Web-analytiikan seniorikonsultti Oleg Eremenko auttaa yrityksiä keräämään ja käyttämään dataa. Tässä haastattelussa Oleg valottaa, kuinka datan keruutavat ja konteksti täytyy huomioida johtopäätöksiä tehdessä.
Uranvaihto analytiikan ammattilaiseksi
Kuinka päädyit analytiikan ammattilaiseksi?
Edellisellä uralla tuli viidentoista vuoden jälkeen raja vastaan jaksamisessa ja yötöissä silloisessa työssä. Tuttu henkilö työskenteli silloin startupissa, joka rekrytoi ja hyppäsin mukaan 2015. Lähdin aikalailla nollista rakentamaan hakusanamainonnan tiimiä. Siellä työskennellessä tuli sitten pikkuhiljaa vastaan Google Analytics ja Google Tag Manager.
Google Adsissa kiinnosti se, että siinä näki oman työnsä tulokset. Kun tein muutoksia, niiden vaikutus oli havaittavissa ja mitattavissa. Tutustuin siihen, kuinka Googlen koko mainosjärjestelmä toimi. Samalla täytyi tehdä päivittäin töitä datan kanssa, joten aloin nähdä siinä johdonmukaisuuksia eli tulkita dataa.
Vähitellen halusin laajentaa tekemistäni Google Adsista koko verkkosivustoon, ja kiinnostuin siitä, kuinka analytiikka toimii ihan teknisellä tasolla. Mitä tapahtuu, kun sivut latautuvat? Minkälaista tietoa kulkee eteenpäin?
Asiakkailla oli silloin paljon teknisiä haasteita. Tiedettiin, että analytiikka ei näyttänyt oikeaa dataa, mutta ei tiedetty miksi. Minua alkoi kiinnostaa kuinka järjestelmät teknisesti toimivat yhdessä tuottaakseen dataa, jonka perusteella voin tehdä oikeita johtopäätöksiä sen perusteella.
Kuinka tulit Hopkinsille?
Hopkins oli aluksi tuttu lähinnä yhtenä samalla alalla toimivana yrityksenä. Piipon Mikko oli myös tuttu kasvona ja persoonana alalla. Hopkins oli sitten seurannassa pidemmän aikaa, kunnes Hopkinsilla oli paikka avoinna ja siitä soitettiin.
Parin keskustelun jälkeen päädyttiin molemmat osapuolet siihen, että olisin sopiva avoimeen analytiikan konsultin rooliin. Oma tahtotila oli ollut jo siirtyä poispäin mainonnasta ja keskittyä vahvemmin analytiikkaan.
Joka päivä jotain uutta
Mitä teet Hopkinsilla?
Teen analytiikkakonsultointia ihan teknisen seurannan ja mittaamisen toteuttamisesta alkaen. Paino on kuitenkin strategisempaan markkinoinnin suunnitteluun ja tulosten analysointiin.
Tietysti myös GDPR ja evästehallintapuoli on nykyaikana tehtävälistalla monissa asiakkuuksissa. Seuraan kehitystä millä tavoin ja mitä seurantaevästeitä voi käyttää ja millaisilla suostumuksilla. Tämä ei rajoitu vain lain tulkintoihin.
Jos Google tai Facebook muuttaa omia käytäntöjään seurannan suhteen, niin minun kuuluu tietää, miten toimitaan jatkossa.
Millainen oli ensikokemuksesi Hopkinsista?
Mukava hyppy syvään päähän saman tien, mutta halusin haasteita ja haasteita tuli. On paljon tekemistä ja paljon omaa vastuuta, mutta myös tosi mukava ja todella pätevä työporukka. Kasvavassa firmassa tietysti tiettyjä prosesseja on pitänyt uudistaa, mutta se on sujunut täällä näppärästi. Työtehtävät ovat vastanneet hyvin sitä, mitä alussa yhdessä sovittiin.
Työpaikkana ei voi muuta kuin kehua.
Mikä on työssäsi täällä parasta?
Isot asiakkaat ja joka päivä on edelleen jotain opittavaa. En tee pelkästään rutiinihommia, vaan joka päivä tulee jotain uutta. Työ ei ole vain tasaista vääntöä, vaan koen eteneväni urallani ja etenkin osaamisessani.
Sitten on tietysti joustavuus. Täällä saan aika pitkälti hallita, milloin teen työni. Perhesyistä joudun välillä hoitamaan asioita päivisin, mutta voin sitten tehdä työt illalla tai välillä eripituisia päiviä. Joustavuus on erittäin tärkeää.
Mikä on tärkein asia, jonka olet oppinut Hopkinsilla?
Tämä ei liity vain Hopkinsiin vaan myös tähän aikaan ja olosuhteisiin, kun on tehty pitkään töitä kotoa. Se on kuinka suuri vastuu itsellä on oman hyvinvoinnin ylläpitämisessä.
Hopkinsilla meillä on paljon vapautta, mutta itseohjautuvuuden mukana tulee myös hyvin paljon vastuuta henkilölle itselleen. Eli omasta hyvinvoinnista huolen pitäminen on asia, mikä täytyy olla hallussa.
Itseohjautuvuuden mukana tulee myös hyvin paljon vastuuta.
Konteksti ennen johtopäätöksiä
Mikä on mielestäsi tärkeintä onnistuneessa analytiikassa?
Tärkeintä on ymmärtää, miten data on kerätty, jotta ei tee vääriä johtopäätöksiä. Täytyy olla varma siitä, että datan laatu on hyväksyttävällä tasolla ja jos ei ole, niin se pitää ottaa huomioon johtopäätöksiä tehtäessä.
Tärkeää on myös suhteuttaminen eli konteksti datan luvussa. Jos vertailee dataa esimerkiksi vuoden takaiseen, niin mitä kaikkea siihen on tänä aikana vaikuttanut? Miten keruu on muuttunut ja miten ympäristö on saattanut muuttua?
Konteksti täytyy aina huomioida datan tulkinnassa.
Minkä yhden neuvon antaisit uudelle analytiikan tekijälle?
Järjestä ajankäyttösi niin, että pystyt tekemään keskittyneesti pidempiä ajanjaksoja töitä ja huolehdi omasta keskittymiskyvystäsi. Tässä kentässä tapahtuu koko ajan paljon: on paljon opittavaa, tulee paljon pienempiä tehtäviä, asioita menee rikki, tulee uusia asioita. Oman ajankäytön hallinta ja järjestelmällisyys näiden hallinnassa on ehkä kaikkein tärkeintä, jotta tällä alalla pärjää. Osaamisen jatkuvan kehittämisen lisäksi tietysti.
Tämä korostuu vielä etätyössä ja konsultoivassa roolissa, jossa työskennellään useiden asiakkaiden ja järjestelmien parissa. Niiden kanssa palloilu voi olla haastavaa, jos ei ole luonut omaa järjestelmää asioiden hallitsemiseen.