Hopkins Oy

Hopkins

  • Tiimi
  • Palvelut
    • Digitaalinen analytiikka
      • Analyysit
      • Google Analytics
      • Google Analytics 4
      • Google Tag Manager
      • Cookie consent
      • Server-side tagging
      • BigQuery-tietovarasto
      • Piwik PRO
      • Matomo
      • Attribuutiomallinnus
    • Markkinoinnin automaatio
      • HubSpot
        • HubSpot-käyttöönotto
      • Custobar
      • ActiveCampaign
      • Leadoo
      • Markkinoinnin automaation auditointi
      • Markkinoinnin automaation kilpailutus
      • Markkinoinnin automaation palvelu verkkokaupoille ja verkossa myyville yrityksille
    • Hakukoneoptimointi
    • Hakusanamainonta
    • Display-mainonta
      • Ohjelmallinen ostaminen
      • Natiivimainonta
      • Remarketing
      • Hyperlokaali mainonta
    • Somemainonta
      • Facebook-mainonta
      • Instagram-mainonta
      • LinkedIn-mainonta
      • Twitter-mainonta
      • YouTube-mainonta
    • Konversio-optimointi
    • International Growth -ohjelma
  • Kokemuksia
  • Koulutukset
    • Google Analytics 4 -peruskurssi 5.10.2023
    • Näin menestyt haku­kone­optimoinnissa 9.11.2023
    • Suurten sivustojen hakukone­optimointi 14.12.2023
    • Sarjakortti koulutuksiin
    • Markkinoinnin automaatiojärjestelmän valinta – maksuton verkkokurssi
  • Rekry
    • HubSpot Consultant
    • SEO Consultant
  • Blogi
    • Analytiikka
    • Hakukoneoptimointi
    • Hakusanamainonta
    • Konversio-optimointi
    • Mainonta
    • Markkinoinnin automaatio
    • Sosiaalinen media
  • Ota yhteyttä
  • In English
Etusivu » Artikkelit » “Pelkkää liidihankintaa” – Yleisimmät väärinkäsitykset markkinoinnin automaatiosta

“Pelkkää liidihankintaa” – Yleisimmät väärinkäsitykset markkinoinnin automaatiosta

17.9.2018 Susanna Junnila

Markkinoinnin automaation väärinkäsityksetMarkkinoinnin automaatiosta on liikkeellä monenlaisia väärinkäsityksiä. Tässä yleisimmät – joihin törmään joka viikko.

Väärinkäsitys: Pelkkää liidihankintaa

Lomakkeet, ländärit ja ladattavat oppaat. Moni pitää markkinoinnin automaatiota synonyyminä inbound-liidien hankkimiselle.

Se on vain yksi käyttötapaus. Markkinoinnin automaatiota voit hyödyntää muun muassa:

  • Uusien asiakkaiden perehdytykseen
  • Asiakaspalveluun
  • Jatko- ja ristiinmyyntiin
  • Asiakaspoistuman minimoimiseen
  • Jatkuvaan palautteen mittaamiseen

Toisin sanoen koko asiakkuuden elinkaarella.

Väärinkäsitys: Kyseessä on työkaluhankinta

Markkinoinnin automaatio muuttaa tapaasi tehdä markkinointia, myyntiä ja asiakaspalvelua.

Työkalu on vain väline, jolla tehdään asioita. Työkalulla ei ole mitään merkitystä, jos ihmiset eivät omaksu uusia toimintatapoja.

Yhtä loogista olisi ostaa käsipainot kotiin ja odotella, että hauiksesi alkavat kasvaa itsestään.

En halua pelotella: markkinoinnin automaation käyttöönoton ei tarvitse olla raskas projekti. Mutta on syytä kiinnittää huomiota vähintään yhtä paljon ihmisiin kuin integraatioihin. Yksi hyvin toimiva prosessi on asiakaskokemuksen kannalta huimasti parempi kuin kymmenen puolivillaista.

Väärinkäsitys: Sähköpostia, sähköpostia

Pelkän sähköpostin lähettäminen on yksipuolinen taktiikka. (Ja helpoin, siksi sitä varmaan käytetäänkin niin paljon.)

Sähköpostin lähettämisen lisäksi markkinoinnin automaation keinoja ovat mm:

  • Tekstiviestit
  • Whatsapp-viestit
  • Sovellusten lähettämät push-viestit
  • Chatit ja chatbotit
  • Sivustolla näkyvät pop-upit ja sivujen sisällön personointi
  • Henkilökohtainen yhteydenotto

Jep, automaation tavoitteena ei nimittäin ole syrjäyttää B2B-myyjiä, vaan tarjoilla heille laadukkaampia liidejä ja nostaa esiin asiakkaita, joihin olisi juuri nyt syytä olla yhteydessä.

Väärinkäsitys: Käynnistä ja unohda

Markkinoinnin automaatio on väsymätön myyntikone, joka tekee tulosta myös iltaisin ja viikonloppuisin.

Tuloksen tekeminen vaatii kuitenkin jatkuvaa panostusta:

  • Ohjelmien ja viestien optimointia
  • Sisällön suunnittelua ja tuottamista
  • Uusien toimenpiteiden testaamista
  • Panostusten ohjaamista eniten tuottaviin toimenpiteisiin / kohderyhmiin
  • Yhdistämistä mainontaan, analytiikkaan ja muuhun tekemiseesi

Käynnistä ja unohda -tyyppinen tekeminen johtaa helposti yksipuoliseen, vajaatehoiseen ja jonkin ajan kuluttua vanhalta tuntuvaan viestintään.

Kyseessä ei ole projekti, vaan prosessi.

Kiinnostaako markkinoinnin automaation kehittäminen? Ota yhteyttä!

Susanna Junnila

Susanna on markkinoinnin automaation tiiminvetäjä ja monissa liemissä keitetty liiketoiminnan kehittäjä. Hän on rakentanut strategioita ja käytännön toteutuksia lukuisille kansainvälisille B2B- ja B2C-brändeille ja kolmannelle sektorille.

Hopkins_logo-white-01

Hopkins on yksi Suomen suurimmista digitaalisen markkinoinnin toimistoista. Keskitymme siihen, mitä osaamme parhaiten: hakukone­optimointiin, digitaaliseen mainontaan, markkinoinnin automaatioon ja analytiikkaan. 

Hopkins Oy

  • Eerikinkatu 27, 5. krs
    00180 Helsinki
  • 020 788 8120
  • Ota yhteyttä

Tietoa meistä

  • Tiimi
  • Työpaikat
  • Hopkins mediassa
  • Tietosuojaseloste

Palvelut

  • Hakusanamainonta
  • Hakukoneoptimointi
  • Somemainonta
  • Display-mainonta
  • Digitaalinen analytiikka
  • Markkinoinnin automaatio
  • Koulutukset

Seuraa meitä

  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • Uutiskirje
  • Tietosuojaselosteet

© Hopkins Oy