Google Ad Grants: järjestöille 10 000 $/kk hakusanamainontaan

Arttu Raittila

Arttu Raittila

Google Ad Grants -ohjelma tarjoaa yleishyödyllisille yhdistyksille ilmaista hakusanamainontaa 10 000 dollarilla kuukaudessa.

Tämä artikkeli kertoo, mistä on kyse, vastaa yleisimpiin kysymyksiin ja neuvoo, miten saat kaiken irti kymppitonnista kuussa.

Ilmaista mainontaa Google-haussa

Ad Grants -mainostilin voivat saada kaikki yleishyödylliset yhdistykset, jotka täyttävät Googlen ehdot.

Enintään maksutonta mainontaa saa 10 000 dollarilla kuussa. Koko kymppitonnia ei ole kuitenkaan pakko käyttää.

Ad Grants -tiliä voi käyttää pelkkään hakusanamainontaan Googlen hakutuloksissa. Jos haluat tehdä myös muuta Google Ads -mainontaa, kuten video- tai display-mainontaa, sitä varten tulee käyttää rinnalla toista mainostiliä, jonka kulut järjestö maksaa itse.

Tiukempia rajoituksia kuin normaalissa Google-mainonnassa

Ad Grants -hakusanamainokset eivät koskaan ohita maksavien asiakkaiden mainoksia Googlen hakutuloksissa.

Lisäksi on tiettyjä laaturajoituksia, jotka ovat tiukempia kuin normaalilla Google Ads -mainostilillä:

Kaikki rajoitukset löytyvät täältä. Jos ehtoja rikkoo eikä korjaa ongelmia ajoissa, mainostili jäädytetään.

Miten Ad Grants -mainostilin saa käyttöön?

Ad Grants -mainostili on tarjolla kaiken kokoisille yleishyödyllisille yhdistyksille, jotka hyväksytään mukaan Google for Nonprofits -ohjelmaan.

Käyttöönotto on ilmaista, mutta monipolvinen hakuprosessi vaatii tarkkuutta ohjeiden noudattamisessa.

Ohjeiden vastainen menettely voi johtaa siihen, että prosessin joutuu aloittamaan alusta.

Mitä Ad Grants -mainostilillä saa mainostaa?

Ad Grants -tilillä voi mainostaa lahjoituskohteita, mutta myös myytäviä tuotteita tai palveluita. Myös sisältöjen levitys on yleinen käyttökohde.

Kaupallisessa mainonnassa ehtona on, että rahojen yleishyödyllinen käyttötarkoitus kuvataan sivustolla.

Suurin virhe Ad Grants -mainonnassa

Ad Grants -mainostili on suuri mahdollisuus monen yhdistyksen markkinoinnille. Harva kuitenkaan saa siitä kunnon hyötyä.

Alihyödyntämisen syy piilee sivustolla: siellä ei ole tarpeeksi sisältöä, joka vastaisi olemassa olevaa hakukysyntää Google-haussa. Googlen laatuvaatimusten vuoksi hakusanojen tulee vastata sivuston sisältöä, jotta mainontaa voisi näyttää.

Suurin virhe mainonnassa koskee siis mainostajan sivustoa, ei mainostiliä itseään. Liian suppean sisällön vuoksi Googlen lahjoitus jää monelta kunnolla hyödyntämättä.

Ota kaikki irti Ad Grants -mainonnasta

Sivuston sisältöä tulee laajentaa, jotta olisi mitä mainostaa Ad Grants -tilillä. Tämä edellyttää hyvin kysyntävetoista sisältöstrategiaa.

Älä mieti, mitä järjestösi haluaa sanoa. Mieti, mitä kohderyhmäsi ihmiset googlaavat.

Toteuta hakusanatutkimus ja siihen perustuva sisältösuunnitelma. Sitten ala toteuttaa sisältösuunnitelmaa kurinalaisesti.

Suunnitelmaan voi kuulua aiheita, jotka liittyvät

Mitä laajempaan hakukysyntään pystyt vastaamaan, sitä enemmän Googlen lahjoitus hyödyttää järjestöäsi. Muista vain varmistaa, että uudet sivut tulevat hakusanamainonnan piiriin Ad Grants -mainostilillä.

Kääri nopeat voitot dynaamisella hakusanamainonnalla

Sisällön laajentaminen maksaa itsensä mojovasti takaisin, mutta se vie oman aikansa.

Nopeampia voittoja voit saada ns. dynaamisella hakusanamainonnalla (Dynamic Search Ads, tuttavallisesti DSA).

Dynaaminen hakusanamainonta luo hakuja vastaavia mainoksia automaattisesti niistä sivuista, joita Google löytää sivustolta. Näiden DSA-mainosten otsikot ja kohdesivut valitaan automaattisesti, pysyvää on vain pari kuvausriviä mainos-copyssa.

Dynaaminen hakusanamainonta tuo nopeasti mainonnan piiriin kaikki Googlen löytämät sivut, mikä vähentää manuaalista työtä Ad Grants -mainonnan rakentamisessa ja inventoi puolestasi sivuston sivut mainontaa varten.

Tarvitsetko tukea järjestösi digimarkkinoinnissa, kuten Google Ad Grantsin käytössä ja sisältösuunnitelman tekemisessä? Ota yhteyttä! 

 

 

Artikkelit samasta aiheesta

B2B-mainonnan 95-5-sääntö

B2B-markkinoijan ei kannata yrittää herättää ostohalua taktisella mainonnalla, kun toimitaan vakiintuneessa kategoriassa. Sen sijaan, mainonnan tulee auttaa heitä muistamaan brändisi silloin, kun ostaminen tulee ajankohtaiseksi.

3. osapuolen evästeiden hidas kuolema

Google on ilmoittanut, että tulevaisuudessa Chromen käyttäjät pääsevät valitsemaan, sallivatko he näiden evästeiden käytön selaimessaan. Tämä artikkeli kertoo, mitä kannattaa tehdä jo ennen tuota tapahtumakulkua.

Kiinnostuitko tästä aiheesta?

Soita meille 020 788 8120 tai täytä alla oleva lomake niin jatketaan juttua!