Iina Halttunen tuli Hopkinsille harjoitteluohjelman kautta 2020 ja on sittemmin kehittynyt digitaalisen- ja erityisesti somemainonnan asiantuntijaksi. Digimarkkinointitoimistoon hänet veti halu ymmärtää mainossisältöjen vaikutus ihmisiin ja työn monipuolisuus.
Halu ymmärtää mainossisältöjen vaikutus ihmisiin toi markkinointi- ja viestintäalalle
Kerro enemmän taustastasi ja kuinka päädyit Hopkinsille?
Valmistuin 2019 pääaineenani englannin kieli, jonka ohella opiskelin viestintää, kauppakorkean perusopinnot, kirjallisuutta ja valtio-oppia, humanisti siis. Opintojen aikana minulla nousi ajatus, että markkinointi ja viestintä voisivat olla, mitä haluan tehdä työkseni. Olin silloin mukana kielten laitoksen ryhmämentoroinnissa ja ryhmäni mentori oli töissä isossa viestintätoimistossa. Hänen kanssaan keskustelu vahvisti kiinnostustani viestintään ja markkinointiin.
Minua kiinnosti, kuinka voin oikeasti tekstillä ja mainoksen kokonaisuudella vaikuttaa ihmiseen ja innostaa ostamaan tuotteen. Toisaalta halusin monipuolisuutta. En halunnut työtä, joka olisi pelkkää kirjoittamista. Arvostan monipuolisia töitä ja tykkään, että välillä pääsen epämukavuusalueelle työssä. Halusin sellaisen paikan, missä saisin tehdä monenlaisia asioita, kehittyä koko ajan ja hyödyntää kirjallista osaamista. Tunsin, että markkinointi yhdistää nämä kaikki asiat.
Vahvistin tässä vaiheessa CV:täni vapaaehtoistyön kautta ja aloitin somevapaaehtoisena Naisten Pankissa vuonna 2019. Se kokemus kasvatti osaamistani ja sain vuoden lopussa paikan someharjoittelijana pörssiyhtiössä. Pääsin tutustumaan somemarkkinointiin todella laajasti.
Harjoittelun lähestyessä loppuaan kesällä 2020 aloin nähdä mainoksia rekrytoivista koulutusohjelmista ja näin niissä mahdollisuuden vahvistaa osaamistani. Pääsin Sarasen ohjelmaan. Hopkins oli ensimmäinen yritys, jolle minua esiteltiin ja haastateltiin ja onneksi tulin valituksi. Kotiuduin heti Hopkinsille.
Millainen Hopkinsin trainee-kausi oli?
Täytyy sanoa, että minulla ei ole koskaan ollut niin hyvää perehdytystä mihinkään työhön kuin Hopkinsin traineena.
Täällä on kiinnitetty hyvin huomiota siihen, mitä tarvitsi oppia. Vaikka oli tietysti asiat, joita kaikkien pitää osata, niin näiden raamien puitteissa keskityttiin hyvin vahvasti siihen, mitä jo tiesin ja mistä olin kiinnostunut. Harjoittelusta tuli hyvin räätälöity kokemus ja toki ala itsessäänkin on sellainen, että kukaan ei ole ikinä valmis.
Vaikka olisi kuinka seniori niin aina voi oppia uutta. Se kehitys ei lopu missään vaiheessa.
Nopea kotoutuminen Hopkinsille
Millainen oli ensikokemuksesi Hopkinsista?
Minulle tuli täällä heti sellainen tosi kotoisa olo. Täällä on kiva olla.
Töitä hakiessani olin käynyt todella monen eri viestintätoimiston tai markkinointitoimiston haastatteluissa. Täältä puuttui sellainen kylmyys ja ”pönötys”, mitä olin nähnyt paljon muualla. Täällä oli sellainen fiilis, että minut oikeasti haluttiin osaksi tiimiä.
Laitoin heti ensimmäisen työhaastattelun jälkeen toimiston alaovella kaveriporukkani WhatsApp-ryhmään “Haluan tänne duuniin!!” eikä tunne ole matkan aikana mihinkään muuttunut.
Mikä on työssäsi parasta?
Se, että on todella monipuolisia asioita ja asioita, missä ei ole yhtä oikeaa ratkaisua. Kun pääsen soveltamaan sitä tietoa, mitä olen kerryttänyt ja miettimään, mikä on parasta juuri tälle asiakkaalle. Pääsen täällä sukeltamaan todella erilaisten asiakkaiden maailmaan ja oppimaan sekä digimarkkinoinnista että asiakkaistani.
Toinen, mitä pitää ehdottomasti mainita on työyhteisö. En ole koskaan urallani ollut näin kannustavassa ja positiivisessa työyhteisössä. Välittäminen oikeasti näkyy arjessa. Koko firma tähtää siihen, että meillä on tosi hyvä fiilis tähän työhön.
