7 yleisintä virhettä markkinoinnin automaatiojärjestelmän valitsemisessa
Markkinoinnin automaatiojärjestelmä voi tuottaa päänvaivaa jo valitsemisvaiheessa, etenkin jos asioita ei ole selvitetty kunnolla etukäteen.
Mutta onneksi automaatiojärjestelmän hankkiminen on sen arvoista, sillä onnistuneesta markkinoinnin automaation käyttöönotosta on monenlaisia hyötyjä yritykselle.
Voit markkinoinnin automaation avulla
- muuttaa tuntemattomia tutuiksi (asiakkaiksi) lähes automaattisesti
- saada nykyiset asiakkaat ostamaan enemmän
- sitouttaa kanta-asiakkaita.
Tässä artikkelissa kerron, miten voit välttää yleisimmät virheet automaatiojärjestelmän hankkimisessa ja saat myös järjestelmän tehokkaasti käyttöön.
Mennään suoraan asiaan ja ensimmäiseen virheeseen.
1. Ei tiedetä, miksi markkinoinnin automaatiojärjestelmä hankitaan
Me tarvitaan markkinoinnin automaatiojärjestelmä, koska muillakin on.
Jos järjestelmä hankitaan pelkästään kuulopuheiden, brändin tai mututuntuman varassa, niin mennään valinnassa monesti pieleen.
Yleensä suurin virhe järjestelmän valitsemisessa on se, että ei mietitä tarkemmin, miten järjestelmä saadaan sidottua myös liiketoiminnallisiin tavoitteisiin.
Esimerkiksi ”halutaan lähettää uutiskirjeitä” ei riitä tavoitteeksi, vaan pitää porautua syvemmälle. Halutaanko järjestelmää käyttää esimerkiksi asiakkuusmarkkinointiin, liidinhankintaan, asiakaspalveluun, rekrytointiin vai johonkin muuhun.
Mieti etukäteen ylätasolla, mitä haasteita järjestelmällä aiotaan ratkoa. Lisäksi mieti, mikä olisi optimaalinen tavoitetila, kun automaatiojärjestelmä on käytössä. Mieti myös sopivat mittarit, joilla voidaan seurata järjestelmän toimivuutta.
Kun listaat tarkemmin euromääräisiä tavoitteita, niin alat näkemään, miksi järjestelmän hankkiminen kannattaa.
Parhaimmillaan markkinoinnin automaatiojärjestelmä voi olla 24/7 automaattisesti toimiva rahantekokone, kun järjestelmä on säädetty oikein.
2. Päätös järjestelmästä tehdään siilossa. Ei oteta muita sisäisiä organisaatioita, esimerkiksi myyntiä tai kivijalkaa ollenkaan mukaan valintaan
Yksi tärkeimmistä tekijöistä automaatiojärjestelmän valitsemisessa on ottaa kaikki siihen liittyvät sisäiset organisaatiot mukaan heti alussa.
Esimerkiksi jos myyntitiimi haluaa tietää tarkemmin, mitä mahdollinen ostajehdokas on tehnyt verkkosivuilla, tämän tiedon pitää tulla CRM:ään. Tai jos kivijalkakauppa haluaa hyödyntää esimerkiksi kanta-asiakasohjelmaa myymälässä, tiedon on kuljettava järjestelmien välillä.
Ota päätöksentekoon mukaan kaikki tärkeimmät sisäiset organisaatiot, niin saat jatkossa myös suurimman hyödyn järjestelmästä.
Näin varmistetaan, että markkinoinnin automaatio ei jää vain markkinointitiimin puuhasteluksi.
3. Valitaan harvinainen automaatiojärjestelmä – tai koodataan oma
Erilaisia markkinoinnin automaatiojärjestelmiä on olemassa satoja ja välillä vastaan voi tulla ratkaisuja, joissa luvataan kaikkea mahdollista maan ja taivaan väliltä ja vielä edulliseen hintaan. Jos järjestelmän toimittaja on yhtään tuntemattomampi, niin tässä vaiheessa pitäisi alkaa hälytyskellot soimaan.
