Mitä on zero click -markkinointi?

Zero click -markkinointi tarkoittaa digimarkkinointia, joka ei tähtää klikkaukseen omalle sivustolle.

Hakukäyttäytymisen muutokset ja somepalveluiden kehitys ovat lananneet tietä zero click -markkinoinnille:

Tämä artikkeli esittelee joitakin klikkauksettoman markkinoinnin muotoja ja niiden parhaita käytäntöjä.

Mutta ennen kuin tähtäät klikittömyyteen, sinun pitää päästää irti liikenteen tavoittelusta tavoitteena.

Liikenne on turhamaisuusmittari, mätänevä sellainen

Sivuston kokonaisliikenteen määrä on koko ajan huonompi mittari:

Liikennettä kannattaa seurata enää segmenteittäin ja sen laatua tutkien, ei siis kokonaisuutena: esimerkiksi sivuston osioiden tai hakusanaperheiden mukaan tai vertaillen eri kanavien tuoman liikenteen laatua mikrokonversioita seuraamalla.

Liikenteen sijaan sinun kannattaa priorisoida markkinoinnin zero click -vaikutusta.

Videomainonta on alkuperäisintä zero click -markkinointia

Videomainonnassa kannattaa tähdätä siihen, että suurin hyöty tulee videon katselusta itsestään.

Mahdolliset klikkaukset videomainoksesta sivustolle ovat pelkkää sivuvirtaa, bonusta. Poikkeuksia ovat tapaukset, jossa video on lähinnä animoitu kuvituskuva tai videoon sisältyy vahvasti taktinen toimintakehote.

Mainosjärjestelmät myös nimenomaan optimoivat kohti videon katseluita, jos ne asettaa kampanjan tavoitteeksi. Klikit voivat olla silloin kalliita, eikä niiden määrään tai niiden tuoman liikenteen laatuun kannata kiinnittää huomiota.

Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että videoiden tuotantoon ja vaikuttavuuteen kannattaa satsata merkittävästi. ”Brändivideo” tai liian löysästi leikattu asiakashaastattelu harvoin toimii optimaalisesti.

LinkedIn document ad on sisältömarkkinointia somevirrassa

Kun LinkedIn lanseerasi document ad -mainostyypin, se ymmärrettiin välittömästi väärin: sitä kautta alettiin tuutata white papereita ja muuta vastaavaa raskassoutuista settiä.

Document ad on käytännössä useampisivuinen PDF, jota käyttäjä voi swaippailla ruudullansa LinkedIn-syötteensä sisällä. Tekstiä kannattaa käyttää vähän per sivu – et ole vääntämässä tavanomaista powerpointtiasi bulletteineen.

Oikea tapa käyttää document adia on esittää siinä snack-koon sisältökokonaisuus, joka itsessään rakentaa tunnettuutta ja brändipreferenssiä, kuten sivustolla julkaistava artikkeli.

Merkittävä ero on siinä, että document ad luo tätä vaikutusta paljon useampaan ihmiseen, koska siinä on poistettu sivustolle siirtymisen kynnys.

Kuvamainoksilla kosketuksia kärsimättömiin

Harva somekäyttäjä haluaa poistua fiidistään satunnaisen mainostajan sivustolle.

Jos voit ilmaista viestisi lyhyesti, käytä se mahdollisuus esimerkiksi yksinkertaisella kuvamainoksella.

Voit käyttää kuvana vaikkapa infograafia, tekstiä tai meemikuvaa.

Zero click optimointia sivustosi sisällöille

ChatGPT ja muut AI-palvelut varastavat sisältöä sivustoltasi.

Haluat tehdä tämän varastelun ja pureskelun mahdollisimman helpoksi, jotta

  1. oma brändisi mainitaan tekoälyn vastauksissa
  2. tekoäly suosittelee sinun yrityksesi tapaa toimia.

Siksi kannattaa panostaa sisältöjen AI-optimointiin (Generative Engine Optimization, GEO). Lähtötilanteen voi tarkistaa AI-auditoinnilla.

Zero click -vaikutusta bannereihin ja liikennemainoksiin

Bannerimainokset vaikuttavat ihmisiin kuin ulkomainonta – pelkkien katseluiden kautta.

Älä siis tee klikkejä kalastelevia mysteeribannereita, älä edes vaikka ne parantaisivat klikkiprosenttia.

Sen sijaan huolehdi, että joka bannerista näkyy nopealla vilkaisulla tuotteesi tai palvelusi kategoria, jotta ihmiset oppivat yhdistämään brändisi siihen.

Artikkeleita mainostaessa kirjoita mainosteksti niin, että jokin vaikutelma jää käteen sille enemmistölle, joka ei koskaan klikkaa mainosta.

Miten alkuun zero click -markkinoinnissa?

Jos markkinointisi on aiemmin lähinnä kalastellut klikkejä, voit valmistella tähän päivään siirtymistä näille toimenpiteillä:

  1. Inventoi videot ja arvioi niiden vaikuttavuus. Tarvittaessa käynnistä uuden materiaalin tuotanto.
  2. Luo helppokäyttöiset pohjat somepalvelujen kuva- ja document ad -mainoksille.
  3. Teetä sivustollesi AI-audiointi ja ryhdy tarvittaviin optimointitoimiin.
  4. Huomioi jatkossa zero click -viestit bannerimainoksissa ja myös liikennettä tavoittelevissa mainoksissa.

Jos haluat suunnitelman, toteutusapua tai sparrausta näissä, autamme Hopkinsilla mielellämme!

Artikkelit samasta aiheesta

Kiinnostuitko tästä aiheesta?

Soita meille 020 788 8120 tai täytä alla oleva lomake niin jatketaan juttua!