Hopkins Oy

Hopkins

  • Tiimi
  • Palvelut
    • Hakukoneoptimointi (SEO)
    • Hakusanamainonta (SEM/SEA)
    • Display-mainonta
      • Ohjelmallinen ostaminen
      • Natiivimainonta
      • Remarketing
      • Hyperlokaali mainonta
    • Somemainonta
      • Facebook-mainonta
      • Instagram-mainonta
      • LinkedIn-mainonta
      • Twitter-mainonta
      • YouTube-mainonta
      • VK-mainonta
    • Digitaalinen analytiikka
      • Google Analytics
      • Google Tag Manager
      • Piwik PRO
      • Matomo
      • Attribuutiomallinnus
    • Markkinoinnin automaatio
      • HubSpot
      • Markkinoinnin automaation auditointi
      • Markkinoinnin automaation kilpailutus
  • Kokemuksia
  • Koulutukset
    • Google Analytics -peruskurssi
    • Markkinoinnin automaation peruskurssi
    • Somemainonnan tehokurssi
    • Facebook-mainonnan tehokurssi
    • Näin menestyt hakukoneoptimoinnissa
    • Suurten sivustojen hakukoneoptimointi
    • Google Ads -koulutus
    • Sarjakortti koulutuksiin
  • Rekry
    • Digital Advertising Consultant
    • Marketing Automation Consultant
    • Senior Digital Analytics Consultant
  • Blogi
    • Analytiikka
    • Hakukoneoptimointi
    • Hakusanamainonta
    • Konversio-optimointi
    • Mainonta
    • Markkinoinnin automaatio
    • Sosiaalinen media
  • Ota yhteyttä
  • In English
Etusivu » Artikkelit » Google Analyticsin pivot-taulukot auttavat saamaan tolkkua datasta

Google Analyticsin pivot-taulukot auttavat saamaan tolkkua datasta

15.8.2017 Mikko Piippo

Google Analyticsissa on paljon ”kätkettyjä” ominaisuuksia.

Tai kyllähän ne ovat näkyvillä, mutta silti kukaan ei käytä niitä.

Pivot-taulukot ovat varmasti vähiten käytettyjä GA:n ominaisuuksia. Siitä huolimatta, että pivot-taulukkojen avulla numerot muuttuvat ymmärrykseksi.

Pivot-taulukko auttaa tarkastelemaan mittaria usean dimension kautta

Mistä pivot-tauluissa oikein on kysymys?

Oikeastaan kyse on yksinkertaisesti ristiintaulukoinnista. Voit tarkastella mittaria kahteen dimensioon jaettuna.

Eli suomeksi:

Jos haluat vertailla esimerkiksi miten

  • eri laskeutumissivut toimivat eri kampanjojen kanssa
  • eri kampanjat toimivat eri medioissa

tai vaikkapa miten miesten ja naisten käyttäytyminen eroaa eri ikäryhmissä, tarvitset pivot-taulukoita.

Nyt kun olet (toivottavasti) sisällä Google Analyticsissa, voit heti kokeilla ensimmäisen pivot-taulukon rakentamista.

Laskeutumissivu, media ja myyntitapahtumat

Siirry ensiksi raporttiin Behavior > Landing Pages (eli Käyttäytyminen > Aloitussivut).

Pivot-työkalun löydät raporttinäkymän oikeasta laidasta. Klikkaa pientä taulukkokuvaketta, niin pääset rakentamaan ensimmäisen pivot-taulukkosi!

Valitse tämän jälkeen:

  • Primary dimension: Landing Page (Ensisijainen mittasuhde: Aloitussivu)
  • Pivot by: Medium (Pivot: Liikenteen lähde)
  • Pivot metrics: Transaction (Pivot-tiedot: Tapahtumat)

Tämän jälkeen näet pivot-taulukon, jossa myyntitapahtumat on ristiintaulukoitu laskeutumissivun ja tulotavan perusteella.

Pivot-taulukkoon voit lisätä myös kolmannen ulottuvuuden käyttämällä Secondary dimension -valintaa. Tämän jälkeen taulukon hahmottaminen on kuitenkin hankalaa: kun litistät kolme ulottuvuutta kaksiulotteiselle näytölle, menetät pivot-taulukkojen suurimman hyödyn.

Eri selaimet ja käyttöjärjestelmät

Toisinaan olen kiinnostunut eri selaimien ja käyttöjärjestelmien käytöstä. Myös tätä on helpoin tarkastella pivot-taulukoiden avulla.

Usein pivot-taulukosta tulee valtavan kokoinen, mutta suuri osa soluista sisältää arvon 0.

Koska taulukon skrollaamatta näkyvä osa on rajattu 5 pystysarakkeeseen, tekevät nämä nollasolut taulukon tarkastelemisesta GA-käyttöliittymässä hankalaa.

Siksi pivot-taulukkoon sisällytettävä data kannattaa usein segmentoida.

Esimerkiksi yllä olevaa kuvankaappausta varten käytin lisäksi segmenttiä, jonka avulla rajasin tarkastelun vähän suositumpiin käyttöjärjestelmiin.

Tämä segmentti sisältää 96 % tutkimani sivuston liikenteestä.

Samalla tavalla voit rajata taulukkoon tulevat käynnit molempien dimensioiden perusteella.

Jos haluat tutkia myös harvinaisempia kahden dimension yhdistelmiä, kannattaa sinun viedä taulukko esimerkiksi Exceliin tai Google Sheet -taulukkoon.  Silloin suuren taulukon tarkastelu on huomattavasti helpompaa kuin natiivissa Google Analytics -käyttöliittymässä.

 

 

P.S. Katso seuraava avoin koulutus analytiikasta.

Mikko Piippo

Mikko on kansainvälisesti tunnettu Google Analytics -asiantuntija. GA:n lisäksi Mikko on innostunut datasta, matematiikasta ja tilastotieteestä. Ja tietenkin shakista.

Seuraava koulutus analytiikasta:
Google Analytics -peruskurssi

28.1.2021 · Verkkokoulutus
Kouluttajana Arttu Raittila

Arttu Raittila

Tutustu koulutukseen

Hopkins_logo-white-01

Hopkins on yksi Suomen suurimmista digitaalisen markkinoinnin toimistoista. Keskitymme siihen, mitä osaamme parhaiten: hakukone­optimointiin, digitaaliseen mainontaan, markkinoinnin automaatioon ja analytiikkaan. 

Hopkins Oy

  • Eerikinkatu 27, 5. krs
    00180 Helsinki
  • 020 788 8120
  • Ota yhteyttä

Tietoa meistä

  • Tiimi
  • Työpaikat
  • Hopkins mediassa
  • Tietosuojaseloste

Palvelut

  • Hakusanamainonta
  • Hakukoneoptimointi
  • Somemainonta
  • Display-mainonta
  • Digitaalinen analytiikka
  • Markkinoinnin automaatio
  • Koulutukset

Seuraa meitä

  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • Uutiskirje
  • Tietosuojaseloste

© Hopkins Oy