
Tätä lukiessasi olet jo todennäköisesti kuullut, että Google Shopping on rantautunut Suomeen. Tämä teksti on kuitenkin todennäköisesti yksinkertaisin johdatus aiheeseen.
Selvällä suomen kielellä, ilman ylimääräistä jargonia.
Lue siis eteenpäin ja ymmärrä mitä hyötyä Google Shopping -mainonnasta on.
Mikä on Google Shopping?
Google Shopping tarkoittaa Googlen hakutuloksissa näkyviä tuotemainoksia.
Shopping-mainoksessa näkyy tuotteen kuva, hinta ja mahdollisesti muita tietoja, kuten arvostelujen keskiarvo (“tähtiluokitus”) tai alennusprosentti, kun perinteisissä hakusanamainoksissa on vain tekstiä.
Jos teet haun “punaiset korkokengät”, Googlen hakutulossivun yläosassa näytetään erilaisia punaisia korkokenkiä eri kaupoista, kun Shopping-mainokset alkavat toimia ko. haulla. Klikkaamalla yhtä Shopping-mainosta pääset suoraan tuotesivulle mainostajan sivustolla.
Mitä hyötyä Google Shoppingista on?
Tekstipainotteisella hakutulossivulla juuri oikean, asiakkaan etsimän tuotteen kuva ja olennaisimmat tiedot siitä herättävät huomiota.
Maailmalla on havaittu Shopping-mainosten tuovan enemmän klikkejä ja enemmän myyntiä verkkokauppoihin kuin perinteisten tekstimainosten.
Eniten hyötyä Shopping-mainoksista on verkkokaupoille, joilla on tuotesyöte. Tuotesyöte tarkoittaa ominaisuutta jolla verkkokauppa voi linkittää valtavan määrän tuotteita kuvineen ja hintatietoineen suoraan mainoksiin Googlessa. Näin verkkokauppa voi mainostaa suurta tuotevalikoimaa Shopping-mainoksilla lähes automaattisesti.
Miten Google Shoppingin saa käyttöön?
Aivan aluksi kannattaa varmistaa, että sivustollasi on tuotesyöte, joka sisältää monipuolisesti ajantasaista tietoa tuotteistasi. Esimerkiksi “punaiset korkokengät”-haussa tuotteesi voi näkyä, jos kauppasi tuotesyötteessä sen on merkitty olevan punaiset korkokengät.
Shopping-mainonnan aloittamista varten tarvitset Google Ads -tilin (entinen Adwords) ja Googlen Kauppiasportaalin (Merchant Center). Sivustosi tuotesyöte linkitetään Kauppiasportaaliin, joka taas liitetään yhteen Google Ads-tilisi kanssa. Lopulta Shopping-mainoskampanjat avataan Google Adsissa.
Sivuston tuotesyötteen rakentaminen on sivuston kehittäjän heiniä. Google-mainonnan hallitseva markkinointitoimisto voi hoitaa Kauppiasportaalin avaamisen ja mainonnan aloittamisen Google Adsissa.
Miksi kaikki digimarkkinointialalla tuntuvat puhuvan Google Shoppingista?
Suomen digimarkkinointiala on odottanut Google Shoppingin tuloa vuosikausia. Muissa pohjoismaissa se on ollut käytössä jo kauan, mutta Suomen markkina on ollut ilmeisesti Googlelle liian pieni.
Nytkään Shopping-mainokset eivät todennäköisesti ilmesty ryminällä kaikkiin mahdollisiin tuotehakuihin. Sen sijaan niitä tulee ilmestymään tietyillä toimialoilla ja niissä hauissa, joissa Shopping-mainontaa yrittäviä mainostajia on tarpeeksi.
Kannattaa siis valmistautua nyt, jotta voit mainostaa Shopping-mainoksilla heti, kun toimialasi ja kilpailijasi ovat siihen valmiita!