Hakusanatutkimus helposti – löydä 1000 SEO-hakusanaa 15 minuutissa!
Hakusanatutkimus ja hakukäyttäytymisen analyysi perustuvat hakusanoihin ja hakumääriin. Viime viikon blogipostauksessa näytin, kuinka saat hakumäärät selville. Mutta mitä teet, jos et vielä tiedä, minkä sanojen hakumäärän haluat selvittää?
Jokainen SEO-konsultti käyttää Avainsanojen suunnittelijaa. Se on ainoa maksuton työkalu, joka paljastaa edes suuntaa antavasti eri hakusanojen suosion.
Mutta mitä teet, jos olet vasta etsimässä uusia ideoita tutkittavaksi? Hakusanatutkimus onnistuu vain hyvien ideoiden avulla!
Auta Avainsanojen suunnittelijaa löytämään sinulle parempia sanoja
Avainsanojen suunnittelija on kelpo työkalu myös uusien ideoiden keksimiseen ja arvioimiseen.
Valitettavasti työkalun omat ehdotukset ovat usein hyödyttömiä: mainostajan työkalu suosittelee usein avainsanoja, jotka eivät ole edes sinnepäin.
Mutta kuinka saat sen näyttämään sinulle parempia ideoita?
Auttamalla sitä oikeaan suuntaan!
Listojen moninkertaistaminen rakentaa uusia sanayhdistelmiä
Listojen moninkertaistaminen on helppo tapa tutkia kymmenien, jopa satojen sanayhdistelmien suosio kerralla.
Listojen moninkertaistaminen luo kaikki mahdolliset yhdistelmät kahdesta tai useammasta avainsanalistasta.
Esimerkiksi yhdistämällä listat (matkat, lennot, hotellit) x (lontoo, berliini) saat luotua automaattisesti: matkat lontoo, matkat berliini, lennot lontoo, lennot berliini, hotellit lontoo, hotellit berliini.
Avainsanojen suunnittelija ei valitettavasti vaihda sanojen järjestystä, joten esimerkiksi ”lontoo matkat” -vaihtoehto jää tässä esimerkissä generoimatta.
Huolellinen hakukoneoptimoija huomaa myös käyttää taivutettuja muotoja, jotta nekin tulisi varmasti kartoitettua. Tässä saat yleensä käyttää hiukan kekseliäisyyttä, sillä avainsanojen suunnittelija taipuu (!) heikosti suomen tarpeisiin.
Käytä kilpailevaa laskeutumissivua avainsanojen lähteenä
Laskeutumissivun käyttäminen tuottaa sekin hyviä avainsanaideoita, jos olet sopivan luova.
Sinäkin olet varmasti kokeillut oman laskeutumissivusi käyttämistä Avainsanojen suunnittelijassa — ainakin jos olet suunnitellut sivun mainostamista.
Mutta hakukoneoptimoijan kannattaa kääntää katse pois omasta sivusta. Hyviä ituja työkalulle saat, kun käytät lähtökohtana esimerkiksi:
- kilpailevan yrityksen, tuotteen tai palvelun laskeutumissivua
- parhaiten hakusanalla rankkaavaa sivua
- wikipedian aihetta koskeva sivua.
Näin voit löytää tuoreita ideoita, vaikka annat Avainsanojen suunnittelijan tehdä sanojen seulonnan. Lisäksi nämä tiedonlähteet toimivat hyvin silloinkin, kun et ole vielä edes julkaissut omaa laskeutumissivuasi!
Tämän jälkeen näet tuloksena luettelon kiinnostavista hakusanoista hakumäärineen.
Näistäkin vielä moni hakusana osuu hiukan harhaan. Silti esimerkiksi hakusana ”seo optimointi” olisi varmasti jäänyt minulta keksimättä.
Käytä Googlen hakusanatäydennyksiä apuna
Jokainen Googlen käyttäjä tietää, että Google osaa täydentää käyttäjien hakuja. Jo muutaman kirjaimen syötettyäsi Google alkaa tarjota sinulle omia ehdotuksiaan hakusanoiksi.
Nämä täydennykset voivat muodostua erittäin suosituiksi hakusanoiksi. Siksi täydennykset kannattaa ottaa tutkittavien sanojen listalle.
Aloitteleva hakukoneoptimoija tekee tämän manuaalisesti, syöttämällä käsin Googlen täydennyksiä Avainsanojen suunnittelemiseen. Kokeneempi hakukoneoptimoija antaa tämän tietokoneen tehtäväksi. Esimerkiksi Ubersuggest ja Keywordtool.io ovat keränneet suosituksia tietokantaan, josta saat täydennykset kerättyä näppärästi parilla klikkauksella.
Näistä oma suosikkini on keywordtool.io.
Tämän jälkeen saat nähdäksesi luettelon Googlen hakusanatäydennyksistä. Maksuttoman työkalun käyttäjä ei saa tässä näkyville hakumääriä, mutta ne ovat vain parin klikkauksen päässä taulukostasi.
Klikkaa siis Copy all -painiketta tai vie hakusanat tiedostoon. Kopiointi leikepöydälle on helpoin tapa edetä ja siirtää tiedot Avainsanojen suunnittelijaan.
Seuraavaksi palaat selaimen toisella välilehdellä avoimena säilyttämääsi Avainsanojen suunnittelijaan. Liitä koko äskeinen sanalista Avainsanojen suunnittelijaan:
Klikkaa Get search volume. Nyt saat näytöllesi luettelon syöttämistäsi sanoista ja niiden hakumääristä.
Kerää hakusanat ja hakumäärät taulukkoon
Näillä menetelmillä saat nopeasti kerättyä laajan luettelon hyvistä ehdokkaista sivuston hakukoneoptimointiin. Jotta hakusanatutkimus ja sen aineistot pysyvät järjestyksessä ja helposti käsiteltävissä, kannattaa se ladata taulukkolaskentaan.
Itse käytän datan keräämiseen mieluiten Google Sheets -taulukkolaskentaa. Se soveltuu mainiosti juuri tällaiseen aineistonkeruuseen ja keveään käsittelyyn.
Artikkelit samasta aiheesta
Sivustouudistus voi romuttaa hakukonenäkyvyytesi
Suurin riski sivustosi saavuttamalle maksuttomalle hakukonenäkyvyydelle on sivustouudistus. Artikkelin luettuasi tiedät, mihin asioihin kannattaa kiinnittää huomiota, jos et halua vahingoittaa liiketoimintaasi. Eräs suomalainen verkkokauppa menetti miljoonaluokassa liikevaihtoa uudistuksessa tehtyjen virheiden […]
Mikael Marila: ”On hyvä pitää itselleen selkeänä, että sivustoa rakennetaan ja optimoidaan ihmiskäyttäjää varten”
Mikael on start-upien kautta digialalle ponnistanut Hopkinsin seniorikonsultti. Hänen sekä Suomessa että kansainvälisesti hankittua erityisosaamistaan on edistynyt hakukoneoptimointi.
Verkkokaupan hakukoneoptimoinnin teho-opas
Tämä opas sisältää yli 70 vinkkiä verkkokaupan hakukoneoptimointiin.
Kiinnostuitko tästä aiheesta?
Soita meille 020 788 8120 tai täytä alla oleva lomake niin jatketaan juttua!