Sähköpostimarkkinointi 2025: edelleen verkkokaupan kultakaivos?
Sähköpostimarkkinoinnin tuloksellisuudesta käydään säännöllisin väliajoin keskustelua. Tosiasia on se, että siitä voi edelleen rakentaa yhden verkkokaupan tuottoisimmista markkinointikanavista.
Kerromme tässä kirjoituksessa, miksi sähköpostiin kannattaa panostaa kanavana edelleen vuonna 2025, ja miten vakuuttaa myös johto sen toimivuudesta.
Keskitymme kanavista sähköpostiin, mutta mainittakoon vielä, että markkinoinnin automaation avulla on mahdollista automatisoida viestintää monikanavaisesti.
Voit automatisoida esimerkiksi tekstiviestejä, notifikaatioita puhelimeen tai kohdentaa mainontaa omille kohdeyleisöille. Parhaimmillaan sähköposti on osa monikanavaista markkinoinnin automaation koneistoa, joka palvelee nykyisiä ja potentiaalisia asiakkaita eri kanavissa oikea-aikaisesti.
Kilahtaako sähköpostista euroja kassaan?
Oikein kohdennettu puhutteleva sisältö konvertoi tehokkaasti myyntiä. Riippuen sähköpostiviestistä, useat asiakkaamme ovat saavuttaneet jopa yli 10 %:n konversiolukuja. Tuottoisimpien automaatioiden kanssa, kuten hylätyn ostoskorin automaatiossa, on mahdollista yltää vieläkin kovempiin lukuihin.
Kokonaisuus ratkaisee tässäkin. Yksittäisten kampanjaviestien toteuttaminen yhdessä toimivan automaatioviestinnän kanssa tuottaa parhaat tulokset. Viestisisällön merkitystä tuskin voi liikaa korostaa, sillä sen täytyy aidosti puhutella kuulijaansa.
Edullinen ja kustannustehokas kanava
Sähköpostimarkkinoinnin merkittävä etu on verrattain alhaiset kustannukset. Mainonta syö jatkuvasti markkinointibudjettia, mutta sähköpostimarkkinoinnissa maksat käytännössä vain lisenssimaksua käyttämäsi alustan toimittajalle.
Mitä vahvemmin rakennat sähköpostimarkkinointia automatisoitujen viestien varaan, sitä enemmän ympäri vuorokauden pyörivät automaatiot tuovat sinulle euroja kassaan. Säästät lisäksi merkittävästi työaikaa, kun jokainen sähköpostiviesti ei ole manuaalisesti toteutettava kampanjaviesti.
Omalla asiakasrekisterillä voit paitsi toteuttaa automatisoituja toimenpiteitä, mutta myös tehostaa mainonnan tekemistä. Evästekäytäntöjen tiukentuessa mainonnan kohdentaminen on vaikeutunut, ja tätä on mahdollista paikata omalla datalla.
Useat sähköpostimarkkinoinnin työkalut mahdollistavat oman rekisterin hyödyntämisen mainonnan alustoilla, jolloin saat vielä paremmin tehoja irti mainonnassa pyörivistä kampanjoista. Esimerkiksi Custobarista voit synkronoida yleisöjä Metan, Googlen ja Sanoman mainosalustoille.
Luo toimiva sähköpostimarkkinoinnin strategia
Olemme huomanneet, että valtaosa verkkokaupoista keskittyy sähköpostimarkkinoinnissa vahvasti yksittäisten uutiskirjeiden ja kampanjoiden toteuttamiseen.
Yksittäiset sähköpostikampanjat ovat paikallaan vauhdittamaan verkkokaupan myyntiä, mutta automaatioiden rakentaminen mahdollistaa jatkuvamman myyntituoton saamisen. Omaa tilannetta voi arvioida myös ajankäytön kautta. Kuinka paljon teillä kuluu aikaa kampanjaviestien toteuttamiseen vs. automaatiopolkujen kehittämiseen?
Molemmilla on oma aikansa ja paikkansa, ja molemmat kannattaa ottaa huomioon sähköpostimarkkinoinnin strategian suunnittelussa. Laadukkaasti toteutettu strategia varmistaa, että tekeminen on menossa isossa kuvassa oikeaan suuntaan.
Jos tarvitset inspiraatiota markkinoinnin automaation aktiviteettien suunnitteluun ja strategian laatimiseen, voit kurkata kirjoitustamme verkkokaupan markkinoinnin automaation teho-oppaasta, jossa listaamme 51 käytännönläheistä vinkkiä tehokkaan automaatiokoneiston rakentamiseen.
