Miksi markkinoinnin automaatiotyökalu ei ratkaise analytiikka­tarpeitasi

Markkinoinnin automaation työkalu ei korvaa analytiikkaa

Markkinoinnin automaation työkalu ei korvaa analytiikkaaMarkkinoinnin mittaaminen on itsestäänselvyys: jos haluat parantaa markkinointiasi, täytyy sinun ymmärtää, mikä tällä hetkellä toimii ja mikä ei. Markkinoinnin automaatiotyökalun raporttien tuijottelu ei kuitenkaan ole välttämättä paras ratkaisu – lue miksi.

Yksi markkinoinnin yleisimmistä kysymyksistä on markkinointimixin optimointi: miten markkinointibudjetti kannattaa jakaa eri kanaviin? Mikko Piippo kirjoitti tässä blogissa vain vähän aikaa sitten digitaalisen analytiikan käytöstä optimoinnissa.

Markkinoinnin automaatiotyökalut tarjoavat houkuttelevia raportteja ja näkymiä oman markkinoinnin seuraamiseen. Tässä kirjoituksessa kerromme sudenkuopista, joihin olemme törmänneet, kun automaatiotyökalun raportteihin luotetaan liikaa.

Sähköpostimarkkinoinnin optimointi erillään muista kanavista

Edelleen moni markkinoija seuraa sähköpostimarkkinoinnin tuloksellisuutta ainoastaan klikki- ja avausmääriin perustuen. Ne voivat toki kertoa viestiesi otsikoinnin iskevyydestä ja viestikärkien osuvuudesta kohderyhmääsi.

Liiketoiminnan määrätietoiseen kehittämiseen tämä tieto ei riitä!

Klikit ja avaukset eivät auta sinua ymmärtämään:

Sähköpostimarkkinointia ei kannata tehdä siilossa. Haluaisimme ajatella, että tämä on itsestäänselvää.

Monikanavaisen markkinoinnin optimointi

Erityisesti B2B-asiakkaiden ostoprosessi voi olla pitkä ja monimutkaisesti polveileva. Tällöin on erityisen tärkeää ymmärtää, mitä ihmiset tekevät ensimmäisen kontaktin ja lopullisen konversion välillä. Esimerkiksi display-mainoksista sivustolle siirtyvät konvertoituvat huonosti.

Tähän tarvitaan attribuutioraportointia. Ongelmana on se, että markkinoinnin automaatiotyökalut a) eivät tarjoa kunnollisia attribuutioraportteja tai b) ne on piilotettu korkean maksumuurin taakse.

Tällöin markkinoija tyypillisesti seuraa yksinkertaista oletusraporttia, jossa näytetään eri kanavien kautta alkaneet istunnot (sessions) ja kuinka moni niistä on johtanut konversioon (joka markkinoinnin automaation näkökulmasta on yleensä kontaktin tunnistaminen).

Kuvittele seuraavanlainen tilanne:

Yllä olevassa yksinkertaisessa esimerkissä markkinoinnin automaatiotyökalun yksinkertainen raportti näyttää orgaanisen liikenteen konversioprosentiksi mainion luvun, vaikka todellisuudessa mainonta on ollut ensimmäinen kosketuspiste.

Viimeisen klikkauksen analytiikka johtaa huonoihin päätöksiin. Olet nopeasti tilanteessa, jossa markkinointimixiä optimoidaan väärään suuntaan. Huonosti konvertoiviin ensimmäisiin kosketuspisteisiin (tyypillisesti display-mainonta, some-mainonta) panostetaan vähemmän. Hyvin konvertoivat kosketuspisteet (tyypillisesti orgaaninen ja suora liikenne) taas arvostetaan liian korkealle oikeaan tuottoonsa nähden.

Mediaostamisen seuranta

Markkinoinnin automaatiotyökalu ei myöskään anna sinulle kuvaa mediaostamisen tehokkuudesta.

Se ei tyypillisesti kerro, paljonko yksittäinen näyttö tai klikki on sinulle maksanut. Onko liikenne Facebookista vai LinkedInistä halvempaa? Miten mainonnan eri kohderyhmät reagoivat viestiisi toisiinsa verrattuna? Miten mainoksiasi kommentoidaan? Tämäkin voi antaa arvokkaita signaaleja.

Kun et pääse porautumaan lukuihin syvemmälle, kohderyhmien todellinen tavoittaminen jää pimeään yksinkertaista raporttia katsellessa.

Miten analytiikka sitten pitäisi hoitaa?

Näillä toimenpiteillä varmistat, että teet oikeita asioita:

Yhteenvetona: käytä markkinoinnin automaatiotyökalun tarjoamia raportteja ja näkymiä avuksesi – mutta älä luota missään työkalussa yhteen näkymään sokeasti. Optimointisi voi silloin olla kaukana optimoinnista.

Kiinnostuitko digimarkkinoinnin keinojen yhdistämisestä? Ota yhteyttä!

Artikkelit samasta aiheesta

Kiinnostuitko tästä aiheesta?

Soita meille 020 788 8120 tai täytä alla oleva lomake niin jatketaan juttua!