Käyttäjätunnisteet (user ids) auttavat seuraamaan pitkiä ostopolkuja, kun käyttäjät saadaan välillä kirjautumaan sisään tai antamaan sähköpostiosoitteensa.
Ne nivovat yhteen käyttäjän historiaa, vaikka tämä käyttäisi eri laitteita tai tämän eväste ehtisi vanhentua. Näin eri markkinointikanavien hyödyistä saadaan luotettavampaa tietoa kuin analytiikan perusasennuksella.
Käyttäjätunnisteista hyötyvät yritykset, jotka pystyvät tunnistamaan sivustonsa käyttäjiä:
verkkokaupat
kivijalassa tai muuten netin ulkopuolella myyntiä tekevät, kuten autokaupat ja kuntosaliketjut
jatkuvalla laskutuksella myyvät yritykset.
Verkkokaupoille käyttäjätunnisteiden käyttöönotto on suhteellisen suoraviivainen operaatio ja se kannattaa yleensä toteuttaa (paitsi pienimmissä verkkokaupoissa). Näissä sivuston käyttäjä tunnistetaan aina sisäänkirjautumisen tai oston yhteydessä.
Kivijalassa tai myyjien kautta klousaaville projekti on suurempi: panostuksen digimarkkinointiin tulee olla merkittävä, jotta käyttäjätunnisteet on järkevää ottaa käyttöön. Jotkut alustat, kuten HubSpot, helpottavat kuitenkin merkittävästi käyttöönottoa.
Edellytys käyttäjätunnisteiden hyödyille on käyttäjän tunnistaminen sivustolla jollakin henkilötiedolla, yleensä sähköpostiosoitteella. Mitä useammin tunnistautumisia tapahtuu, sitä parempi.
Miten käyttäjätunniste toimii?
Käyttäjätunnisteiden toimintaperiaate on ylätasolla yksinkertainen:
Jokaiselle tunnistetulle käyttäjälle annetaan yksilöllinen user id -merkkijono.
Tämä tunniste yhdistetään evästeisiin pohjautuvaan seurantaan.
Käyttäjän seurantatiedot tallennetaan tietovarastoon, johon kertyvää dataa voi sitten analysoida.
Yleisimmin käyttäjätunniste perustuu sähköpostiosoitteeseen, mutta sen perustana voi käyttää myös muita – mielellään salattuja – henkilötietoja, kuten puhelinnumeroa tai henkilötunnusta.
Jorma on tunnistautunut netissä ennen kivijalassa tehtyä ostoa. Käyttäjätunnisteen ansiosta Jorman pitkä, useita kuukausia kestäviä ostopolku on seurattavissa analytiikassa.
Käytä tekoälyä ja koneoppimista ostopolkujen analyysiin
Markkinoinnin panostuksia ja mediabudjetteja on helpompi perustella, kun niiden hyödyistä saadaan parempi käsitys käyttäjätunnisteiden avulla.
Tietovarastoon kerättyjä ostopolkuja voi analysoida
koneoppimismalleilla (esim. Random forest)
generatiivisella tekoälyllä.
Tietovarastoon kerätyillä ostopoluilla voit luoda omia attribuutiomalleja ja tarkastella pidempiä ajanjaksoja kuin esimerkiksi Google Analyticsin ja Google Adsin valmiilla malleilla.
Käyttäjätunnisteiden avulla kerätystä datasta voi mallintaa esimerkiksi eri kanavien vaikutusta myyntiin.
Ymmärrä ostopolkujen aito pituus
Perusasetuksilla esimerkiksi Google Analytics voi antaa harhaanjohtavaa tietoa ostopolkujen kestosta (time lag): samat ihmiset näyttäytyvät monena “käyttäjänä”, koska heitä seuraavat evästeet ovat pirstaloituneet eri selaimiin tai vanhentuneet kesken kaiken. Ostopolut näkyvät siis keskimäärin liian lyhyinä.
Käyttäjätunnisteet antavat todenmukaisemman kuvan ostopolkujen kestosta, koska ne kykenevät teknisesti seuraamaan pidempiä ostopolkuja, vaikka evästeet välillä vanhenisivatkin tai asiakas käyttäisi eri laitteita.
Tietoa ostopolkujen kestosta voi käyttää esimerkiksi uudelleenmarkkinointiyleisöjen asetuksissa ja myynnin prosessien kehittämisessä.
Käyttäjätunnisteet kertovat normianalytiikkaa paremmin, kuinka pitkiä ostopolut ovat päivissä mitattuina (time lag).
Ennustemalli mainonnan vaikutuksen arviointiin
Miten voi yhdistää mainosklikin lopulliseen kauppaan, joka tapahtuu ehkä kuukausien päästä, kenties vieläpä netin ulkopuolella – esimerkiksi, kun vakuutus- tai lainahakemus on käsitelty tai kun asiakas on kävellyt kauppaan ja ostanut auton tai liittynyt kuntosaliketjuun?
Tämä on erityisen tärkeää, kun halutaan ymmärtää, mikä kanava, mainos tai kohdennus todella tuottaa tulosta.
Ratkaisu on käyttää ennustavaa mallia, jossa luodaan käyttäjätunniste heti, kun käyttäjä on osoittanut kiinnostuksensa tuotetta tai palvelua kohtaan. Tunniste lähetetään CRM:ään, jossa seurataan, milloin kauppa lopulta tapahtuu.
Vaikka verkkokaupan eväste ehtisi vanhentua ennen kaupan toteutumista asiakkaan toimintaa voidaan hyödyntää mainonnan tehokkuuden arviointiin. Tämä tapahtuu käyttäjätunnisteen ja kehittämämme ennustemallin avulla.
Ennuste kertoo, kuinka todennäköisesti ja millä summalla asiakas lopulta tekee oston. Näin voimme välittää arvioidun tuoton mainostusalustoille, kuten Google Adsille ja Metalle, vaikka lopullista summaa ei saisi ennen evästeen vanhenemista tai konversion seuranta-ajan päättymistä (Google Adsissa 90 pv).
Vaikka emme pystykään aina yhdistämään jokaista kauppaa suoraan tiettyyn mainokseen reaaliajassa, meillä on siis keino arvioida mainonnan kokonaisvaikutusta tarkasti ja tehokkaasti sekä tukea koneoppimista mainosalustoilla.
Kiinnostaako käyttäjätunnisteiden käyttöönotto? Ota yhteyttä, niin kerromme mitä se vaatii.
Evästeetön web-analytiikka auttaa raportoimaan ja analysoimaan kattavammin sivuston käyttöä: sen avulla saat kerätä dataa myös käyttäjistä, jotka eivät hyväksy evästeitä evästebannerissa.
Evästeetöntä analytiikkaa voi käyttää joko yksinään tai täydentämään evästeellistä analytiikkaa:
100 % evästeetöntä analytiikkaa voi käyttää kokonaan ilman evästebanneria – saat tietoa kaikista sivustovierailuista, mutta et voi tunnistaa sivustolle palaavia kävijöitä.
Täydentävä evästeetön analytiikka kerää dataa kaikista käyttäjistä, mutta tähän dataan yhdistetään myös se laajempi data, jota kerätään evästeluvan antaneista.
Tämä artikkeli auttaa sinua arvioimaan, onko jompikumpi evästeetön analytiikka teille sopiva ratkaisu.
Evästeetön analytiikka ei vaadi suostumusta – yleensä
Evästeetön analytiikka tarkoittaa yleensä sellaista analytiikkaa, jossa kerätään tietoa niin rajatusti, että sitä ei voida tulkita henkilötiedoksi GDPR-sääntelyn hengessä. Silloin myöskään käyttäjiltä ei tarvita suostumusta tiedon keräämiselle.
On kuitenkin olemassa myös sellaisia evästeettömän seurannan keinoja, jotka vaativat käyttäjän suostumusta. Näitä keinoja ovat esimerkiksi selaimen ja laitteen ominaisuuksiin perustuva pitkäaikainen fingerprinting sekä varsinaisten henkilötietojen, kuten sähköpostiosoitteen käyttö.
Tämä artikkeli ei käsittele näitä evästeille vaihtoehtoisia seurantakeinoja. On kuitenkin hyvä tiedostaa, että on myös sellaista evästeetöntä kävijäseurantaa, jonka käyttöön tarvitaan suostumus.
Kenelle evästeetön analytiikka sopii?
Evästeetöntä analytiikkaa käytetään sekä tietosuojan että datan kattavuuden vuoksi.
Suositut sivustot – edustavat luvut ja parempaa analyysia
Käyttökokemuksen kehitys kannattaa perustaa kattavaan ja laadukkaaseen dataan.
Tämä tarve korostuu suuren liikennemäärän sivustoilla.
Näillä sivustoilla normaalia evästepohjaista analytiikkaa voi täydentää evästeettömällä analytiikalla.
Näin raportit sivuston vierailumääristä ja muusta käytöstä ovat mahdollisimman kattavia, ja kerätty data on täydellisempää käyttökokemuksen optimointia varten.
Konversiohakuista mainontaa tekevät yritykset
Eri kanavien tuoman liikenteen laatua ja näiden istuntojen tapahtumia on vaikea analysoida, kun suuri osa jättää evästeluvan antamatta. Asiaa ei varsinaisesti helpota, että suostumusprosentit voivat vaihdella hurjasti kanavittain.
Paljon tuloshakuista mainontaa tekevälle yritykselle voi olla kiinnostavaa tietää,
miten liikenteen laatu vaihtelee per mainoskanava
mitkä kampanjat tuovat parhaiten ns. viimeisen klikin tuloksia
mitä tekevät ne mainonnan tuomat kävijät, jotka eivät hyväksy evästeitä?
