Hopkins Oy

Hopkins

  • Tiimi
  • Palvelut
    • Digitaalinen analytiikka
      • Analyysit
      • Google Analytics
      • Google Analytics 4
      • Google Tag Manager
      • Cookie consent
      • Server-side tagging
      • BigQuery-tietovarasto
      • Piwik PRO
      • Matomo
      • Attribuutiomallinnus
    • Markkinoinnin automaatio
      • HubSpot
        • HubSpot-käyttöönotto
      • Custobar
      • ActiveCampaign
      • Leadoo
      • Markkinoinnin automaation auditointi
      • Markkinoinnin automaation kilpailutus
      • Markkinoinnin automaation palvelu verkkokaupoille ja verkossa myyville yrityksille
    • Hakukoneoptimointi
    • Hakusanamainonta
    • Display-mainonta
      • Ohjelmallinen ostaminen
      • Natiivimainonta
      • Remarketing
      • Hyperlokaali mainonta
    • Somemainonta
      • Facebook-mainonta
      • Instagram-mainonta
      • LinkedIn-mainonta
      • Twitter-mainonta
      • YouTube-mainonta
    • Konversio-optimointi
    • International Growth -ohjelma
  • Kokemuksia
  • Koulutukset
    • Google Ads -koulutus 11.5.2023
    • Markkinoinnin automaation peruskurssi 8.6.2023
    • Google Analytics 4 -peruskurssi 5.10.2023
    • Näin menestyt haku­kone­optimoinnissa 9.11.2023
    • Suurten sivustojen hakukone­optimointi 14.12.2023
    • Sarjakortti koulutuksiin
    • Markkinoinnin automaatiojärjestelmän valinta – maksuton verkkokurssi
  • Rekry
    • Marketing Automation Consultant (Ecommerce)
  • Blogi
    • Analytiikka
    • Hakukoneoptimointi
    • Hakusanamainonta
    • Konversio-optimointi
    • Mainonta
    • Markkinoinnin automaatio
    • Sosiaalinen media
  • Ota yhteyttä
  • In English
Etusivu » Artikkelit » Facebook-mainonta vai Google Ads? Näin valitset oikein!

Facebook-mainonta vai Google Ads? Näin valitset oikein!

23.4.2019 Mikko Piippo

Pitäisikö yrityksesi investoida Facebook-mainontaan vai Google Ads -mainontaan? Vai molempiin? Lue tämä artikkeli, niin tiedät mitä sinun pitää tehdä!

Valinta hakusanamainonnan ja Facebook-mainonnan välillä tuntuu usein hankalalta: toiset vannovat hakusanamainonnan nimiin, toiset luottavat Facebook-mainontaan. Valinnan ei kuitenkaan tarvitse olla vaikea. Parin nyrkkisäännön perusteella tiedät, mitä sinun pitää tehdä.

Nämä nyrkkisäännöt pitävät paikkansa myös laajemmin: Google Ads -mainonnan lisäksi ne koskevat kaikkea muuta hakusanamainontaa ja Facebook-mainonnan lisäksi useimpia muitakin sosiaalisen median mainoskanavia.

Valintaan vaikuttaa käytännössä kaksi asiaa:

  • Googlen hakumäärät
  • Facebook-yleisöjen suuruus

Google Ads – etsivätkö asiakkaat tuotteitasi?

Hakusanamainonnan tuotto riippuu siitä, etsivätkö asiakkaat tuotteitasi vai eivät. Jos kysyntää ei ole, hakusanamainonnan tuotto jää rajalliseksi. Tämä johtuu hakusanamainonnan luonteesta. Se on kysyntään vastaavaa mainontaa, jonka tarkoitus on saada asiakkaat löytämään yrityksesi silloin, kun he ovat valmiita ostamaan.

Kysynnän luominen hakusanamainonnan keinoin on hankalaa. Siihen display-mainonta tai mainonta sosiaalisessa mediassa sopii paljon paremmin. Valitse siis Google Ads, jos tuotteitasi tai palveluitasi etsitään jo tällä hetkellä.

Facebook – löydätkö oikean yleisön?

Facebook-mainonnan tuottoon taas vaikuttaa se, löydätkö oikeat asiakkaat somesta vai et. Nyt siis tilanne kääntyy toisinpäin: Google Ads auttaa asiakkaita löytämään sinut, Facebookissa sinun on löydettävä asiakkaat. Tämä riippuu siitä, tarjoaako Facebook mainonnan kannalta mielekkäitä ja tuottoisia kohderyhmiä vai ei.

Kohderyhmien löytäminen vaatii työtä, toisinaan myös Facebookin mainosjärjestelmän käyttöliittymää parempia työkaluja. Myös mielikuvitus on hyödyksi: jos tiettyä kohderyhmää ei ole käytössä, saatat löytää vahvasti kohderyhmän kanssa korreloivan toisen kohderyhmän. Lopulta vain kokeilu paljastaa, onko mainonta kannattavaa vai ei.

Jos taas teet kuluttajamarkkinointia, saattaa laaja kohdennus toimia yllättävän hyvin. Mutta silloin myös budjetin on oltava riittävän suuri Facebookin tekoälylle.

Valitse siis Facebook-mainonta, jos oikea kohderyhmä on tarjolla mainontaa varten tai jos sinulla on riittävästi budjettia prospektoivaan kampanjaan.

Facebook-mainonta ja Google Ads – joukkuepeli kannattaa!

Me suosittelemme hyvin usein asiakkaita käyttämään molempia kanavia:

  • Prospektoiva Facebook-mainonta herättää kiinnostuksen.
  • Google Ads varmistaa, että palvelut ja tuotteet löytyvät kiinnostuksen herättyä.
  • Facebook-uudelleenmarkkinointi (remarketing) muistuttaa olemassaolosta.

Facebook-mainonnan ja Google Ads -mainonnan yhteispeli toimii usein erittäin hyvin. Mediabudjetin painotus kahden kanavan välillä vaihtelee sen mukaan, onko Google Ads -hakukysyntää olemassa vai ei.

Jos hakumäärät ovat pieniä, painottuu Facebook-mainonta. Silloin valtaosa mediabudjetista allokoidaan prospektoivaan mainontaan ja remarketing-mainontaan. Jos Google-hakumäärät ovat suuria, Google Ads -mainonnan osuus kasvaa prospektoivan mainonnan kustannuksella.

Mikko Piippo

Mikko on kansainvälisesti tunnettu Google Analytics -asiantuntija. GA:n lisäksi Mikko on innostunut datasta, matematiikasta ja tilastotieteestä. Ja tietenkin shakista.

[elementor-template id=”11468″]

  • Tietosuojaselosteet

© Hopkins Oy