Harvinaisen järjestelmän toimittajien kanssa voi tulla vastaan monenlaisia ongelmia. Järjestelmä voi olla vielä keskeneräinen, sopimukset voivat olla pitkiä, järjestelmän kehitys voi lakata kokonaan tai sitä ei saa integroitua muihin yrityksen järjestelmiin.
Suosituksena on valita joku yleisesti käytössä oleva automaatiojärjestelmä, josta myös löytyy hyviä arvosteluja esimerkiksi G2-arvostelusivulta.
Kun valitset yleisesti tunnetun ja laajalti käytössä olevan markkinoinnin automaatiojärjestelmän, niin voit varmistua siitä, että löydät laajasti osaajia, joita voit esimerkiksi rekrytoida tai hankkia kumppaneiksi.
Lisäksi suosittuihin ohjelmistoihin löytyy netistä paljon ohjeita ja artikkeleita, joiden avulla voit myös itsenäisesti opiskella järjestelmän käyttöä.
Jos yrityksesi pyörii custom-koodatuilla järjestelmillä, niin silloin voi houkutella ajatus siitä, että miksipä ei voisi koodata markkinoinnin automaatioon omaa järjestelmää. Itse koodattujen järjestelmien koodaaminen voi tulla kuitenkin kalliiksi ja se vaatii jatkuvaa kehitystyötä.
Todennäköisesti parempi vaihtoehto on koodata omaan järjestelmään sopiva rajapinta, jonka avulla voit liittää sen johonkin yleisesti tunnettuun markkinoinnin automaatiojärjestelmään.
4. Liian kevyt tai liian raskas automaatiojärjestelmä käyttötarkoitukseen nähden
Monesti asiakkaillamme on joku idea jostain järjestelmästä, josta he ovat kuulleet hyvää esimerkiksi LinkedInissä. Kuulopuheiden perusteella voi syntyä ajatus että, sama järjestelmä soveltuisi myös heille.
Ilman perusteellista taustatutkimusta voidaan päätyä liian kevyen tai raskaan järjestelmän valitsemiseen käyttötarkoitukseen nähden.
Esimerkiksi jos markkinointitiimisi on pieni ja ketterä, monipuolista osaamista vaativa enterprise-tason automaatiojärjestelmä voi olla liian raskas hyötyihin ja ajankäyttöönne suhteutettuna.
Valitse vaihtoehto, joka painii oikeassa sarjassa. Myyjävetoinen yritys ja miljoonia kuluttajia palveleva verkkokauppa tarvitsevat eri kaliiperia olevat ratkaisut.
On tärkeää selvittää tapauskohtaisesti, mikä on paras järjestelmä juuri sinun käyttötarpeisiisi liittyen.
Tässä voimme Hopkinsilla auttaa ja tarjoamme apua markkinoinnin automaatiojärjestelmän valitsemiseen.
Lue lisää automaatiotyökalun valitsemisen palvelustamme.
5. Integraatiot muihin järjestelmiin ovat puutteellisia
Jotta markkinoinnin automaatiojärjestelmä voi toimia optimaalisesti, niin on tärkeää, että siihen saa tuotua kaiken tarvittavan datan ja että eri järjestelmät keskustelevat keskenään.
Esimerkiksi verkkokauppapuolella olisi hyvä tuoda järjestelmään tuotedata, selausdata ja myyntidata muista järjestelmistä, jotta automaatioita on ylipäätään mahdollista rakentaa.
Markkinoinnin automaatiojärjestelmästä olisi hyvä löytyä suora API-rajapinta käyttämiisi muihin järjestelmiin.
Jos suoraa rajapintaa (ns. natiivi-integraatiota) ei ole käytettävissä, niin tähän tarkoitukseen löytyy markkinoilta työkaluja, joiden avulla voi rakentaa kevyitä integraatioita.
Jos markkinoinnin automaatiojärjestelmä jää vain erilliseksi palikaksi ilman oikeaa dataa, niin tulokset jäävät usein myös laihoiksi.
6. Todellisia kustannuksia ei ole selvitetty
Markkinoinnin automaatiojärjestelmän lisenssikulu ei ole ainoa kustannus, johon tulee varautua.
