Haluatko tavoittaa yritysasiakkaita ja huippuluokan työnhakijoita? LinkedIn-mainonta soveltuu erityisesti B2B-markkinointiin ja rekrytointiin!
LinkedIn-mainonta on tärkeä osa B2B-markkinoijan työkaluvalikoimaa. Maksuton näkyvyys on LinkedIn-yritysprofiileille heikkoa, joten mainonta on välttämätöntä tulosten aikaansaamiseksi.
Kohdennustavat tavoittavat ammattilaiset
LinkedIn-mainonnan teho perustuu erittäin tarkkoihin kohdennuksiin. Voit kohdentaa mainontaa esimerkiksi ammattinimikkeen, taitojen, koulutuksen ja kokemuksen perusteella. Näitä yhdistelemällä tavoitat täsmällisesti määriteltyjä yleisöjä, jotka sopivat juuri sinun tarkoitukseesi.
LinkedIn-mainontaa voi kohdentaa esimerkiksi seuraavien perusteella:
- titteli
- taidot (skills)
- toimiala
- työnkuva
- käyttäytyminen omalla sivustolla (retargeting)
- yrityksen nimi
- sähköpostiosoitteet.
LinkedIn-mainostyypit
LinkedInissä on 9 erilaista mainostyyppiä, jotka sopivat eri tarkoituksiin:
- Sponsoroitu postaus on yrityksen LinkedIn-sivulla julkaistu päivitys, jota levitetään rahalla laajemmalle, valikoidulle yleisölle. Postaus näkyy käyttäjien normaalissa postausvirrassa, minkä vuoksi se saa hyvin huomiota.
- Videomainos on sponsoroitu videopostaus, joka tulee käyttäjien normaaliin uutisvirtaan.
- Kuvakarusellimainos sisältää 2-10 selattavaa kuvaa, joiden alapuolella on linkit halutuille sivuille.
- Tekstimainokset ovat LinkedInin työpöytäversion yläosassa tai sivupalkissa esiintyviä pieniä mainoksia. Niiden huomioarvo ei vastaa sponsoroituja postauksia, mutta niiden näkyvyys on halvempaa samoilla tarkoilla kohdennuksilla. Tekstimainokset eivät näy kännykällä.
- Direct Sponsored Post on mainos, joka ei näy yrityksen omalla LinkedIn-sivulla mutta toimii muuten samoin kuin sponsoroitu postaus. Sellaisen avulla mainosviesti voi huoletta puhutella pelkästään kohdennettua yleisöä.
- Liidimainos on Direct Sponsored Post, johon on upotettu esitäytetty lomake. Sellaisen avulla voi kasvattaa sähköpostilistaansa oikealla yleisöllä, kunhan tarjoaa jonkin porkkanan napinpainamisen motivaattoriksi.
- InMail-mainos on maksettu LinkedIn-viesti käyttäjän LinkedIn-postilaatikkoon. Siitä tulee samanlainen ilmoitus käyttöliittymässä kuin ihmiseltä tulleesta viestistä.
- Dynaamiset mainokset voivat sisältää vastaanottajan omia profiilitietoja ja niillä voi kerätä myös suoraan liidejä kuten liidimainoksilla.
- Bannerimainonta toteutetaan erillisen ohjelmallisen ostamisen järjestelmän kautta (meillä Adform). Siinä ei voi käyttää LinkedInin oman mainosjärjestelmän kohdennuksia, mutta esimerkiksi uudelleenmarkkinoinnin ja ostettujen yleisöjen hyödyntäminen onnistuu. Banneripaikka näkyy vain kannettavalla tai pöytäkoneella.
Paljonko LinkedIn-mainonta maksaa?
LinkedInin klikkihinnat ovat usein melko korkeita.
Mikäli mainos on tarpeeksi kiinnostava eli sitä klikataan usein, on järkevämpää tarjota maksua näyttökerroista. Näin toteutuva CPM eli hinta per 1000 näyttöä on tyypillisesti 15-25 €.
Tällä tavalla toteutuvan klikkihinnan saa monesti painumaan jopa alle euron.
LinkedIn-mainonnan ulkoistaminen
Toteutamme LinkedIn-mainontaa normaalisti osana laajempaa mainonnan kokonaisuutta, jos arvioimme sen lupaavaksi kanavaksi.
LinkedIn-mainonnassa on hyvä pitää mielessä, että vaikka yleisön koko olisi vaikkapa 15 000, vain osa siitä on aktiivikäyttäjiä. Siksi rinnalla kannattaa käyttää muitakin mainoskanavia, kuten Facebookia, jotta oikeanlaisia ihmisiä tavoitetaan enemmän ja “markkinointikone” toimii kunnolla.