Tee tulokset näkyväksi ja viesti niistä
Sähköpostimarkkinoinnin tulosten tekeminen näkyviksi on kriittistä, jotta voit vakuuttaa organisaatiosi johtoa myöten sen hyödyllisyydestä.
Työ alkaa olennaisten mittareiden kuten lähetysmäärien, klikkausten ja konversioiden säännöllisestä seuraamisesta ja raportoinnista.
Varmista samalla, että sähköpostimarkkinoinnin työkalusi kerää dataa konversioista eli verkkokaupan myynneistä.
Markkinoinnille on olennaista seurata myös taktisia mittareita, mutta johtoa kiinnostaa sähköpostimarkkinoinnin vaikuttavuus liiketoiminnan lukujen valossa. Raportoi johdolle esimerkiksi sähköpostimarkkinoinnin kautta tapahtuneesta myynnistä, pienentyneestä asiakaspoistumasta tai muista olennaista liiketoiminnan luvuista, joihin sähköpostimarkkinoinnilla on ollut positiivista vaikutusta.
On tärkeää, että sähköpostimarkkinointi on osa kokonaisvaltaista markkinointistrategiaa. Tuloksia kannattaa mitata ja esittää aina yhdessä muiden kanavien tulosten kanssa.
Voi olla myös kiinnostavaa esittää kampanjaluontoisten viestien ja automaatioviestien tuottamia euroja erikseen. Yleensä automaatioviestit konvertoivat paremmin myyntiä, joten tätä valttikorttia kannattaa hyödyntää etenkin silloin, jos automaatiokehittämiselle on tarvetta saada lisää resursseja.
Sähköpostimarkkinoinnin rooli monikanavaisessa markkinointistrategiassa tulee vahvistumaan entisestään tulevaisuudessa.
Aktivoidu viimeistään nyt
Sähköpostimarkkinoinnin rooli monikanavaisessa markkinointistrategiassa tulee vahvistumaan entisestään tulevaisuudessa. Uudet teknologiat ja tekoäly mahdollistavat jo nyt henkilökohtaisempaa ja personoidumpaa viestintää, mutta kehityksen edetessä uusia hyödyntämisen mahdollisuuksia on entistä enemmän.
Tekoälyn avulla voidaan esimerkiksi analysoida asiakkaiden ostokäyttäytymistä ja ehdottaa juuri oikeaan aikaan lähetettäviä tarjouksia, jotka perustuvat aiempiin ostoihin ja sivustokäyttäytymiseen.
Lisäksi tekoälyn avulla voi merkittävästi helpottaa sisällöntuotantoa, mikä on jo varsin yleistä markkinoinnissa. Olemme rakentaneet useille yrityksille kustomoituja sisällöntuotannon CustomGPT-ratkaisuja tähän Hopkinsilla.
Hyppää viimeistään nyt kehityksen kelkkaan ja varmista, että hyödynnät markkinoinnin automaatiota tehokkaasti omassa liiketoiminnassasi, ja olet mukana hyödyntämässä uusia teknologian tuomia mahdollisuuksia!
Artikkelit samasta aiheesta
5 vinkkiä miten benchmarkkaat kilpailijoidesi sähköpostimarkkinoinnin tilan
Sähköpostimarkkinoinnin kilpailija-analyysi tarjoaa arvokkaita oivalluksia, jotka auttavat sinua parantamaan omaa strategiaasi ja pysymään askeleen edellä kilpailijoita. Tutustu keskeisiin vaiheisiin ja strategioihin, joiden avulla voit tehokkaasti benchmarkata kilpailijoidesi sähköpostimarkkinoinnin ja markkinoinnin automaation tilan.
HubSpotin lifecycle staget – 7 kysymystä ja vastausta
Lifecycle Staget ovat yksi HubSpotin arvokkaimmista ominaisuuksista. Ne auttavat mittaamaan markkinoinnin ja myynnin toimenpiteiden vaikutusta ja kytkeytyvät moniin arkea helpottaviin HubSpot-toiminnallisuuksiin. Lue artikkelista vinkit miten pidät ne kunnossa.
Kyberhyökkäykset ja verkkokaupan markkinointi – oletko varautunut?
Kun suomalainen ohjelmistoyhtiö Tietoevry joutui tammikuussa 2024 tietoturvahyökkäyksen kohteeksi, mm. Rustan ja Stadiumin verkkokaupat olivat pitkään alhaalla. Fiksu markkinoija varautuu kyberhyökkäyksen mahdollisuuteen jo ennen kuin se osuu kohdalle.
Kiinnostuitko tästä aiheesta?
Soita meille 020 788 8120 tai täytä alla oleva lomake niin jatketaan juttua!