BigQuery-tietovarastointi markkinoinnille
Säilytä data yhdessä tietovarastossa ja näe markkinoinnin iso kuva.
Tietovaraston toteutus palveluna
Toteutamme Google BigQuery -tietovarastoja, jotka tuovat yhteen hajallaan olevan datan ja mahdollistavat sen tehokkaan hyödyntämisen.
Tietovarasto (data warehouse, DW) säilöö kaiken markkinoinnin datan yhdessä paikassa ja määrämuotoisena. Silloin dataa on helppo hyödyntää raportoinnissa ja toiminnan kehittämisessä.
BigQuery integroituu helposti Googlen analytiikka-, raportointi- ja mainostyökaluihin. Se on äärimmäisen kustannustehokas, koska tiedon taltiointi ei maksa juuri mitään – vain sen käyttö
BigQuery – Kysymyksiä ja vastauksia
Mitä hyötyä tietovarastosta on?
Tietovaston avulla sinun on helpompi rakentaa kokonaiskuva markkinoinnista, kun eri lähteiden tietoa yhdistetään (esim. käytetty raha).
Google Looker Studio (entinen Data Studio) -raportit toimivat nopeammin ja luotettavammin, kun data haetaan tietovarastosta. Ne eivät hajoa, jos yksittäinen API lakkaa toimimasta.
Data säilyy tietovarastossa niin pitkään kuin halutaan, vaikka jotkut mainosjärjestelmät rajoittaisivat näkymää historiaan. Yrityksesi omistaa kaiken tietovarastoon kerätyn datan.
Voit soveltaa dataan BigQueryn sisäänrakennettua koneoppimista, tehdä omia attribuutiomalleja ja kysellä datasta SQL-kielellä.
Kenen kannattaa ottaa käyttöön tietovarasto?
Tietovarastointi kannattaa, kun
- mainosbudjetti on iso
- käytössä on useampi kanava
- pitkäjänteisyys on tärkeää tekemisessä
- halutaan omistaa data myöhempää käyttöä varten.
Millaiset yritykset yleensä käyttävät tietovarastoa?
Tyypillisiä tietovaraston hyödyntäjiä ovat
- kansainvälisesti toimivat yritykset, joiden mainonta on hajallaan usealla mainostilillä
- Google Analytics 4 -käyttäjät, koska GA4 tekee käyttöönoton helpoksi
- yritykset, joilla on monta liiketoimintayksikköä tai brändiä
- toimijat, jotka haluavat yhdistää kivijalan ja verkon datan.
Miksi valita Hopkins tietovaraston toteuttajaksi?
Ymmärrämme tietovaraston käyttötapaukset: emme ole pelkkä tekninen toteuttaja, vaan autamme suunnittelemaan varaston, josta on oikeasti hyötyä.
Olemme itsekin markkinoijia, joten ymmärrämme markkinoinnin tarpeet ja datankeruun ruohonjuuritasolla.
Haluamme koota sinulle dataa, jota haluat oikeasti käyttää.
BigQuery-tietovaraston rakennusvaiheet

Business case
Käymme yhdessä läpi yrityksenne tiedonkäsittelytarpeet sekä liiketoiminnalliset kysymykset, joihin varastoidulla datalla ja sen analyysillä on tarkoitus saada vastauksia.
Tässä vaiheessa tarkistetaan KPI-mittariston nykytila ja tarvittaessa päivitetään mittarit verkkosivuanalytiikkaan, mainosjärjestelmiin sekä mahdollisiin markkinoinnin automaation työkaluihin.
Selvitämme myös, mikä tieto on kullekin käyttäjäryhmälle relevanteinta ja selvitämme alustavasti visualisointitarpeet ja käyttötapaukset. Arvioimme hankkeen kokonaiskustannukset.

Tietovaraston suunnittelu
Kartoitamme yrityksenne käytössä olevat datalähteet ja luomme suunnitelman tietovaraston rakenteesta.
Valitsemme työkalut ja tekniikat tiedon keräämiseen, säilyttämiseen ja visualisointiin.
Selvitämme, onko tarvittaville tietolähteille olemassa valmiita “konnektoreita” vai tuodaanko data jotain vaihtoehtoista tapaa käyttäen.
Määritämme, mitkä ovat kaikista relevanteimmat tiedot, jotta käsiteltävä datamäärä saadaan pidettyä mahdollisimman kevyenä.
Määritämme myös mahdolliset tarpeet datan yhdistämiselle jo keruuvaiheessa.

