B2C-sähköpostimarkkinoinnin trendit 2024
Millaiset tuulet puhaltavat sähköpostimarkkinoinnissa vuonna 2024? Miten voit lisätä kuluttajien sitoutuneisuutta?
Loppuvuoden tärkeimmän sesongin jälkeen on luontevaa tarkastella omien toimenpiteiden painotusta ennen kuin uuden vuoden suunnitelman toteutus toden teolla alkaa.
Tekoäly muuttaa pelin sisällöntuotannossa
Tekoälyn käyttäminen sisällöntuotannossa on jo muodostunut uudenlaiseksi normiksi. ChatGPT:n kaltaiset työkalut, joita voi käyttää myös erilaisiin ohjelmistoihin integroituina, tuovat nopeutta ja/tai laatua sisällöntuotantoon riippuen niiden käyttötavasta.
Valitettavasti niiden avulla voi generoida myös valtavia määriä heikkolaatuista sisältöä. Muun muassa Googlen hakutuloksissa tällainen strategia on jo osoittautunut lyhytnäköiseksi.
AI:n avulla sähköpostimarkkinoija voi esimerkiksi
- luoda ideoita otsikoiksi
- kiteyttää verkossa olevan laskeutumissisällön pointit sähköpostiin
- yhtenäistää tekstin äänensävyä
- löytää luontevia tapoja asetella sanansa kielellä, jota ei hallitse natiivisti
- generoida brändiohjeistusta noudattavia kuvituskuvia.
Tekoäly ei kuitenkaan korvaa ihmisen näkemyksellisyyttä (ainakaan vielä). AI:ta täytyy osata ohjata, ja sen antamat lopputulokset täytyy validoida huolellisesti. Sähköpostimarkkinoinnin osaamista tarvitaan edelleen, mutta sen rinnalle on tullut uusi vaatimus AI-osaamisesta. Näistä syntyy yhdessä voittava kombinaatio.
Evästeiden kuolema pakottaa laittamaan oman datan kuntoon
Digitaalinen mainonta on murroksessa evästeiden poistumisen takia. 90-luvun puolivälistä saakka käytetyt 3. osapuolen evästeet ovat olleet helppo tapa yhdistää verkkokäyttäytymistietoja, mutta Applen rajoitukset, yksityisyydestään huolehtivat kävijät ja lainsäädäntö ovat rajoittaneet niiden käyttöä tehokkaasti viime vuosina.
Nyt myös Google on ilmoittanut ryhtyvänsä rajoittamaan 3. osapuolen evästeitä, millä on valtavat vaikutukset mm. mainonnan näyttötiheyden kontrolliin, käyttäytymiseen perustuvien mainosyleisöjen määrittelyyn sekä uudelleenmarkkinointiin.
Oman datan merkitys tulee korostumaan. Nyt viimeistään on hyvä pohtia, onko yrityksellänne asiakasdataan kohdistuva strategia, jolla pyritään muodostamaan kattava ymmärrys asiakkaan kiinnostuksenkohteista ja motiiveista.
- Seuraatko asiakkaan ostoja kaikista kanavista, myös kivijalasta?
- Ovatko asiakaspolun oleellisimmat vaiheet seurannassa?
- Ovatko asiakkaan tekemät toiminnot poimittavissa markkinoinnin käyttöön kohdeyleisöjen muodostamiseksi?
Oman datan hyödyntäminen mahdollistaa sähköposteissa paremmin kohdennetun sisällön, joka taas parantaa asiakaskokemusta ja tuottavuutta. Valitse otsikko, kuvat ja tuotteet puhuttelemaan asiakasta – sen sijaan, että viestisi sisältää iloisessa sekamelskassa kaikkea kaikille. Olemme käytännössä nähneet, että tällaisilla kohdennetuilla viesteillä saavutetaan 2-4 kertaa parempia tuloksia verrattuna massaviesteihin. Yksinkertaisimmillaan tämä voi tarkoittaa massalähetyksen pilkkomista useammaksi eri kohderyhmille suunnatuksi lähdöksi.
Consent-hyväksyntä kuntoon ja myös ulkopuolista markkinointia kohdentamaan.
