Konversio-optimoinnin 3 tukipilaria: analytiikka, tutkimus ja testit

Ajatteletko konversio-optimoinnin olevan pelkkää testaamista? Todellisuudessa testaaminen on vain yksi, tosin tärkeä osa konversio-optimointia.

Konversio-optimointi koostuu kolmesta asiasta:

  1. Analytiikka
  2. Tutkimus
  3. Testit

Systemaattinen konversio-optimointi perustuu aina analytiikkaan ja tutkimukseen. Testit taas edellyttävät niin paljon sivustovierailuja ja konversioita, että usein testaaminen on käytännössä mahdotonta. Hyvän nyrkkisäännön mukaan A/B-testaaminen edellyttää 30 000 käyntiä ja 1000 konversiota kuukaudessa. Silti konversio-optimointi kannattaa aina.

Analytiikka ja määrälliset havainnot

Analytiikka ja mittaaminen on yksi konversio-optimoinnin kolmesta tukipilarista. Ilman sivuston, mainonnan ja konversioiden oikeaa mittaamista koko konversio-optimointi lepää huteralla pohjalla. Siksi konversio-optimointi kannattaa aina aloittaa analytiikka-asennuksen laadun varmistuksesta.

Esimerkiksi nämä menetelmät toimivat erinomaisesti millä tahansa sivustolla:

Analytiikan avulla siis tunnistat, missä ongelmat piilevät. Analytiikan avulla voit myös arvioida sitä, kuinka suuria taloudellisia menetyksiä puutteet aiheuttavat sivustollasi. Siksi analytikka on lähtökohta kaikelle konversio-optimoinnille.

Tutkimukset ja laadulliset havainnot

Tutkimus on konversio-optimoinnin toinen tukipilari. Tutkimuksen avulla saat tarkemman käsityksen sivuston toiminnasta ja myynnin pullonkauloista.

Miksi analytiikka ei pelkästään riitä? Analytiikka kyllä kertoo sinulle, kuinka korkea konversioprosentti on eri käyttäjäsegmenteissä. Sen sijaan analytiikka ei kerro, mistä konversioprosentin vaihtelu johtuu. Sama koskee jokaista webanalytiikan mittaria.

Konversio-optimoijan on pureuduttava myös miksi-kysymyksiin. Vastausten jäljille pääsee helpoimmin laadullisen tutkimuksen ja analyysin avulla.

Laadullinen analyysi antaa sinulle hyvän perustan ostamisen esteiden poistamiselle. Kyselyiden, nauhoitusten, tutkimuksen ja analyysien avulla voit rakentaa perusteltuja hypoteeseja ihmisten käyttäytymisestä.

Hypoteesi ei vielä ole tietoa. Sen vuoksi tieteellinen konversio-optimointi edellyttää myös testejä, joiden avulla päästään pureutumaan syy-seuraussuhteisiin.

Toisinaan tutkimus on tehtävät kevyesti. Kun aikaa on käytettävissä vähän ja budjetti on rajallinen, on asiantuntijan toteuttama heuristinen analyysi ainoa vaihtoehto. Sopivan frameworkin perusteella toteutettu heuristinen analyysi riittää usein paljastamaan selkeimmät ongelmakohdat. Silloin konversio-optimoinnissa voidaan edetä seuraavaan askeleeseen.

Testit paljastavat kausaalisuuden

Tieteellinen konversio-optimointi käyttää hyväkseen testejä. Testien avulla konversio-optimoija varmistaa, tukeeko evidenssi hypoteesia vai onko se hylättävä.

Testaamisen idea on yksinkertainen. Sivustosta, yhdestä sivusta tai vaikkapa toimintakehotteesta luodaan eri versioita. Eri versioita näytetään eri käyttäjille. Testin tulos ratkaisee, mikä versio on paras.

Yksinkertaisesta ajatuksesta on eri muunnelmia:

Testaaminen ja tilastollisesti merkitsevän tuloksen saavuttaminen on varmasti ”tieteellisin” tapa kumota hypoteeseja. Käytännössä testaaminen on usein hankalaa, sillä luotettavaan testitulokseen pääseminen edellyttää suhteellisen runsaasti kävijöitä ja konversioita.

Tämä tekee A/B-testaamisesta usein haasteellista — ja monimuuttujatesteistä käytännössä mahdottomia toteuttaa. Siksi usein on tyydyttävä vähemmän tieteelliseen tapaan tehdä konversio-optimointia ja selvittävä ilman hypoteesien tilastollista testaamista.

Tuloksellinen konversio-optimointi edellyttää näitä kaikkea

Tylsä analytiikka ja puiseva tutkimus unohtuvat markkinoijalta helposti. Niiden sijaan on helppo syöksyä suoraan kohti seksikästä A/B-testaamista.

Jos konversio-optimointi nojaa vain yhteen tukipilariin, se on huteralla pohjalla. Tukevalle, tieteelliselle perustalle nojaava konversio-optimointi edellyttää aina myös analytiikkaa ja tutkimusta.

Haluatko myydä enemmän? Ota yhteyttä meihin, me autamme sinua tekemään parempaa tulosta!

Artikkelit samasta aiheesta

Kiinnostuitko tästä aiheesta?

Soita meille 020 788 8120 tai täytä alla oleva lomake niin jatketaan juttua!