina, jos kopioit oman sivuston osoitteita, jottei mukana tule valmiina utm-parametreja. Navigoi vaikka sivustolla markkinoitavalle sivulle ja kopioi sitten osoiteriviltä osoite.

Väärän kirjainkoon käyttäminen

Google Analytics tekee eron isojen ja pienten kirjainten välillä: yhdenkin alkukirjaimen muuttaminen isoksi tai pieneksi tekee kampanjasta eri kampanjan. Kanavaluokituksiin taas hyväksytään vain pienellä kirjoitetut arvot, eli ”email” kelpaa mutta ”Email” ei.

Tähän on helppo apu: muuta kaikkien kampanjakenttien sisältämä teksti pienaakkosiksi.

Tee muutos pienille kirjaimille automaattisesti luomalla jokaiselle utm-arvolle ns. lowercase-suodatin näkymän asetuksissa.

Kuvassa on lowercase-filtteri source-tiedolle:

Miten utm-parametreja kannattaa käyttää?

Jokaisen digimarkkinointia tekevän ja Analyticsia käyttävän organisaation kannattaa luoda utm-parametreista yhtenäinen käytäntö, joka huomioi Googlen luokittelutavat.

Google Analyticsin oletuskanavat eivät ole tosin aina kaikkein loogisimpia.

Esimerkiksi klikkihintaan (cpc) voi ostaa muutakin kuin hakusanamainontaa (tai Google Display Network -mainontaa). Myöskään somemainonnalle ei ole omaa kanavaansa, vaikka se on nykyään tärkeä liikenteen lähde.

Siitä huolimatta noihinkin Googlen outouksiin kannattaa mukautua, jotta dataa on helppoa lukea ja käsitellä Google Analyticsissa. Moneen mainontaan sopiva medium on esim. ”display”.

Luo omat, tarkemmat kanavaryhmitykset

Google Analyticsissa voi luoda myös tarkempia ja hyödyllisempiä kanavaryhmiä, joilla voi analysoida monesta vierailusta koostuvia polkuja.

Toiminnallisuus löytyy Admin-osiosta, nimellä Custom Channel Grouping.

Kuvassa on esimerkki kanavaryhmityksestä, jossa on erotettu liikenteen lähteitä tarkemmin:

Esimerkki itse tehdyistä kanavaryhmistä.

Liikenteen lähteiden lisäksi kanavaryhmiä on mahdollista tehdä käyttämällä ja niputtamalla aloitussivuja (landing pages). Siten voi arvioida esimerkiksi sisältömarkkinoinnin roolia ostopolulla.

Tarvitsetko apua utm-käytäntöjen luomiseen tai liikenteen analyysiin? Ota yhteyttä!

Artikkelit samasta aiheesta

Tekoäly ja koneoppiminen rakentavat parempia ostajapersoonia

Ostajapersoona on tuttu työkalu markkinoinnin johtamisen apuna. Suurten kielimallien ja koneoppimisen avulla dataan perustuvien persoonien rakentaminen onnistuu aikaisempaa tehokkaammin. Mitä ostajapersoona tarkoittaa? Ostajapersoonat kuvaavat yrityksen kannalta ideaalisia ostajia. Ostajapersoonan esitys […]

Mitä on evästeetön analytiikka?

Evästeetön web-analytiikka auttaa raportoimaan ja analysoimaan kattavammin sivuston käyttöä: sen avulla saat kerätä dataa myös käyttäjistä, jotka eivät hyväksy evästeitä evästebannerissa.

Kiinnostuitko tästä aiheesta?

Soita meille 020 788 8120 tai täytä alla oleva lomake niin jatketaan juttua!