​​ChatGPT markkinoinnin ideageneraattorina: näin saat parempia ideoita

Usein ChatGPT:n tuottamat markkinointitekstit ovat kuin toistensa kopioita.

Se johtuu huonoista prompteista ja olemattomasta kontekstista.

Mainosteksteihin ja sivuston sisältöihin saat kuitenkin helposti uusia ideoita, kun komennat tekoälyä paremmin.

Itse olen saavuttanut mainioita tuloksia tarjoamalla tukiälylle

Mitä tämä sitten tarkoittaa käytännössä?

Vähintäänkin tekoälykäs työkaverisi tarvitsee tietoa

Jos et itse määrittele näitä, saattaa ChatGPT arvata oikein, mutta yhtä hyvin väärinkin. Tehokas ideointiprompti sisältää nämä kaikki.

Tehokkaan ideointipromptin rakenne

Hyvään tulokseen pääsee usein käyttämällä seuraavaa rakennetta:

Yritys X on …. Se myy… Sen asiakkaat ovat… Anna Y ehdotusta mainosteksteiksi, joilla tavoitellaan eri asiakasryhmiä. Tulosta taulukkona |asiakasryhmä|palvelu|mainosteksti.

Käytettävästä työkalusta riippuen tuote- tai palvelutietoa voi antaa käyttöön tiedostomuodossa tai kopioimalla promptiin. Asiakasryhmien määrittely kannattaa tehdä kunnolla, jotta ChatGPT antaa mahdollisimman hyvän tuloksen. Palvelu- tai tuotekuvaukset voi kopioida vaikka verkkosivustolta osaksi promptia.

Eri kohderyhmille kannattaa suunnitella erilaisia mainostekstejä. Tässä esimerkissä eri päättäjät ovat erilaisia kohderyhmiä. Niillä on erilaisia motivaatioita, tiedontarpeita ja päätösprosesseja.

Tässä esimerkki kuvitteellista kattoremonttiyritystä varten:

Katot kuntoon Oy on suomalainen yritys, joka myy kattoremontteja. Sen asiakkaat ovat kotimaisia omakotitalon omistajia ja kerrostaloja. Kerrostaloissa tärkeitä päättäjiä ovat taloyhtiöt ja isännöitsijät. Anna 10 ehdotusta mainosteksteiksi, joilla tavoitellaan eri asiakasryhmiä. Tulosta taulukkona |asiakasryhmä|palvelu|mainosteksti.

Prompti luo automaattisesti erilaisille asiakasryhmille ja palveluille sopivia mainostekstejä, tai ainakin hyviä aihioita.

Kun promptin lopussa pyydät tulostamaan vastauksen taulukkona, saat helpommin hahmotettavan lopputuloksen. Tarvittaessa voit seuraavissa prompteissa pyytää ChatGPT:tä poistamaan rivejä, lisäämään uusia sarakkeita tai muuten muokkaamaan tekstejä.

Lisää uusi sarake | Vaihtoehtoinen mainosteksti |

Jos mainostekstit eivät sisällä toivottuja viestejä, voit pyytää ChatGPT:tä yrittämään uudestaan:

Kirjoita uusi taulukko, jossa käytät arvolupauksina: 100 % asiakastyytyväisyys, viiden vuoden takuu, pysymme aina aikataulussa.

Vielä tehokkaammin saat rakennettua uusia ideoita, kun ohjaat tekoälyä käyttämään tarkoitukseen sopivaa viitekehystä. Robert Cialdinin vaikuttamisen periaatteet sopivat tähän erinomaisesti.

Käytä sopivaa viitekehystä ideoinnin tukena

Robert Cialdini on sosiaalipsykologi, joka tunnetaan erityisesti vaikuttamisen ja suostuttelun periaatteistaan. Hänen kirjansa Influence: The Psychology of Persuasion (suom. nimellä Vaikutusvalta: Suostuttelun psykologiaa) esittelee seitsemän vaikuttamisen periaatetta, joita voidaan käyttää markkinoinnissa, myynnissä ja viestinnässä. 

Nämä periaatteet ovat vastavuoroisuus, sitoutuminen ja johdonmukaisuus, sosiaalinen todiste, auktoriteetti, niukkuus, mieltymys ja yhtenäisyys. 

Nämä periaatteet tekevät viestinnästäsi vaikuttavampaa ja tehokkaampaa. Se onnistuu helposti, koska ChatGPT tuntee mainiosti Cialdinin ajatukset.

Cialdini kohtaa ChatGPT:n

Cialdinin periaatteet saat osaksi tekstisuunnittelua, kun komennat ChatGPT:tä:

Yritys X on …. Se myy… Sen asiakkaat ovat… Anna Y ehdotusta mainosteksteiksi, jotka noudattavat Cialdinin seitsemää vaikuttamisen periaatetta. Tulosta taulukkona |palvelu| periaate |mainosteksti.

Mainosraakatekstien lisäksi Cialdinin malli sopii esimerkiksi sivuston tekstien parantamiseksi. Sen avulla saat laskeutumissivun tekstiä täydennettyä sopivilla väliotsikoilla tai nostoilla, jotka auttavat vakuuttamaan lukijan.

Ehdota parannuksia seuraavaan tekstiin käyttämällä Cialdinin vaikuttamisen periaatteita apuna.

Tai:

Mitkä Cialdinin vaikuttamisen periaatteista sopisivat parhaiten täydentämään seuraavaa laskeutumissivua?


Kun haluat vielä tarkemmin ohjata tekoälyn luovia ratkaisuja, voit yhdistää Cialdinin periaatteet muihin viitekehyksiin.

Tekoälyn ja viitekehysten yhdistäminen tekee sinusta entistä luovemman

ChatGPT on erinomainen ideointikumppani, kun osaat ohjata sitä oikein.

Sen sijaan, että pyytäisit vain ”10 mainosideaa”, määrittele tarkemmin

Tekoäly ei korvaa luovuutta, mutta se voi moninkertaistaa ideointikykysi.

Testaa eri yhdistelmiä, kokeile uusia promptirakenteita ja jalosta lopputulosta yrityksesi tarpeiden mukaisesti!

Artikkelit samasta aiheesta

Kiinnostuitko tästä aiheesta?

Soita meille 020 788 8120 tai täytä alla oleva lomake niin jatketaan juttua!