Hopkins Oy

Hopkins

  • Tiimi
  • Palvelut
    • Digitaalinen analytiikka
      • Analyysit
      • Google Analytics
      • Google Analytics 4
      • Google Tag Manager
      • Cookie consent
      • Server-side tagging
      • BigQuery-tietovarasto
      • Piwik PRO
      • Matomo
      • Attribuutiomallinnus
    • Hakukoneoptimointi
    • Hakusanamainonta
    • Display-mainonta
      • Ohjelmallinen ostaminen
      • Natiivimainonta
      • Remarketing
      • Hyperlokaali mainonta
    • Somemainonta
      • Facebook-mainonta
      • Instagram-mainonta
      • LinkedIn-mainonta
      • Twitter-mainonta
      • YouTube-mainonta
    • Markkinoinnin automaatio
      • HubSpot
        • HubSpot-käyttöönotto
      • Custobar
      • ActiveCampaign
      • Leadoo
      • Markkinoinnin automaation auditointi
      • Markkinoinnin automaation kilpailutus
      • Markkinoinnin automaation palvelu verkkokaupoille ja verkossa myyville yrityksille
    • Konversio-optimointi
    • International Growth -ohjelma
  • Kokemuksia
  • Koulutukset
    • Sarjakortti koulutuksiin
    • Markkinoinnin automaatiojärjestelmän valinta – maksuton verkkokurssi
  • Rekry
  • Blogi
    • Analytiikka
    • Hakukoneoptimointi
    • Hakusanamainonta
    • Konversio-optimointi
    • Mainonta
    • Markkinoinnin automaatio
    • Sosiaalinen media
  • Ota yhteyttä
  • In English
Etusivu » Artikkelit » Sisältömarkkinoinnin elinkaariarvo ja sen maksimointi

Sisältömarkkinoinnin elinkaariarvo ja sen maksimointi

13.4.2022 Arttu Raittila

Jokaisella sisällöllä on elinkaari, jonka aikana se tuo hyötyä.

Jokainen uusi sisältö on sijoitus – ja aiemmin julkaistut pääomaa.

Sisältömarkkinoinnin hyödyt jäävät kuitenkin liian usein lyhyeksi – varsinkin jos naiivisti uskotaan, että oma sivusto voisi olla ihmisten seuraama media.

Tämä artikkeli kertoo, miten voit maksimoida sisältömarkkinoinnin elinkaariarvon liiketoiminnallesi.

Sisällys

  1. id=evergreen
  2. id=eeppiset
  3. Jalosta eri formaatteja id=formaatit
  4. Älä anna sivujen hautautua id=hautautuminen
  5. Kierrätä samoja sivuja id=vanhenevat
  6. Yhdistä päällekkäisiä sivuja id=kokonaisuudet
  7. Julkaise ja levitä uudelleen id=uudelleenjulkaise
  8. id=update
  9. Lisää moduuleja ja kortteja id=moduulit

Tee ikivihreitä sisältöjä

Suuren osan artikkeleista tulisi kestää aikaa jopa useita vuosia, ainakin päivitettynä.

Jos julkaiset lähinnä uutisia ja muita ajankohtaissisältöjä, teet sisältömarkkinointia väärin!

Tee ikivihreitä artikkeleita ja oppaita tällä kaavalla:

  1. Tutki alaasi liittyvän hakukysynnän määrää työkaluilla, kuten Google Ads Keyword Planner ja Keywordtool.io.
  2. Valitse jo pidempään suosiossa olleita tai nousevia aiheita ja selvitä, mikä lähestymistapa olisi kilpailukykyinen.
  3. Tuota poikkeuksellisen laadukas juttu, jolle löytyy hakukysyntää tai jota voit levittää toistamiseen maksetulla mainonnalla.

Tee eeppisiä sisältöjä

Älä kirjoita viisi vinkkiä -juttuja. Niistä on helppo pistää paremmaksi kirjoittamalla kattavampi juttu.

