8 vinkkiä Black Friday -sähköpostimarkkinointiin

mies verkkokauppaostoksia tekemässä

mies verkkokauppaostoksia tekemässä

Sähköpostimarkkinointi on tehokas tapa tavoittaa ja sitouttaa asiakkaita kertomalla Black Friday -tarjouksistasi. Viimeistään nyt on aika alkaa valmistautua yhteen vuoden tärkeimmistä myyntipäivistäsi.

Aloita suunnittelu ajoissa

Monelle yritykselle Black Friday on vuoden kiireisin myyntipäivä, joten on tärkeää suunnitella hyvissä ajoin millaisia viestejä, mille kohderyhmille ja milloin niitä on tarkoitus lähettää. Suunnitelmallisuudella varmistat, että käytössäsi on riittävästi aikaa ja resursseja viestinnän toteuttamiseksi.

Black Friday -viestintä käynnistyy vuosi vuodelta aikaisemmin, ja käytössä on erilaisia ennakkomyyntejä asiakkaiden ostohalujen herättämiseksi. Kuluttajat ovatkin entistä aikaisemmin kiinnostuneita tarjouskattauksesta: Black Friday trendaa Googlen hakutuloksissa jo lokakuussa. Tällöin kuluttajat ovat vielä avoimin mielin liikkeellä ja etsivät tietoa tulevista tarjouksista.

Kohdentamisella parempia konversioita myös Black Fridayna

Vaikka Black Friday on vahvasti hintavetoinen massakampanja, ei kannata kuitenkaan lähteä tarjoamaan kaikille kaikkea.

Mikäli Black Friday -valikoimassasi on eri kuluttajaryhmille suunnattuja tuotteita, ja pystyt hyödyntämään ostohistoriadataa kohdentamisessa, on näiden yhdistelmän käyttäminen viestikulmana tehokas tapa lähestyä asiakkaita.

Luo Black Friday -tarjouksistasi eri segmenteille omat sähköpostiviestit aikaisempia ostoja hyväksi käyttäen. Esimerkiksi jos rekisteristäsi löytyy joukko asiakkaita, jotka ovat ostaneet useamman kerran tiettyä brändiä ja saman brändin tuotteita on juuri nyt tarjouksessa, räätälöi heille kohdennettu kampanjaviesti, jossa kyseinen brändi ja siitä saatava tarjous ovat viestin pääosassa. Näin herätät asiakkaiden kiinnostuksen todennäköisemmin, koska viestisi puhuttelee juuri heitä.

Toinen tehokas tapa segmentoida asiakkaita on hyödyntää RFM-matriisia (Recency, Frequency and Monetary). Tämä lähestymistapa mahdollistaa asiakaskunnan jakamisen eri ryhmiin, mikä puolestaan avaa ovet räätälöityyn viestintään niin uskollisten kuin uusien asiakkaiden kanssa. Tämä ei ainoastaan paranna asiakaskokemusta, vaan myös auttaa sinua kohdentamaan markkinointipanostuksesi tehokkaammin niille asiakasryhmille, jotka ovat liiketoiminnallesi kaikkein tärkeimpiä.

Asiakkaiden segmentointi RFM-matriisin avulla

Black Fridayn aikana voit tehostaa markkinointibudjettisi käyttöä kohdentamalla osan toimenpiteistä vain tietyille asiakasryhmille. Voit esimerkiksi toteuttaa SMS-kampanjan vain VIP-asiakkaille.

Toinen kiinnostava segmentti, joka kannattaa suunnitelmissa myös huomioida, on aiemmin Black Fridayna ostaneet asiakkaat. Mieti mitä heille haluat suositella tänä vuonna? Tämän segmentin reaktioita Black Fridayn aikana kannattaa myös seurata. Saako toimenpiteesi heidät palaamaan vai onko potenttiaalisimmille asiakkaille perusteltua tehdä vielä jotain extraa?

Otsikko ja esikatseluteksti erottavat viestisi

Black Fridayn aikaan asiakkaiden sähköposti täyttyy kymmenistä tarjousviesteistä. Kun monet yritykset kilpailevat huomiosta samaan aikaan, sähköpostiviestin otsikko ja esikatseluteksti ovat entistä isommassa roolissa.

Pohdi, onko otsikkosi riittävän houkutteleva ja herättääkö se asiakkaan kiinnostuksen. Tässä on helppo suorittaa benchmarkkausta: käy katsomassa, miltä omassa sähköpostilaatikossasi näytti viime marraskuun lopussa. Mitkä otsikkorivit resonoivat ja saivat avaamaan?