Evästeetön analytiikka antaa luotettavampia vastauksia näihin kysymyksiin ja auttaa sitä kautta kehittämään mainontaa sekä taktisella että strategisella tasolla. Esimerkiksi Google Ads -mainonnan tuloksia voi kokemuksemme mukaan paljastua jopa kymmeniä prosentteja enemmän.
Julkishallinto – tietosuoja ennen kaikkea
Ministeriöt, virastot ja kunnat haluavat kattavia raportteja verkkopalvelujensa käytöstä, mutta mielellään ilman ongelmallisia tietosuojakysymyksiä.
Yleensä koko analytiikka-alusta valitaan tietosuoja edellä, eli se on Piwik PRO, Matomo tai Snoobi-pohjainen Vana.
Evästeettömän analytiikan avulla julkishallinto saa
täydet luvut raportteihin
kattavan käsityksen sivuston käytöstä yksittäisillä vierailuilla
luotettavan ja aikaa kestävän GDPR-yhteensopivuuden.
Sote ja muut sensitiiviset alat – kattavaa dataa ja tietosuojaa
Analytiikassa tarvitaan erityistä hienovaraisuutta, kun organisaatio käsittelee toiminnassaan ihmisten sensitiivisiä henkilökohtaisia tietoja.
Silloin analytiikka-alustana käytetään yleensä Matomoa tai Piwik PRO:ta, koska tietoa ei haluta lähettää EU-alueen ulkopuolelle ja seurantaan halutaan enemmän kontrollia.
Evästeetön analytiikka mahdollistaa näitä käytettäessä raportoinnin koko sivustoliikenteestä ja verkkopalvelun kehittämisen mahdollisimman oikean ja kattavan datan avulla. Tietoa saadaan enemmän, koska sen kerääminen ei vaadi suostumusta.
Konsernisivustot – yksinkertainen seuranta riittää
Konserneilla on varsinaisten liiketoimintojen sivustojen lisäksi toisinaan myös erillinen korporaatiosivusto.
Näillä sivustoilla ei yritetä myydä mitään, vaan tarjotaan tietoa esimerkiksi sijoittajille.
Konsernisivustolle riittää yleensä mainiosti 100 % evästeetön analytiikka, koska tarvetta seurata samaa käyttäjää yli vierailujen ei ole. Riittää, että saadaan hyvä käsitys sisältöjen käytöstä.
Piwik PRO vs. Matomo vs. Google Analytics 4
Paras työkalu evästeettömään analytiikkaan on yleensä joko Piwik PRO tai Matomo, koska nämä ovat käyttäjäystävällisiä, täysiverisiä analytiikka-alustoja. Niiden lisäksi löytyy myös kevyemmän sarjan, enemmän kävijälaskurihenkisiä ratkaisuja, kuten Plausible.
Google Analyticsin ns. consent moden advanced-tila on yksi evästeettömän analytiikan ratkaisu. Tähän liittyy kuitenkin tietosuojakysymyksiä, minkä takia moni organisaatio tyytyy käyttämään consent moden basic-tilaa, jossa tietoa ei lähetetä Googlelle ilman suostumusta.
Käyttökokemukseltaan Matomo ja Piwik PRO miellyttävät analytiikan ammattilaisten lisäksi myös peruskäyttäjiä, koska ne muistuttavat Google Analyticsin poistunutta, vanhempaa versiota. Google Analytics 4 taas vaatii käyttäjiltään enemmän perehtymistä.
Evästeettömän analytiikan käyttöönotto
Yleensä evästeettömän analytiikan käyttöönotto ei ole iso projekti:
Otetaan käyttöön Piwik PRO tai Matomo, jos se ei ole jo valmiiksi käytössä.
Konfiguroidaan valittu analytiikka-alusta seuraamaan kaikkia käyttäjiä ilman suostumusta pelkällä istuntotunnisteella.
Haluttaessa yhdistetään evästeetön data evästeelliseen, suostumusta vaatineeseen seurantadataan, jolloin saadaan täydellisin kuva oman sivuston käytöstä.
Tarvitsetko apua evästeettömän analytiikan käyttöönotossa tai analytiikka-alustan valinnassa? Ota yhteyttä tiimiimme!
Lifecycle staget ovat yksi HubSpotin arvokkaimmista toiminnallisuuksista.
Ne auttavat mittaamaan markkinoinnin ja myynnin toimenpiteiden vaikutusta ja kytkeytyvät moniin arkea helpottaviin HubSpotin toiminnallisuuksiin.
Kun HubSpotin lifecycle staget on toteutettu oikein, niistä on paljon hyötyä.
Lifecycle stagien avulla
Voit kohdentaa henkilölle tämän elinkaaren vaiheeseen sopivaa markkinointia esim. sähköpostilla ja mainonnassa.
Nostat liidit täsmällisesti oikeaan aikaan myynnin työpöydälle.
Pystyt mittaamaan esim. MQL- ja SQL-määriä.
Näet, miten nopeasti keskimääräinen uusi asiakas etenee vaiheesta toiseen.
Sinulla on jatkuvasti päivittyvä lista nykyisistä asiakkaistasi asiakkuusmarkkinointia varten.
Suljet myynnin prosesseista pois omat ja kumppaneidesi työntekijät, jotta he eivät turhaan täytä testilähetyksillään myyntisi työpöytää.
Näistä syistä kannattaa ottaa käyttöön HubSpotin valmis lifecycle stage. Se integroituu moniin HubSpotin työkaluihin ja tarjoaa valmiita näkymiä ilman suurta lisävaivaa. Omien vastaavien viritysten kehittely harvoin kannattaa.
2. Mitä arvoja lifecycle stage voi saada?
Oletusarvoisesti lifecycle stagella on 8 arvoa
Subscriber
Lead
Marketing Qualified Lead
Sales Qualified Lead
Opportunity
Customer
Evangelist
Other
Voit poistaa näitä tai luoda uusia lifecycle stageja liiketoiminnan tarpeiden mukaan.
3. Toimivatko oletusarvot vai tarvitseeko niitä muokata?
Kokemukseni mukaan lifecycle stagen oletusarvot pelittävät ihan hyvin valtaosalle toimijoista, joilla myyjä on oleellinen osa myyntiprosessia.
Usein Evangelist-vaihe jää vajaakäytölle, jos yrityksellä ei ole selkeästi määriteltyä VIP-asiakkaiden kategoriaa.
Voi olla perusteltua lisätä custom-arvoja, kuten
Pilot Customer – esim. prosessiteollisuudelle, kun iso pilotointiprojekti on oleellinen osa varsinaiseen asiakkuuteen siirtymistä
Alumni – esim. koulutusliiketoiminnassa voi olla relevanttia pitää kirjaa jo valmistuneista opiskelijoista
Product Qualified Lead – esim. SaaS-yritykselle tämä voi olla käyttökelpoinen vaihe
Jos myyntiprosessi perustuu itsepalveluun, lifecycle stageja joutuu muokkaamaan isommalla kädellä.
4. Mitkä työkalut päivittävät lifecycle stagea?
Lifecycle stageja voi päivittää HubSpotissa usealla tavalla:
HubSpotin perusasetuksissa
workflow’ssa
lomakkeiden asetuksissa
chatflow’ssa
integraation avulla esim. Salesforcesta
importeilla
käsin päivittämällä.
Viimeistä eli käsin päivittämistä en tosin suosittele, jotta lifecycle staget pysyvät systemaattisesti yllä. Koko ylläpito on helposti automatisoitavissa, jolloin vältetään turhaa työtä ja datan laatu pysyy hyvänä.
Esimerkki Lifecycle Stagen asettamisesta kontaktille ja yritykselle sen mukaan missä vaiheessa diili liikkuu.
5. Miten vähennän lifecycle stageen liittyviä virheilmoituksia?
Mikäli yrität asettaa workflow’ssa lifecycle stagen taaksepäin, HubSpot pitää alkuperäisen arvon ja antaa sinulle virheilmoituksen. Lifecycle stage ei voi siis vahingossa päivittyä taaksepäin.
Ainoat tavat päivittää lifecycle stagea taaksepäin ovat:
poistaa arvo kokonaan ja kirjoittaa sitten sen tilalle uusi arvo
tai päivittää kentän arvoa käsin.
Jos haluat vähentää lifecycle stageen liittyviä virheilmoituksia, voit tehdä workflow’hun if/else-logiikan ennen lifecycle stagen päivittämistä. Enterprise-lisenssitasolla voit myös valita tarkemmin, mistä virheistä haluat saada ilmoituksia.
Tyypillinen virheilmoitus kun workflow yrittää päivittää Lifecycle Stagea taaksepäin.
6. Mistä näen miten lifecycle staget meillä tällä hetkellä toimivat?
Ensin käy katsomassa asetuksista (rattaan kuva → Objects → Contacts → Lifecycle Stage -välilehti), mitä automaatioita siellä on laitettu päälle.
Mikä lifecycle stage asetetaan uudelle kontaktille tai yritykselle?
Mikä lifecycle stage asetetaan kun kontaktille tai yritykselle luodaan diili?
Mikä lifecycle stage asetetaan kun diili voitetaan?
HubSpotin perusasetuksissa voi olla hyvin vähän automaatioita päällä mikäli Lifecycle Stagea hallitaan erillisten workflowien avulla.
Samasta paikasta näet, onko kontaktien ja yritysten lifecycle staget synkattu keskenään (Sync lifecycle stages -täppä). Jos on, yrityksen eteneminen päivittää aina myös kaikkia siihen liitettyjä kontakteja. Varsinkin jos asiakkaasi ovat isompia yrityksiä, saattaa olla fiksua ottaa tämä pois päältä. Silloin eri osastojen henkilöt eivät näytä asiakkailta sen takia, että jokin osasto on ostanut sinulta.
