Hopkins Oy

Hopkins

  • Tiimi
  • Palvelut
    • Digitaalinen analytiikka
      • Analyysit
      • Google Analytics
      • Google Analytics 4
      • Google Tag Manager
      • Cookie consent
      • Server-side tagging
      • BigQuery-tietovarasto
      • Piwik PRO
      • Matomo
      • Attribuutiomallinnus
    • Markkinoinnin automaatio
      • HubSpot
        • HubSpot-käyttöönotto
      • Custobar
      • ActiveCampaign
      • Leadoo
      • Markkinoinnin automaation auditointi
      • Markkinoinnin automaation kilpailutus
      • Markkinoinnin automaation palvelu verkkokaupoille ja verkossa myyville yrityksille
    • Hakukoneoptimointi
    • Hakusanamainonta
    • Display-mainonta
      • Ohjelmallinen ostaminen
      • Natiivimainonta
      • Remarketing
      • Hyperlokaali mainonta
    • Somemainonta
      • Facebook-mainonta
      • Instagram-mainonta
      • LinkedIn-mainonta
      • Twitter-mainonta
      • YouTube-mainonta
    • Konversio-optimointi
    • International Growth -ohjelma
  • Kokemuksia
  • Koulutukset
    • Google Ads -koulutus 11.5.2023
    • Markkinoinnin automaation peruskurssi 8.6.2023
    • Google Analytics 4 -peruskurssi 5.10.2023
    • Näin menestyt haku­kone­optimoinnissa 9.11.2023
    • Suurten sivustojen hakukone­optimointi 14.12.2023
    • Sarjakortti koulutuksiin
    • Markkinoinnin automaatiojärjestelmän valinta – maksuton verkkokurssi
  • Rekry
    • Marketing Automation Consultant (Ecommerce)
  • Blogi
    • Analytiikka
    • Hakukoneoptimointi
    • Hakusanamainonta
    • Konversio-optimointi
    • Mainonta
    • Markkinoinnin automaatio
    • Sosiaalinen media
  • Ota yhteyttä
  • In English
Etusivu » Artikkelit » Hakusanatutkimus helposti – löydä 1000 SEO-hakusanaa 15 minuutissa!

Hakusanatutkimus helposti – löydä 1000 SEO-hakusanaa 15 minuutissa!

15.5.2017 Mikko Piippo

Hakusanatutkimus ja hakukäyttäytymisen analyysi perustuvat hakusanoihin ja hakumääriin. Viime viikon blogipostauksessa näytin, kuinka saat hakumäärät selville. Mutta mitä teet, jos et vielä tiedä, minkä sanojen hakumäärän haluat selvittää?

Jokainen SEO-konsultti käyttää Avainsanojen suunnittelijaa. Se on ainoa maksuton työkalu, joka paljastaa edes suuntaa antavasti eri hakusanojen suosion.

Mutta mitä teet, jos olet vasta etsimässä uusia ideoita tutkittavaksi? Hakusanatutkimus onnistuu vain hyvien ideoiden avulla!

Auta Avainsanojen suunnittelijaa löytämään sinulle parempia sanoja

Avainsanojen suunnittelija on kelpo työkalu myös uusien ideoiden keksimiseen ja arvioimiseen.

Valitettavasti työkalun omat ehdotukset ovat usein hyödyttömiä: mainostajan työkalu suosittelee usein avainsanoja, jotka eivät ole edes sinnepäin.

Mutta kuinka saat sen näyttämään sinulle parempia ideoita?

Auttamalla sitä oikeaan suuntaan!

 Listojen moninkertaistaminen rakentaa uusia sanayhdistelmiä

Listojen moninkertaistaminen on helppo tapa tutkia kymmenien, jopa satojen sanayhdistelmien suosio kerralla.

Listojen moninkertaistaminen luo kaikki mahdolliset yhdistelmät kahdesta tai useammasta avainsanalistasta.

Esimerkiksi yhdistämällä listat (matkat, lennot, hotellit) x (lontoo, berliini) saat luotua automaattisesti: matkat lontoo, matkat berliini, lennot lontoo, lennot berliini, hotellit lontoo, hotellit berliini.

Avainsanojen suunnittelija ei valitettavasti vaihda sanojen järjestystä, joten esimerkiksi “lontoo matkat” -vaihtoehto jää tässä esimerkissä generoimatta.

