Segmentointi ja asiakasdata-analyysit
Ymmärrä asiakkuuksiesi nykytila ja potentiaali
Datan analysointi on ensimmäinen askel kohti strategisempaa asiakkuuksien johtamista.
Asiakasdata-analyysit auttavat ymmärtämään asiakasrekisterisi nykytilan ja paljastavat, millaisia ryhmiä ja käyttäytymismalleja sen sisällä piilee.
Kun kerättyä tietoa hyödynnetään segmentoinnissa, ostajapersoonien määrittelyssä ja asiakaspolkujen analysoinnissa, voidaan markkinointia, palvelua ja viestintää kohdentaa jatkossa entistä asiakaslähtöisemmin ja vaikuttavammin.
Näin autamme, kun kaipaat
Parempaa ymmärrystä asiakaskunnastasi
Haluatko tietää, keitä asiakkaasi todella ovat, miten he käyttäytyvät ja mitä he arvostavat? Me autamme sinua saamaan asiakasdatasta sen täyden potentiaalin irti. Tunnistamme asiakassegmentit, rakennamme ostajapersoonat ja analysoimme asiakaspolkuja, kaikki dataan pohjautuen.
Näin syntyy selkeämpi kuva asiakkaistasi, joka tukee viestinnän kohdentamista, asiakaskokemuksen kehittämistä ja asiakkuuksien johtamista. Tulokset viedään käytäntöön visuaalisina koonteina ja konkreettisina toimenpiteinä
Asiakkuuksien nykytila-analyysi
Asiakkuuksien nykytila-analyysi muodostaa kokonaiskuvan asiakaskuntasi rakenteesta ja kehityspotentiaalista. Analysoimme asiakasdataa eri näkökulmista, kuten ostohistoriasta, asiointitiheydestä, aktiivisuudesta ja kanavakäyttäytymisestä. Näin muodostuu realistinen kuva siitä, missä yrityksesi asiakkuudet tällä hetkellä ovat ja mihin suuntaan niitä kannattaa kehittää.
Lopputuloksena saatte yhteenvedon keskeisistä asiakasryhmistä ja heidän käyttäytymisestään, sekä suositukset, segmentointiin, viestintään, automaatioon ja asiakaspidon parantamiseen.
Segmentointi asiakasdatan pohjalta
Segmentointi toimii kivijalkana dataohjatulle asiakkuuksien johtamiselle. Rakennamme asiakasdataan pohjautuvia segmentointimalleja esimerkiksi klusterianalyysin, RFM-mallinnuksen tai ostokäyttäytymisen perusteella.
Hyvä segmentointi mahdollistaa tehokkaamman kohdentamisen, asiakaskokemuksen personoinnin sekä automaation ja kanta-asiakasohjelmien vaikuttavamman kehittämisen. Segmentointimalli toimii myös pohjana asiakasarvon kehittämiseen tähtääville toimenpiteille.
Ostajapersoonat
Ostajapersoonat syventävät asiakasymmärrystä ja tukevat asiakaslähtöistä kehittämistä koko organisaation tasolla. Persoonat auttavat tunnistamaan mitkä motiivit, tarpeet ja esteet ohjaavat asiakkaiden päätöksiä.
Määrittelemme ostajapersoonat yhdistämällä asiakasdataa ja laadullista tietoa, kuten haastatteluja, kyselyitä ja asiakaspalautteita. Persoonat kuvaavat asiakkaiden tarpeita, motiiveja ja käyttäytymistä, auttaen eri tiimejä tekemään asiakaslähtöisiä ratkaisuja yhteisen ymmärryksen pohjalta.
Asiakaspolkuanalyysit
Asiakaspolkuanalyysien avulla selvitämme, miten asiakkaat liikkuvat digitaalisissa kanavissasi: mitä he tekevät, missä he viipyvät ja missä he katoavat. Tunnistamme polkujen pullonkaulat, keskeytyskohdat ja konversiopisteet.
Analyysin pohjalta saat konkreettisia toimenpidesuosituksia, joilla asiakaskokemusta sujuvoittaa, konversioastetta nostaa ja asiakastyytyväisyyttä parantaa.
Haluatko hyödyntää asiakasdataasi tehokkaammin ja rakentaa segmentoinnista kilpailuedun?
Ota yhteyttä, niin rakennetaan yhdessä asiakasdataan perustuvat ratkaisut, joiden avulla ymmärrät asiakkaitasi paremmin ja kasvatat tuloksia.
Soita meille 020 788 8120 tai täytä alla oleva lomake niin jatketaan juttua!
Asiantuntijamme kirjoittavat
Kvalitatiivinen data hyötykäyttöön: näin tehostat myyntiä ja markkinointia kielimallien avulla
Suurten kielimallien (LLM) avulla myös laadullista dataa voidaan nyt analysoida samaan tapaan kuin määrällistä dataa.
Kanta-asiakasohjelma on näkymätön ilman automaatiota
Kanta-asiakkaiden arvo on usein 5–10-kertainen verrattuna satunnaisiin asiakkaisiin. Hyvin suunniteltu ja toteutettu kanta-asiakasohjelma lisää asiakkaiden käyntikertoja ja kasvattaa keskiostosta merkittävästi.
Hei Custobar-käyttäjä, aktivoi asiakkaasi lomakkeiden avulla
Uudet Custobar-lomakkeet, -popupit ja -bannerit mahdollistavat konversioiden ja asiakaskokemuksen parantamisen, uutiskirjerekisterin kasvattamisen, asiakasdatan rikastamisen kiinnostuksen kohteilla ja muilla tiedoilla sekä viestien entistä tarkemman kohdentamisen.