Sen jälkeen kannattaa kurkata Lifecycle stage -kenttää (Properties → Contact Properties → etsi kenttä Lifecycle stage). Tältä riviltä näet, monessako paikassa Lifecycle Stage on käytössä. Klikkaamalla tuota numeroa näet, mitkä workflow’t päivittävät kenttää. Tämä on usein helpompaa kuin kaikkien automaatioiden läpikäynti.
Lifecycle Stage -kentän ”Used in” – sarakkeen avulla on helpompi löytää automaatiot, jotka päivittävät kentän arvoja.
Muista tarkistaa myös lomakkeiden asetukset, chatflow’t ja integraatioiden asetukset (esim. Salesforce).
7. Mitä päättyneille asiakkaille pitäisi tehdä?
Tapoja on useita.
Jos tarjoat asiakkaille jatkuvia palveluita, suosittelen yleensä luomaan custom lifecycle stagen (Churned Customer) ja keräämään sinne päättyneet asiakkaat. Tällöin pystyt kohdistamaan heille omaa markkinointia ja parhaiten säätelemään heihin kohdistuvaa myyntiaktiivisuutta.
Jos teet asiakkaille useita projekteja tai myyt kertaostoksia, voit pitää heidät Customer-tilassa. Silloin asiakkuuden päättymiselle ei ole selkeää ajankohtaa. Käytä jotain toista kenttää (esim. viimeisimmän klousatun diilin päivämäärää) apuna sen määrittämisessä, ketkä ovat juuri nyt aktiivisia.
On myös mahdollista päivittää lifecycle stagea taaksepäin esimerkiksi SQL-tilaan, jolloin voit aloittaa heidän valistamisensa alusta. Pidä tällöin kuitenkin huoli, että myyntitiimisi ymmärtää heidän olevan entisiä asiakkaita.
Metan Advantage+ Shopping (ASC) -kampanjatyyppi on suunniteltu tehokkaimmaksi ratkaisuksi tuloshakuisille mainostajille, jotka haluavat lisätä verkkomyynnin määrää. Se tarjoaakin erinomaisia mahdollisuuksia verkkokauppiaille.
Tämän kampanjatyypin algoritmi poikkeaa perinteisestä konversiokampanjasta ja sitä voikin osittain verrata Googlen Performance Max -kampanjaan.
Advantage+ -kampanjatyypin edut ja tehokkuus
Verrattuna manuaalisiin myyntikampanjoihin, Advantage+ -ostoskampanjat vaativat vähemmän työtä kampanjan luomisen aikana. Kampanja yksinkertaistaa yleisövaihtoehtoja ja virtaviivaistaa luovien materiaalien hallintaprosessia.
Tämä poistaa tarpeen ajaa useita kampanjoita erilaisilla kohdistuksilla ja luovilla, ja antaa mainosjärjestelmälle enemmän mahdollisuuksia tavoittaa ihmiset, jotka todennäköisesti ostavat tuotteita, ja parantaa näin myyntiä.
Kampanja nojaa vahvasti ajatukseen antaa algoritmille riittävästi vapautta ja parhaat mahdolliset eväät parantaa tehokkuutta. Kampanjassa voi hyödyntää kaikkia eri mainostyyppejä: kuvaa, videota ja tuotefeediin perustuvia dynaamisia mainosmuotoja.
Kampanjalla on joitakin vakioasetuksia, joilla se eroaa manuaalisista kampanjoista; ikäkohdistus on aina kaikille 18-vuotiaista ylöspäin ja mainossijoitteluina on kaikki sijoittelut. Myös maantieteellinen kohdistaminen tapahtuu maatasolla.
Advantage+ Shopping -kampanjoilla on saatu erinomaisia tuloksia.
Kampanjatyypin avulla voit
hyödyntää koneoppimista saavuttaaksesi parhaan myynnin Metan ekosysteemissä
yksinkertaistaa kampanjoiden luontia ja vähentää manuaalista työtä pyörittämällä vähemmän kampanjoita
luoda kampanjaan jopa 150 erilaista mainosvariaatiota sekä testata niiden toimintaa ja automaattisesti näyttää parhaiten toimivia mainoksia
Seuranta ja optimointi
Vaikka kampanja pohjaa vahvasti koneoppimiseen, ei kyseessä ole “set and forget” -ratkaisu.
Virtaviivaistuksen myötä kampanjassa on tietysti myös kontrollimahdollisuuksia perinteisiä myyntikampanjoita vähemmän. Kuten muiden ”black box” -lähestymistapojen kanssa, joissa algoritmi on merkittävässä roolissa testauksessa ja kampanjan hienosäädössä, on markkinoijien silti seurattava kampanjoiden toimintaa tiiviisti.
Huomiota kannattaa kiinnittää erityisesti esimerkiksi mainosjärjestelmälle syötettävän datan laatuun, mainosluoviin ja päätelmiin jotka voidaan kampanjan datan perusteella tehdä.
Tilitason yleisöillä lisää kontrollia mainontaan
Lisäämällä tilitason yleisöjä ja hyödyntämällä budjettirajoituksia voi lisätä myös kontrollia. Voit esimerkiksi rajoittaa kuinka paljon budjettia kuluu jo tuotteita ostaneille olemassa oleville asiakkaille. Tilitason yleisöjä voi hyödyntää monin eri tavoin, esimerkiksi tiettyjen yleisöjen poissulkemiseen budjettirajoituksilla.
Tilitason yleisöparametreillä taas voit parantaa läpinäkyvyyttä ja tuoda tarkempaa dataa esimerkiksi Google Analyticsiin.
Kun tilitasolle lisätään yleisöparametrit uudesta ja olemassa olevasta asiakkaasta, Meta lisää mainoksen URL:iin automaattisesti parametrin arvon. Jotta parametrit saa näkyviin myös Google Analyticsissä, vaatii se parametrien lisäämisen seurantaan Tag Managerin ja Analyticsin avulla.
Kokeile nyt!
Nyt viimeistään kannattaa lähteä testaamaan tätä kampanjatyyppiä. Autamme mielellämme somemainonnan suunnittelussa ja toteuteutuksessa – ota yhteyttä tiimimme!
B2B-digimarkkinoinnissa voimakkainta kasvua ajaa yleensä ns. demand generation -strategia.
Siinä luodaan kysyntää pitkäjänteisesti koko kohderyhmässä – mukaan lukien suuressa enemmistössä, jolle ostaminen ei ole ajankohtaista.
Demand generation (demand gen) asetetaan usein vastakkain liidigeneroinnin (lead generation) kanssa. Liidigeneroinnissa tavoitellaan esimerkiksi oppaiden lataajia, jotka sitten annetaan myynnille validoitavaksi ja kontaktoitavaksi.
Demand generation -apostolit maalaavat lead gen -operaatiot vanhentuneiksi, “B2B-markkinoinniksi vuodelta 2014”.
Väitän tässä artikkelissa, ettei asia ole aivan näin mustavalkoinen:
Vaikka pelkkään liidigenerointiin keskittyvä markkinointi on yleensä heikkotehoista, lead generation ja demand generation voivat toimia hyvin yhdessä ja toisiaan tukien.
Tyypillinen lead generation -operaatio tuo nopeasti ja mitattavasti liidejä myynnille:
Tarjolla on ladattava opas, webinaari tai muu maksuton liidimagneetti.
Mainonnalla ajetaan ihmisiä liidimagneettia “myyvälle” ländärille tai ns. liidimainoksen sisältämään liidilomakkeeseen.
Myyjät tai SDR:t (sales development representative) validoivat liidit ja ovat osaan niistä yhteydessä.
Hieman pidemmälle viedyissä liidigeneroinnin operaatioissa on mukana myös automaattisesti lähteviä nurturointiviestejä ja automaattista liidien pisteytystä markkinoinnin automaatiolla.
Miksi pelkkä lead gen ei toimi?
Suurin osa lead gen -liideistä on kiinnostunut vain tarjolla olevasta liidimagneetista, eikä myyntipuheista, koska ostaminen ei ole heille ajankohtaista.
Monella alalla ostopäättäjät ovat lisäksi niin kyynistyneet, että he antavat lomakkeella vääriä tietoja tai jättävät väliin koko liidimagneetin, koska eivät halua myyjien yhteydenottoja.
Vain pieni osa liideistä on valmis ostamaan. Se on perustava ongelma lead gen -lähestymistavassa.
Monella B2B-toimialalla vain 1-5 % sen kohderyhmästä on valmis ostamaan kunakin yksittäisenä hetkenä.
Myyjät voivat siis joutua kahlaamaan läpi 100 ihmistä löytääkseen 1-5 ostovalmista. Kaikki ostovalmiit eivät osta juuri myyjän firmalta, joten konversioaste liidistä kauppaan saattaa olla esimerkiksi 0,1-0,5 %. Se tarkoittaisi, että 1000 liidistä saataisiin 1-5 kauppaa.
Näissä luvuissa on toki vaihtelua: jos liidimagneetin aihe vetoaa juuri ostopolun lopussa oleviin, suurempi osuus liideistä voi edetä myynnillisiin keskusteluihin. Toisaalta tiukasti ostopolun loppupäässä lepääviä liidimagneetteja on vaikeampaa ja kalliimpaa levittää mainonnalla, koska ne kiinnostavat vain harvoja ihmisiä kohderyhmässä.
Liidigenerointi tulee helposti kalliimmaksi kuin perinteinen outbound-myynti:
Liidien käsittely ja näiden kylmien liidien myyntiprosessit vievät paljon aikaa myyjiltä.
