Hopkins Oy

Hopkins

  • Tiimi
  • Palvelut
    • Digitaalinen analytiikka
      • Analyysit
      • Google Analytics
      • Google Analytics 4
      • Google Tag Manager
      • Cookie consent
      • Server-side tagging
      • BigQuery-tietovarasto
      • Piwik PRO
      • Matomo
      • Attribuutiomallinnus
    • Markkinoinnin automaatio
      • HubSpot
        • HubSpot-käyttöönotto
      • Custobar
      • ActiveCampaign
      • Leadoo
      • Markkinoinnin automaation auditointi
      • Markkinoinnin automaation kilpailutus
      • Markkinoinnin automaation palvelu verkkokaupoille ja verkossa myyville yrityksille
    • Hakukoneoptimointi
    • Hakusanamainonta
    • Display-mainonta
      • Ohjelmallinen ostaminen
      • Natiivimainonta
      • Remarketing
      • Hyperlokaali mainonta
    • Somemainonta
      • Facebook-mainonta
      • Instagram-mainonta
      • LinkedIn-mainonta
      • Twitter-mainonta
      • YouTube-mainonta
    • Konversio-optimointi
    • International Growth -ohjelma
  • Kokemuksia
  • Koulutukset
    • Google Ads -koulutus 11.5.2023
    • Markkinoinnin automaation peruskurssi 8.6.2023
    • Google Analytics 4 -peruskurssi 5.10.2023
    • Näin menestyt haku­kone­optimoinnissa 9.11.2023
    • Suurten sivustojen hakukone­optimointi 14.12.2023
    • Sarjakortti koulutuksiin
    • Markkinoinnin automaatiojärjestelmän valinta – maksuton verkkokurssi
  • Rekry
    • Marketing Automation Consultant (Ecommerce)
  • Blogi
    • Analytiikka
    • Hakukoneoptimointi
    • Hakusanamainonta
    • Konversio-optimointi
    • Mainonta
    • Markkinoinnin automaatio
    • Sosiaalinen media
  • Ota yhteyttä
  • In English

YouTube-mainonta: tunnettuutta, lisäkosketuksia ja suoraa myyntiä

YouTube-mainonta rakentaa tunnettuutta, saa sivustolla aiemmin käyneitä ostamaan ja tuo suoraa myyntiä laajemmistakin yleisöistä.

Videomainontaa YouTubessa tehdään Google Ads -mainosjärjestelmän kautta. Siellä on käytössä tehokkaita kohdennustapoja, jotka monesta muusta mainosjärjestelmästä poiketen antavat kohdentaa myös käyttäjän hetkelliseen kiinnostukseen.

3 tapaa tehdä YouTube-mainontaa

Tunnettuuden kasvattaminen on perinteinen tavoite videomainonnalle. YouTube on siinä omiaan laajan ja moni-ikäisen käyttäjäkuntansa vuoksi. Tämä vaatii kuitenkin merkittävää mediabudjettia, sillä edullisuudestaan huolimatta mainonta ei ole ilmaista!

Sivustolla vierailleiden lämmittely uudelleenmarkkinoinnilla on sekin hyvin tyypillinen käyttökohde. Niin saadaan useampi kävijä palaamaan asiaan myöhemmin tai pedataan parempaa klousausprosenttia myyjille. Rahaa ei kulu suuria määriä – riippuen toki sivuston kävijämääristä.

Myynnin tai liidien hankkiminen on uusi tapa tehdä YouTube-mainontaa. Tällainen konversiohakuinen YouTube for action -mainonta perustuu koneoppimiseen, joka vaatii toimiakseen useiden tuhansien eurojen budjetin. Myös mainosmateriaalin täytyy olla varsin toisenlaista kuin tyypillisessä tunnettuutta kasvattavassa mainonnassa.

YouTube-mainonnan kohdennustavat

YouTube-mainonnan kohdennuksessa voit hyödyntää sitä tietoa, jonka Google saa käyttäjistä sivustoiltaan ja sovelluksistaan.

Joitakin kiinnostavimpia kohdennustapoja ovat

  • custom intent -yleisöt, jotka perustuvat käyttäjien äskettäisiin hakuihin tai vierailtuihin sivuihin
  • custom affinity -yleisöt, jotka perustuvat käyttäjien kiinnostuksiin
  • life event -yleisöt, jotka liittyvät esimerkiksi muuttamiseen, naimisiin menoon, lemmikin hankintaan tai yrityksen perustamiseen.

Custom intent ja custom affinity -yleisöt voidaan rakentaa juuri sinun yrityksesi tarpeisiin. Ne voivat perustua vaikkapa liiketoimintaasi liittyviin hakuihin, kilpailijoiden verkkosivuihin tai kohderyhmän kiinnostuksiin.

Hopkinsin lähestymistapa YouTube-mainontaan

YouTube-mainonta on aina osa laajempaa yhteen pelaavien keinojen kokonaisuutta, johon kuuluu vähintäänkin hakusanamainontaa ja kustannustehokasta display-mainontaa Google Display Networkin kautta.

Pelkän mainosten “trafikoinnin” sijasta osallistumme myös videotuotannon sparraukseen ja esitämme näkemyksemme toimivasta kokonaisstrategiasta. Paras lopputulos ei tule siiloissa tapahtuvalla osaoptimoinnilla, vaan rakentamalla markkinointikone, jossa keinot ja budjetit ovat tasapainossa – ilman eturistiriitoja erillisten siilojen ja osaoptimoijien välillä.

Tärkeinä pitämiämme asioita ovat

  • oikeasti toimivat mainosvideot – rahoja ei kannata käyttää tylsien tai hitaasti alkavien videoiden levitykseen
  • tarkasti mietityt ja rakennetut kohdennukset, jotka tukevat liiketoimintaa
  • mittaaminen ja tuloksiin reagointi mainontaa optimoimalla, myös kesken kampanjoiden ja jalostamalla alkuperäisiä suunnitelmia
  • tasapaino suhteessa muihin keinoihin – sekä liian pieni että liian suuri panostus voivat olla molemmat ongelmallisia, jos kokonaisuus kärsii.

Haluatko maksuttoman seniorikonsultin arvion, kuinka YouTube-mainonta voisi hyödyttää sinun yritystäsi? Ota yhteyttä!

[elementor-template id=”11468″]

  • Tietosuojaselosteet

© Hopkins Oy