Hopkins Oy

Hopkins

  • Tiimi
  • Palvelut
    • Digitaalinen analytiikka
      • Analyysit
      • Google Analytics
      • Google Analytics 4
      • Google Tag Manager
      • Cookie consent
      • Server-side tagging
      • BigQuery-tietovarasto
      • Piwik PRO
      • Matomo
      • Attribuutiomallinnus
    • Markkinoinnin automaatio
      • HubSpot
        • HubSpot-käyttöönotto
      • Custobar
      • ActiveCampaign
      • Leadoo
      • Markkinoinnin automaation auditointi
      • Markkinoinnin automaation kilpailutus
      • Markkinoinnin automaation palvelu verkkokaupoille ja verkossa myyville yrityksille
    • Hakukoneoptimointi
    • Hakusanamainonta
    • Display-mainonta
      • Ohjelmallinen ostaminen
      • Natiivimainonta
      • Remarketing
      • Hyperlokaali mainonta
    • Somemainonta
      • Facebook-mainonta
      • Instagram-mainonta
      • LinkedIn-mainonta
      • Twitter-mainonta
      • YouTube-mainonta
    • Konversio-optimointi
    • International Growth -ohjelma
  • Kokemuksia
  • Koulutukset
    • Google Analytics 4 -peruskurssi 5.10.2023
    • Näin menestyt haku­kone­optimoinnissa 9.11.2023
    • Suurten sivustojen hakukone­optimointi 14.12.2023
    • Sarjakortti koulutuksiin
    • Markkinoinnin automaatiojärjestelmän valinta – maksuton verkkokurssi
  • Rekry
    • HubSpot Consultant
    • SEO Consultant
  • Blogi
    • Analytiikka
    • Hakukoneoptimointi
    • Hakusanamainonta
    • Konversio-optimointi
    • Mainonta
    • Markkinoinnin automaatio
    • Sosiaalinen media
    • Arki Hopkinsilla
  • Ota yhteyttä
  • In English
Etusivu » Artikkelit » Kannattaako Google Ads -mainonta tehdä itse vai ulkoistaa se?

Kannattaako Google Ads -mainonta tehdä itse vai ulkoistaa se?

24.10.2016 Mikko Piippo

Yrittäjän ongelma

Pienen yrityksen markkinointibudjetti on yleensä rajallinen. Silloin kannattaa miettiä tarkkaan, onko parempi ulkoistaa Google Ads (Adwords) -mainonta toimistolle vai hoitaa mainonta itse.

Mainostaminen Googlessa on monelle yritykselle välttämätöntä.

Tuottava ja tehokas Google Ads -mainonta vaatii aikaa ja osaamista, jota yrittäjällä harvoin on.

Mitä yrittäjän siis pitäisi tehdä? Kannattaako Google-mainonta toteuttaa itse vai maksaa jollekin toiselle mainonnan tekemisestä?

Periaatteessa yrittäjän ongelma on yksinkertainen.

  • Jos toimiston tuoma parannus on suurempi kuin toimiston palkkio, kannattaa Google-mainonta ulkoistaa.
  • Jos toimiston tuoma parannus on pienempi kuin toimiston palkkio, kannattaa Google-mainonta tehdä itse.

Pienen mainostilin tapauksessa tehonlisäys ei välttämättä ole riittävä, jotta toimistolle kannattaisi maksaa Google Ads -mainonnan ylläpidosta ja kehittämisestä.

Onneksi yrittäjälle on muitakin vaihtoehtoja kuin koko Google Ads -mainonnan ulkoistaminen digimarkkinoinnin toimistolle.

Google Ads -mainontaan on varattu 500 e / kk

Kun hakusanamainontaan varattu mediabudjetti on hyvin pieni, Google-mainonnan ulkoistaminen kannattaa harvoin. Siihen on selvä syy: kustannustaso.

Tavallisesti toimistojen minimiveloitus mainonnan kehittämisestä on satoja euroja kuukaudessa. Useimmat toimistot veloittavat hakusanamainonnasta huomattavasti tätä enemmän. Tällöin toimiston ja mediabudjetin osuudet eivät ole tasapainossa.