Tiesitkö, että omaa dataa on mahdollista hyödyntää mainonnan tekemiseen kolmannen osapuolen alustoissa kuten Googlen, Metan ja Sanoman verkostoissa jatkossakin? Kohdentaminen parantaa kampanjoiden tuottavuutta, kun kaikkia pateja ei tarvitse ampua pitkin peltoa vaan ne voi kohdistaa tunnistettuun maaliin.
Jos se liikkuu, se kiinnostaa
Vuorovaikutteisten sähköpostien käyttö tulee vahvistumaan entisestään. Tämä voi tarkoittaa kyselyä, ajanvarauskalenteria tai tuotekarusellin tuomista osaksi sähköpostia.
Kilpailussa kuluttajan huomiosta jokainen sekunti on arvokas, ja interaktiivinen sisältö voi jättää paremman muistijäljen, houkutella sisällön kuluttamiseen sekä viedä lähemmäs haluttua konversiota.
Myös giffien hyödyntäminen korostamaan tarjouksia tai tuomaan huumoria viesteihin on jatkuvasti yleistynyt. Kuvituksen lisäksi niiden avulla voi toteuttaa laskureita, jotka korostavat hyvin kampanjan kiireellisyyttä.
Laskureita on mahdollista toteuttaa helposti mm. Mailtimers.com ja Sendtric.com -sivujen avulla maltillisin kustannuksin ilman koodaamista, joten aloittamiseen on matala kynnys.
Liiketoiminnan metriikat kiinnostavat avausprosenttia enemmän
Talous on taantumassa ja kannattavuus on entistä tärkeämmässä roolissa pinnalla pysymiseksi. Sähköpostimarkkinointi on yrityksen omaa mediaa ja muihin kanaviin verrattuna kustannustehokasta – ainakin jos siihen käytettävissä olevia resursseja käytetään oikein, tuloksia seurataan ja havaintoja hyödynnetään toiminnan kehittämiseen.
Perinteisiä sähköpostimarkkinoinnin mittareita ovat olleet avaus-, klikkaus- ja peruutusprosentit. Näistä avausprosentti ei ole mm. Applen Mail Privacy Protection -muutosten ansiosta yhtä luotettava mittari kuin se oli jokunen vuosi sitten.
Seuranta onkin siirtynyt yhä enemmän liiketoiminnan metriikoihin:
- Miten suuri osa sähköpostin saaneista osti (konversioprosentti)
- Miten suuri osa sivustoliikenteestä tuli sähköpostikanavasta
- Miten paljon sähköpostin saaneet ostivat kaikista kanavista (tässä nähdään vaikutus mm. kivijalkamyyntiin)
- Onko sähköpostin saaneiden keskiosto suurempi?
Eri markkinointijärjestelmille on ominaista se, että ne pyrkivät nappaamaan kunnian syntyneestä myynnistä. Todellisuudessahan myynti syntyy monesti useamman kosketuksen kautta. Jos sähköposti inspiroi käymään kivijalassa, saatko tällaisen vaikutuksen näkyville?
Seuraa, analysoi, optimoi, paranna kannattavuutta. Rakenna seuranta ja mittaristo, aseta tavoitteet ja etene jatkuvasti kehittäen kohti maalia.
Saavutettavuudesta ei voi enää tinkiä
Esteettömyys tai saavutettavuus on juurtunut osaksi web-suunnittelua. Sen ytimessä on suunnitella verkkosisältö niin, että se on kaikkien saatavilla erilaisista laitteista tai lukuohjelmista riippumatta. Esteetön sisältö palvelee kuitenkin kaikkia: se tekee sisällöstä luettavampaa ja loogisempaa.
Sähköpostimarkkinoinnissa nykyään noin 60-80 % viesteistä luetaan mobiilissa. Lisäksi ennusteiden mukaan 60-80 % kuluttajista tulee vuonna 2024 käyttämään dark modea. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että sähköpostisi eivät välttämättä näytä ollenkaan siltä kuin olit niitä deskarilla luodessasi ajatellut.
Näin parannat sähköpostiesi lukukokemusta:
- Hyödynnä esikatselutekstejä. Anna kuluttajalle napakka maistiainen siitä, mitä on luvassa.
- Käytä otsikoita jaksottamaan tekstiä. Niitä skannaamalla asiakkaan on helppo hahmottaa viestisi sisältö.
- Älä sisällytä viestisi tärkeintä sanomaa pelkästään (hero)kuvaan. Viestisi tulee käydä selväksi, vaikka kuvia ei ladattaisikaan.
