Hopkins Oy

Hopkins

  • Tiimi
  • Palvelut
    • Digitaalinen analytiikka
      • Analyysit
      • Google Analytics
      • Google Analytics 4
      • Google Tag Manager
      • Cookie consent
      • Server-side tagging
      • BigQuery-tietovarasto
      • Piwik PRO
      • Matomo
      • Attribuutiomallinnus
    • Markkinoinnin automaatio
      • HubSpot
        • HubSpot-käyttöönotto
      • Custobar
      • ActiveCampaign
      • Leadoo
      • Markkinoinnin automaation auditointi
      • Markkinoinnin automaation kilpailutus
      • Markkinoinnin automaation palvelu verkkokaupoille ja verkossa myyville yrityksille
    • Hakukoneoptimointi
    • Hakusanamainonta
    • Display-mainonta
      • Ohjelmallinen ostaminen
      • Natiivimainonta
      • Remarketing
      • Hyperlokaali mainonta
    • Somemainonta
      • Facebook-mainonta
      • Instagram-mainonta
      • LinkedIn-mainonta
      • Twitter-mainonta
      • YouTube-mainonta
    • Konversio-optimointi
    • International Growth -ohjelma
  • Kokemuksia
  • Koulutukset
    • Google Ads -koulutus 11.5.2023
    • Markkinoinnin automaation peruskurssi 8.6.2023
    • Google Analytics 4 -peruskurssi 5.10.2023
    • Näin menestyt haku­kone­optimoinnissa 9.11.2023
    • Suurten sivustojen hakukone­optimointi 14.12.2023
    • Sarjakortti koulutuksiin
    • Markkinoinnin automaatiojärjestelmän valinta – maksuton verkkokurssi
  • Rekry
    • Marketing Automation Consultant (Ecommerce)
  • Blogi
    • Analytiikka
    • Hakukoneoptimointi
    • Hakusanamainonta
    • Konversio-optimointi
    • Mainonta
    • Markkinoinnin automaatio
    • Sosiaalinen media
  • Ota yhteyttä
  • In English
Etusivu » Artikkelit » Mainonnan automatisointi säästää rahaa ja parantaa tuloksia

Mainonnan automatisointi säästää rahaa ja parantaa tuloksia

29.3.2020 Arttu Raittila

Digimainonta kannattaa usein käynnistää automaattisesti, kun

  1. samoja asioita mainostetaan tiheään tahtiin, mutta
  2. niiden yksityiskohdat, kuten hinta, ajankohta tai paikka vaihtuvat.

Mainonnan automatisointi on järkevää, kun sen kohteena on esimerkiksi

  • ketjun toimipisteet, joiden mainosviestit saadaan puhuttelemaan paikallisia
  • matkat vaihtuvina aikoina ja muuttuvilla tarjouksilla
  • lehtitarjoukset, jotka vaihtuvat usein
  • myytävät asunnot kiinteistönvälittäjällä tai alan sivustolla
  • hitti- tai uutuustuotteet verkkokaupassa
  • katsotut tuotteet verkkokaupassa (ns. dynaaminen remarketing)
  • eri osoitteissa kiertävät palvelut tai myyntipisteet
  • lounaslistat huoltoasema- tai ravintolaketjun toimipaikoissa
  • koulutukset tai tilaisuudet, jotka toistuvat eri paikkakunnilla tai eri aikoina
  • työpaikkailmoitukset, jotka toistuvat samoille positioille eri paikkakunnilla
  • somevirran julkaisut, joita halutaan buustata valmiiksi rakennetuille yleisöille.

Näiden hakusana-, display- ja Facebook-mainonta voidaan automatisoida vaihtuvien vaihtuvien tietojen ja niitä käyttävien kaavojen avulla.

Mainonnan automatisoinnin hyödyt

Automatisointi nopeuttaa ja tehostaa digimainontaa, joka olisi muuten kallista ja virhealtista rutiinityötä:

  • Mainonta menee nopeasti päälle – eikä silloin kun tekijällä on aikaa.
  • Vältetään inhimilliset virheet, joita tapahtuisi työssä tai viestinnässä.
  • Tulokset parantuvat, kun optimoinnit ja testit skaalautuvat isoon joukkoon.
  • Säästetään aikaa ja rahaa, joka muutoin uppoaisi rutiiniin.
  • Mainostekstit puhuttelevat paremmin, jos vaihtoehto olisi saman viestin luukutus kaikkialla.

