Hopkins Oy

Hopkins

  • Tiimi
  • Palvelut
    • Digitaalinen analytiikka
      • Analyysit
      • Google Analytics
      • Google Analytics 4
      • Google Tag Manager
      • Cookie consent
      • Server-side tagging
      • BigQuery-tietovarasto
      • Piwik PRO
      • Matomo
      • Attribuutiomallinnus
    • Markkinoinnin automaatio
      • HubSpot
        • HubSpot-käyttöönotto
      • Custobar
      • ActiveCampaign
      • Leadoo
      • Markkinoinnin automaation auditointi
      • Markkinoinnin automaation kilpailutus
      • Markkinoinnin automaation palvelu verkkokaupoille ja verkossa myyville yrityksille
    • Hakukoneoptimointi
    • Hakusanamainonta
    • Display-mainonta
      • Ohjelmallinen ostaminen
      • Natiivimainonta
      • Remarketing
      • Hyperlokaali mainonta
    • Somemainonta
      • Facebook-mainonta
      • Instagram-mainonta
      • LinkedIn-mainonta
      • Twitter-mainonta
      • YouTube-mainonta
    • Konversio-optimointi
    • International Growth -ohjelma
  • Kokemuksia
  • Koulutukset
    • Google Analytics 4 -peruskurssi 5.10.2023
    • Näin menestyt haku­kone­optimoinnissa 9.11.2023
    • Suurten sivustojen hakukone­optimointi 14.12.2023
    • Sarjakortti koulutuksiin
    • Markkinoinnin automaatiojärjestelmän valinta – maksuton verkkokurssi
  • Rekry
    • SEO Consultant
  • Blogi
    • Analytiikka
    • Hakukoneoptimointi
    • Hakusanamainonta
    • Konversio-optimointi
    • Mainonta
    • Markkinoinnin automaatio
    • Sosiaalinen media
    • Arki Hopkinsilla
  • Ota yhteyttä
  • In English
Etusivu » Artikkelit » Google Shopping pähkinänkuoressa

Google Shopping pähkinänkuoressa

10.6.2019 Julius Jansson

Tätä lukiessasi olet jo todennäköisesti kuullut, että Google Shopping on rantautunut Suomeen. Tämä teksti on kuitenkin todennäköisesti yksinkertaisin johdatus aiheeseen.

Selvällä suomen kielellä, ilman ylimääräistä jargonia.

Lue siis eteenpäin ja ymmärrä mitä hyötyä Google Shopping -mainonnasta on.

Mikä on Google Shopping?

Google Shopping tarkoittaa Googlen hakutuloksissa näkyviä tuotemainoksia.

Shopping-mainoksessa näkyy tuotteen kuva, hinta ja mahdollisesti muita tietoja, kuten arvostelujen keskiarvo (“tähtiluokitus”) tai alennusprosentti, kun perinteisissä hakusanamainoksissa on vain tekstiä.

Jos teet haun “punaiset korkokengät”, Googlen hakutulossivun yläosassa näytetään erilaisia punaisia korkokenkiä eri kaupoista, kun Shopping-mainokset alkavat toimia ko. haulla. Klikkaamalla yhtä Shopping-mainosta pääset suoraan tuotesivulle mainostajan sivustolla.

Mitä hyötyä Google Shoppingista on?

Tekstipainotteisella hakutulossivulla juuri oikean, asiakkaan etsimän tuotteen kuva ja olennaisimmat tiedot siitä herättävät huomiota.

Maailmalla on havaittu Shopping-mainosten tuovan enemmän klikkejä ja enemmän myyntiä verkkokauppoihin kuin perinteisten tekstimainosten.

Eniten hyötyä Shopping-mainoksista on verkkokaupoille, joilla on tuotesyöte. Tuotesyöte tarkoittaa ominaisuutta jolla verkkokauppa voi linkittää valtavan määrän tuotteita kuvineen ja hintatietoineen suoraan mainoksiin Googlessa. Näin verkkokauppa voi mainostaa suurta tuotevalikoimaa Shopping-mainoksilla lähes automaattisesti.

Miten Google Shoppingin saa käyttöön?

Aivan aluksi kannattaa varmistaa, että sivustollasi on tuotesyöte, joka sisältää monipuolisesti ajantasaista tietoa tuotteistasi. Esimerkiksi “punaiset korkokengät”-haussa tuotteesi voi näkyä, jos kauppasi tuotesyötteessä sen on merkitty olevan punaiset korkokengät.

Shopping-mainonnan aloittamista varten tarvitset Google Ads -tilin (entinen Adwords) ja Googlen Kauppiasportaalin (Merchant Center). Sivustosi tuotesyöte linkitetään Kauppiasportaaliin, joka taas liitetään yhteen Google Ads-tilisi kanssa. Lopulta Shopping-mainoskampanjat avataan Google Adsissa.

Sivuston tuotesyötteen rakentaminen on sivuston kehittäjän heiniä. Google-mainonnan hallitseva markkinointitoimisto voi hoitaa Kauppiasportaalin avaamisen ja mainonnan aloittamisen Google Adsissa.

Miksi kaikki digimarkkinointialalla tuntuvat puhuvan Google Shoppingista?

Suomen digimarkkinointiala on odottanut Google Shoppingin tuloa vuosikausia. Muissa pohjoismaissa se on ollut käytössä jo kauan, mutta Suomen markkina on ollut ilmeisesti Googlelle liian pieni.

Nytkään Shopping-mainokset eivät todennäköisesti ilmesty ryminällä kaikkiin mahdollisiin tuotehakuihin. Sen sijaan niitä tulee ilmestymään tietyillä toimialoilla ja niissä hauissa, joissa Shopping-mainontaa yrittäviä mainostajia on tarpeeksi.

Kannattaa siis valmistautua nyt, jotta voit mainostaa Shopping-mainoksilla heti, kun toimialasi ja kilpailijasi ovat siihen valmiita!

Julius Jansson

Julius tekee Hopkinsilla digimainontaa sen monissa eri muodoissa.

Hopkins_logo-white-01

Hopkins on yksi Suomen suurimmista digitaalisen markkinoinnin toimistoista. Keskitymme siihen, mitä osaamme parhaiten: hakukone­optimointiin, digitaaliseen mainontaan, markkinoinnin automaatioon ja analytiikkaan. 

Hopkins Oy

  • Eerikinkatu 27, 5. krs
    00180 Helsinki
  • 020 788 8120
  • Ota yhteyttä

Tietoa meistä

  • Tiimi
  • Työpaikat
  • Hopkins mediassa
  • Tietosuojaseloste

Palvelut

  • Hakusanamainonta
  • Hakukoneoptimointi
  • Somemainonta
  • Display-mainonta
  • Digitaalinen analytiikka
  • Markkinoinnin automaatio
  • Koulutukset

Seuraa meitä

  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • Uutiskirje
  • Tietosuojaselosteet

© Hopkins Oy