7 Custobar-tehovinkkiä markkinoinnin automaatioon
Oletko jo rakentanut toimivimmat automaatiot käyttöösi? Miten laajasti hyödynnät Custobarin eri ominaisuuksia markkinoinnin automaation kehityksessä?
Custobar tarjoaa monipuolisesti työkaluja markkinoinnin automaatioon ja haluamme nyt jakaa parhaat vinkkimme sinulle.
Kokemuksemme mukaan näitä ominaisuuksia ei aina ole hyödynnetty Custobar-asiakkaidemme keskuudessa, joten nyt kerromme, miten voit ottaa loputkin tehot irti alustasta. Alta löydät 7 käytännön vinkkiä, jotka kannattaa viimeistään nyt ottaa käyttöön.
1. Hyödynnä RFM-matriisia segmentoinnissa
RFM-matriisia voi hyödyntää Custobarissa oman asiakaskannan analysointiin, mutta myös segmentointiin automaatioiden kohderyhmissä.
Voit helposti tarkastella, miten paljon tuottoa saat tietystä asiakasryhmästä. Halutessasi, voit myös tarkastella saatuja euroja tietyn kohderyhmän osalta. Kohderyhmäksi voit valita minkä tahansa Custobarissa luodun segmentin.
Lähde rakentamaan automaation kohderyhmää suoraan RFM-matriisista maalaamalla ensin se kohderyhmä, jolle haluat automaation rakentaa. Voit täydentää RFM-matriisin pohjalta luotua segmenttiä muilla filttereillä halutessasi. Segmentin määrittämisen jälkeen voit edetä toimenpiteiden luomiseen.
2. Tehosta segmentointia omien filttereiden avulla
Tiesitkö, että voit luoda valmiita filttereitä tukemaan segmentointia Custobarissa? Nämä custom-filtterit saat näkymään, kun luot segmenttiä ja otat sivupalkin filtterit näkyviin. Omiin filttereihin voit niputtaa useita tarkasteluita, mikä helpottaa segmentointia. Oletko tunnistanut sellaisia kohderyhmiä, joita käytät usein automaatioiden tai kampanjaviestien taustalla?
Jos esimerkiksi tarvitset usein segmenttiä asiakkaistasi, jotka ovat ostaneet tietyn tuotteen viimeisen 7 päivän aikana, voit luoda valmiiksi filtterin, joka tarkastelee tietyn tuotteen ostamista ja ostoikkunaa edellisen 7 päivän ajalta. Näin sinun ei tarvitse listata jokaista ehtoa aina uudelleen uutta segmenttiä luodessasi.
3. Kytke mainonnan tilit Custobariin
Integroi Custobar mainonnan alustoihin ja hyödynnä omaa dataa myös mainonnan kohderyhmissä. Tämän avulla voit saada suuria euromääräisiä hyötyjä. Custobarista löytyy natiivi-integraatiot Google Adsiin, Metaan ja Sanoman mainosalustalle. Sanoma-integraatio on harvinaisuus, jota kannattaa ehdottomasti hyödyntää, jos teet mainontaa Sanoman alustalla. Näin maksimoit hyötysi Custobarista myös mainonnan puolella.
4. Ota dynaamiset tuotesuositukset käyttöön
Asiakkaat odottavat yhä personoidumpaa viestintää. Hyödynnä automatisoituja tuotesuosituksia eri automaatioissa. Custobarin tuotesuosittelu-moduulin avulla voit nostaa automaattisesti viestisisältöihin asiakkaalle suositeltuja tuotteita osto- ja selailuhistorian perusteella. Valitset vain email-editorissa tuotesuositus-moduulin, jonka raahaat viestisisällössä tuotekortille.
Helpompi versio personoidusta sisällöstä käyttöönotettavaksi on viestin moduuleiden näyttäminen vain rajatuille segmenteille. Voit helposti määritellä, mille segmenteille tietyt sisältöosiot näytetään email-editorissa. Tätä ominaisuutta voit hyödyntää, vaikka sinulla ei olisi käytössäsi tuotesuosittelun lisämoduulia.
5. Hyödynnä myyntidataa viestien ajoittamiseen
Milloin lähetät automaatioviestejä asiakkaillesi? Jos et tiedä, milloin viestejä kannattaisi lähettää tulosten maksimoimiseksi, kannattaa A/B-testata eri lähetysaikoja. Testaus on aina varmin tapa varmistaa parhaat lähetysajat eri automaatioille.