Liidimagneettien markkinointi maksaa sekin rahaa, sekä työnä että mediabudjettina.
Liidigenerointia kustannustehokkaampaa on tehdä puhdasta outbound-myyntiä. Outboundin tueksi voi ostaa B2B-dataa, jota tarjoavat palvelut kuten Suomessa Profinder, kansainvälisemmin Cognism, Zoominfo ja Bombora.
Mitä on demand generation?
Demand generation pyrkii luomaan kysyntää yrityksen tuotteelle tai palvelulle. Jos sen kategoria on täysin uusi, demand generation luo kysyntää myös ko. kategorialle.
Käytännössä demand generation on sisältöjen levittämistä yrityksen kohderyhmille, kuten
artikkelien julkaisemista maksettua levitystä ja hakukoneoptimointia varten
somemainontaa kylmille yleisöille
natiivimainontaa
YouTube-videomainontaa
podcastien ja videoiden julkaisemista ja mainostamista.
Kyynisemmät ovat todenneet, että demand generation on itse asiassa vain uudelleennimettyä brändi- tai ”ostopolun yläpään” markkinointia.
Demand genin hyödyt
Kaikista markkinoinnin muodoista demand generation pystyy yleensä ajamaan voimakkainta kasvua liidipohjaisessa B2B-liiketoiminnassa.
Demand generation luo koko kohderyhmässä tunnettuutta ja brändipreferenssiä. Se ei siis yritä vaikuttaa pelkästään pieneen ostovalmiiden joukkoon.
Onnistunut demand generation tuo yrityksen sivustolle lämpimiä, ostovalmiita liidejä. Näitä liidejä tippuu jatkuvasti, kun kohderyhmän ihmisten ostoikkunat aukeavat näille itselleen sopivassa tahdissa.
Demand genissä yritys saa enemmän tuottoa per myyjä verrattuna liidigenerointiin:
Myyntiliidien klousausaste on korkea, usein yli 25 %.
Myyntisyklit ovat huomattavasti liidigenerointia nopeampia.
Milloin demand gen alkaa toimia?
Demand gen alkaa tuoda selkeitä tuloksia tyypillisesti noin 6-9 kuukauden sisällä aloituksesta, kun sen toteutuksessa onnistutaan.
Aikajänteeseen vaikuttaa moni asia, kuten
miten nopeasti aloituksen mahdolliset pullonkaulat saadaan ratkaistua
käytössä oleva budjetti ja aika
kategoriaan kohdistuva kysyntä.
Demand generation -markkinoinnin mittaus on vaikeampaa
Demand generation ei ole samalla tavalla mitattavaa kuin lead generation:
On harvinaista, että demand genin tuoma ostovalmis liidi voitaisiin selvästi attribuoida jollekin yksittäiselle kampanjalle tai edes kanavalle.
Liidejä vain tulee, ja voi olla vaikea selittää mistä ne tulevat. Asiasta käytetään toisinaan nimitystä “dark funnel”.
Uusilta asiakkailta kannattaa toki kysyä asiasta. Silloin on tosin hyvä tiedostaa vastauksen mahdollinen satunnaisuus: taustalla voi olla jopa kymmeniä kosketuksia yrityksen markkinointiin eri kanavissa.
Mikä vaikuttaa demand gen -markkinoinnin onnistumiseen?
Suurin uhka demand genin onnistumiselle on uskon puute tai uskon loppuminen:
Tulokset eivät tule nopeasti kuten liidigeneroinnin kylmät liidit, vaan vaativat kuukausien odottelua aloituksesta.
Et voi testata demand generation -konseptia tekemällä pari artikkelia tai videota ja katsomalla, tuleeko liidejä.
Et voi yleensä todistaa, että joku yksittäinen toimenpide olisi vaikuttanut myyntiin.
Uskoa ei erityisesti lisää myytti digimarkkinoinnin ylivoimaisesta mitattavuudesta. Performance marketing -taustaiset digimarkkinoijat ovat levittäneet tätä myyttiä vuosien ajan. Heille tutuissa konteksteissa, kuten verkkokaupan markkinoinnissa, se ei itse asiassa olekaan samassa määrin myytti.
Uskon lisäksi demand genissä menestyminen vaatii toteutusosaamista: kykyä nähdä, mikä kohderyhmää kiinnostaa, ja vastata näihin kiinnostuksiin onnistuneesti. Tämä vaatii organisaatiokeskeisestä ajattelusta luopumista.
Hyvä demand gen vakuuttaa näennäisellä pyytettömyydellään – ei tyrkyttämisellä. Esimerkiksi tämä parhaillaan lukemasi artikkeli edustaa demand gen -lähestymistapaa: en hehkuta tai tuputa tässä artikkelissa Hopkinsin palveluita.
Demand generation -kokemuksia: case Hopkins
Hopkins on panostanut perustamisestaan lähtien voimakkaasti omien palveluidensa demand generation -markkinointiin, vaikka emme sitä aluksi siksi kutsuneetkaan. Sen lisäksi meillä on ollut taktista markkinointia koulutuksista. Varsinaista liidigenerointia on ollut suhteessa hyvin vähän.
Hopkinsin omaan demand generation -markkinointiin on kuulunut
artikkelien ja asiakastarinoiden julkaisu omalla sivustolla
näiden sisältöjen levittäminen maksetulla mainonnalla
display- ja videomainonta (myös ei-taktinen)
muutaman työntekijän orgaaninen LinkedIn-postailu.
Yrityksen ensimmäiset 6 kuukautta myynnistä vastannut perustaja, Aki Abe, teki kylmäsoittoja. Sen jälkeen kaikki aika menikin jo inbound-liidien hoitamiseen.
Ostovalmiiden liidien tuoma kasvu on vienyt Hopkinsin 4 kertaa kasvuyrityslistalle: kaksi kertaa Deloitte Technology Fast 50 -listalle ja viimeksi parina vuotena Financial Timesin FT1000-listalle.
Näin voimakas kasvu ei olisi ollut mahdollista ilman koko kohderyhmään vaikuttavaa demand generation -markkinointia ja sen tuomia ostovalmiita inbound-liidejä.
Säästä rahaa rajaamalla toistoja tunnistettuihin
Voit parantaa demand genin kustannustehokkuutta, kun tunnistat sen tuomia sivustokävijöitä liidigeneroinnilla.
Demand generation vaatii toimiakseen toistoja: sitä että samat kohderyhmän ihmiset kohtaavat markkinointia useaan otteeseen.
Toistot tulevat sitä kalliimmaksi, mitä laajemmassa yleisössä niitä tavoitellaan.
Yksi tapa laskea toistojen kustannuksia on kohdistaa osa niistä tunnistettuihin ihmisiin, jotka ovat jo osoittaneet olevansa todennäköisesti kohderyhmää. Näitä ihmisiä saa tunnistettua demand gen -sisältöjen yhteydessä harrastettavalla liidigeneroinnilla.
Demand gen + lead gen = content upgrades
Ihmisten tunnistamisessa auttaa ns. content upgrade. Se on kaikille avoimen artikkelin yhteydessä oleva, artikkelia täydentävä liidimagneetti.
Artikkelin yhteydessä tarjottava content upgrade voi olla esimerkiksi tarkistus- tai idealista, jonka käyttäjä voi tilata sähköpostiinsa.
Hyvä content upgrade on harvemmin mikään 50-sivuinen opas. Sellaiset kannattaa mieluummin julkaista kaikille avoimena artikkelina sivustolla, jotta saat parhaat demand gen -hyödyt.
Miten content upgrade -liidejä hyödynnetään?
Content upgrade -liidimagneettien tuomia liidejä voi hyödyntää sekä sähköpostimarkkinoinnissa että digimainonnassa:
Tarjoa liidimagneetin yhteydessä mahdollisuutta uutiskirjeen tilaukseen. Yllättävän moni voi rastittaa tämän valinnan.
Lähetä pieni nurturointiviestien sarja myös niille, jotka eivät tilaa uutiskirjettä.
*) Mainonnan osalta tarkista, onko käytäntö yhteensopiva yrityksesi tietosuojapolitiikan kanssa.
Miten siirtyä lead genistä demand geniin?
Jos yrityksesi on panostanut pelkästään liidimagneettien mainostamiseen, lopeta se:
Liidimagneettien mainostaminen on kallis tapa saada kylmiä liidejä ja se jättää muutkin kohderyhmästäsi kylmäksi.
Suuntaa enemmän aikaa kaikille avoimien sisältöjen, kuten artikkeleiden, videoiden tai podcastien tekemiseen, jos aikaa on uponnut tähän mennessä paljon liidimagneetteihin. Avoimien sisältöjen levittäminen vaikuttaa positiivisesti koko kohderyhmään ja luo sitä kautta kasvua, kun ostoikkunat avautuvat.
Voit tehdä silti kevyempiä content upgrade -liidimagneetteja, joita nostat esille niihin liittyvien avoimien sisältöjen yhteydessä. Saat näihin sisältöihin liikennettä esimerkiksi maksetulla somemainonnalla ja hakukoneoptimoinnilla.
Mikäli haluat pitää myynnin kiireisenä lämpimiä liidejä odotellessa, osta outbound-myyntiä varten B2B-dataa eli Ideal Customer Profile -yritystesi päättäjätietoja. Näin myyjät saavat väliajaksi työmaata, jos he ovat tottuneet saamaan kylmiä liidejä liidigeneroinnilla.
Yhteenveto
Kun haluat kasvattaa B2B-yrityksesi liiketoimintaa, panosta kysynnän luomiseen koko kohderyhmässäsi.
Tämä demand generation -markkinointi vaatii työtä ja yleensä myös rahaa, jotta saat sisältösi leviämään. Et voi odottaa nopeita tuloksia, vaan joudut todennäköisesti odottamaan niitä ainakin joitakin kuukausia.
