Hopkins Oy

Hopkins

  • Tiimi
  • Palvelut
    • Digitaalinen analytiikka
      • Analyysit
      • Google Analytics
      • Google Analytics 4
      • Google Tag Manager
      • Cookie consent
      • Server-side tagging
      • BigQuery-tietovarasto
      • Piwik PRO
      • Matomo
      • Attribuutiomallinnus
    • Markkinoinnin automaatio
      • HubSpot
        • HubSpot-käyttöönotto
      • Custobar
      • ActiveCampaign
      • Leadoo
      • Markkinoinnin automaation auditointi
      • Markkinoinnin automaation kilpailutus
      • Markkinoinnin automaation palvelu verkkokaupoille ja verkossa myyville yrityksille
    • Hakukoneoptimointi
    • Hakusanamainonta
    • Display-mainonta
      • Ohjelmallinen ostaminen
      • Natiivimainonta
      • Remarketing
      • Hyperlokaali mainonta
    • Somemainonta
      • Facebook-mainonta
      • Instagram-mainonta
      • LinkedIn-mainonta
      • Twitter-mainonta
      • YouTube-mainonta
    • Konversio-optimointi
    • International Growth -ohjelma
  • Kokemuksia
  • Koulutukset
    • Google Ads -koulutus 11.5.2023
    • Markkinoinnin automaation peruskurssi 8.6.2023
    • Google Analytics 4 -peruskurssi 5.10.2023
    • Näin menestyt haku­kone­optimoinnissa 9.11.2023
    • Suurten sivustojen hakukone­optimointi 14.12.2023
    • Sarjakortti koulutuksiin
    • Markkinoinnin automaatiojärjestelmän valinta – maksuton verkkokurssi
  • Rekry
    • Marketing Automation Consultant (Ecommerce)
  • Blogi
    • Analytiikka
    • Hakukoneoptimointi
    • Hakusanamainonta
    • Konversio-optimointi
    • Mainonta
    • Markkinoinnin automaatio
    • Sosiaalinen media
  • Ota yhteyttä
  • In English
Etusivu » Artikkelit » YouTube for Action -mainonta tuo mitattavia tuloksia

YouTube for Action -mainonta tuo mitattavia tuloksia

16.12.2019 Arttu Raittila

YouTube-mainonta on perinteisesti nähty tapana kasvattaa tunnettuutta. Sen ansioksi on ollut vaikea mitata myyntituloksia.

YouTube for Action (tai TrueView for Action) on uusi YouTube-mainonnan muoto, joka tuo suoraan mitattavia tuloksia, kuten myyntiä tai liidejä.

Mainokset näkyvät normaaliin tapaan YouTube-videoiden alussa, keskellä tai lopussa, mutta niiden kohdennuksissa ja hintatarjouksissa hyödynnetään koneoppimista: yleisöstä seulotaan automaattisesti niitä, jotka toteuttavat mainostajan tavoitteen todennäköisimmin.

Parhaat videotyypit myyntiin tähtäävään mainontaan

Parhaiten konversiohakuisessa videomainonnassa toimivat yleensä

  • selitysvideot, jotka kertovat miten tuote tai palvelu tuo hyötyjä
  • demovideot, jotka näyttävät käytännössä miten tuote tai palvelu ratkaisee ongelman
  • suorat tarjoukset, joissa on tuote tai useampi hintoineen.

Toimiva video on usein 15-30 sekuntia kestävä animaatio, mikä pitää tuotannon kustannukset aisoissa. Pidemmätkin videomainokset toimivat, kunhan tempo on nopea ja sisältö puhuttelevaa.

Google on julkaissut leaderboardin hyvin toimineista TrueView for Action -videoista.

Videomainonnan kohdentaminen konversiohakuisesti

YouTube for Action perustuu koneoppimiseen, jossa Google seuraa miljoonia signaaleja sivustojensa ja sovellustensa käyttäjistä.

Mainonnan yleisö pitää kuitenkin alkuun rajata riittävällä tarkkuudella, jotta oppirahoja ei tuhlaannu täysin väärään yleisöön.

Parhaita kohdennustapoja ovat, tässä järjestyksessä

  1. custom intent -yleisöt, jotka tehdään syöttämällä hakusanoja tai sivustoja, jollaisia tavoiteltavat henkilöt ovat äskettäin käyttäneet
  2. in-market-yleisöt, jotka ovat Google Adsista löytyviä valmiita, tuoreeseen kiinnostukseen perustuvia yleisöjä
  3. affinity– ja custom affinity -yleisöt, eli jatkuvaan kiinnostuneisuuteen perustuvat yleisöt.

