Case study

Kaalimato.com kasvatti siivet ja kiilasi kansainvälisten kilpailijoiden ohi Googlessa

Vuonna 2005 avattu Kaalimato.com on Suomen johtava erotiikan alan verkkokauppa. Hyvä bränditunnettuus ja tehokas offline-markkinointi ovat kerryttäneet asiakkaalle vuosien varrella runsaasti brändiin liittyviä orgaanisia Google-hakuja sekä suoraa liikennettä. Syksyllä 2022 Kaalimato kuitenkin havahtui ongelmaan.

Hyvästä bränditunnettuudesta huolimatta Kaalimato.com ei päässyt monissa tuotehauissa edes Googlen ensimmäiselle hakutulossivulle. Laajan tuotevalikoiman verkkokauppa sekä koventunut kilpailu olivat molemmat tuoneet omat haasteensa markkinointiin, kansainvälisten kilpailijoiden tavoitellessa osuutta markkinasta.

Vastatakseen haasteisiin Kaalimato aloitti tammikuussa 2023 yhteistyön Hopkinsin kanssa muun muassa hakukonenäkyvyytensä kehittämiseksi.

“Halusimme parantaa tuloksia sekä SEM:ssä että SEO:ssa kilpailutilanteen kiristyttyä merkittävästi. Valintamme kohdistui uuden partnerin osalta Hopkinsiin suositusten perusteella sekä heidän vahvan sitoutuneen tiiminsä ansiosta”, kuvailee Kaalimato.comin omistavan Kentonec Oy:n toimitusjohtaja Mikko Rosén yhteistyön syntymistä. “Hopkinsilta välittyi alkupalavereista lähtien vahva osaamisen taito sekä ymmärrys meidän tavoitteista sekä kehityskohteista.”

Auditit pohjana pitkäjänteiselle kehitystyölle

Yhteistyö aloitettiin toteuttamalla verkkosivulle laaja avainsana-auditointi sekä verkkokaupan rakenteeseen keskittyvä tekninen SEO-auditointi.

Avainsana-analyysilla tunnistettiin sellaisia laajasti haettuja ja relevantteja termejä, joilla Kaalimadon orgaaninen näkyvyys ei vielä ollut parhaalla mahdollisella tasolla. Tähän liittyi myös hakukoneessa kysytyimpien tuotekategorioiden tunnistaminen ja priorisointi. Teknisessä SEO-analyysissä tarkasteltiin esimerkiksi sivuston arkkitehtuuria ja rakennetta, tunnistaen hakukonenäkyvyyttä haitanneita kipukohtia.

Näiden analyysien pohjalta määritettiin tarpeet ja prioriteetit hakukoneoptimoinnin toteuttamiseksi seuraavien kuukausien aikana.

Tekemisen meininkiä yhteistuumin

Huolella toteutettu pohjatyö loi hyvät edellytykset hakukonelöydettävyyden pitkäjänteiselle kehittämiselle. Työtä on tehty sekä tuotekategorioiden että yksittäisten tuotesivujen optimoimiseksi. Konversio-optimoinnin avulla on puolestaan pyritty löytämään mahdolliset vuotokohdat asiakkaan ostopolulta. Toistuvien työpajojen myötä myös Kaalimadon oman tiimin SEO-ymmärrys on kehittynyt harppauksin.

Luotamme heidän ammattitaitoonsa, sekä jo alkupalavereissa sovimme että kokeillaan – muuten emme tiedä onko kehitysmuutos positiivista vai negatiivista.

Mikko Rosén
Kaalimato.com

Hopkinsin ja Kaalimadon välisessä yhteistyössä on todellista tekemisen meininkiä ja asiakas on kuunnellut ja toteuttanut Hopkinsin suosituksia ketterästi heti ensimmäisestä päivästä lähtien. Asiakkaan luottamuksesta kielii myös se, että Hopkinsin konsultille on myönnetty pääsyoikeudet Kaalimadon sivustolle ja voimme toteuttaa monia tarpeellisia muutoksia suoraan itse.

”Kaalimadolla ei todellakaan olla mikromanageeraajia, vaan minulle on annettu oikeudet muokata lähes mitä tahansa sisältöjä tai linkkejä sivustolla”, Hopkinsin hakukoneoptimoinnin senior-konsultti Antti Halme kiittää yhteistyön sujumista.

Ketterä työskentely heijastuu nopeasti tuloksiin ja työ jatkuu yhä

Ketterä ja jatkuva kehitystyö on mahdollistanut Kaalimadolle reippaan nousun Googlen tuloksissa jo yhteistyön ensimmäisten 1–2 kuukauden aikana, mikä on hakukoneoptimoinnissa varsin lyhyt aika.

“Työn edistymistä raportoidaan kuukausittain. Verkkokaupan devaukseen liittyvät ehdotukset jaetaan exceliin, josta ne normaalisti julkaistaan jopa samalla viikolla sivustolle”, Halme täsmentää. Tällainen ”ketterä kehittäminen” on tarkoittanut sitä, että Googlen tulokset ovat nousseet suhteellisen nopeasti.

Esimerkiksi monissa tärkeissä tuotekategoriahauissa, joissa Kaalimato ei aiemmin päässyt ensimmäiselle tai edes toiselle tulossivulle, näkyy Kaalimato nyt Googlen ensimmäisellä tulossivulla tai jopa top 3 -sijoituksilla.

“On ollut helppo toteuttaa Hopkinsilta tulleet selkeät kehityksen kohteet järjestelmässämme. Toki nopeutta on tuonut myös Hopkinsin pääsy taustajärjestelmäämme, jotta ihan kaikkea ei tarvitse hyväksyttää etukäteen joka omalta osaltaan lisää ajankulua”, Mikko Rosén kertoo. “Luotamme heidän ammattitaitoonsa, sekä jo alkupalavereissa sovimme että kokeillaan – muuten emme tiedä onko kehitysmuutos positiivista vai negatiivista”, Rosén täydentää.

Kaalimadon sisällöntuottajien ja verkkokaupan työntekijöiden sekä Hopkinsin SEO-konsultin tiiviin yhteisen työskentelyn myötä jo saavutettuja SEO-tuloksia parannetaan ja ylläpidetään koko ajan. Hopkinsin ja Kaalimadon yhteinen kasvumatka jatkuu siis edelleen.

Kiinnostuitko, mitä voisimme saada aikaan teille?

Soita meille 020 788 8120 tai täytä alla oleva lomake niin jatketaan juttua!