Kerää content upgrade -liidimagneeteilla yhteystietoja ja käytä niitä demand gen -markkinoinnin kohdentamiseen: näin saat kohtuuhintaan toistoja kohderyhmäsi ihmisille.
Toistoille altistuneet ovat sitten itse aktiivisesti yhteydessä yritykseesi, kun aika on heille oikea.
Jos tuotteesi on kunnossa ja myyjäsi taitavia, näiden lämpimien liidien klousausaste tulee olemaan korkea ja myyntisykli nopeampi kuin outboundissa tai liidigeneroinnissa.
Jokaisella sisällöllä on elinkaari, jonka aikana se tuo hyötyä.
Jokainen uusi sisältö on sijoitus – aiemmin julkaistut pääomaa.
Sisältömarkkinoinnin hyöty jää kuitenkin liian usein lyhytaikaiseksi. Varsinkin jos uskot, että ihmiset tulevat varta vasten sivustollesi sisältöjä löytääkseen. (News flash: se on isossa kuvassa hyvin harvinaista.)
Tämä artikkeli kertoo, miten voit maksimoida sisältömarkkinoinnin elinkaariarvon liiketoiminnallesi.
Tee ikivihreitä sisältöjä
Artikkeleiden enemmistön pitäisi kestää aikaa useita vuosia, ainakin päivitettynä.
Jos julkaiset lähinnä uutisia ja muita ajankohtaissisältöjä, teet sisältömarkkinointia väärin!
Tee ikivihreitä artikkeleita ja oppaita tällä kaavalla:
Tutki alaasi liittyvän hakukysynnän määrää työkaluilla, kuten Google Ads Keyword Planner ja Keywordtool.io.
Valitse jo pidempään suosiossa olleita tai nousevia aiheita ja selvitä, mikä lähestymistapa olisi kilpailukykyinen.
Tuota poikkeuksellisen laadukas juttu, jolle löytyy hakukysyntää tai joka resonoisi maksetussa mainonnassa.
Tee eeppisiä sisältöjä
Älä kirjoita viisi vinkkiä -juttuja. Niistä on liian helppo pistää paremmaksi kirjoittamalla kattavampi juttu – tai antamalla tekoälyn suoltaa sellaisia liukuhihnalta.
Sen sijaan julkaise parempi tuotos verrattuna siihen, mitä kilpailijasi levittävät:
Älä julkaise sisältöäsi sarjana, vaan kokoa yksi iso ja vaikuttava paketti.
kuvakarusellimainoksia esimerkiksi LinkedIniin ja Instagramiin
tarkistuslistoja ja slaididekkejä ladattaviksi content upgrade -sisällöiksi
työntekijöiden henkilökohtaisilla tileillään julkaisemia postauksia.
Varmista, että sinulla on sisältöjä jokaiselle kolmelle digimarkkinoinnin sisältötasolle. klikkauksettomalle tasolle, avoimelle sisällölle sivustolla ja tunnistautuneille tarjottavalle sisällölle. Voit hyödyntää eri formaattien tuottamisessa generatiivista tekoälyä.
Älä anna sivujen hautautua arkiston uumeniin
Älä anna vanhojen julkaisujen painua arkistojen syvyyksiin sivuston linkkirakenteessa.
Google pitää arkistoituneita sisältöjä ”vanhoina uutisina”, ja ne pärjäävät heikosti hakutuloksissa. Moni paljon julkaiseva organisaatio tekee tällä tavalla valtavan virheen hakukoneoptimoinnissa.
Jos sisältöä on paljon ja sitä kertyy lisää, panosta tekniseen hakukoneoptimointiin esimerkiksi taksonomioita hyödyntämällä. Älä anna aikaansaannosten vajota sisältöjen hautuumaalle.
Älä anna sivujen vanhentua, jos voit kierrättää niitä
Ajankohtaisen ja siten vanhenevan tiedon julkaiseminen on sekin joskus erittäin hyödyllistä. Voit julkaista esimerkiksi vuosittain tilastoja tai vaikkapa vuoden 2024 parhaat -listoja tuotteista.
Älä tee joka vuosi uutta sivua aikaan sidotuille sisällöille, vaan kierrätä samaa osoitetta:
Vaihda vuoden 2024 parhaat vuoden 2025 parhaisiin.
Korvaa 2023 tilastot vuoden 2024 tilastoilla (tai paremmin: toteuta molemmat näyttävä widget)
Päivitä uutisia ajan tasalle, kun saat uutta tietoa.
Kun kierrätät koko ajan samaa URL-osoitetta, se säilyy vahvana, etkä aloita peliä joka kerta nollasta uudelleen.
Yhdistä päällekkäisiä sisältöjä yhdeksi kokonaisuudeksi
Tutki läpi sisältöarkistosi ja bongaa kokonaan tai osin päällekkäisiä sivuja. Tällaisia voivat olla esimerkiksi mainonnan ländärit, joka vuosi toistuvat jutut tai muuten unholaan painuneet sivut.
Sitten toimi näin:
Paikanna päällekkäisistä sivuista vahvin ja yhdistä sitten muilta sivuilta käyttökelpoista tekstiä sille.
Tämän jälkeen tee 301-uudelleenohjaukset näiden heikompien sivujen osoitteista vahvimman osoitteeseen.
Näin kannattaa usein menetellä esimerkiksi aiemmin julkaistujen artikkelisarjojen kanssa. Tee niistä yksi sivu, niin lopputulos on huomattavasti vaikuttavampi.
Julkaise ja levitä uudelleen vanhoja artikkeleita
Jos sivustollasi on kolme vuotta vanha artikkeli, älä suhtaudu siihen juttuna, jonka aika on mennyt.
Julkaise vanha artikkeli uudelleen uudella päivämäärällä ja tee siihen samalla parannuksia. Sitten levitä artikkelia esimerkiksi maksetulla somemainonnalla. Olemme menetelleet niin tämänkin artikkelin kanssa, jota olet parhaillaan lukemassa.
Voit toistaa tätä levitystä jopa useita kertoja, kun pidät välissä taukoa. Niin mekin teemme.
Päivitä tekstejä dataohjautuvasti
Suhtaudu jokaiseen sivuston sivuun keskeneräisenä tuotteena, jota voit kehittää paremmaksi.
Hakukoneoptimoi vanhoja artikkeleja tarvittaessa uudelleen ja uudelleen, mikäli asiakkaiden hakukäyttäytymisen tai maailman muutokset antavat sille aihetta.
Voit jopa tiukentaa vanhan artikkelin fokusta ja otsikkoa, jos se ei pärjää Googlessa alkuperäisessä, laajemmassa aiheessa.
Näin teet vanhoista teksteistä kilpailukykyisempiä, ne onnistuvat vastaamaan suurempaan hakukysyntään, ja niistä tulee yhä hyödyllisempiä ja hyödyllisempiä yleisöllesi.
Paranna vanhojen sisältöjen kilpailukykyä moduuleilla ja nostokorteilla
Paranna vanhojenkin sivujen kilpailukykyä lisäämällä niille rikkaampia osioita. Pelkällä tekstillä ei aina pärjää kisassa Googlen hakutuloksissa.
Tällaisia moduuleja ja nostokortteja voivat olla esimerkiksi
Sisältömarkkinointi on investointisalkun arvon kasvattamista
Jokainen uusi sisältö on sijoitus ja aiemmin julkaistut sisällöt pääomaa.
Sinun tehtäväsi on laittaa nämä tuottamaan!
Jos kaipaat käsiä tämän prosessin suunnitteluun tai koordinointiin, ota meihin yhteyttä.
Eväste on tiedonpalanen, jonka sivusto tallentaa käyttäjän selaimeen. Sillä tunnistetaan käyttäjä samaksi kuin aikaisemmin.
Digimarkkinoinnissa käytetään ensimmäisen ja kolmannen osapuolen evästeitä:
1. osapuolen evästeitä käytetään web-analytiikassa ja mainosjärjestelmien tulosseurannassa. Niiden avulla tunnistetaan, että sivustolle palannut käyttäjä on sama käyttäjä kuin edellisellä vierailulla.
3. osapuolen evästeitä on käytetty remarketing-mainonnassa ja muiden kohdennusyleisöjen keräämisessä. Nämä evästeet toimivat enää Chrome-selaimessa ja siinäkin tulevaisuudessa vähemmän, kun selain alkaa kysyä niille käyttäjän lupaa.
Tästä artikkelista opit, miten voit sopeutua 3. osapuolen evästeiden vähenemiseen ja 1. osapuolen evästeisiin kohdistuviin rajoituksiin.
Evästeisiin tarvitaan käyttäjän lupa, jos niitä käytetään uudelleenmarkkinoinnissa, konversioseurannassa tai web-analytiikassa.
Kaikilta lupaa ei heru, mutta hyväksymisasteeseen voi vaikuttaa evästebannerin suunnittelu- ja asetteluvalinnoilla.
On myös välttämättömiä evästeitä, joiden käyttöön ei tarvita suostumusta. Näiden avulla verkkopalvelu kykenee esimerkiksi muistamaan ostoskorin sisällön tai sen, että käyttäjä on kirjautunut sisään.
Kolmannen osapuolen evästeet hiipuvat ja tässä ovat korvaavat ratkaisut
Google Chrome on viimeinen isoista selaimista, joka tukee 3. osapuolen evästeitä.
Google suunnitteli pitkään tämän tuen lopettamista ja siirsi aikataulua toistamiseen eteenpäin. Viimeisimmän tiedon mukaan Chromen käyttäjät tulevat saamaan kysymyksen, sallitaanko 3. osapuolen evästeiden käyttö selaimessa.