Sen sijaan kirjoita parempi tuotos verrattuna siihen, mitä kilpailijasi levittävät:

  • Älä julkaise sisältöäsi sarjana, vaan kokoa yksi iso ja vaikuttava paketti.
  • Kokoa kattavasti tietoa artikkeliisi.
  • Panosta verkkokirjoittamisen muotoiluihin ja vältä pitkiä tekstiblokkeja.

Näin tekstisi säilyvät kilpailukykyisinä ja tuottavat hyötyä pitkään.

Jalosta sisällöstä eri formaatteja

Kierrätä kirjoitustyöstäsi muita ja lyhyempiäkin sisältötyyppejä:

  • videoita, joissa kerrotaan samaa asiaa
  • uutiskirjeen viestejä
  • syndikoituja artikkeleja konsernin muille sivustoille (muista canonical-määritys)
  • somemainosten tekstejä (ml. oikeaoppisesti buustattavat orgaaniset julkaisut)
  • työntekijöiden henkilökohtaisilla tileillään julkaisemia postauksia.

Älä anna sivujen hautautua arkiston uumeniin

Älä anna vanhojen julkaisujen painua arkistojen syvyyksiin sivuston linkkirakenteessa, jos julkaiset paljon.

“Arkistoitumisen” johdosta Google pitää vanhempia sisältöjä “vanhoina uutisina”, ja ne pärjäävät systemaattisen heikosti hakutuloksissa. Moni paljon julkaiseva organisaatio tekee tällä tavalla valtavan virheen hakukoneoptimoinnissa.

Jos sisältöä on paljon ja sitä kertyy lisää, panosta tekniseen hakukoneoptimointiin esimerkiksi taksonomioita hyödyntämällä. Älä anna aikaansaannosten vajota sisältöjen hautuumaalle.

Älä anna sivujen vanhentua, jos voit kierrättää niitä

Ajankohtaisen ja siten vanhenevan tiedon julkaiseminen on sekin joskus erittäin hyödyllistä. Voit julkaista esimerkiksi vuosittain tilastoja tai vaikkapa vuoden 2022 parhaat -listoja tuotteista.

Älä tee joka vuosi uutta sivua aikaan sidotuille sisällöille, vaan kierrätä samaa osoitetta:

  • Vaihda vuoden 2022 parhaat vuoden 2023 parhaisiin.
  • Korvaa 2022 tilastot vuoden 2023 tilastoilla (tai paremmin: toteuta molemmat näyttävä widget)
  • Päivitä uutisia ajan tasalle, kun saat uutta tietoa.

Kun kierrätät koko ajan samaa URL-osoitetta, se säilyy vahvana, etkä aloita peliä joka kerta nollasta uudelleen.

Yhdistä päällekkäisiä sisältöjä yhdeksi kokonaisuudeksi

Tutki läpi sisältöarkistosi ja bongaa kokonaan tai osin päällekkäisiä sivuja. Tällaisia voivat olla esimerkiksi mainonnan ländärit, joka vuosi toistuvat jutut tai muuten unholaan painuneet sivut.

Sitten toimi näin:

  1. Paikanna päällekkäisistä sivuista vahvin, sitten yhdistä muilta sivuilta käyttökelpoista tekstiä sille.
  2. Tämän jälkeen tee 301-uudelleenohjaukset näiden heikompien sivujen osoitteista vahvimman osoitteeseen.

Näin kannattaa usein menetellä esimerkiksi aiemmin julkaistujen artikkelisarjojen kanssa. Tee niistä yksi sivu, niin lopputulos on huomattavasti vaikuttavampi.

Julkaise ja levitä uudelleen vanhoja artikkeleita

Jos sinulla on sivustollasi kolme vuotta vanha artikkeli, älä suhtaudu siihen itse juttuna, jonka aika on mennyt.