Järjestelmän lisenssikustannukset ovat yleisesti ottaen kuukausiperusteisia ja niihin sisältyy usein tietty määrä lähetettyjä viestejä. Nämä kustannukset ovat useimmiten näkyvillä toimittajan nettisivuilla, mutta tarkempia lisätietoja kannattaa kysellä aina palveluntarjoajalta.
Lähes kaikilla järjestelmän toimittajilla tulee erikseen pystytyskustannukset. Myös yli menevien viestien määrästä veloitetaan lisäkustannus tai esimerkiksi SMS-viestit eivät aina sisälly hintaan.
Lisäksi sinun tulee tehdä joku arvio omista kustannuksista. Ota huomioon myös sisäiset kustannukset, esimerkiksi kouluttautumiseen käytetty aika.
Kannattaa myös tehdä jonkinlainen arvio tulevaisuuden kustannuksista. Jos yhtäkkiä kontaktien määrä esimerkiksi tuplaantuu, niin kuinka paljon lisenssin hinta nousee?
7. Valitaan liian vaikeakäyttöinen järjestelmä
Faktahan on se, että kaikista tehokkaimmatkin järjestelmät ovat hyödyttömiä, jos ne jäävät käyttämättä.
Oletko miettinyt minkälainen tiimi järjestelmää tulee käyttämään?
Jos järjestelmän käyttäminen vaatii jatkuvaa ponnistelua, niin lopulta se unohtuu kokonaan.
Parempi on etukäteen selvittää, mikä on järjestelmän tulevien käyttäjien tekniikan tietämyksen taso. Myös englannin kielen osaaminen on hyvä selvittää, sillä monet järjestelmät eivät ole ollenkaan suomenkielisiä ja tukimateriaalit ja koulutukset voivat olla englanninkielisiä.
Parempi valita järjestelmä, jota oikeasti osataan käyttääkin, kuin kallis järjestelmä, joka jää pölyttymään.
Yhteenveto
Tässä oli jo monta virhettä listattuna. Paras lähestymistapa markkinoinnin automaatiojärjestelmän valitsemiseen on tehdä huolellinen taustatutkimus etukäteen, jolloin vältyt pahimmilta virheiltä ja voit nukkua yösi rauhassa.
Jos sinua kiinnostaa tutustua vielä tarkemmin markkinoinnin automaatiojärjestelmän valitsemiseen, niin olemme tehneet avuksesi maksuttoman verkkokurssin, jonka avulla saat varmuutta järjestelmän valitsemiseen.
Voit tutustua verkkokurssiin tästä linkistä:
Osallistu tästä mukaan maksuttomalle markkinoinnin automaatiojärjestelmän valinta -verkkokurssille.
Artikkelit samasta aiheesta
Sähköpostimarkkinointi 2025: edelleen verkkokaupan kultakaivos?
Sähköpostimarkkinoinnin tuloksellisuudesta käydään säännöllisin väliajoin keskustelua. Kerromme tässä kirjoituksessa, miksi sähköpostiin kannattaa panostaa kanavana edelleen vuonna 2025 ja miten vakuuttaa myös johto sen toimivuudesta.
5 vinkkiä miten benchmarkkaat kilpailijoidesi sähköpostimarkkinoinnin tilan
Sähköpostimarkkinoinnin kilpailija-analyysi tarjoaa arvokkaita oivalluksia, jotka auttavat sinua parantamaan omaa strategiaasi ja pysymään askeleen edellä kilpailijoita. Tutustu keskeisiin vaiheisiin ja strategioihin, joiden avulla voit tehokkaasti benchmarkata kilpailijoidesi sähköpostimarkkinoinnin ja markkinoinnin automaation tilan.
HubSpotin lifecycle staget – 7 kysymystä ja vastausta
Lifecycle Staget ovat yksi HubSpotin arvokkaimmista ominaisuuksista. Ne auttavat mittaamaan markkinoinnin ja myynnin toimenpiteiden vaikutusta ja kytkeytyvät moniin arkea helpottaviin HubSpot-toiminnallisuuksiin. Lue artikkelista vinkit miten pidät ne kunnossa.
Kiinnostuitko tästä aiheesta?
Soita meille 020 788 8120 tai täytä alla oleva lomake niin jatketaan juttua!