Kolmannen osapuolen eväste on eväste, jonka myös muut sivustot voivat lukea. Mainosjärjestelmät ovat voineet seurata niiden avulla, mitä sama käyttäjä tekee eri sivustoilla.
Käyttökohteet 3. osapuolen evästeille
3. osapuolen evästeillä on ollut kolme käyttökohdetta:
Uudelleenmarkkinointi eli remarketing oman sivuston kävijöille, millä on saatu arvokkaita lisäkosketuksia kerran kiinnostusta osoittaneille.
Käyttäytymiseen perustuvat yleisöt, joita mainosjärjestelmät ja data brokerit ovat tarjonneet mainostajille.
Demografiayleisöt, esimerkiksi käyttäjän iästä, sukupuolesta tai työnantajasta.
Lisäkosketusten saamiseen ja älykkääseen mainonnan kohdentamiseen on onneksi saatavilla myös muita tapoja, joita käsittelemme seuraavaksi.
Adform ID Fusion -uudelleenmarkkinointi
Tee uudelleenmarkkinointia ilman evästeitä Adformin ID Fusion -teknologialla. Tämä ”rema” toimii kaikissa selaimissa ja sallii myös näyttötiheyden rajoittamisen.
Adform edustaa mainosjärjestelmänä ns. ohjelmallista ostamista, jonka etuja ovat erottuvat mainospaikat ja -muodot:
Mainosmuotoja ovat staattiset ja animoidut bannerit, omalle sivustolle ohjaavat natiivimainokset ja videot.
Mainospaikkoina on saatavilla valtava määrä sivustoja ja sovelluksia, mukaan lukien arvostetuimmat valtamediat.
Googlen Protected Audiences
Protected Audience API on Googlen testivaiheessa oleva teknologia, jonka on tarkoitus korvata 3. osapuolen evästeet uudelleenmarkkinoinnissa.
Tämä teknologia tullee saataville Google Ads- ja Google Display & Video 360 -alustoille, kun Google on saanut testattua sitä tarpeeksi. Se toimii ainakin aluksi vain Google Chrome -selaimen käyttäjillä.
Ajatus on, että mainoshuutokauppa käydään itse käyttäjän selaimessa, jotta tietoja ei valu ulkopuolisille.
Id-parametriin perustuva remarketing samassa somekanavassa
Uudelleenmarkkinoi ilman evästeitä samassa somekanavassa, josta ostat kylmää liikennettä.
Jotkut mainosjärjestelmät lisäävät osoitteeseen tunnisteen, kun käyttäjä siirtyy niiden alustalta ulkopuoliselle sivustolle. Näin toimivat esimerkiksi Meta, LinkedIn ja X (entinen Twitter).
Jos käyttäjä hyväksyy evästebannerissa seurannan, mainosjärjestelmän seurantakoodi tunnistaa id-parametrin arvosta, kenestä käyttäjästä on kyse. Tämän jälkeen ko. käyttäjälle voi tehdä uudelleenmarkkinointia samalla alustalla – ilman omalla sivustolla asetettuja evästeitä.
HUOM! Tarvitset aina myös ”syöttävää liikennettä”, jotta voit tehdä id-parametriin perustuvaa remaa. Tarvitset siis mainontaa myös kylmille yleisöille samassa järjestelmässä, jotta remayleisö on tarpeeksi iso.
Kohdenna mainontaa niille, jotka ovat aiemmin reagoineet mainoksiisi. Moni media seuraa, miten käyttäjät näpräävät mainostajien mainoksia. Mainostajat voivat sen perusteella kohdentaa mainontaa uudelleen samoille käyttäjille.
Sitoutumisyleisöjä ovat esimerkiksi
YouTube-(mainos)videoiden katsojat Google Adsissa
Facebook- tai Instagram-mainoksiin sitoutuneet käyttäjät Meta-mainonnassa
LinkedIn-mainoksiin, -llidilomakkeisiin tai -profiiliin sitoutuneet.
Nämä yleisöt eivät vaadi evästeseurantaa mainostajan omalla sivustolla. Ne auttavat saamaan lisäkosketuksia niihin, jotka ovat osoittaneet edes pientä kiinnostusta yritystä tai sen mainoksia kohtaan.
Median dataan perustuvat yleisöt ja diilit
Hyödynnä medioiden keräämää käyttäytymisdataa samoissa medioissa. Mediat tarjoavat kohdentamiseen myös dataa, joka ei liity mainostajaan itseensä. Tällaista mainontaa voi toki näyttää vain kyseisen median omistamilla sivustoilla ja sovelluksissa.
Google Adsin custom segment -yleisöt, jotka voi itse rakentaa valitsemistaan Google-hauista YouTube- ja Demand Gen -mainonnan kohdentamista varten.
Tällaiset yleisöt korvaavat niitä yli sivustorajojen käytettyjä yleisöjä, joita oli tapana kerätä 3. osapuolen evästeillä.
Kontekstuaalinen kohdennus display- ja videomainonnassa
Kohdenna sivun tai sivuston aiheen avulla, niin tavoitat juuri nyt aiheesta kiinnostuneita. Näin simuloit käyttäytymiseen perustuvaa kohdentamisyleisöä, mutta ilman minkäänlaista käyttäjään kohdistuvaa seurantaa.
Kontekstiin perustuva kohdentaminen ei ole uusi juttu digimainonnassa, mutta se on tehnyt uuden tulemisen, kun käyttäytymiseen perustuvat, 3. osapuolen evästeillä kerätyt yleisöt ovat kuihtuneet.
Esimerkiksi banneri-, natiivi- ja videomainontaa voi kohdentaa kontekstuaalisesti
avainsanoilla
aiheilla
sivuston tarkkuudella.
Kontekstuaalisesti kohdennettu digimainonta sopii myös kysyntään vastaamiseen, jos sitä kohdentaa samoilla avainsanoilla kuin hakusanamainontaa.
Ensimmäisen osapuolen evästeiden rajoitukset
Ensimmäisen osapuolen eväste on omalla sivustolla asetettu eväste, jota voi lukea vain omalla sivustolla.
Sellaisen avulla tunnistetaan sivustolle palaava käyttäjä analytiikka-alustalla ja mainosjärjestelmien konversioseurannassa.
1. osapuolen evästeisiin nojaava seuranta kärsii merkittävistä epätarkkuuksista:
Käyttäjät käyttävät eri laitteita ja selaimia, joissa he saavat kussakin eri evästeen.
Apple rajaa evästeiden eliniän 7 päivään – tai 1 päivään, kun käyttäjä tulee mainoksesta.
Käyttäjät eivät aina hyväksy evästeitä, estävät niitä adblockerilla tai jopa poistavat niitä.
Näihin rajoituksiin on hyvin erilaisia ratkaisutapoja, joita käsitellään seuraavaksi.
Evästeetön web-analytiikka
Voit kerätä kaikista sivustosi kävijöistä tietoa ilman evästelupaa, kun et käytä heihin pitkäkestoisia 1. osapuolen evästeitä ja rajoitat muutenkin kerättävän tiedon määrää. Tätä voi kutsua ”evästeettömäksi analytiikaksi”.
Voit halutessasi yhdistää evästeettä kerättävään dataan sen datan, jonka saat evästeluvan antaneista. Näin saat kaikista kävijöistä jotain tietoa – ja osasta vielä enemmän. Tyypillisesti evästeetöntä seurantaa harrastetaan Matomon tai Piwik PRO:n kanssa.
Evästeetön web-analytiikka kiinnostaa yleensä kolmenlaisia toimijoita:
Julkishallinto ja sensitiivisillä aloilla toimivat suosivat sitä tietosuojan vuoksi.
Konsernisivustolle voi riittää ”kävijälaskuritasoinen” analytiikka, jolloin evästelupia on turha kysellä.
Suosittu kuluttajasivusto voi raportoida kattavampia lukuja ja kehittää käyttökokemusta ilman evästeitä kerätyllä datalla.
Käyttäjätunniste tarkoittaa sivuston kävijään liitettävää id:tä, joka perustuu johonkin tunnistetun käyttäjän henkilötietoon, tyypillisesti sähköpostiosoitteeseen.
Niillä nivot analytiikassa yhteen pitkiäkin ostopolkuja, vaikka käytössä olisi eri selaimia ja evästeet vanhenisivat välissä. Edellytyksenä on se, että käyttäjä tunnistautuu välillä esimerkiksi verkkokauppaan kirjautumalla.
Monimutkaisempi tapaus on se, jossa käyttäjätunnisteilla seurataan ostokäyttäytymistä myös netin ulkopuolella, kuten kivijalkaliikkeessä tai myyjän kanssa asiointia.
Nämä teknologiat auttavat raportoimaan enemmän tuloksia, joihin mainonta on myötävaikuttanut. Myös koneoppiminen toimii mainosjärjestelmissä paremmin, kun se saa enemmän signaaleja. Edellytyksenä on yhteensopivuus tietosuojapolitiikan kanssa ja käyttäjältä saatu suostumus.
Yhteenveto evästetilanteesta vuonna 2025
Kaikkea yllä kerrottua ei ole pakko muistaa, mutta sisäistä nämä kolme tärkeintä pointtia:
Valitse ratkaisut, joilla saat lisäkosketuksia, kun perinteinen remarketing 3. osapuolen evästeillä toimii yhä harvemmalla.
Ota käyttöön uusia kylmien yleisöjen kohdennustapoja, jos olet hyödyntänyt käyttäytymiseen perustuvia yleisöjä, jotka eivät ole rajattuja tiettyyn mediaan tai mediataloon.
