6 tapaa vastata kysyntään digimarkkinoinnilla

Tiivistelmä

Kysyntään kannattaa vastata muuallakin kuin haussa

Osa markkinoijista hellii vielä yksipuolista ja vanhentunutta käsitystä, että kysyntään vastattaisiin pelkästään hakukokoneoptimoinnilla (SEO) ja hakusanamainonnalla (SEA/SEM).

Tämä väärinymmärrys johtaa yksipuoliseen keinovalikoimaan ja markkinoinnin alisuorittamiseen, kun tekemistä vertaa kilpailijoihin, joilla on käytössä muutkin keinot.

Kysyntään kannattaa vastata 6 seuraavaksi esiteltävällä tavalla, joilla tavoitetaan ostovalmiita ihmisiä.

1. Hakukoneoptimointi luo perustaa kaikelle kysyntään vastaamiselle

Hakukoneoptimointi eli SEO on tärkein markkinoinnin osa-alue kysyntään vastaamisessa, koska siinä

  1. tunnistetaan, millaisina hakuina kysyntä esiintyy hakukoneissa
  2. luodaan puuttuvia sivuja, joita tarvitaan vastaamaan hakukysyntään
  3. parannetaan olemassa olevia sisältöjä, jotta niiden kieli ja käyttökokemus vastaavat parhaalla tavalla ostovalmiiden kysyntään.

Näin hakukoneoptimointi lisää myös kaiken kysyntään vastaavan maksetun mainonnan tehokkuutta.

2. Hakusanamainonta tekee kysynnästä maaleja, mutta myös syöttää muille keinoille

Hakusanamainonta nähdään digimarkkinoinnissa perinteisesti ”maalintekijänä”: se kerää kunniaa, kun ostovalmiit tekevät Google-hakuja ja ehkä brändimarkkinoinnin ansiosta ostavat todennäköisemmin.

Pidemmillä kuukausien tai jopa vuosien ostopoluilla hakusanamainonnalla on myös roolinsa: sillä voidaan kerätä yleisöjä, joille sitten kohdennetaan myyntiä edistäviä lisäkosketuksia.

3. AI-optimointi vastaa kysyntään tekoälyn vastausten kautta

Yhä useampi kaupallinen haku tapahtuu AI-palvelussa, kuten ChatGPT, Gemini tai Copilot.

AI-haussa löytyäkseen yrityksen pitää panostaa AI-optimointiin (tai ”GEO-optimointiin”), jossa

4. Custom segment -yleisöillä vastaat kysyntään YouTubessa, Gmailissa ja Discover-fiidissä

YouTube- Gmail- ja Discover-mainontaa on mahdollista kohdentaa ihmisten tekemien Google-hakujen perusteella.

Silloin käytetään Google Adsin ns. custom segment -yleisöjä, jotka mainostaja voi itse rakentaa valitsemistaan hakutermeistä, esimerkiksi parhaista hakusanamainonnan fraaseista.

Monesti custom segment -yleisöjen avulla tavoittaa ostovalmiita ihmisiä halvemmalla ja useamman kerran kuin pelkällä hakusanamainonnalla. Eräs Googlen työntekijä kutsui tätä lähestymistapaa ”halpojen klikkien takaoveksi”.

5. Aikomusyleisöillä tavoitat ostovalmiita

Jotkut mainosjärjestelmät, kuten Google Ads, tarjoavat mainostajille käyttäjien aikomukseen perustuvia yleisöjä, ns. in-market-yleisöjä.

Aikomusyleisöt voivat perustua uuteen käyttäytymiseen tai sitten vain ylipäätään käyttäytymiseen, riippuen kohdennusdatan tarjoajasta.

Tarjolla olevien aikomusyleisöjen suhteen kannattaa olla tarkka ja kriittinen: jotkut ovat laadukkaampia kuin toiset.

Parhaimmillaan kuitenkin vastaat niiden avulla tehokkaasti ostovalmiiden ihmisten kysyntään.

6. Kontekstuaalisesti kohdennettu mainonta vastaa kysyntään muilla sivustoilla

Kontekstuaalinen kohdentaminen tarkoittaa, että mainontaa näytetään sivun sisällön perusteella.

Kontekstuaalisessa kohdentamisessa mainoksen näyttämisen voi laukaista

Voit vastata kontekstuaalisen mainonnan avulla kysyntään, jos merkittävä osa kontekstiin päätyvistä tulee sinne ostoaikeensa johdosta.

Kysyntään vastaavia konteksteja ovat esimerkiksi vertailuartikkelit tai foorumikeskustelut jostakin tuotekategoriasta, joihin päätyy paljon lukijoita haun kautta.

Yhteenveto: pelkkä haku on häviävä keino kysyntään vastaamisessa

Et vastaan kysyntään oikein, jos teet sen vain hakukone- ja AI-optimoinnilla ja hakusanamainonnalla.

Minimissään näiden rinnalla kannattaa käyttää Googlen muita mainospaikkoja (YouTube, Gmail, Discover) custom segment -yleisöillä kohdennettuna. Näin saat enemmän ja hakusanamainontaa halvempia kosketuksia tiettyjä Google-hakuja tehneisiin.

Seuraavaksi voit sitten laajentaa operaatiota aikomusyleisöihin ja/tai kontekstuaaliseen kohdentamiseen, huomioiden miten voit tavoittaa oman kategoriasi ostajat näiden avulla.

Käytä useita rinnakkaisia keinoja kysyntään vastaamisen, niin saat useampia kosketuksia ostoikkunan ollessa auki ja teet enemmän kauppaa.

Artikkelit samasta aiheesta

Kiinnostuitko tästä aiheesta?

Soita meille 020 788 8120 tai täytä alla oleva lomake niin jatketaan juttua!