ChatGPT markkinoinnin ideageneraattorina: näin saat parempia ideoita

Usein ChatGPT:n tuottamat markkinointitekstit ovat kuin toistensa kopioita.
Se johtuu huonoista prompteista ja olemattomasta kontekstista.
Mainosteksteihin ja sivuston sisältöihin saat kuitenkin helposti uusia ideoita, kun komennat tekoälyä paremmin.
Itse olen saavuttanut mainioita tuloksia tarjoamalla tukiälylle
- enemmän kontekstia (tietoa yrityksestä, asiakkaista ja palveluista)
- ohjaamalla sitä käyttämään tiettyä viitekehystä ideoinnin tukena
- neuvomalla olemaan maailman paras copywriter, joka pyrkii aina tekemään parhaansa.
Mitä tämä sitten tarkoittaa käytännössä?
Vähintäänkin tekoälykäs työkaverisi tarvitsee tietoa
- markkinoivasta yrityksestä
- sen palveluista tai tuotteista
- asiakkaista.
Jos et itse määrittele näitä, saattaa ChatGPT arvata oikein, mutta yhtä hyvin väärinkin. Tehokas ideointiprompti sisältää nämä kaikki.
Tehokkaan ideointipromptin rakenne
Hyvään tulokseen pääsee usein käyttämällä seuraavaa rakennetta:
Yritys X on …. Se myy… Sen asiakkaat ovat… Anna Y ehdotusta mainosteksteiksi, joilla tavoitellaan eri asiakasryhmiä. Tulosta taulukkona |asiakasryhmä|palvelu|mainosteksti.
Käytettävästä työkalusta riippuen tuote- tai palvelutietoa voi antaa käyttöön tiedostomuodossa tai kopioimalla promptiin. Asiakasryhmien määrittely kannattaa tehdä kunnolla, jotta ChatGPT antaa mahdollisimman hyvän tuloksen. Palvelu- tai tuotekuvaukset voi kopioida vaikka verkkosivustolta osaksi promptia.
Eri kohderyhmille kannattaa suunnitella erilaisia mainostekstejä. Tässä esimerkissä eri päättäjät ovat erilaisia kohderyhmiä. Niillä on erilaisia motivaatioita, tiedontarpeita ja päätösprosesseja.
Tässä esimerkki kuvitteellista kattoremonttiyritystä varten:
Katot kuntoon Oy on suomalainen yritys, joka myy kattoremontteja. Sen asiakkaat ovat kotimaisia omakotitalon omistajia ja kerrostaloja. Kerrostaloissa tärkeitä päättäjiä ovat taloyhtiöt ja isännöitsijät. Anna 10 ehdotusta mainosteksteiksi, joilla tavoitellaan eri asiakasryhmiä. Tulosta taulukkona |asiakasryhmä|palvelu|mainosteksti.
Prompti luo automaattisesti erilaisille asiakasryhmille ja palveluille sopivia mainostekstejä, tai ainakin hyviä aihioita.
Kun promptin lopussa pyydät tulostamaan vastauksen taulukkona, saat helpommin hahmotettavan lopputuloksen. Tarvittaessa voit seuraavissa prompteissa pyytää ChatGPT:tä poistamaan rivejä, lisäämään uusia sarakkeita tai muuten muokkaamaan tekstejä.
Lisää uusi sarake | Vaihtoehtoinen mainosteksti |
Jos mainostekstit eivät sisällä toivottuja viestejä, voit pyytää ChatGPT:tä yrittämään uudestaan:
Kirjoita uusi taulukko, jossa käytät arvolupauksina: 100 % asiakastyytyväisyys, viiden vuoden takuu, pysymme aina aikataulussa.
Vielä tehokkaammin saat rakennettua uusia ideoita, kun ohjaat tekoälyä käyttämään tarkoitukseen sopivaa viitekehystä. Robert Cialdinin vaikuttamisen periaatteet sopivat tähän erinomaisesti.
Käytä sopivaa viitekehystä ideoinnin tukena
Robert Cialdini on sosiaalipsykologi, joka tunnetaan erityisesti vaikuttamisen ja suostuttelun periaatteistaan. Hänen kirjansa Influence: The Psychology of Persuasion (suom. nimellä Vaikutusvalta: Suostuttelun psykologiaa) esittelee seitsemän vaikuttamisen periaatetta, joita voidaan käyttää markkinoinnissa, myynnissä ja viestinnässä.
Nämä periaatteet ovat vastavuoroisuus, sitoutuminen ja johdonmukaisuus, sosiaalinen todiste, auktoriteetti, niukkuus, mieltymys ja yhtenäisyys.
- Vastavuoroisuus viittaa ihmisten taipumukseen vastata hyvään hyvällä. Kun tarjoat arvoa asiakkaalle etukäteen, kasvatat mahdollisuuksiasi saada jotain takaisin. Tämä voi olla vaikkapa tarkistuslista, työkalu tai tavallista parempi e-kirja.