Täydennä normaalia vajavaista evästeseurantaa organisaatiosi tarpeiden mukaisesti esimerkiksi käyttäjätunnisteilla, yhteystietokonversioilla tai evästeettömällä analytiikalla.
Kun suomalainen ohjelmistoyhtiö Tietoevry joutui tammikuussa 2024 tietoturvahyökkäyksen kohteeksi, mm. Rustan ja Stadiumin verkkokaupat olivat pitkän aikaa kokonaan pois pelistä. Fiksu markkinoija varautuu kyberhyökkäyksen mahdollisuuteen jo ennen kuin kosahtaa. Markkinointia kannattaa kriisin aikanakin jatkaa, jotta myynti ei täysin sakkaa – mutta se tulee tehdä fiksusti.
Keskitymme tässä kirjoituksessa siihen, miten markkinointi voi varautua ennakolta kyberhyökkäyksen riskiin – ja mitä voi tehdä, kun tilanne on jo päällä.
Varaudu ennakkoon
Verkkokaupan kyberhyökkäyksiin varautuminen vaatii monipuolista suunnittelua ja yhteistyötä eri osastojen välillä. Etukäteen kannattaa käydä läpi muutamia konkreettisia asioita ja tehdä harjoitustilanne, jotta voitte reagoida nopeasti ja tehokkaasti mahdollisessa kriisitilanteessa.
Skenaarioharjoitus
Tehkää skenaarioharjoitus. Osallistujia voivat olla esim. markkinoinnista, myynnistä, asiakaspalvelusta ja muista liiketoiminnan kannalta oleellisista toiminnoista vastaavat henkilöt. Korkeimman johdon saaminen mukaan voi avata myös heidän silmiään riskeille ja tuoda painoarvoa toimenpidesuunnitelmalle.
Sulkeutukaa huoneeseen ja käykää läpi yhteinen briiffi, jossa verkkokauppanne ja koko verkkosivustonne ovat kaatuneet tuntemattomasta syystä.
Skenaarioharjoituksen tulisi vastata ainakin seuraaviin markkinoinnille oleellisiin kysymyksiin:
Missä kanavissa viestimme poikkeustilanteesta? Kuka viestii?
Minne ohjaamme myyntiä, jos verkkokauppa lakkaa äkillisesti toimimasta?
Pystymmekö jatkamaan verkkokauppa-asiakkaiden palvelua esim. puhelimitse, chatilla tai sähköpostitse? Jos asiakaspalvelu on ulkoistettu kumppanille, miten he ovat varautuneet tällaiseen tilanteeseen ja mitä he silloin odottavat sinulta?
Kuka on yhteyshenkilö mediaan päin? Kuka on hänen varahenkilönsä? Onko syytä hankkia kriisiviestinnän koulutusta?
Miten henkilöstöä ohjeistetaan kommentoimaan tai olemaan kommentoimatta aiheesta tilanteen ollessa päällä?
Asiakaslista kuntoon
Varaudu nopeisiin tiedotustarpeisiin varmistamalla jo etukäteen, että sinulla on olemassa lista kaikista X kuukauden / vuoden sisällä ostaneista asiakkaista, joille teillä on oikeus viestiä asiakassuhteeseen perustuen.
Transaktioviestit
Varmista, että käyttämäsi markkinoinnin automaatiojärjestelmä osaa lähettää transaktioviestejä ja että teillä on siihen vaadittavat sähköpostipohjat ja -asetukset olemassa. Transaktioviestit tarkoittavat sähköposteja, jotka eivät vaadi markkinointilupaa.
Kun tilanne on päällä: viesti avoimesti
Avoin ja rehellinen viestintä on avainasemassa poikkeustilanteen aikana. Asiakkaasi haluavat tietää, mitä on tapahtunut ja miten he voivat jatkaa ostoksia tai saada apua. Heillä voi olla huoli myös omien asiakastietojensa leviämisestä.
Jos asiakas ei saa sinulta tätä tietoa nopeasti ja selkeästi, asiakaskokemus saattaa mennä pysyvästi rikki. Silloin asiakkaat eivät ainoastaan siirry ostamaan kilpailijalta, vaan he saattavat mainita verkkokauppasi negatiivisessa valossa vielä vuosia tapahtuman jälkeen.
Näin viestit kriisitilanteessa:
Ilmoitus verkkosivuille: Mikäli verkkosivusto on joiltain osin pystyssä ja pystyt muokkaamaan sitä, sijoita sinne näkyvä ilmoitus tilanteesta.
Lyhyt tiedote someen: Julkaise lyhyt päivitys tilanteesta sosiaalisen median kanavissa, kuten Facebookissa, Twitterissä tai Instagramissa. Tämä tavoittaa nopeasti suuren joukon asiakkaita. Somessa on helppo tehdä lyhyitä päivityksiä sitä mukaa kun tilanne etenee ja lisää tietoa on saatavilla.
Sähköposti asiakkaillesi: Kun kokonaiskuva on hieman selkeytynyt, lähetä tiedote sähköpostilla asiakkaillesi. Ole avoin ja rehellinen tilanteesta. Tarjoa tietoa siitä, mitä tapahtuu, miten sisällä olevia tilauksia käsitellään ja mitä teette ongelman korjaamiseksi.
Tarjoa kaikissa edellä listatuissa kanavissa vaihtoehtoisia tapoja asioida: voit ohjata asiakkaita käymään kivijalassa, soittamaan puhelimella, käyttämään chatia jne. On tärkeää ohjata myyntiä niihin kanaviin, jotka toimivat. Älä oleta, että asiakkaasi keksii ne itse.
Jatka markkinointia
Markkinointia ei yleensä kannata lopettaa kriisin ajaksi, sillä keskeytyksen vaikutukset kokonaismyyntiin saattavat olla liian kovat.
On kuitenkin tärkeää varmistaa, että näyt sellaisilla viesteillä, jotka eivät ole räikeässä ristiriidassa tilanteen kanssa. Esimerkiksi “varaudu talveen” -tyyppinen viestikärki mainoksessa voi olla tahattoman koominen, jos olet itse kyberhyökkäyksen kohteena.
Ohjaa sinne, missä voi ostaa
Tarkista käynnissä olevat maksullisen mainonnan kampanjat. Viestikärkien lisäksi kiinnitä huomiota siihen, että et ohjaa liikennettä toimimattomaan verkkokauppaan.
Mainosta ennen kaikkea korvaavia palveluita tai tuotteita, jotka ovat saatavilla muiden kanavien kautta.
Panosta sähköpostiin
Oma markkinointirekisterisi on edelleen täysin käyttökelpoinen! Saatat haluta nostaa sähköpostikanavan merkitystä hetkellisesti.
Voit tarjota asiakkaille alennuksia, ilmaisia toimituksia tai muita etuja kompensaationa verkkokaupan kaatumisesta. Tämä osoittaa tilannetajua ja voi auttaa paikkaamaan asiakaskokemusta poikkeustilanteen aikana.
Käytä personoituja sähköposteja, joissa asiakkaille tarjotaan heidän ostohistoriaansa ja kiinnostuksen kohteisiinsa perustuvia tuotteita ja räätälöityjä etuja.
Muista kuitenkin, ettet ohjaa sähköpostista toimimattomaan verkkokauppaan vaan esimerkiksi tilapäiselle sivustolle tai Google Mapsiin, jossa on lueteltu kivijalkaliikkeidesi sijainnit.
Muista tekstiviestit
Muista tekstiviestit. Tekstiviestit ovat nopea, henkilökohtainen ja tehokas tapa tavoittaa asiakkaat. Sisällössä kannattaa huomioida ja myöntää tapahtunut.
Jos olet kerännyt SMS-markkinointilupia, tekstarien hyödyntäminen voi olla alkushokin jälkeen hyvin tehokas tapa saada asiakkaasi tassuttelemaan myymälään.
Etukäteen osaat ajatella selkeästi
Yllä kuvatut toimenpiteet auttavat säilyttämään kasvot, ylläpitämään asiakassuhteita ja minimoimaan myynnin menetyksen tilanteessa, jossa verkkokauppa on kaatunut. Lisäksi ne tarjoavat tehokkaan tavan kommunikoida asiakkaiden kanssa reaaliajassa.
Toivomme, että et koskaan joudu tällaiseen kriisitilanteeseen. Jos kuitenkin joudut, toivomme että varautumisesi on kunnossa.
Koska kriisitilanteen sykkeessä, julkisuuden paineessa ja vähäisillä yöunilla on vaikea ajatella selkeästi. Se pitää tehdä etukäteen.
Millaiset tuulet puhaltavat sähköpostimarkkinoinnissa vuonna 2024? Miten voit lisätä kuluttajien sitoutuneisuutta?
Loppuvuoden tärkeimmän sesongin jälkeen on luontevaa tarkastella omien toimenpiteiden painotusta ennen kuin uuden vuoden suunnitelman toteutus toden teolla alkaa.
Tekoäly muuttaa pelin sisällöntuotannossa
Tekoälyn käyttäminen sisällöntuotannossa on jo muodostunut uudenlaiseksi normiksi. ChatGPT:n kaltaiset työkalut, joita voi käyttää myös erilaisiin ohjelmistoihin integroituina, tuovat nopeutta ja/tai laatua sisällöntuotantoon riippuen niiden käyttötavasta.
Valitettavasti niiden avulla voi generoida myös valtavia määriä heikkolaatuista sisältöä. Muun muassa Googlen hakutuloksissa tällainen strategia on jo osoittautunut lyhytnäköiseksi.
