Facebook-mainonta yhdistää kattavan tavoittavuuden tarkkoihin kohdennustapoihin ja koneoppimiseen. Se sopii sekä B2B- että B2C-yrityksille.
Mainoskanavana Facebookin suurimpia etuja on tavoittavuus: yli 2 miljoonaa suomalaista käyttää sitä joka päivä.
Saman mainosjärjestelmän kautta tehdään myös Instagram-mainontaa, jolla tavoittaa etenkin nuorempia ikäluokkia.
Kokemuksia käyttökohteista
Facebook-mainonta on hyvin monikäyttöistä. Se toimii lähes alasta riippumatta sekä B2C- että B2B-yrityksille.
Hyviä kokemuksia on saatu esimerkiksi seuraavista:
- suora myynti verkkokaupalle, matkailu-, rahoitus- tai tilaustuotteille
- tarjousten ja kampanjoiden levittäminen
- liidien tuottaminen myynnille tai markkinoinnin automaatiolle
- liidien ja aikaisempien kävijöiden lämmittäminen (asiakaslista- ja uudelleenmarkkinoinnilla)
- osallistujien houkuttelu tapahtumiin ja tilaisuuksiin
- rekrytointi ja työnantajamielikuvan parantaminen
- brändäys.
Sisältömarkkinoinnin levityksessä tarvitaan yleensä Facebook-mainontaa, jotta sisältö tavoittaisi oikeat kohderyhmät. Kun mainos saa hyvää vastakaikua, tykkäykset ja jaot tuovat kaupan päälle myös ilmaista näkyvyyttä.
8 perustapaa Facebook-mainonnan kohdentamiseen
Mainontaa voi kohdistaa Facebookissa seuraavilla tavoilla:
- kiinnostukset, joihin Facebook on profiloinut käyttäjiään
- demografiset tiedot, kuten ikä, sukupuoli, vanhemmuus ja parisuhdetilanne
- äskettäiset elämäntapahtumat (tosin tätä yleisöä on Suomessa vähän)
- maantieteellinen sijainti ja asuinpaikka
- asiakasrekisteri ja sähköpostilista
- uudelleenmarkkinointi (tuotetta katsoneet tai tietyillä sivuilla kävijät)
- ajankäyttö sivustolla (esim. top-25 % -ajankäyttäjät)
- samankaltaisuuteen perustuvat ns. lookalike-yleisöt muista kohdennuksista.
Facebook käyttää kohdentamisessa myös koneoppimista: se pyrkii tuottamaan kampanjatavoitteen mukaisia tuloksia annettuun tavoitehintaan tai halvimpaan hintaan annetulla budjetilla.
Facebook-mainonnan budjetti
Tavallinen Facebook-mainonnan mediabudjetti on Hopkinsin asiakkailla haarukassa 5 000 – 30 000 euroa kuussa. Suurimmat mainostajat käyttävät Suomessa jopa 6-numeroisen summan kuussa.
Sopiva budjetti määräytyy kohderyhmien koon, tavoitteiden ja “markkinointikoneen” muiden osasten perusteella. Merkitystä on myös sillä, mikä on mainosten takaisinmaksuaika: kuinka nopeasti kaupat syntyvät ja rahat saadaan kotiutettua?
Joillakin yrityksillä mainosbudjetti voi olla vain joitakin satasia kuussa. Silloin Facebookin rooli on kanavien kokonaisuudessa pieni: esimerkiksi vain uudelleenmarkkinointia hetkelliseen tarpeeseen perustuvassa bisneksessä tai julkaisujen levitystä faneille ja asiakkaille.
Facebook-mainonta osana markkinointikonetta
Toteutamme Facebook- ja Instagram-mainontaa suurelle osalle asiakkaistamme, sekä B2C- että B2B-yrityksille.
Se on tärkeä osa markkinointikonetta: ilman sitä ei tavoiteta riittävän suurta määrää kohderyhmien ihmisiä järkevään hintaan. Kun oikea kohderyhmä on saatu vierailemaan sivustolla, sille tehdään uudelleenmarkkinointia (remarketing). Näin saatavat lisäkosketukset auttavat saamaan kaupat kotiin.
Tyypillinen sima + some + rema -markkinointikone toimii näin:
- Tehdään sisältömarkkinointia (sima) tutkimukseen perustuvaa sisältösuunnitelmaa noudattaen.
- Mainostetaan näitä sisältöjä rahalla Facebookissa ja ehkä muissakin somekanavissa (some).
- Pehmitetään somemainonnasta saadut kävijät remarketing-mainonnalla (rema) useassa eri mainoskanavassa.
Haluaisitko kuulla, kuinka Facebook-mainonta voisi hyödyttää sinun yritystäsi? Ota yhteyttä!