Hopkins Oy

Hopkins

  • Tiimi
  • Palvelut
    • Digitaalinen analytiikka
      • Analyysit
      • Google Analytics
      • Google Analytics 4
      • Google Tag Manager
      • Cookie consent
      • Server-side tagging
      • BigQuery-tietovarasto
      • Piwik PRO
      • Matomo
      • Attribuutiomallinnus
    • Markkinoinnin automaatio
      • HubSpot
        • HubSpot-käyttöönotto
      • Custobar
      • ActiveCampaign
      • Leadoo
      • Markkinoinnin automaation auditointi
      • Markkinoinnin automaation kilpailutus
      • Markkinoinnin automaation palvelu verkkokaupoille ja verkossa myyville yrityksille
    • Hakukoneoptimointi
    • Hakusanamainonta
    • Display-mainonta
      • Ohjelmallinen ostaminen
      • Natiivimainonta
      • Remarketing
      • Hyperlokaali mainonta
    • Somemainonta
      • Facebook-mainonta
      • Instagram-mainonta
      • LinkedIn-mainonta
      • Twitter-mainonta
      • YouTube-mainonta
    • Konversio-optimointi
    • International Growth -ohjelma
  • Kokemuksia
  • Koulutukset
    • Google Ads -koulutus 11.5.2023
    • Markkinoinnin automaation peruskurssi 8.6.2023
    • Google Analytics 4 -peruskurssi 5.10.2023
    • Näin menestyt haku­kone­optimoinnissa 9.11.2023
    • Suurten sivustojen hakukone­optimointi 14.12.2023
    • Sarjakortti koulutuksiin
    • Markkinoinnin automaatiojärjestelmän valinta – maksuton verkkokurssi
  • Rekry
    • Marketing Automation Consultant (Ecommerce)
  • Blogi
    • Analytiikka
    • Hakukoneoptimointi
    • Hakusanamainonta
    • Konversio-optimointi
    • Mainonta
    • Markkinoinnin automaatio
    • Sosiaalinen media
  • Ota yhteyttä
  • In English
Etusivu » Artikkelit » Voiko SEO-toimisto paljastaa kaikki ammattisalaisuutensa?

Voiko SEO-toimisto paljastaa kaikki ammattisalaisuutensa?

2.1.2017 Mikko Piippo

sun-1689783_1280

Tiedon avoin jakaminen tuntuu monesta pelottavalta. Vain harva asiantuntijayritys uskaltaa jakaa tietoa maksutta netissä.

Tämä koskee myös digimarkkinoinnin yrityksiä – ja erityisesti SEO-toimistoja.

Vaikeneminen on paljon helpompaa.

Sisältömarkkinoinnista puhutaan paljon, mutta harva sitä oikeasti tekee

Useimmat hakukoneoptimointia myyvät yritykset luottavat outbound-myyntiin. Sisältömarkkinoinnista puhutaan asiakkaille, mutta toimistot eivät itse luota siihen.

Toimistot pelkäävät tiedon vapaan saannin olevan liiketoiminnalle haitaksi. “Ammattisalaisuuksista” halutaan pitää kiinni, varjella niitä viimeiseen asti.

Me olemme valinneet toisen linjan. Kaikki kertomisen arvoinen kannattaa kertoa myös netissä, seminaareissa, puheenvuoroissa, Hopkinsin blogissa ja omissa blogeissamme.

Emme riskeeraa tällä mitään, mutta voimme voittaa paljon.

Ammattisalaisuuksia ei ole – tieto on jo jokaisen ulottuvilla

Tosiasiassa hakukoneoptimoinnissa ei ole minkäänlaisia ammattisalaisuuksia. Tieto on jo nyt jokaisen aihepiiristä kiinnostuneen ulottuvilla, ainakin jos osaa englantia.

Suurimpana haasteena on hyvien tiedonlähteiden ja esikuvien löytäminen digitaaliselta mereltä. Sinisellä valtamerellä riittää nimittäin luettavaa ja opittavaa.

Aikasi säästämiseksi kerron tässä saman tien omat suosikkiblogini.

Kun luet näissä kolmessa blogissa kolmen viime vuoden aikana ilmestyneet blogipostaukset, tiedät hakukoneoptimoinnista suunnilleen kaiken sen mitä minäkin.

  • Moz
  • SEO Theory
  • Backlinko

Näiden lisäksi olen seurannut lukuisia muitakin blogeja, mutta noista kolmesta blogista löydät lähes kaiken tietämisen arvoisen.

Muutaman kuukauden ahkeralla lukemisella tiedät suunnilleen kaiken sen, mitä minäkin olen vuosien mittaan oppinut.

Kyse on tiedon sijaan toteutuksesta

Tiedon saatavuuden sijaan yritysten haasteita ovat pikemminkin:

  • johtopäätösten tekeminen suuresta tarjolla olevasta tietomäärästä
  • toimenpiteiden priorisointi tiedon perusteella
  • SEO-suositusten toimeenpano.

Usein asiakasyritys jo tietää, mitä pitäisi tehdä. Silti muutosten toteuttaminen on jäänyt puolitiehen, ehkä siksi että kukaan ei varsinaisesti omista vaikkapa hakukoneoptimointia.

Tieto ei myöskään tarkoita samaa kuin taito. Olen jo paljastanut blogipostauksessani 25 ilmaista SEO-työkalua, joiden avulla voit periaatteessa tehdä kaiken sen, mitä toimistotkin tekevät.

Mutta pelkkä blogien lukeminen ja työkalujen tunteminen ei vielä auta sinua käyttämään niitä, saati sitten tunnistamaan vaikuttavimpia muutoksia.

Siksi hakukoneoptimointia myyvä toimisto voi kertoa kaiken

Palataanpa otsikon kysymykseen: “Voiko SEO-toimisto paljastaa kaikki ammattisalaisuutensa?”

Tässä vaiheessa varmasti arvaatkin, että vastaukseni on kaksiosainen.

Ensinnäkin,  hakukoneoptimointia myyvillä toimistoilla ei ole minkäänlaisia ammattisalaisuuksia. Kaikki alan tieto on jo nyt julkisesti saatavilla.

Toiseksi, koska näin on, voimme käsitellä mitä tahansa alan erikoisosaamista blogissa ja jakaa tietoa vapaasti.

Se on nimittäin meille kilpailuetu.

Mikko Piippo

Mikko on kansainvälisesti tunnettu Google Analytics -asiantuntija. GA:n lisäksi Mikko on innostunut datasta, matematiikasta ja tilastotieteestä. Ja tietenkin shakista.

Hopkins_logo-white-01

Hopkins on yksi Suomen suurimmista digitaalisen markkinoinnin toimistoista. Keskitymme siihen, mitä osaamme parhaiten: hakukone­optimointiin, digitaaliseen mainontaan, markkinoinnin automaatioon ja analytiikkaan. 

Hopkins Oy

  • Eerikinkatu 27, 5. krs
    00180 Helsinki
  • 020 788 8120
  • Ota yhteyttä

Tietoa meistä

  • Tiimi
  • Työpaikat
  • Hopkins mediassa
  • Tietosuojaseloste

Palvelut

  • Hakusanamainonta
  • Hakukoneoptimointi
  • Somemainonta
  • Display-mainonta
  • Digitaalinen analytiikka
  • Markkinoinnin automaatio
  • Koulutukset

Seuraa meitä

  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • Uutiskirje
  • Tietosuojaselosteet

© Hopkins Oy