Case study
Koulutuskeskus Salpaus puhuttelee 128 kohderyhmää AI:n, automaation ja rajapinnan avulla

Tiivistelmä
- Koulutuskeskus Salpaus mainostaa 128 eri tutkintonimikettä ihmisille, jotka ovat aiemmin googlettaneet mainoksessa mainittua nimikettä.
- Hopkins käytti puhuttelevan Google Ads Demand Gen -mainonnan rakentamisessa tekoälyä, perinteistä automaatiota ja Google Adsin rajapintaa.
- Kunkin tutkintonimikkeen Demand Gen -mainonnalla Salpaus saa enemmän kosketuksia kyseisistä tutkinnoista kiinnostuneisiin ja siksi enemmän opiskelijoita.
Mitä tarkemmin mainos puhuu itseä kiinnostavasta asiasta, sen enemmän se resonoi.
Tätä markkinoinnin viisautta sovelsi ammatillinen oppilaitos Koulutuskeskus Salpaus, kun se rakensi Hopkinsin kanssa puhuttelevaa Demand Gen -mainontaa 128 eri tutkintonimikkeelle. Apuna käytettiin tekoälyä, perinteistä automaatiota ja Google Ads -rajapintaa.
Näin kohdennetaan kosketuksia juuri niille, jotka ovat kiinnostuneita mainoksen koulutuksesta.
Pelkkä hakusanamainonta vaatii peräkkäisiä onnistumisia toimiakseen
Salpaus oli tehnyt jo pidempään Hopkinsin kanssa hakusanamainontaa, jolla se vastasi kysyntään Googlen hakutuloksissa.
Monen asian pitää kuitenkin mennä nappiin, jotta pelkkä hakusanamainonta toimii:
- päiväbudjetin pitää riittää
- kilpailevia mainostajia täytyy päihittää huutokaupassa
- googlaaja tulee houkutella klikkaamaan mainosta
- laskeutumissivun tulee vaikuttaa klikkaajaan ennen kuin tämä poistuu
- vierailijan tulee muistaa minkä organisaation sivustolla on käynyt ja lopulta hakea tutkinnon opiskelijaksi.
Näissä kaikissa silloin tällöin onnistutaan ja siksi hakusanamainonta on hyödyllistä, myös Salpaukselle.
Google Ads Demand Gen -mainonta tuo kosketuksia googlanneille
Salpaus halusi satsata enemmän kuin hyvään tuuriin ja päätti saada enemmän kosketuksia kiinnostuneisiin kuin pelkällä hakusanamainonnalla olisi mahdollista.
Google Ads antaa kohdentaa YouTube-, Discover- ja Gmail-mainontaa määrättyjä Google-hakuja tehneille, ns. custom segment -yleisöille. Salpauksen custom segmentit haluttiin tehdä kuhunkin tutkintonimikkeeseen läheisesti liittyvistä Google-hauista.
Näillä Demand Gen -kampanjan mainospaikoilla ja kohdennuksilla Salpaus saisi enemmän kosketuksia tutkinnoista kiinnostuneisiin kuin pelkällä hakusanamainonnalla olisi saatavissa.
Mainonnan rakentamisessa tarvittiin kuitenkin automaatiota kolmessa vaiheessa, jotta tehtävä olisi mahdollinen kohtuullisella työmäärällä.
Tekoäly tiivisti ja analysoi sivuista kohdennuksia
Google-hauille rakentuvien yleisöjen koostamisessa käytettiin kahta eri AI-työkalua:
- Ensin tiristettiin olennainen sisältö tutkintojen esittelysivuista Jina AI -työkalulla.
- Tämän jälkeen Jinan tiivistämä sisältö tarjoiltiin OpenAI:n kielimallille, joka rakensi kuhunkin tutkintoon liittyvät avainsanalistat mainonnan kohdentamista varten.
Jina AI oli tärkeässä roolissa, koska pelkkään OpenAI:n malliin tukeutuminen olisi voinut johtaa hallusinointiin. OpenAI ei siis olisi välttämättä oikeasti tutkinut sille annettua osoitetta.
Lopuksi ihminen tarkisti tekoälyn avulla laaditut custom segment -avainsanayleisöt.
Joskus perinteinen automaatio on oikea työkalu
AI-fiksuutta on nähdä, milloin tekoäly on oikea työkalu ja milloin kannattaa käyttää perinteisempää automaatiota.
Perinteiseen päädyttiin mainostekstien tuottamisessa: niihin käytettiin Google Sheet -kaavoja ja pienet lisäviilaukset tehtiin käsin.
Rajapinta mahdollisti huiman ajansäästön
Google Ads ei salli uusien custom segment -yleisöjen luomista Google Sheetistä tuomalla, vaikka moni muu automaatio näin onnistuukin.
Ilman automaatiota olisi pitänyt käsin naputella kasaan 128 kohdennusyleisöä mainosjärjestelmän käyttöliittymässä.
Huh!
Onneksi tämä oli ratkaistavissa luomalla mainosryhmät kohdennuksineen Google Ads API:n (rajapinnan) kautta.
Lopputulos: puhuttelevaa mainontaa, enemmän hakijoita
Tekoälyn ja automaation käyttö mahdollisti puhuttelevan, tärkeitä lisäkosketuksia tuovan mainonnan, joka olisi ilman niitä jäänyt tekemättä.
Mainonnan, joka puhuu juuri siitä, mistä sen vastaanottaja on kiinnostunut.
Näin Salpaus antaa ihmisille parempia kokemuksia myös digimarkkinoinnillaan.
Ja saa enemmän hakijoita: Edullisen Demand Gen -mainonnan konversioprosentti on 6 %, mikä on tämänkaltaiselle mainonnalle erinomainen luku. Nämä mitatut konversiot koostuvat lähinnä siirtymisistä Opintopolkuun, jonka kautta jätetään hakemus opiskelijaksi.
Kiinnostuitko, mitä voisimme saada aikaan teille?
Soita meille 020 788 8120 tai täytä alla oleva lomake niin jatketaan juttua!