AI:n avulla sähköpostimarkkinoija voi esimerkiksi
luoda ideoita otsikoiksi
kiteyttää verkossa olevan laskeutumissisällön pointit sähköpostiin
yhtenäistää tekstin äänensävyä
löytää luontevia tapoja asetella sanansa kielellä, jota ei hallitse natiivisti
Tekoäly ei kuitenkaan korvaa ihmisen näkemyksellisyyttä (ainakaan vielä). AI:ta täytyy osata ohjata, ja sen antamat lopputulokset täytyy validoida huolellisesti. Sähköpostimarkkinoinnin osaamista tarvitaan edelleen, mutta sen rinnalle on tullut uusi vaatimus AI-osaamisesta. Näistä syntyy yhdessä voittava kombinaatio.
Evästeiden kuolema pakottaa laittamaan oman datan kuntoon
Digitaalinen mainonta on murroksessa evästeiden poistumisen takia. 90-luvun puolivälistä saakka käytetyt 3. osapuolen evästeet ovat olleet helppo tapa yhdistää verkkokäyttäytymistietoja, mutta Applen rajoitukset, yksityisyydestään huolehtivat kävijät ja lainsäädäntö ovat rajoittaneet niiden käyttöä tehokkaasti viime vuosina.
Nyt myös Google on ilmoittanut ryhtyvänsä rajoittamaan 3. osapuolen evästeitä, millä on valtavat vaikutukset mm. mainonnan näyttötiheyden kontrolliin, käyttäytymiseen perustuvien mainosyleisöjen määrittelyyn sekä uudelleenmarkkinointiin.
Oman datan merkitys tulee korostumaan. Nyt viimeistään on hyvä pohtia, onko yrityksellänne asiakasdataan kohdistuva strategia, jolla pyritään muodostamaan kattava ymmärrys asiakkaan kiinnostuksenkohteista ja motiiveista.
Seuraatko asiakkaan ostoja kaikista kanavista, myös kivijalasta?
Ovatko asiakkaan tekemät toiminnot poimittavissa markkinoinnin käyttöön kohdeyleisöjen muodostamiseksi?
Oman datan hyödyntäminen mahdollistaa sähköposteissa paremmin kohdennetun sisällön, joka taas parantaa asiakaskokemusta ja tuottavuutta. Valitse otsikko, kuvat ja tuotteet puhuttelemaan asiakasta – sen sijaan, että viestisi sisältää iloisessa sekamelskassa kaikkea kaikille. Olemme käytännössä nähneet, että tällaisilla kohdennetuilla viesteillä saavutetaan 2-4 kertaa parempia tuloksia verrattuna massaviesteihin. Yksinkertaisimmillaan tämä voi tarkoittaa massalähetyksen pilkkomista useammaksi eri kohderyhmille suunnatuksi lähdöksi.
Consent-hyväksyntä kuntoon ja myös ulkopuolista markkinointia kohdentamaan.
Tiesitkö, että omaa dataa on mahdollista hyödyntää mainonnan tekemiseen kolmannen osapuolen alustoissa kuten Googlen, Metan ja Sanoman verkostoissa jatkossakin? Kohdentaminen parantaa kampanjoiden tuottavuutta, kun kaikkia pateja ei tarvitse ampua pitkin peltoa vaan ne voi kohdistaa tunnistettuun maaliin.
Jos se liikkuu, se kiinnostaa
Vuorovaikutteisten sähköpostien käyttö tulee vahvistumaan entisestään. Tämä voi tarkoittaa kyselyä, ajanvarauskalenteria tai tuotekarusellin tuomista osaksi sähköpostia.
Kilpailussa kuluttajan huomiosta jokainen sekunti on arvokas, ja interaktiivinen sisältö voi jättää paremman muistijäljen, houkutella sisällön kuluttamiseen sekä viedä lähemmäs haluttua konversiota.
Myös giffien hyödyntäminen korostamaan tarjouksia tai tuomaan huumoria viesteihin on jatkuvasti yleistynyt. Kuvituksen lisäksi niiden avulla voi toteuttaa laskureita, jotka korostavat hyvin kampanjan kiireellisyyttä.
Laskureita on mahdollista toteuttaa helposti mm. Mailtimers.com ja Sendtric.com -sivujen avulla maltillisin kustannuksin ilman koodaamista, joten aloittamiseen on matala kynnys.
Liiketoiminnan metriikat kiinnostavat avausprosenttia enemmän
Talous on taantumassa ja kannattavuus on entistä tärkeämmässä roolissa pinnalla pysymiseksi. Sähköpostimarkkinointi on yrityksen omaa mediaa ja muihin kanaviin verrattuna kustannustehokasta – ainakin jos siihen käytettävissä olevia resursseja käytetään oikein, tuloksia seurataan ja havaintoja hyödynnetään toiminnan kehittämiseen.
Perinteisiä sähköpostimarkkinoinnin mittareita ovat olleet avaus-, klikkaus- ja peruutusprosentit. Näistä avausprosentti ei ole mm. Applen Mail Privacy Protection -muutosten ansiosta yhtä luotettava mittari kuin se oli jokunen vuosi sitten.
Seuranta onkin siirtynyt yhä enemmän liiketoiminnan metriikoihin:
Miten suuri osa sähköpostin saaneista osti (konversioprosentti)
Miten suuri osa sivustoliikenteestä tuli sähköpostikanavasta
Miten paljon sähköpostin saaneet ostivat kaikista kanavista (tässä nähdään vaikutus mm. kivijalkamyyntiin)
Onko sähköpostin saaneiden keskiosto suurempi?
Eri markkinointijärjestelmille on ominaista se, että ne pyrkivät nappaamaan kunnian syntyneestä myynnistä. Todellisuudessahan myynti syntyy monesti useamman kosketuksen kautta. Jos sähköposti inspiroi käymään kivijalassa, saatko tällaisen vaikutuksen näkyville?
Seuraa, analysoi, optimoi, paranna kannattavuutta. Rakenna seuranta ja mittaristo, aseta tavoitteet ja etene jatkuvasti kehittäen kohti maalia.
Saavutettavuudesta ei voi enää tinkiä
Esteettömyys tai saavutettavuus on juurtunut osaksi web-suunnittelua. Sen ytimessä on suunnitella verkkosisältö niin, että se on kaikkien saatavilla erilaisista laitteista tai lukuohjelmista riippumatta. Esteetön sisältö palvelee kuitenkin kaikkia: se tekee sisällöstä luettavampaa ja loogisempaa.
Sähköpostimarkkinoinnissa nykyään noin 60-80 % viesteistä luetaan mobiilissa. Lisäksi ennusteiden mukaan 60-80 % kuluttajista tulee vuonna 2024 käyttämään dark modea. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että sähköpostisi eivät välttämättä näytä ollenkaan siltä kuin olit niitä deskarilla luodessasi ajatellut.
Näin parannat sähköpostiesi lukukokemusta:
Hyödynnä esikatselutekstejä. Anna kuluttajalle napakka maistiainen siitä, mitä on luvassa.
Käytä otsikoita jaksottamaan tekstiä. Niitä skannaamalla asiakkaan on helppo hahmottaa viestisi sisältö.
Älä sisällytä viestisi tärkeintä sanomaa pelkästään (hero)kuvaan. Viestisi tulee käydä selväksi, vaikka kuvia ei ladattaisikaan.
Valitse riittävä kontrasti leipätekstin ja taustan välillä.
Muista sisällyttää viestiisi myös tekstiversio, joka edesauttaa, että viestisi ei päädy roskalaatikkoon.
Huolehdi, että viestisi sisällön järjestys pysyy samana laitteesta huolimatta.
Esikatsele viestit aina mobiilissa ja dark modessa.
Varaa aikaa ja kaistaa automaatioille
Automaatiosta on puhuttu jo pitkään, mutta moni jumittaa edelleen lähtötelineissä. Kahden käden sormilla laskettava määrä sähköpostiautomaatioita ei riitä myyntikoneistoksi. Niinpä aktiivisemmat kilpailijat spurttaavat ohi vasemmalta ja oikealta.
Jokaisella itseään kunnioittavalla B2C-markkinoijalla tulisi olla tavoitteena lähemmäs sata automaatiota erilaisiin kohtaamispisteisiin – edelläkävijöillä niitä on jo enemmän.
Automaatiosähköposteissa kaksinumeroiset konversioprosentit eivät ole tavattomia. Sen lisäksi ne jaksavat jauhaa itsestään voittoja, ilman sähköpostimarkkinoijan jatkuvaa huomiota ja sykkimistä.
Tätä taustaa vasten on käsittämätöntä, miten moni sähköpostimarkkinoija keskittyy pelkästään perinteisiin kampanjalähtöihin.
Jos herättäisin sinut yöllä, osaisit todennäköisesti luetella, mitä kamppiksia teillä on tulossa seuraavan 3 kk aikana ja minkälaisia viestejä niihin pitää kirjoittaa. Mutta osaisitko kertoa, miten tulette samassa ajassa panostamaan automaatioiden kehittämiseen? Ovatko automaatiot vuosikellossanne? Miten paljon käytät työaikaa automaatioviestien kehittämiseen vs. kampanjatekemiseen?
Tavoitteena tulisi olla, että n. 20-30 % lähtevistä sähköpostiviesteistä on automatisoituja, eli vastaanottajan aktiivisuuden mukaan laukeavia viestejä, ja loput kampanjaviestejä.
Mikäli asetat tavoitteeksi luoda edes yhden automaation kuussa, on sinulla vuoden lopussa 12 uutta ikiliikkujaa. Ne auttavat asiakkaita pysymään polulla, ja tuottavat tasaista tuloa myös silloin, kun sinä lomailet. Menestyvämpi sähköpostistrategia on kuitenkin vähintään tuplata tämä tavoite.
Jos mietit kuinka saada automaatiot tuottamaan, lukaise teho-oppaamme vinkit!