- Sitoutuminen ja johdonmukaisuus kannustavat ihmisiä pysymään päätöksissään. Se on keskeistä esimerkiksi asiakassuhteen rakentamisessa.
- Sosiaalinen todiste tarkoittaa sitä, että ihmiset luottavat muiden suositteluihin ja kokemuksiin. Suosittelut ovat paras tapa lisätä myyntiä ja vakuuttaa asiakkaat. Siksi tuotearvostelut ja case-kuvaukset ovat tärkeitä.
- Auktoriteetti korostaa asiantuntijuuden merkitystä. Asiakkaat luottavat helpommin yrityksiin, jotka selvästi osaavat asiansa. Auktoriteettia voi vahvistaa julkaisemalla sisältöjä, jotka todistavat omasta osaamisesta.
- Niukkuus lisää kysyntää. Kun jotain on vain rajallisesti saatavilla, se tuntuu arvokkaammalta. Siksi asiakkaita kehotetaan toimimaan nopeasti, ja muistutetaan rajallisesta saatavuudesta.
- Mieltymys tarkoittaa sitä, että ihmiset tekevät mieluimmin kauppaa niiden kanssa, joista he pitävät – ja mieluummin ihmisten kuin kasvottomien korporaatioiden kanssa.
- Yhtenäisyys taas liittyy identiteettiin ja arvoihin. Ihmiset luottavat yrityksiin, jotka jakavat heidän maailmankuvansa. Siksi yrityksen tarina, työntekijät, arvot ja missio on hyvä tuoda esiin sivustolla.
Nämä periaatteet tekevät viestinnästäsi vaikuttavampaa ja tehokkaampaa. Se onnistuu helposti, koska ChatGPT tuntee mainiosti Cialdinin ajatukset.
Cialdini kohtaa ChatGPT:n
Cialdinin periaatteet saat osaksi tekstisuunnittelua, kun komennat ChatGPT:tä:
Yritys X on …. Se myy… Sen asiakkaat ovat… Anna Y ehdotusta mainosteksteiksi, jotka noudattavat Cialdinin seitsemää vaikuttamisen periaatetta. Tulosta taulukkona |palvelu| periaate |mainosteksti.
Mainosraakatekstien lisäksi Cialdinin malli sopii esimerkiksi sivuston tekstien parantamiseksi. Sen avulla saat laskeutumissivun tekstiä täydennettyä sopivilla väliotsikoilla tai nostoilla, jotka auttavat vakuuttamaan lukijan.
Ehdota parannuksia seuraavaan tekstiin käyttämällä Cialdinin vaikuttamisen periaatteita apuna.
Tai:
Mitkä Cialdinin vaikuttamisen periaatteista sopisivat parhaiten täydentämään seuraavaa laskeutumissivua?
Kun haluat vielä tarkemmin ohjata tekoälyn luovia ratkaisuja, voit yhdistää Cialdinin periaatteet muihin viitekehyksiin.
Tekoälyn ja viitekehysten yhdistäminen tekee sinusta entistä luovemman
ChatGPT on erinomainen ideointikumppani, kun osaat ohjata sitä oikein.
Sen sijaan, että pyytäisit vain ”10 mainosideaa”, määrittele tarkemmin
- rooli, jossa ChatGPT vastaa (“copywriter”, “viestinnän suunnittelija”, “mainonnan suunnittelija”…)
- yrityksen ja asiakkaiden taustat
- haluttu viitekehys (Cialdini, AIDA, PAS jne.)
- tulosteen tyyppi (taulukko, lista, eri versioita).
Tekoäly ei korvaa luovuutta, mutta se voi moninkertaistaa ideointikykysi.
Testaa eri yhdistelmiä, kokeile uusia promptirakenteita ja jalosta lopputulosta yrityksesi tarpeiden mukaisesti!
Artikkelit samasta aiheesta

Kohdenna digimainontaa asiakasdatalla – näin pääset alkuun
Voit käyttää yrityksesi keräämää asiakasdataa mainonnan kohdentamiseen alustoilla, kuten Google Ads, Meta ja Sanoma.

Mullistaako tekoäly markkinoinnin? – AImiaisen opit talteen
Tekoäly on tullut jäädäkseen, mutta mitä se tarkoittaa käytännössä? AI:n merkitystä markkinointiviestinnän tulevaisuudelle pohdittiin Hopkinsin ja Hasan & Partnersin järjestämässä AImiaistilaisuudessa marraskuun lopussa.

Mitä on AI-optimointi?
AI-optimointi kasvattaa todennäköisyyttä, että tekoäly mainitsee vastauksissaan brändisi, tuotteesi, palvelusi tai organisaatiosi näkökulman.
Kiinnostuitko tästä aiheesta?
Soita meille 020 788 8120 tai täytä alla oleva lomake niin jatketaan juttua!