Helppo niksi on myös tarkastella Custobarin Myynti-osion Heat map -raporttia. Raportin avulla näet helposti, miten myynti jakautuu eri viikonpäivien ja vuorokauden aikojen kesken. Voit myös filtteröidä raporttia seuraamalla vain tiettyjä segmenttejä, esimerkiksi VIP-segmenttiä, tai tiettyjä myymälöitä. Katso, milloin asiakkaat ostavat sinulta eniten ja hyödynnä tätä tietoa automaatioviestien ajoittamisessa.
6. Aseta automaatioille realistinen myynnin seurannan ajanjakso
Custobar seuraa kontaktien myyntiä 14 vuorokautta siitä, kun viesti on lähetetty kontaktille. Myynnin seurannan aikaikkunaa voi muuttaa asetuksista, ja suosittelemmekin tekemään niin, jotta saat mahdollisimman realistisia lukuja automaatioviestien ja kampanjoiden toimivuudesta. Osa yrityksistä haluaa seurata myyntiä esimerkiksi viikon tai ehkä vain muutaman päivän ajan lähetetyn viestin tai muun toimenpiteen jälkeen.
Huomioi kuitenkin, että myynnin seuranta-ajan muuttaminen vaikuttaa kaikkien automaattisten toimenpiteiden seurantaan. Halutessasi voit edelleen määritellä seuranta-ajan 0-45 päivän väliltä, kun lähetät erillisiä kampanjaviestejä. Määritys täytyy muistaa tehdä jokaiseen toimenpiteeseen erikseen.
7. Seuraa asiakkuuden kehittymistä
Kampanjaraporttien seuraaminen on tärkeää päivittäisessä ja viikoittaisessa tekemisessä, mutta välillä on myös hyvä analysoida automaatioiden toimivuutta pidemmällä aikavälillä.
Voit hyödyntää Custobarin asiakkuuden kehittymisen raporttia, jonka avulla voit seurata miten uudet asiakkuudet kehittyvät eri segmenteissä. Työkalu näyttää, kuinka moni valitusta segmentistä on edelleen aktiivinen esimerkiksi 12 kk jälkeen asiakkuuden alkamisesta. Vertaa esimerkiksi automaatioviestinnän piirissä olevia asiakkaita niihin, jotka eivät ole vastaanottaneet minkäänlaista asiakasviestintää. Usein voidaan havaita, että automaatioviestejä saaneet ovat aktiivisempia myös myöhemmässä vaiheessa asiakkuutta.
Artikkelit samasta aiheesta
Sähköpostimarkkinointi 2025: edelleen verkkokaupan kultakaivos?
Sähköpostimarkkinoinnin tuloksellisuudesta käydään säännöllisin väliajoin keskustelua. Kerromme tässä kirjoituksessa, miksi sähköpostiin kannattaa panostaa kanavana edelleen vuonna 2025 ja miten vakuuttaa myös johto sen toimivuudesta.
5 vinkkiä miten benchmarkkaat kilpailijoidesi sähköpostimarkkinoinnin tilan
Sähköpostimarkkinoinnin kilpailija-analyysi tarjoaa arvokkaita oivalluksia, jotka auttavat sinua parantamaan omaa strategiaasi ja pysymään askeleen edellä kilpailijoita. Tutustu keskeisiin vaiheisiin ja strategioihin, joiden avulla voit tehokkaasti benchmarkata kilpailijoidesi sähköpostimarkkinoinnin ja markkinoinnin automaation tilan.
Digianalytiikan käyttäjätunnisteet paljastavat pitkätkin ostopolut
Käyttäjätunnisteet (user ids) auttavat seuraamaan pitkiä ostopolkuja, kun käyttäjät saadaan välillä kirjautumaan sisään tai antamaan sähköpostiosoitteensa. Tässä artikkelissa kerromme, miten käyttäjätunnisteita hyödyntämällä eri markkinointikanavien hyödyistä saadaan luotettavampaa tietoa kuin analytiikan perusasennuksella.
Kiinnostuitko tästä aiheesta?
Soita meille 020 788 8120 tai täytä alla oleva lomake niin jatketaan juttua!