Pienelle mainostajalle paras malli on usein:

  1. Jos vasta aloitat mainontaa, osta tilin rakentaminen toimistolta avaimet käteen -periaatteella.
  2. Ylläpidä ja kehitä mainontaa sen jälkeen itse.
  3. Käy kerran vuodessa Google Ads -koulutuksessa. Eri toimistot järjestävät koulutuksia säännöllisesti.
  4. Osta kerran vuodessa asiantuntijalta kahdenkeskinen koulutus tai Google Ads -tilin auditointi.

Tästä on sinulle todennäköisesti enemmän hyötyä kuin Google Ads- mainonnan ulkoistamisesta toimistolle.

Asiantuntijan apua tarvitset todennäköisesti ainakin konversioseurannan rakentamisessa. Ilman konversioseurantaa mainonnan kehittäminen perustuu arvailuun ja tulokset hyvään onneen.

Google Ads -mainontaan varattu 1000 e / kk

Kun Google-mainontaan varattu mediabudjetti on hiukan suurempi, sanotaanko 1000 euroa, vaihtoehdot alkavat lisääntyä.

Tässä vaiheessa pienet toimistot alkavat jo olla varovaisen kiinnostuneita hakusanamainonnan ylläpidosta ja kehittämisestä.

Varaudu kuitenkin siihen, että palvelu maksaa muutamia satoja euroja kuukaudessa. Tämä voi olla hyvinkin järkevä investointi, jos mainonta tuottaa hyvin.

Vielä 1000 euron kuukausibudjetilla koulutuksiin investointi voi olla järkevämpää kuin Google Ads -ylläpidon ja -optimoinnin ostaminen toimistolta.

Tärkeintä on, että ylipäänsä investoit osaamiseen. Muuten 1000 euroa saattaa valua joka kuukausi hukkaan.

Google Ads -mainontaan varattu 5000 euroa kuukaudessa

Kun mediabudjetti nousee vaikkapa 5000 euroon kuussa, mahdollisuudet laajenevat jo selvästi. Pelkän hakusanamainonnan rinnalle kannattaa usein ottaa Google Display Network -mainontaa ja/tai Facebook-mainontaa.

Kuukausitason investointi Google Ads -mainontaan on jo niin suuri, että sen tuotosta kannattaa ottaa kaikki irti. Osaava Googlen partneritoimisto saa todennäköisesti mainostilin tuottamaan niin paljon paremmin, että ulkoistaminen on kannattava ratkaisu.

Toinen vaihtoehto on rekrytoida yritykseen osaava hakusanamainonnan tekijä, tai omien kyvykkyyksien parantaminen digimarkkinoinnin koulutusten avulla. Usein rekrytointi on haastavaa: tällä hetkellä osaavista digimarkkinoijista on huutava pula. Siksi toimiston käyttäminen apuna on usein ainoa vaihtoehto.

Tarvitsetko apua Google Ads -mainonnan kehittämiseen? Pyydä Hopkinsin asiantuntijalta maksuton arvio mainostilistäsi!

Mikko Piippo

Mikko on kansainvälisesti tunnettu Google Analytics -asiantuntija. GA:n lisäksi Mikko on innostunut datasta, matematiikasta ja tilastotieteestä. Ja tietenkin shakista.

Hopkins_logo-white-01

Hopkins on yksi Suomen suurimmista digitaalisen markkinoinnin toimistoista. Keskitymme siihen, mitä osaamme parhaiten: hakukone­optimointiin, digitaaliseen mainontaan, markkinoinnin automaatioon ja analytiikkaan. 

Hopkins Oy

  • Eerikinkatu 27, 5. krs
    00180 Helsinki
  • 020 788 8120
  • Ota yhteyttä

Tietoa meistä

  • Tiimi
  • Työpaikat
  • Hopkins mediassa
  • Tietosuojaseloste

Palvelut

  • Hakusanamainonta
  • Hakukoneoptimointi
  • Somemainonta
  • Display-mainonta
  • Digitaalinen analytiikka
  • Markkinoinnin automaatio
  • Koulutukset

Seuraa meitä

  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • Uutiskirje
  • Tietosuojaselosteet

© Hopkins Oy