Näin viet markkinoinnin automaation jatkuvan kehityksen moodiin

Susanna Junnila

Monilla yrityksillä on käytössään hieno markkinoinnin automaation työkalu, jota kuitenkin käytetään lähinnä manuaaliseen massapostitukseen. Tässä kirjoituksessa on muutamia ideoita siihen, miten viet tekemisesi jatkuvan kehityksen moodiin – eli siihen vaiheeseen, jossa investoinnit maksavat itsensä takaisin.

Näin tunnistat, oletko jumissa

Käyttöönottoprojekti on sujunut hyvin, mutta sen jälkeen kehitys hiipuu. Kuulostaako tutulta?

Olet todennäköisesti jumissa, jos nämä väitteet kuvaavat tilannettasi:

Käyttöönoton ja jatkuvan kehittämisen ero

Markkinoinnin automaation toteuttaminen alkaa tyypillisesti käyttöönottoprojektilla, jossa uusi työkalu pystytetään käyttövalmiiksi.

Olisi väärin olettaa, että markkinoinnin automaatio on “valmis” käyttöönottoprojektin jälkeen. Tyypillisesti työkalu on valmis käytettäväksi, mutta sillä ei ole rakennettu vielä montaakaan automaatiota. Se on kuin Ferrari, joka istuu autotallissasi: olet maksanut siitä, mutta et vielä päässyt nauttimaan vauhdin hurmasta.

Jatkuva kehitys alkaa käyttöönottoprojektin jälkeen. Sen tavoitteena on saada irti mahdollisimman paljon tehoja jo tehdystä investoinnista.

Jatkuvaan kehitykseen voi kuulua monenlaisia asioita:

Markkinoinnin automaatio ei ole projekti, joka on valmis 2 kk aloituksen jälkeen. Se on uusi jatkuva prosessi liiketoiminnassasi – ja yleensä melko tärkeä sellainen.

Näin pääset liikkeelle: kirkasta tavoitteet

Paikoillaan polkeminen voi kertoa siitä, että pidät muita asioita tärkeämpänä. En ole koskaan tavannut markkinointitiimiä, jolla olisi erityisen paljon vapaata kaistaa uudelle tekemiselle. Arjen kiireissä pitkäjänteinen kehittäminen usein hiipuu.

Jos tämä on tilanteesi, suosittelen astumaan askeleen taaksepäin ja kirkastamaan, mitkä ovat tavoitteesi markkinoinnin automaation tekemiselle.

Mitä odotuksia käyttöönottovaiheen alussa oli? Mitä ongelmia odotit automaation ratkaisevan? Mitä KPI-mittareita teillä oli tarve parantaa?

Jos tavoitteesi ovat riittävän merkittäviä, niiden pitäisi kiinnostaa ylintä johtoa.

Jos tavoitteenne eivät olleet kovin selkeitä, on hyvä kirkastaa ne nyt. Miten jatkuvat hoitomallit, personoitu ja oikea-aikainen viestintä auttaa asiakaskokemuksesi kehittämisessä? Miten se heijastuu liikevaihtoon ja muihin liiketoimintatavoitteisiin? Oletko rakentamassa omaan dataan perustuvaa markkinointirekisteriä, joka kestää tulevaisuuden evästemuutokset? Haluatko oppia lisää asiakkaistasi, jotta voit palvella heitä paremmin?

Mikä tahansa päätavoitteesi onkaan, on hyvä tiivistää siitä markkinoinnin automaation visio ja tavoitteet. Jos tavoitteesi ovat riittävän merkittäviä, niiden pitäisi kiinnostaa ylintä johtoa. Silloin sinun (ja tiimisi) pitäisi pystyä löytämään aikaa tekemiselle jättämällä vähemmän tärkeitä asioita pois työlistalta. Eli suostut luopumaan potkulaudastasi, koska nyt sinulla on Ferrari tallissa.

Näin pääset liikkeelle: ymmärrä, mikä on mahdollista

Jos et ole kehittänyt markkinoinnin automaation tekemistä aiemmin, voi olla vaikea ymmärtää, mikä on mahdollista.

Suosittelen varaamaan aikaa omalle oppimiselle ja aiheen ymmärtämiselle. Juttele kollegoiden, ystävien ja verkostojesi kanssa heidän kokemuksistaan. Käy kurssi. Osallistu webinaariin. Verkossa on valitettavan vähän materiaalia markkinoinnin automaation jatkuvasta optimoimisesta, mutta yksityiskohtaisemmista aiheista löytyy paljon kirjoituksia.

Näin pääset liikkeelle: löydä kumppani

Voit aina etsiä kumppanin, joka auttaa sinua pääsemään liikkeelle.

Kumppanin kanssa työskentelyssä on etuja:

Blogikirjoitus on julkaistu alun perin englanniksi Custobarin blogissa.

Artikkelit samasta aiheesta

Kiinnostuitko tästä aiheesta?

Soita meille 020 788 8120 tai täytä alla oleva lomake niin jatketaan juttua!