- Valitse riittävä kontrasti leipätekstin ja taustan välillä.
- Muista sisällyttää viestiisi myös tekstiversio, joka edesauttaa, että viestisi ei päädy roskalaatikkoon.
- Huolehdi, että viestisi sisällön järjestys pysyy samana laitteesta huolimatta.
- Esikatsele viestit aina mobiilissa ja dark modessa.
Varaa aikaa ja kaistaa automaatioille
Automaatiosta on puhuttu jo pitkään, mutta moni jumittaa edelleen lähtötelineissä. Kahden käden sormilla laskettava määrä sähköpostiautomaatioita ei riitä myyntikoneistoksi. Niinpä aktiivisemmat kilpailijat spurttaavat ohi vasemmalta ja oikealta.
Jokaisella itseään kunnioittavalla B2C-markkinoijalla tulisi olla tavoitteena lähemmäs sata automaatiota erilaisiin kohtaamispisteisiin – edelläkävijöillä niitä on jo enemmän.
Automaatiosähköposteissa kaksinumeroiset konversioprosentit eivät ole tavattomia. Sen lisäksi ne jaksavat jauhaa itsestään voittoja, ilman sähköpostimarkkinoijan jatkuvaa huomiota ja sykkimistä.
Tätä taustaa vasten on käsittämätöntä, miten moni sähköpostimarkkinoija keskittyy pelkästään perinteisiin kampanjalähtöihin.
Jos herättäisin sinut yöllä, osaisit todennäköisesti luetella, mitä kamppiksia teillä on tulossa seuraavan 3 kk aikana ja minkälaisia viestejä niihin pitää kirjoittaa. Mutta osaisitko kertoa, miten tulette samassa ajassa panostamaan automaatioiden kehittämiseen? Ovatko automaatiot vuosikellossanne? Miten paljon käytät työaikaa automaatioviestien kehittämiseen vs. kampanjatekemiseen?
Tavoitteena tulisi olla, että n. 20-30 % lähtevistä sähköpostiviesteistä on automatisoituja, eli vastaanottajan aktiivisuuden mukaan laukeavia viestejä, ja loput kampanjaviestejä.
Mikäli asetat tavoitteeksi luoda edes yhden automaation kuussa, on sinulla vuoden lopussa 12 uutta ikiliikkujaa. Ne auttavat asiakkaita pysymään polulla, ja tuottavat tasaista tuloa myös silloin, kun sinä lomailet. Menestyvämpi sähköpostistrategia on kuitenkin vähintään tuplata tämä tavoite.
Jos mietit kuinka saada automaatiot tuottamaan, lukaise teho-oppaamme vinkit!
Artikkelit samasta aiheesta
Sähköpostimarkkinointi 2025: edelleen verkkokaupan kultakaivos?
Sähköpostimarkkinoinnin tuloksellisuudesta käydään säännöllisin väliajoin keskustelua. Kerromme tässä kirjoituksessa, miksi sähköpostiin kannattaa panostaa kanavana edelleen vuonna 2025 ja miten vakuuttaa myös johto sen toimivuudesta.
5 vinkkiä miten benchmarkkaat kilpailijoidesi sähköpostimarkkinoinnin tilan
Sähköpostimarkkinoinnin kilpailija-analyysi tarjoaa arvokkaita oivalluksia, jotka auttavat sinua parantamaan omaa strategiaasi ja pysymään askeleen edellä kilpailijoita. Tutustu keskeisiin vaiheisiin ja strategioihin, joiden avulla voit tehokkaasti benchmarkata kilpailijoidesi sähköpostimarkkinoinnin ja markkinoinnin automaation tilan.
Digianalytiikan käyttäjätunnisteet paljastavat pitkätkin ostopolut
Käyttäjätunnisteet (user ids) auttavat seuraamaan pitkiä ostopolkuja, kun käyttäjät saadaan välillä kirjautumaan sisään tai antamaan sähköpostiosoitteensa. Tässä artikkelissa kerromme, miten käyttäjätunnisteita hyödyntämällä eri markkinointikanavien hyödyistä saadaan luotettavampaa tietoa kuin analytiikan perusasennuksella.
Kiinnostuitko tästä aiheesta?
Soita meille 020 788 8120 tai täytä alla oleva lomake niin jatketaan juttua!