Mainonnan tiedot suoraan syötteestä tai julkaisujärjestelmästä

Automaatiossa luetaan muuttujien arvoja

  1. tiheästi päivittyvästä syötteestä (“fiidistä”) tai
  2. julkaisujärjestelmästä sitä mukaa kuin sinne syötetään tai päivitetään tietoja.

Fiidipohjainen automatisointi sopii hyvin esimerkiksi matkailu-, lehtitarjous- ja dynaamiseen remarketing-mainontaan. Fiidi voi perustua myös Google Sheet -taulukkoon, jota päivitetään automaattisesti tai lomakkeella.

Julkaisujärjestelmän tietojen automaattinen poiminta toimii vaikkapa rekry- tai koulutusmainonnassa. Siinä voi käyttää julkaisujärjestelmän rajapinnan avulla muodostettavaa syötettä, jonka kautta olennaiset vaihtuvat tiedot luetaan mainospohjia, aikataulutusta ja paikkakohdennusta varten.

Automatisoinnilla puhuttelevia mainostekstejä

Kun mainostetaan käsin suurta määrää kohteita, samoja mainoksia tyypillisesti kierrätetään ja asioita niputetaan, vaikka mainonnan kohteet vaihtelevat. Aika ei riitä tapauskohtaisten mainosversioiden tuottamiseen, vaan samaa ympäripyöreää viestiä luukutetaan kaikkialla.

Automatisoiduissa mainosteksteissä taas voidaan käyttää muuttujina tietoja kuten

  • tuotenimi
  • hinta
  • alennusprosentti
  • ajankohta
  • sijainti.

(Artikkeli jatkuu kuvan alapuolella.)

Mainosteksteissä voi hyödyntää suomen taivutusmuotoja.

Automaatio mahdollistaa normaalia puhuttelevammat mainostekstit eikä viestiä tarvitse enää laimentaa asioita niputtamalla. Kun suurta määrää mainoksia ei tarvitse tehdä käsin, niissä voidaan sanoa kaikki tärkeät yksityiskohdat.

Mainonnassa voidaan myös käyttää koneellisesti generoitavia laskeutumissivuja. Silloin vaikkapa kaikille toiminta-alueiden kunnille saadaan kuntakohtaiset “ländärit” kuntakohtaisille mainoksille.

Automatisointi skaalaa optimoinnin tulokset

Automatisoitujen mainosversioiden optimointi kohdistuu kaavoihin, jotka vaikuttavat kerralla kymmeniin, satoihin tai tuhansiin yksittäisiin mainoksiin. Näin parannukset skaalautuvat kerralla suuriksi verrattuna käsipelirutiiniin.

Myös testejä voidaan ajaa koko mainonnan laajuisesti, jolloin tilastollisesti merkittävät johtopäätökset saadaan nopeasti hyötykäyttöön.

Automatisoinnilla mainonnan tuottavuus voikin nousta täysin uudelle tasolle.

Haluatko tehdä digimainonnasta puhuttelevampaa, helpompaa ja edullisempaa automaation avulla? Ota yhteyttä ja kysy ilmainen arvio automatisoinnin mahdollisuuksista!

Arttu Raittila

Artulla on yli 15 vuoden kokemus digimarkkinoinnista. Arttu tunnetaan erityisesti kouluttajana sekä Nettibisnes.Info-sivustonsa Hakukoneoptimointi lyhyesti -oppaasta.

Hopkins_logo-white-01

Hopkins on yksi Suomen suurimmista digitaalisen markkinoinnin toimistoista. Keskitymme siihen, mitä osaamme parhaiten: hakukone­optimointiin, digitaaliseen mainontaan, markkinoinnin automaatioon ja analytiikkaan. 

Hopkins Oy

  • Eerikinkatu 27, 5. krs
    00180 Helsinki
  • 020 788 8120
  • Ota yhteyttä

Tietoa meistä

  • Tiimi
  • Työpaikat
  • Hopkins mediassa
  • Tietosuojaseloste

Palvelut

  • Hakusanamainonta
  • Hakukoneoptimointi
  • Somemainonta
  • Display-mainonta
  • Digitaalinen analytiikka
  • Markkinoinnin automaatio
  • Koulutukset

Seuraa meitä

  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • Uutiskirje
  • Tietosuojaselosteet

© Hopkins Oy