Jos custom intent -yleisöt auttavat rajaamaan riittävän ison yleisön, niistä kannattaa aloittaa. Pienillä markkinoilla, kuten Suomessa, voi joutua kuitenkin turvautumaan affinity-yleisöihin, jotta yleisön koko ei jää liian pieneksi.

Budjetti ja optimointi YouTube for Action -videomainonnassa

Budjettia kannattaa yleensä varata ainakin joitakin tuhansia euroja kuukaudessa. Muuten Google ei saa tarpeeksi dataa purtavakseen eikä mainostaja saa tuloksia järkihintaan.

Tavoiteltaviin konversioihin kannattaa yleensä aluksi sisällyttää myös ns. mikrokonversio, kuten ostoskoriin lisäys tai muu toiminta sivustolla, joka usein ennakoi tärkeämpää makrokonversiota. Näin koneoppiminen pääsee heti oikeille jäljille. Kun dataa on kertynyt tarpeeksi, mikrokonversion voi poistaa käytöstä ja antaa Googlen optimoida pelkästään tärkeämpiä konversioita.

Myös tavoiteltavaa keskimääräistä tuloshintaa (target-CPA) voi vähitellen hilata alaspäin. Liian ahneesta CPA-tavoitteesta ei kannata kuitenkaan aloittaa, jotta mainonta pääsee vauhtiin eikä tyrehdy alkuunsa.

Muuten mainontaa optimoidaan testaamalla eri mainosvideoita, niiden päällä näytettäviä toimintakehotteita ja kohdennusyleisöjä. Tavoitteena on saada paljon konversioita pitäen kuitenkin niiden hinta järkevissä rajoissa.

Viimeisen klikkauksen videomainontaa

Konversiohakuinen videomainonta vaatii joko erillisen Google Ads -mainostilin tai saman tilin muusta mainonnasta erillisen konversiojoukon, jotta koneoppiminen ei hyydy datan puutteeseen.

Tämä johtuu siitä, että display- ja videomainonnassa Google soveltaa last click -attribuutiomallia: jos videon ja konversion välissä klikataan hakusanamainosta, videomainonta ei saa hakusanamainoksen konversiosta lainkaan kunniaa. Tässä ei auta edes viimeistä klikkiä kehittyneempi attribuutiomalli konversion asetuksissa. Nämä attribuutiomallit toimivat toistaiseksi vain hakusanamainonnassa.

Tässä on muuten myös syy, miksi myös display-mainonta näyttää toimivan huonosti monella Google Ads -mainostilillä. On yleistä, että konversiota edeltävä mainosklikkaus kohdistuu hakusanamainokseen.

3 edellytystä koneoppivalle videomainonnalle

Konversiohakuinen YouTube-mainonta edellyttää 3 seuraavaa asiaa:

  • riittävä mediabudjetti – vähintään muutama tonni kuussa, jotta koneoppiminen toimii
  • tarkoitukseen sopivat mainosvideot – olemassaolevat brändi- tai selitysvideot harvoin sopivat tarkoitukseen, mutta joskus niistä voi leikkelemällä koostaa käyttökelpoisen videon
  • riittävän suosittu ja mitattavissa oleva konversiopiste sivustolla.

Parhaiten YouTube for Action -mainonta sopii verkkokaupoille, SaaS-yrityksille ja liidejä tavoitteleville B2C-palveluyrityksille.

Haluatko seniorikonsultin arvion, sopiiko konversiohakuinen videomainonta teille ja miten sitä kannattaisi hyödyntää? Ota yhteyttä!

Arttu Raittila

Artulla on yli 15 vuoden kokemus digimarkkinoinnista. Arttu tunnetaan erityisesti kouluttajana sekä Nettibisnes.Info-sivustonsa Hakukoneoptimointi lyhyesti -oppaasta.

Hopkins_logo-white-01

Hopkins on yksi Suomen suurimmista digitaalisen markkinoinnin toimistoista. Keskitymme siihen, mitä osaamme parhaiten: hakukone­optimointiin, digitaaliseen mainontaan, markkinoinnin automaatioon ja analytiikkaan. 

Hopkins Oy

  • Eerikinkatu 27, 5. krs
    00180 Helsinki
  • 020 788 8120
  • Ota yhteyttä

Tietoa meistä

  • Tiimi
  • Työpaikat
  • Hopkins mediassa
  • Tietosuojaseloste

Palvelut

  • Hakusanamainonta
  • Hakukoneoptimointi
  • Somemainonta
  • Display-mainonta
  • Digitaalinen analytiikka
  • Markkinoinnin automaatio
  • Koulutukset

Seuraa meitä

  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • Uutiskirje
  • Tietosuojaselosteet

© Hopkins Oy