Hopkins Oy

Hopkins

  • Tiimi
  • Palvelut
    • Digitaalinen analytiikka
      • Analyysit
      • Google Analytics
      • Google Analytics 4
      • Google Tag Manager
      • Cookie consent
      • Server-side tagging
      • BigQuery-tietovarasto
      • Piwik PRO
      • Matomo
      • Attribuutiomallinnus
    • Markkinoinnin automaatio
      • HubSpot
        • HubSpot-käyttöönotto
      • Custobar
      • ActiveCampaign
      • Leadoo
      • Markkinoinnin automaation auditointi
      • Markkinoinnin automaation kilpailutus
      • Markkinoinnin automaation palvelu verkkokaupoille ja verkossa myyville yrityksille
    • Hakukoneoptimointi
    • Hakusanamainonta
    • Display-mainonta
      • Ohjelmallinen ostaminen
      • Natiivimainonta
      • Remarketing
      • Hyperlokaali mainonta
    • Somemainonta
      • Facebook-mainonta
      • Instagram-mainonta
      • LinkedIn-mainonta
      • Twitter-mainonta
      • YouTube-mainonta
    • Konversio-optimointi
    • International Growth -ohjelma
  • Kokemuksia
  • Koulutukset
    • Google Ads -koulutus 11.5.2023
    • Markkinoinnin automaation peruskurssi 8.6.2023
    • Google Analytics 4 -peruskurssi 5.10.2023
    • Näin menestyt haku­kone­optimoinnissa 9.11.2023
    • Suurten sivustojen hakukone­optimointi 14.12.2023
    • Sarjakortti koulutuksiin
    • Markkinoinnin automaatiojärjestelmän valinta – maksuton verkkokurssi
  • Rekry
    • Marketing Automation Consultant (Ecommerce)
  • Blogi
    • Analytiikka
    • Hakukoneoptimointi
    • Hakusanamainonta
    • Konversio-optimointi
    • Mainonta
    • Markkinoinnin automaatio
    • Sosiaalinen media
  • Ota yhteyttä
  • In English
Etusivu » Artikkelit » Google Analyticsin pivot-taulukot auttavat saamaan tolkkua datasta

Google Analyticsin pivot-taulukot auttavat saamaan tolkkua datasta

15.8.2017 Mikko Piippo

Google Analyticsissa on paljon “kätkettyjä” ominaisuuksia.

Tai kyllähän ne ovat näkyvillä, mutta silti kukaan ei käytä niitä.

Pivot-taulukot ovat varmasti vähiten käytettyjä GA:n ominaisuuksia. Siitä huolimatta, että pivot-taulukkojen avulla numerot muuttuvat ymmärrykseksi.

Pivot-taulukko auttaa tarkastelemaan mittaria usean dimension kautta

Mistä pivot-tauluissa oikein on kysymys?

Oikeastaan kyse on yksinkertaisesti ristiintaulukoinnista. Voit tarkastella mittaria kahteen dimensioon jaettuna.

Eli suomeksi:

Jos haluat vertailla esimerkiksi miten

  • eri laskeutumissivut toimivat eri kampanjojen kanssa
  • eri kampanjat toimivat eri medioissa

tai vaikkapa miten miesten ja naisten käyttäytyminen eroaa eri ikäryhmissä, tarvitset pivot-taulukoita.

Nyt kun olet (toivottavasti) sisällä Google Analyticsissa, voit heti kokeilla ensimmäisen pivot-taulukon rakentamista.

Laskeutumissivu, media ja myyntitapahtumat

Siirry ensiksi raporttiin Behavior > Landing Pages (eli Käyttäytyminen > Aloitussivut).

Pivot-työkalun löydät raporttinäkymän oikeasta laidasta. Klikkaa pientä taulukkokuvaketta, niin pääset rakentamaan ensimmäisen pivot-taulukkosi!

Valitse tämän jälkeen:

  • Primary dimension: Landing Page (Ensisijainen mittasuhde: Aloitussivu)
  • Pivot by: Medium (Pivot: Liikenteen lähde)
  • Pivot metrics: Transaction (Pivot-tiedot: Tapahtumat)

Tämän jälkeen näet pivot-taulukon, jossa myyntitapahtumat on ristiintaulukoitu laskeutumissivun ja tulotavan perusteella.

Pivot-taulukkoon voit lisätä myös kolmannen ulottuvuuden käyttämällä Secondary dimension -valintaa. Tämän jälkeen taulukon hahmottaminen on kuitenkin hankalaa: kun litistät kolme ulottuvuutta kaksiulotteiselle näytölle, menetät pivot-taulukkojen suurimman hyödyn.

Eri selaimet ja käyttöjärjestelmät

Toisinaan olen kiinnostunut eri selaimien ja käyttöjärjestelmien käytöstä. Myös tätä on helpoin tarkastella pivot-taulukoiden avulla.

Usein pivot-taulukosta tulee valtavan kokoinen, mutta suuri osa soluista sisältää arvon 0.

Koska taulukon skrollaamatta näkyvä osa on rajattu 5 pystysarakkeeseen, tekevät nämä nollasolut taulukon tarkastelemisesta GA-käyttöliittymässä hankalaa.

Siksi pivot-taulukkoon sisällytettävä data kannattaa usein segmentoida.

Esimerkiksi yllä olevaa kuvankaappausta varten käytin lisäksi segmenttiä, jonka avulla rajasin tarkastelun vähän suositumpiin käyttöjärjestelmiin.

Tämä segmentti sisältää 96 % tutkimani sivuston liikenteestä.

Samalla tavalla voit rajata taulukkoon tulevat käynnit molempien dimensioiden perusteella.

Jos haluat tutkia myös harvinaisempia kahden dimension yhdistelmiä, kannattaa sinun viedä taulukko esimerkiksi Exceliin tai Google Sheet -taulukkoon.  Silloin suuren taulukon tarkastelu on huomattavasti helpompaa kuin natiivissa Google Analytics -käyttöliittymässä.

 

 

Mikko Piippo

Mikko on kansainvälisesti tunnettu Google Analytics -asiantuntija. GA:n lisäksi Mikko on innostunut datasta, matematiikasta ja tilastotieteestä. Ja tietenkin shakista.

[elementor-template id=”11468″]

  • Tietosuojaselosteet

© Hopkins Oy