6 tapaa vastata kysyntään digimarkkinoinnilla

Tiivistelmä
- Kysyntään vastaaminen ymmärretään väärin, jos sen ajatellaan olevan pelkkää hakukoneoptimointia ja -mainontaa.
- Markkinoinnissa kysyntään voi vastata kaikilla keinoilla, joilla tavoitetaan ihmisiä, joiden ostoikkuna on auki.
- Kysyntään voi vastata hakukoneessa, AI-palveluissa, hakukäyttäytymiseen perustuvilla custom segment -yleisöillä, aikomusyleisöillä ja mainonnan kontekstuaalisella kohdentamisella.
Kysyntään kannattaa vastata muuallakin kuin haussa
Osa markkinoijista hellii vielä yksipuolista ja vanhentunutta käsitystä, että kysyntään vastattaisiin pelkästään hakukokoneoptimoinnilla (SEO) ja hakusanamainonnalla (SEA/SEM).
Tämä väärinymmärrys johtaa yksipuoliseen keinovalikoimaan ja markkinoinnin alisuorittamiseen, kun tekemistä vertaa kilpailijoihin, joilla on käytössä muutkin keinot.
Kysyntään kannattaa vastata 6 seuraavaksi esiteltävällä tavalla, joilla tavoitetaan ostovalmiita ihmisiä.
1. Hakukoneoptimointi luo perustaa kaikelle kysyntään vastaamiselle
Hakukoneoptimointi eli SEO on tärkein markkinoinnin osa-alue kysyntään vastaamisessa, koska siinä
- tunnistetaan, millaisina hakuina kysyntä esiintyy hakukoneissa
- luodaan puuttuvia sivuja, joita tarvitaan vastaamaan hakukysyntään
- parannetaan olemassa olevia sisältöjä, jotta niiden kieli ja käyttökokemus vastaavat parhaalla tavalla ostovalmiiden kysyntään.
Näin hakukoneoptimointi lisää myös kaiken kysyntään vastaavan maksetun mainonnan tehokkuutta.
2. Hakusanamainonta tekee kysynnästä maaleja, mutta myös syöttää muille keinoille
Hakusanamainonta nähdään digimarkkinoinnissa perinteisesti ”maalintekijänä”: se kerää kunniaa, kun ostovalmiit tekevät Google-hakuja ja ehkä brändimarkkinoinnin ansiosta ostavat todennäköisemmin.
Pidemmillä kuukausien tai jopa vuosien ostopoluilla hakusanamainonnalla on myös roolinsa: sillä voidaan kerätä yleisöjä, joille sitten kohdennetaan myyntiä edistäviä lisäkosketuksia.
3. AI-optimointi vastaa kysyntään tekoälyn vastausten kautta
Yhä useampi kaupallinen haku tapahtuu AI-palvelussa, kuten ChatGPT, Gemini tai Copilot.
AI-haussa löytyäkseen yrityksen pitää panostaa AI-optimointiin (tai ”GEO-optimointiin”), jossa
- kasvatetaan sisältöjen Google-näkyvyyttä, jotta AI-palvelut poimisivat niitä käyttämästään Googlen hakutulosindeksistä.
- sisältöä tehdään kattavasti, helposti pureksittavassa muodossa
- varmistetaan oman sivuston tekninen AI-yhteensopivuus
- edistetään brändimainintoja olennaisissa asiayhteyksissä myös oman sivuston ulkopuolella.
4. Custom segment -yleisöillä vastaat kysyntään YouTubessa, Gmailissa ja Discover-fiidissä
YouTube- Gmail- ja Discover-mainontaa on mahdollista kohdentaa ihmisten tekemien Google-hakujen perusteella.
Silloin käytetään Google Adsin ns. custom segment -yleisöjä, jotka mainostaja voi itse rakentaa valitsemistaan hakutermeistä, esimerkiksi parhaista hakusanamainonnan fraaseista.