Uudelleenjulkaise vanha artikkeli uudella päivämäärällä, mahdollisesti tarvittavin muutoksin. Sitten levitä sitä maksetulla somemainonnalla.

Voit toistaa tätä levitystä jopa useita kertoja, kun pidät välissä taukoa. Niin mekin teemme, ja kyllä kannattaa.

Päivitä tekstejä dataohjautuvasti

Suhtaudu jokaiseen sivuston sivuun keskeneräisenä tuotteena, jota voit kehittää paremmaksi.

Hakukoneoptimoi vanhoja artikkeleja tarvittaessa uudelleen ja uudelleen mikäli esimerkiksi asiakkaiden toistuvat kysymykset, Google Search Console -hakudata tai muuttuva maailma antavat sille aihetta.

Voit jopa tiukentaa vanhan artikkelin fokusta ja otsikkoa, jos se ei pärjää Googlessa alkuperäisessä laajemmassa aiheessa.

Näin vanhatkin tekstit vastaavat yhä suurempaan hakukysyntään Googlessa ja niistä tulee yhä hyödyllisempiä ja hyödyllisempiä yleisöllesi.

Paranna vanhojen sisältöjen kilpailukykyä moduuleilla ja nostokorteilla

Paranna vanhojenkin sivujesi kilpailukykyä lisäämällä niille rikkaampia komponentteja. Pelkällä tekstillä ei aina pärjää kisassa Googlen hakutuloksissa.

Tällaisia moduuleja ja nostokortteja voivat olla esimerkiksi

  • järjestettävät tietotaulukot ja -widgetit
  • tiedon näyttäminen käpisteltävällä kartalla
  • kuvagalleria
  • ladattava tarkistuslista
  • lunttilista tärkeimmistä asioista
  • tiivistelmä sisällöstä sivun sisäisellä navigaatiolla
  • kustannuserittely
  • laskuri
  • generaattori
  • top-lista.

Sisältömarkkinointi on investointisalkun arvon kasvattamista

Jokainen uusi sisältö on sijoitus ja aiemmin julkaistut sisällöt pääomaa.

Sinun tehtäväsi on laittaa nämä tuottamaan!

Jos tarvitset apua tämän prosessin suunnitteluun tai koordinointiin, ota meihin yhteyttä.

Arttu Raittila ja Seppo Puusa

Artikkelin ovat kirjoittaneet yhteistyössä Arttu Raittila ja Seppo Puusa.

Arttu Raittila

Artulla on yli 15 vuoden kokemus digimarkkinoinnista. Arttu tunnetaan erityisesti kouluttajana sekä Nettibisnes.Info-sivustonsa Hakukoneoptimointi lyhyesti -oppaasta.

Seppo Puusa

Seppo on kokenut hakukoneoptimoijia ja analyyttinen mainonnan tekijä. Sepon näkemys hyvästä sisällöstä ja käyttökokemuksesta on hioutunut omassa verkkoliiketoiminnassa.

 

 

Hopkins_logo-white-01

Hopkins on yksi Suomen suurimmista digitaalisen markkinoinnin toimistoista. Keskitymme siihen, mitä osaamme parhaiten: hakukone­optimointiin, digitaaliseen mainontaan, markkinoinnin automaatioon ja analytiikkaan. 

Hopkins Oy

  • Eerikinkatu 27, 5. krs
    00180 Helsinki
  • 020 788 8120
  • Ota yhteyttä

Tietoa meistä

  • Tiimi
  • Työpaikat
  • Hopkins mediassa
  • Tietosuojaseloste

Palvelut

  • Hakusanamainonta
  • Hakukoneoptimointi
  • Somemainonta
  • Display-mainonta
  • Digitaalinen analytiikka
  • Markkinoinnin automaatio
  • Koulutukset

Seuraa meitä

  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • Uutiskirje
  • Tietosuojaselosteet

© Hopkins Oy