Huolellinen hakukoneoptimoija huomaa myös käyttää taivutettuja muotoja, jotta nekin tulisi varmasti kartoitettua. Tässä saat yleensä käyttää hiukan kekseliäisyyttä, sillä avainsanojen suunnittelija taipuu (!) heikosti suomen tarpeisiin.

Käytä kilpailevaa laskeutumissivua avainsanojen lähteenä

Laskeutumissivun käyttäminen tuottaa sekin hyviä avainsanaideoita, jos olet sopivan luova.

Sinäkin olet varmasti kokeillut oman laskeutumissivusi käyttämistä Avainsanojen suunnittelijassa — ainakin jos olet suunnitellut sivun mainostamista.

Mutta hakukoneoptimoijan kannattaa kääntää katse pois omasta sivusta. Hyviä ituja työkalulle saat, kun käytät lähtökohtana esimerkiksi:

  • kilpailevan yrityksen, tuotteen tai palvelun laskeutumissivua
  • parhaiten hakusanalla rankkaavaa sivua
  • wikipedian aihetta koskeva sivua.

Näin voit löytää tuoreita ideoita, vaikka annat Avainsanojen suunnittelijan tehdä sanojen seulonnan. Lisäksi nämä tiedonlähteet toimivat hyvin silloinkin, kun et ole vielä edes julkaissut omaa laskeutumissivuasi!

Tämän jälkeen näet tuloksena luettelon kiinnostavista hakusanoista hakumäärineen.

Näistäkin vielä moni hakusana osuu hiukan harhaan. Silti esimerkiksi hakusana “seo optimointi” olisi varmasti jäänyt minulta keksimättä.

Käytä Googlen hakusanatäydennyksiä apuna

Jokainen Googlen käyttäjä tietää, että Google osaa täydentää käyttäjien hakuja. Jo muutaman kirjaimen syötettyäsi Google alkaa tarjota sinulle omia ehdotuksiaan hakusanoiksi.

Nämä täydennykset voivat muodostua erittäin suosituiksi hakusanoiksi. Siksi täydennykset kannattaa ottaa tutkittavien sanojen listalle.

Aloitteleva hakukoneoptimoija tekee tämän manuaalisesti, syöttämällä käsin Googlen täydennyksiä Avainsanojen suunnittelemiseen. Kokeneempi hakukoneoptimoija antaa tämän tietokoneen tehtäväksi. Esimerkiksi Ubersuggest ja Keywordtool.io ovat keränneet suosituksia tietokantaan, josta saat täydennykset kerättyä näppärästi parilla klikkauksella.

Näistä oma suosikkini on keywordtool.io.

Tämän jälkeen saat nähdäksesi luettelon Googlen hakusanatäydennyksistä. Maksuttoman työkalun käyttäjä ei saa tässä näkyville hakumääriä, mutta ne ovat vain parin klikkauksen päässä taulukostasi.

Klikkaa siis Copy all -painiketta tai vie hakusanat tiedostoon. Kopiointi leikepöydälle on helpoin tapa edetä ja siirtää tiedot Avainsanojen suunnittelijaan.

 

Seuraavaksi palaat selaimen toisella välilehdellä avoimena säilyttämääsi Avainsanojen suunnittelijaan. Liitä koko äskeinen sanalista Avainsanojen suunnittelijaan:

Klikkaa Get search volume. Nyt saat näytöllesi luettelon syöttämistäsi sanoista ja niiden hakumääristä.

Kerää hakusanat ja hakumäärät taulukkoon

Näillä menetelmillä saat nopeasti kerättyä laajan luettelon hyvistä ehdokkaista sivuston hakukoneoptimointiin. Jotta hakusanatutkimus ja sen aineistot pysyvät järjestyksessä ja helposti käsiteltävissä, kannattaa se ladata taulukkolaskentaan.

Itse käytän datan keräämiseen mieluiten Google Sheets -taulukkolaskentaa. Se soveltuu mainiosti juuri tällaiseen aineistonkeruuseen ja keveään käsittelyyn.

Mikko Piippo

Mikko on kansainvälisesti tunnettu Google Analytics -asiantuntija. GA:n lisäksi Mikko on innostunut datasta, matematiikasta ja tilastotieteestä. Ja tietenkin shakista.

[elementor-template id=”11468″]

  • Tietosuojaselosteet

© Hopkins Oy