Monesti custom segment -yleisöjen avulla tavoittaa ostovalmiita ihmisiä halvemmalla ja useamman kerran kuin pelkällä hakusanamainonnalla. Eräs Googlen työntekijä kutsui tätä lähestymistapaa ”halpojen klikkien takaoveksi”.
5. Aikomusyleisöillä tavoitat ostovalmiita
Jotkut mainosjärjestelmät, kuten Google Ads, tarjoavat mainostajille käyttäjien aikomukseen perustuvia yleisöjä, ns. in-market-yleisöjä.
Aikomusyleisöt voivat perustua uuteen käyttäytymiseen tai sitten vain ylipäätään käyttäytymiseen, riippuen kohdennusdatan tarjoajasta.
Tarjolla olevien aikomusyleisöjen suhteen kannattaa olla tarkka ja kriittinen: jotkut ovat laadukkaampia kuin toiset.
Parhaimmillaan kuitenkin vastaat niiden avulla tehokkaasti ostovalmiiden ihmisten kysyntään.
6. Kontekstuaalisesti kohdennettu mainonta vastaa kysyntään muilla sivustoilla
Kontekstuaalinen kohdentaminen tarkoittaa, että mainontaa näytetään sivun sisällön perusteella.
Kontekstuaalisessa kohdentamisessa mainoksen näyttämisen voi laukaista
- sivulla esiintyvät yksittäinen sana tai fraasi
- aihe, johon sivu on luokiteltu sen sisällön perusteella
- kokonainen sivusto, kuten tiettyä alaa käsittelevä blogi tai uutissivusto.
Voit vastata kontekstuaalisen mainonnan avulla kysyntään, jos merkittävä osa kontekstiin päätyvistä tulee sinne ostoaikeensa johdosta.
Kysyntään vastaavia konteksteja ovat esimerkiksi vertailuartikkelit tai foorumikeskustelut jostakin tuotekategoriasta, joihin päätyy paljon lukijoita haun kautta.
Yhteenveto: pelkkä haku on häviävä keino kysyntään vastaamisessa
Et vastaan kysyntään oikein, jos teet sen vain hakukone- ja AI-optimoinnilla ja hakusanamainonnalla.
Minimissään näiden rinnalla kannattaa käyttää Googlen muita mainospaikkoja (YouTube, Gmail, Discover) custom segment -yleisöillä kohdennettuna. Näin saat enemmän ja hakusanamainontaa halvempia kosketuksia tiettyjä Google-hakuja tehneisiin.
Seuraavaksi voit sitten laajentaa operaatiota aikomusyleisöihin ja/tai kontekstuaaliseen kohdentamiseen, huomioiden miten voit tavoittaa oman kategoriasi ostajat näiden avulla.
Käytä useita rinnakkaisia keinoja kysyntään vastaamisen, niin saat useampia kosketuksia ostoikkunan ollessa auki ja teet enemmän kauppaa.
Artikkelit samasta aiheesta
Strateginen digitaalinen markkinointi tekoälyn tuella
Data alkaa keskustella strategian kanssa, kun yhdistämme digitaalisen analytiikan, SEO-työkalut, laadullisen ja määrällisen vertailutiedon ja tekoälyn.
4 tapaa ohjata kysyntää digimarkkinoinnilla
Kysynnän ohjaaminen tarkoittaa huomion kuljettamista ongelman kautta sen ratkaisuun tai vaihtoehtoisesta ratkaisusta omaan ratkaisuun.
Google Ads: väärinymmärretty mainosjärjestelmä
Olet pulassa, jos digimarkkinoinnin suunnitelmassasi viitataan Google Adsiin lyhenteellä “SEM”. Silloin suunnitelmasi on todennäköisesti vanhentunut!
Kiinnostuitko tästä aiheesta?
Soita meille 020 788 8120 tai täytä alla oleva lomake niin jatketaan juttua!