Google Ads: väärinymmärretty mainosjärjestelmä

Olet pulassa, jos digimarkkinoinnin suunnitelmassasi viitataan Google Adsiin lyhenteellä “SEM”.
Silloin suunnitelmasi on todennäköisesti vanhentunut!
Google Ads tarjoaa mainosjärjestelmänä paljon muutakin kuin pelkkää hakusanamainontaa, johon toisinaan viitataan lyhenteellä SEM (Search Engine Marketing).
Jos teet Google Adsilla jatkuvaluonteisesti pelkkää hakusanamainontaa, olet ymmärtänyt mainosjärjestelmän väärin!
Videomainonta: tunnettuutta, brändipreferenssiä ja suoraa myyntiä
Google omistaa maailman suosituimman videoalustan YouTuben.
Googlen mainosverkkoon kuuluu myös suuri joukko sivustoja ja sovelluksia (ns. Video Partners), joihin voit ostaa videomainontaa Google Adsin kautta.
Tekemällä videomainontaa Google Adsin kautta
- rakennat tunnettuutta ja brändipreferenssiä edulliseen hintaan
- teet toistoja, eli niitä mainonnan lisäkosketuksia, joita tarvitset saadaksesi myyntiä
- et ole vain sen onnen varassa, että yksittäinen Google-haku sataa laariisi hakusanamainonnan kautta (eli päiväbudjetti riittää, voitat huutokaupassa, saat klikin, kävijän huomio säilyy, …)
Pystyt kohdentamaan YouTube-videomainontaa tarkkojen käyttäjän tekemien Google-hakujen avulla. Vaikutat sillä siis samoihin ihmisiin, joita tavoittelet hakusanamainonnalla, mutta nämä kosketukset ovat halvempia ja saat niitä enemmän.
Google Ads -videomainontaa voi tehdä myös konversiohakuisesti käyttämällä Demand Gen -kampanjatyyppiä. Se ei ole siis vain tunnettuuden ja brändipreferenssin edistämistä ylempänä ostopolulla. Google Ads -videomainonnalle löytyy käyttöä kaikkiin ostopolun vaiheisiin.
Äänimainonta YouTubessa
Yksi YouTuben mainostyypeistä on ns. audio ads. Google näyttää kyseisiä mainoksia, kun se arvelee käyttäjän kuuntelevan esimerkiksi musiikkia.
Mitä jos kokeilisit käyttää radiomainostasi myös YouTubessa, älykkäästi kohdennettuna?
Demand Gen -kampanjat
Demand Gen on Googlen kampanjatyyppi, jossa yhdistyvät
- Gmail-mainonta, eli postilaatikon yläosan aukeavat mainokset
- Discover-mainonta, eli mainokset puhelimen personoidussa uutisvirrassa
- YouTube-mainonta, nykyään myös Video Partners
Google on äskettäin tuonut Demand Geniin mahdollisuuden valita mainossijoittelut. Lisäksi se on yhdistänyt konversiohakuiset videokampanjat tähän kampanjatyyppiin.
Kuten puhtaassa YouTube-mainonnassa ilman videopartnereita, myös Demand Gen -kampanjoissa yksi kova juttu on custom segment -yleisöt, joilla kohdennat mainontaa tarkan hakukäyttäytymisen perusteella.
Demand Gen -mainonnalla voit vastata kysyntään muuallakin kuin Google-haussa ja tavoittaa siten ostovalmiita ihmisiä useammin ja halvemmalla.
Esimerkki: Koulutuskeskus Salpauksen Demand Gen -mainonta puhuttelee 128 eri kohderyhmää
Display-mainonta
Google Display Network on maailman suurin mainosverkko, johon kuuluu valtava määrä sivustoja ja sovelluksia, myös Suomen mediatalojen uutissivustot.
Mainontaa voi kohdentaa koko tähän verkkoon eri kriteerein, tai sitä voi rajata ns. whitelistillä, eli listalla sallittuja sivustoja ja/tai sovelluksia.
Mainosmuotoina on tarjolla bannerit ja Googlen oma formaatti, responsiivinen display-mainos.
Kohdennustavoista löytyy mm. erilaisia aikomus- ja harrastuneisuusyleisöjä sekä kontekstuaalinen kohdennus. Kohdentamiseen voi käyttää myös omaa dataa, kuten remarketing-yleisöjä.
Performance Max -kampanjat
Performance Max -kampanjatyyppi, lyhyesti Pmax yhdistää kaksi asiaa:
- kaikki Googlen mainospaikat
- vahvasti koneoppimiseen perustuvan kohdentamisen.
Pmax sopii hyvin taktiseen mainontaan, erityisesti täydentämään muita kampanjatyyppejä.
Pmax on eräänlainen ”turvaverkko”, joka tavoittaa silloinkin, kun paremmin puhuttelevien kampanjoiden kohdennus tai peitto ei riitä.
Performance Max toimii ostopolun lopussa eli se saattaa tuoda myös sellaisia tuloksia, jotka olisivat tulleet muutenkin. B2B:ssä vaarana ovat myös akuankkakonversiot.
Yhteenveto: jos teet vain hakusanamainontaa, teet Google Ads -mainontaa väärin
Google Ads on monipuolinen mainonnan työkalupakki, josta kannattaa käyttää useita tarjolla olevia työkaluja.
Strategia, jossa Google Adsissa tehdään jatkuvana vain hakusanamainontaa, on auttamatta vanhentunut.
Vanhentunut on myös sellainen strategia, jossa hakusanamainonnan ohella tehdään vain lyhyitä kampanjavetoja muilla mainosformaateilla, koska näitä muita formaatteja kannattaa käyttää tukemaan ja täydentämään hakusanamainontaa.
Nykyaikainen Google Ads -mainonta käyttää useimpia keinoja jatkuvaluonteisesti:
- hakusanamainontaa
- staattista Demand Gen -mainontaa
- display-mainontaa
- videomainontaa (jos saatavilla sopivia videoita)
- Performance Max -mainontaa (jos sopii omalle toimialalle).
Tällainen monipuolinen always-on-mainonta vaikuttaa koko ajan sekä ostovalmiisiin että muissakin halutuissa ostopolun vaiheissa. Se tuottaa myös jatkuvasti dataa koneoppimisen ja toiminnan kehittämisen tueksi.
Artikkelit samasta aiheesta
Strateginen digitaalinen markkinointi tekoälyn tuella
Data alkaa keskustella strategian kanssa, kun yhdistämme digitaalisen analytiikan, SEO-työkalut, laadullisen ja määrällisen vertailutiedon ja tekoälyn.
4 tapaa ohjata kysyntää digimarkkinoinnilla
Kysynnän ohjaaminen tarkoittaa huomion kuljettamista ongelman kautta sen ratkaisuun tai vaihtoehtoisesta ratkaisusta omaan ratkaisuun.
6 tapaa vastata kysyntään digimarkkinoinnilla
Kysyntään kannattaa vastata muuallakin kuin haussa. Kun käytät useita rinnakkaisia keinoja, saat useampia kosketuksia ostoikkunan ollessa auki ja teet enemmän kauppaa.
Kiinnostuitko tästä aiheesta?
Soita meille 020 788 8120 tai täytä alla oleva lomake niin jatketaan juttua!