Kanta-asiakasohjelma on näkymätön ilman automaatiota

Kanta-asiakkaiden arvo on usein 5–10-kertainen verrattuna satunnaisiin asiakkaisiin.
Hyvin suunniteltu ja toteutettu kanta-asiakasohjelma lisää asiakkaiden käyntikertoja ja kasvattaa keskiostosta merkittävästi.
Ilman riittävää automaatiota kanta-asiakasohjelma jää asiakkaalle näkymättömäksi
Kun viestintä asiakkaan suuntaan puuttuu, kanta-asiakasohjelman koko arvo ei pääse konkretisoitumaan. Silloin ohjelman tärkein tehtävä eli asiakassuhteen vahvistaminen jää puolitiehen.
Ilman koettua hyötyä ei synny uskollisuutta. Eikä sitä liimaa, joka saa asiakkaan palaamaan yhä uudelleen.
Kanta-asiakasohjelmat suunnitellaan usein tarjoamaan asiakkaille etuja ja palkintoja heidän uskollisuudestaan. Ne voivat sisältää alennuksia, pisteitä ostoksista, erikoistarjouksia tai muita kannustimia uusintaostoon.
Palkitsemisen oikea-aikaisuus on ratkaisevaa, jotta asiakas kokee saavansa lisäarvoa.
Kanta-asiakasohjelman tarkoitus on sitouttaa asiakkaita, lisätä asiakasuskollisuutta ja tuoda näin lisäarvoa molemmille osapuolille.
Ilman automaatiota kanta-asiakasohjelma ei pysty täyttämään asiakkaiden odotuksia eikä tarjoamaan heille riittävästi lisäarvoa.
Automaation avulla kanta-asiakasohjelmasta tulee palvelevampi, personoidumpi ja sitouttavampi. Se parantaa asiakaskokemusta ja kasvattaa asiakkaan arvoa.
Yritysten, jotka haluavat menestyä kilpailussa ja rakentaa vahvoja asiakassuhteita, tulee ehdottomasti panostaa automaatioon kanta-asiakasohjelman konkretisoimiseksi.
Aktivointi ja palkitseminen saa asiakkaan palaamaan
Lähes poikkeuksetta kanta-asiakasohjelmat rakennetaan etujen ansaitsemisen ympärille.
Tähän liittyy olennaisesti positiivinen vahviste. Se on psykologinen prosessi, jossa halutun käyttäytymisen jälkeen annetaan palkkio tai miellyttävä ärsyke, mikä lisää saman käyttäytymisen todennäköisyyttä jatkossa.
Oikea-aikaisella palkitsemisella vahvistetaan haluttua käytöstä
Kun asiakas ostaa, tiedon tulisi siirtyä markkinoinnin käyttöön välittömästi, jotta toimenpiteet voivat käynnistyä reaaliaikaisesti. Tämä ei kuitenkaan ole itsestäänselvyys, mutta siihen tulisi pyrkiä.
Hitaat manualiset prosessit, kerran päivässä tehtävät tietokantapäivitykset ja personoinnin puute heikentävät ohjelman tehoa.
Automaatiokartalla askelmerkit selkeiksi
Aloita laatimalla automaatiokartta, joka valjastaa kanta-asiakasohjelman edut ja hyödyt viestinnällisiksi ketjuiksi. Ne kujettavat asiakasta kohti uusintaostoa.
Automaatiokartta on visuaalinen suunnitelma, joka kuvaa, mitä automaattisia viestejä tai toimenpiteitä asiakkaalle lähetetään missäkin vaiheessa asiakaspolkua, ja millä ehdolla ne käynnistyvät.
Piirrä automaatiokartta – näin rakennat toimivan rungon
Hyvin suunniteltu automaatiokartta konkretisoi, mitä viestejä asiakkaalle lähtee missäkin vaiheessa asiakaspolkua ja millä ehdolla ne aktivoituvat.
Näin pääset liikkeelle:
- Valitse työkalu
Hyviä vaihtoehtoja ovat esimerkiksi Miro, Figma, Lucidchart. - Päätä visuaalinen rakenne
Valitse tapa miten piirrät automaatiokartan. Aikajana (vasemmalta oikealle) korostaa viestien ajoitusta, tai asiakaspolku (ylhäältä alas) kuvaa vaiheittaisen etenemisen, kuten liittyminen → aktivointi → ostaminen. - Lisää automaation ydinelementit
• Triggerit: Mitkä ehdot käynnistävät viestin? (esim. liittyminen, osto, passiivisuus)
• Viestit: Mitä sisältöä lähetetään ja missäkin kanavassa? (esim. sähköposti, push)
• Haarautumiset: Miten asiakas etenee, jos hän avaa, klikkaa tai ei reagoi? - Pidä kartta selkeänä ja helppolukuisena
• Vältä lisäämästä liikaa tietoa.
• Nimeä vaiheet ja käytä selkeitä muotoja tai ikoneja, esimerkiksi kirjekuori = viesti, timantti = haarautuminen.
Tarkoitus ei ole piirtää taideteosta, vaan rakentaa dokumentti, joka havainnollistaa automaation kokonaiskuvan nopealla silmäilyllä. Pohdi karttaa piirtäessä asiakkaan tilannetta, mitä hän tekee ja mistä hänen olisi hyvä tulla tietoiseksi eli milloin tarvitaan viestintää asiakkaan suuntaan.
Artikkelit samasta aiheesta
Hei Custobar-käyttäjä, aktivoi asiakkaasi lomakkeiden avulla
Uudet Custobar-lomakkeet, -popupit ja -bannerit mahdollistavat konversioiden ja asiakaskokemuksen parantamisen, uutiskirjerekisterin kasvattamisen, asiakasdatan rikastamisen kiinnostuksen kohteilla ja muilla tiedoilla sekä viestien entistä tarkemman kohdentamisen.
Kohdenna digimainontaa asiakasdatalla – näin pääset alkuun
Voit käyttää yrityksesi keräämää asiakasdataa mainonnan kohdentamiseen alustoilla, kuten Google Ads, Meta ja Sanoma.
Black Friday 2024: 7 trendiä, jotka erottavat sinut kilpailijoista
Black Friday on kasvanut Suomessa sekä kuluttajien, että yritysten toimintamalleja muuttavaksi ostohuumaksi. Miltä näyttää Black Friday vuonna 2024, kun tekoäly, ekologisuus ja personointi astuvat yhä suurempaan rooliin?
Kiinnostuitko tästä aiheesta?
Soita meille 020 788 8120 tai täytä alla oleva lomake niin jatketaan juttua!