Tietovaraston rakentaminen
Luomme tietovaraston, jonka lisenssi on yrityksellänne, eli data on yrityksenne omistuksessa.
Vastaamme tietolähteiden yhdistämiseen tarvittavien teknisten prosessien läpiviennistä.
Määritämme kerättävän tiedon hierarkiat ja rakenteet datan käyttötapausten pohjalta.

Tiedon visualisointi
Luomme kerätyn datan sekä käyttötapauskartoitusten pohjalta tarvittavat Google Looker Studio -raportit.
Raportit sisältävät kullekin käyttäjäryhmälle olennaiset ja tarkat KPI:t ja niiden historiallisen kehityksen.
Raporttien pohjalta on mahdollista löytää selvät kehityskohteet digitaaliseen markkinointiin ja verkkosivukehitykseen.
Kuten itse tietolähteet, myös raportit ovat yrityksenne omistuksessa.

Dokumentointi ja ylläpito
Luomme kattavan dokumentoinnin raporttien ja tietolähteiden suhteista, jotta kaikkien lukujen muodostuminen on tarvittaessa tarkasti osoitettavissa.
Tietolähteissä tapahtuvien muutosten vuoksi tarjoamme myös ylläpitopalvelua, joka varmistaa raporttien sisältämien lukujen oikeellisuuden nyt ja tulevaisuudessa.
Miksi BigQuery?
BigQuery on Googlen omistama Platform as a Service (PaaS) -palvelu, jolla on useita etuja verrattuna kilpaileviin tietovarastoinnin ratkaisuihin (esim. Azure, AWS).
Ekosysteemi
BigQuery integroituu helposti Googlen stackiin ja sen käyttöön on helppo löytää asiantuntijoita.
Hinta
BigQuery on halpa ottaa käyttöön. Tiedon taltiointi ei maksa juuri mitään, vaan kulut muodostuvat sen käytöstä.
Skaalautuvuus
BigQuery skaalautuu käytön mukana automaattisesti. Sinun ei tarvitse sitoutua pakettiin, jota et pysty täysimääräisesti hyödyntämään.
Ota yhteyttä
Soita 020 788 8120 tai täytä alla oleva lomake ja kerro, kuinka voimme auttaa sinua!Asiantuntijamme kirjoittavat
Mittausharha voi pilata markkinointisi
Markkinoinnin johtaminen tiedolla voi johtaa markkinointisi suoraan päin seinää. Jos luet digianalytiiikan tietoja väärin, teet todennäköisesti myös markkinointia väärin.
Tommi Pohjola: “Jos ei ole pitkäjänteisyyttä, niin tuskin ollaan huippuhyviä siinä, mitä tehdään”
Tommi Pohjola kertoo ajatuksiaan työstään, analytiikasta ja polustaan, joka johti töihin Hopkinsille.
Oleg Eremenko: “Muista aina konteksti datan tulkinnassa.”
Web-analytiikan seniorikonsultti Oleg Eremenko auttaa yrityksiä keräämään ja käyttämään dataa. Tässä haastattelussa Oleg valottaa, kuinka datan keruutavat ja konteksti täytyy huomioida johtopäätöksiä tehdessä.
Onko Google Analytics laiton? – 3 vaihtoehtoista tapaa reagoida viranomaislinjauksiin
3 vaihtoehtoista toimintalinjaa, joista Google Analyticsia käyttävä organisaatio voi valita oman riskinsietokykynsä ja yksityisyyspolitiikkansa mukaisen.
“Vain tulokset ratkaisevat” – satu digimarkkinoinnista
Olipa kerran kaksi hakukonemarkkinoinnin ammattilaista: hakukoneoptimoija ja hakusanamainonnan spesialisti. Oli myös Penan Painemutterit -nimisen verkkokaupan omistaja, joka sanoi, että hänelle markkinoinnin tulokset ratkaisevat. Mistään muusta hän ei ollut kiinnostunut.
6 tapaa kerätä dataa web-analytiikassa ja 5 suosittua alustaa vertailussa
Evästeet ja fingerprinting ovat yleisimpiä web-analytiikan seurantatapoja. Tämä artikkeli käy läpi niiden käyttömahdollisuuksia 5 suositussa ohjelmistossa.