Ole selkeä ja tiivis

Kun joku avaa viestisi, sinulla on muutama sekunti aikaa vakuuttaa hänet. Black Fridayn viestitulvassa on entistä tärkeämpää kommunikoida

Hyvän tarjouksen lisäksi sähköpostin ulkoasu on tärkeässä roolissa kiinnostuksen herättämiseksi. Black Friday tarjoaa loistavan tilaisuuden kokeilla näyttäviä grafiikoita ja kuvaelementtejä – Black Friday on kuin steroideilla boostattu peruskampanja.

Jos et normaalisti uskalla tehdä rohkeita vetoja, niin Black Fridayna on lupa irroitella.

Muista uudet asiakkaat

Black Fridayna ostoksilla käy paljon uusia asiakkaita. Varmista, että sinulla on paikoillaan nurturointiautomaatiot heidän asiakaspolkunsa alkumetreille, jotta he eivät jää kertaostajiksi.

Voit myös segmentoida Black Fridayna hankitut asiakkaat erikseen, jotta voit puhutella heitä eri tavalla esimerkiksi joulukampanjoissa ja tarvittaessa myös alkuvuoden aktivoinneissa.

Verkkokaupan kävijävirta kasvaa merkittävästi Black Fridayn lähestyessä. Tämä kannattaa ehdottomasti hyödyntää. Kasvata kampanjasivulla aktiivisesti uutiskirjerekisteriäsi ennen kampanjan alkua esimerkiksi pop-upin avulla. 

Vaihtokauppana voit tarjota postituslistalle liittyville asiakkaille ennakkotietoa tulevasta kampanjasta tai pääsyn ennakkomyyntiin.

Viritä selaus- ja hylätty ostoskori -automaatiot

Huomioi Black Fridayn aikana pyörivissä automaatioissa erityisesti kiinnostuksensa osoittaneet asiakkaat: heidät, jotka ovat selanneet Black Friday -tarjouksia, mutta eivät ole vielä tehneet ostoa.

Käynnissä olevat ostoskorin hylkäyksen ja tuoteselauksen automaatiot toki nappaisivat nämäkin asiakkaat mukaan, sikäli kuin heidät tunnistetaan verkkokaupassa. Kannattaa kuitenkin pohtia erilaista viestikulmaa, koska Black Friday -valikoiman osalta on mahdollista tuoda viestiin mukaan aikapainetta parantamaan konversiota. Myös automaatioiden laukeamisajan lyhentäminen on hyvä keino ottaa kaikki tehot irti näistä automaatioista.

Ole valmis muuttamaan suunnitelmaa

Markkinat määrittävät, kuinka pitkäksi Black Friday venyy. Vielä muutama vuosi sitten Black Friday -kampanjat alkoivat paria päivää ennen, mutta nykyään kestoksi on vakiintunut viikko, ja osa tietysti aloittaa kampanjoinnin jo tätä ennen ollakseen kilpailijoita edellä. Ja sitten on vielä Cyber Monday.

Peliaikaa ei kuitenkaan ole montaa päivää, joten markkinoijan täytyy olla hereillä.

Sähköpostimarkkinoinnissa erityisen palkitsevaa on se, että tuloksia alkaa kertymään heti lähetä-painikkeen painamisen jälkeen. Black Fridayn osalta on erityisen tärkeää seurata, miten lähteneet viestit performoivat. Havaintoja ja johtopäätöksiä on mahdollista tehdä jo saman päivän aikana.

Black Fridayn jälkeen

Kun olet ehtinyt hengähtää Black Fridayn jälkeen, tee analyysit ennen kuin kampanja unohtuu. Palaa kertyneeseen dataan ja kirjaa ylös, mikä toimi ja mikä ei. Oppeja kannattaa testata ja monistaa myös seuraaviin sähköpostikampanjoihin. Laadittuun yhteenvetoon on myös helppo palata seuraavana vuonna, kun uuden Black Friday -kampanjan suunnittelu aloitetaan.


Tarvitsetko apua asiakasmarkkinoinnin suunnittelussa tai toimenpiteiden käyttöönotossa? Autamme mielellämme.
Voit jättää meille yhteydenottopyynnön tai lukea lisää Hopkinsin markkinoinnin automaation palveluista täältä.

Artikkelit samasta aiheesta

Kiinnostuitko tästä aiheesta?

Soita meille 020 788 8120 tai täytä alla oleva lomake niin jatketaan juttua!