Mikä on tärkein asia, jonka olet oppinut Hopkinsilla?
Älä pelkää haastaa itseäsi. Kun haastaa itseään ja rohkeasti pyytää mahdollisuuksia, niin se on oikeasti auttanut eteenpäin. Tällaiset mahdollisuudet ovat sitten poikineet seuraavia mahdollisuuksia, jotka ovat poikineet seuraavia mahdollisuuksia.
Toki olisi kiva tehdä vain sellaisia turvallisia asioita, joiden tietää onnistuvan heti ilman suurempia ongelmia, mutta vain työssä, missä pääsee haastamaan itseään, on mahdollista päästä kehittymään.
Somemainonta ja -copy ydinosaamisena
Mitä teet Hopkinsilla?
Tällä hetkellä painotus töissäni on hyvin vahvasti somemainonnassa: Facebook, LinkedIn, Twitter, Pinterest ja toivottavasti myös Snapchat. Teen myös Google Ads -mainontaa. Ads on mielenkiintoinen alusta, mutta core-osaamiseni ja suurimmat kiinnostukseni tällä alalla liittyvät erityisesti somemainonnan mahdollisuuksiin ja siihen, millaiset mainosviestit toimivat parhaiten.
Somen osalta meillä on käytössä myös Smartly.io Facebook- ja Instagram -mainonnan tekemiseen. Olen innostunut Smartlyn mahdollisuuksista. Se on yksi osa-alue, jossa pyrin erityisesti kehittymään ja tekemään enemmän.
Sinulla on humanisti- ja lingvistitaustaa. Miten se näkyy työssäsi?
Täytyy sanoa, että mielestäni kaikki alat hyötyisivät humanisteista ja lingvisteista. Joskus ihmisillä on ajatus, että lingvistit ovat vain opettajia, mutta tämä ei ole totta. Tällä alalla taas esiintyy joskus ajatus, että vain markkinointia ja viestintää opiskelleet tietävät, mikä tämän alan ydin on. Lingvistitkin kuitenkin opiskelevat paljon samoja asioita kuin markkinoijat ja viestijätkin.
Se, että olen itse lingvisti tarkoittaa, että mainosviesteissä tiedän ja osaan keskittyä oikeasti siihen oleelliseen. Tällä taustalla kirjoittaminen on todella helppoa. Voin helposti tuottaa eri versioita, ja miettiä, mitä siinä tekstissä tulee olla. Jos asiakkaalla on artikkeleita, blogipostauksia tai muita sisältöjä, joista pitää tunnistaa olennainen somecopyksi, niin taustani auttaa tunnistamaan ne todella nopeasti. Kun olen harjaantunut käyttämään ja tuottamaan erilaisia tekstejä, niin se helpottaa ja nopeuttaa työtäni.
Digimarkkinointi ei kuitenkaan ole vain sitä, että saat taktikoitua oikeilla bidausstrategioilla mainoksen ihmisen silmien eteen, vaan myös minkälainen se mainos ja mainoksen viesti on. Sillä on tärkeä rooli, jotta voidaan tehdä kovaa tulosta.
Mikä on mielestäsi tärkeintä onnistuneessa mainoksessa etenkin somemainoksessa?
Se on sen kokonaisuus. Hehkutan mielelläni aina tekstiä, koska se on mielestäni todella mielenkiintoinen osa mainosta. Mainos on kuitenkin kokonaisuus, josta teksti on yksi osa. Toinen osa on mainoksen kuva tai muu visu ja sen eri versiot. Esimerkiksi Smartlyn template-editorilla voi todella nopeasti tehdä variaatioita mainosvisuista ja se mahdollisuus varioida on myös todella tärkeää kokonaisuuden kannalta.
Olemme ihmisinä niin erilaisia, että mainoksienkin pitää olla erilaisia. Joku tarvitsee nasevan mainostekstin – toinen sellaisen, mikä ei tunnu mainokselta. Jollekin todella hieno Smartly-templan visu on tärkeää, kun toisen ostamaan saamiseen riittää vähän perustasoisempikin kuva. Nämä erot ja erilaiset vaihtoehdot sekä niiden toimivuus ovat tämän työn suola.
Lopuksi millainen olisi unelmiesi somemarkkinointi-case?
Sellainen asiakkuus olisi aivan ihanaa, missä saisi aloittaa aika tyhjästä. Missä voisi tehdä mainonnan suunnitelman mahdollisimman yksityiskohtaisesti. Miettiä visut, viestikärjet ja niin sanotusti koko mainonnan punaisen langan alusta alkaen.