Hopkins Oy

Hopkins

  • Tiimi
  • Palvelut
    • Digitaalinen analytiikka
      • Google Analytics 4
      • Piwik PRO
      • Matomo
      • Google Tag Manager
      • Evästehallinta
      • Server-side tagging
      • BigQuery-tietovarasto
      • Analyysit
      • Attribuutiomallinnus
    • Markkinoinnin automaatio
      • HubSpot
        • HubSpot-käyttöönotto
        • Jatkuva HubSpot-kehitys
      • Custobar
      • Leadoo
      • Markkinoinnin automaation auditointi
      • Markkinoinnin automaation kilpailutus
    • Hakukoneoptimointi
    • Hakusanamainonta
    • Display-mainonta
      • Ohjelmallinen ostaminen
      • Natiivimainonta
      • Remarketing
      • Hyperlokaali mainonta
    • Somemainonta
      • Facebook-mainonta
      • Instagram-mainonta
      • LinkedIn-mainonta
      • Twitter-mainonta
      • YouTube-mainonta
    • Videomainonta
    • Konversio-optimointi
    • International Growth -ohjelma
  • Kokemuksia
  • Koulutukset
    • Suurten sivustojen hakukone­optimointi 14.12.2023
    • Markkinoinnin automaatiojärjestelmän valinta – maksuton verkkokurssi
  • Ura Hopkinsilla
    • Työskentely ja kulttuuri
    • Tiimit ja tehtävät
    • Työpaikat
      • Palkataan Content SEO Consultant
  • Blogi
    • Analytiikka
    • Digimarkkinoinnin strategia
    • Hakukoneoptimointi
    • Hakusanamainonta
    • Konversio-optimointi
    • Mainonta
    • Markkinoinnin automaatio
    • Sosiaalinen media
    • Arki Hopkinsilla
  • Ota yhteyttä
  • In English
Etusivu » Artikkelit » Ota analytiikka ja mittaaminen huomioon, kun ostat uutta palvelua

Ota analytiikka ja mittaaminen huomioon, kun ostat uutta palvelua

26.9.2016 Mikko Piippo

Analytiikka & mittaaminen

Kaikki tietävät, että data, mittaaminen ja analytiikka ovat digimarkkinoinnissa kultaakin arvokkaampia. Siksi kaikkea halutaan mitata.

Siitä huolimatta mittaamistarpeet otetaan aivan liian harvoin huomioon, kun sivustoa rakennetaan tai sitä laajennetaan uusilla lisäosilla.

Hyvin usein käykin niin, että kukaan ei ole etukäteen pohtinut sitä, miten chattitoiminnallisuutta, kyselyä, uutta lomaketta tai vaikkapa sivustolle upotettua peliä mitataan web-analytiikassa.

Ei nimittäin riitä, että tiedon saa irti chattipalvelun käyttöliittymästä, kyselytyökalun verkkopalvelusta tai pelin taustajärjestelmästä.

Markkinoijan on saatava tieto myös Google Analyticsiin, lähetettävä se eteenpäin mainosjärjestelmiin ja ristiintaulukoitava tietoa eri tavoin.

Liitä analytiikka logiikkaan

Hyvin usein toiminnallisuuden tilaaja luottaa siihen, että myyjä on ottanut tämän kaiken etukäteen huomioon. Tai hän saattaa luottaa digitoimiston myyjän vakuutteluun, että Google Tag Managerilla pystyy rakentamaan seurannan mihin tahansa.

Tag Manager onkin osaavan koodarin käsissä loistava työkalu. Sen avulla on mahdollista seurata tekstien ilmaantumista ja katoamista sivulta, lisätä analytiikan mittauspisteitä eri elementtien klikkaamiseen ja vaikkapa rakentaa A/B-testejä.

Hyvin usein olisi kuitenkin paljon helpompaa ja edullisempaa ottaa seuranta huomioon jo uutta toiminnallisuutta rakennettaessa. Samalla analytiikka saadaan kiinni toiminnallisuuden logiikkaan: logiikkaa ei tarvitse erikseen tulkita koodista, jonka tarkoitus on näyttää logiikka visuaalisessa muodossa.

Mitä tämä sitten tarkoittaa käytännössä?

Yksinkertaisesti sitä, että ostaessasi uutta lomaketta, peliä, interaktiivista härpäkettä tai mitä tahansa muuta elementtiä sivustollesi, otat mittauksen huomioon alusta alkaen.

Tyypillisesti mittaukseen vaikuttavia tekijöitä ovat:

  • Käytetty analytiikkaohjelmisto
  • Mahdollinen Tag Manager -toteutus
  • Käyttämäsi mainonnan hallintajärjestelmät.

Lähes viikottain kohtaan asiakkaiden sivustoilla sovelluksia, jotka tukevat huonosti Google Analyticsia. Toisinaan tuki on vajavaista: vaikkapa chattitoiminto saattaa tukea vain elinkaarensa lopulla olevaa Classic Analytics -koodia tai suoraan asennettua Universal Analytics -koodia, mutta ei Tag Manager -pohjaista analytiikkaa.

Hankalia tapauksia ovat olleet esimerkiksi:

  • Lomakkeet
  • Kyselysovellukset
  • Suosittelukoneet
  • Chattisovellukset.

Kokonaan oma lukunsa on erilaisten mainosjärjestemien tuki – tai käytännössä tuen puute.

Hyvä myyjä pitää huolen mittaamisesta

Sama koskee tietysti kaupan toista puolta. Kun myyt lomakkeita, chatteja tai muita webbisovelluksia, kysy asiakkaaltasi tämän mittaustarpeista.

Aloita vaikkapa näistä kysymyksistä:

  • Mikä analytiikkajärjestelmä on käytössä?
  • Miten konversioita seurataan analytiikassa?
  • Mihin muihin järjestelmiin pitää tieto konversiosta siirtää?
  • Halutaanko välilehtiä, painikkeita tai videoita seurata analytiikassa?

Jos vielä kaiken lisäksi myymäsi palvelu toimii iframeen upotettuna, muistuta asiakasta siitä, että seuranta ei ole ihan suoraviivaista.

Haluatko kuulla lisää analytiikasta ja verkkoliiketoiminnan mittaamisesta? Ota yhteys Mikkoon!

Mikko Piippo

Mikko on kansainvälisesti tunnettu verkkoanalytiikan ja data-analyysin asiantuntija, joka työskentelee erityisesti Piwik PRO:n, Google Analyticsin sekä Matomo Analyticsin parissa. Analytiikan lisäksi Mikko on innostunut datasta, matematiikasta ja tilastotieteestä. Ja tietenkin shakista.

Hopkins_logo-white-01

Hopkins on yksi Suomen suurimmista digitaalisen markkinoinnin toimistoista. Keskitymme siihen, mitä osaamme parhaiten: hakukone­optimointiin, digitaaliseen mainontaan, markkinoinnin automaatioon ja analytiikkaan. 

Hopkins Oy

  • Eerikinkatu 27, 5. krs
    00180 Helsinki
  • 020 788 8120
  • Ota yhteyttä

Tietoa meistä

  • Tiimi
  • Työpaikat
  • Hopkins mediassa
  • Tietosuojaseloste

Palvelut

  • Hakusanamainonta
  • Hakukoneoptimointi
  • Somemainonta
  • Display-mainonta
  • Digitaalinen analytiikka
  • Markkinoinnin automaatio
  • Koulutukset

Seuraa meitä

  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • Uutiskirje
  • Tietosuojaselosteet

© Hopkins Oy