Muotoilijaksi valmistumisen jälkeen Sara Palojärvi löysi digimarkkinoinnista oman juttunsa ja on nyt konsultti Hopkinsin tiimissä.
Sara on monitaituri, jota kiinnostavat niin visuaaliset sisällöt, koodaaminen kuin hyvät mainostekstitkin.
Sara, mikä on parasta työssäsi?
Konsultin työ on todella monipuolista ja olen innoissani mahdollisuuksista hyödyntää ja syventää aiemmin sisällöntuotannon työtehtävistä kerryttämääni osaamista. On mahtavaa voida palvella asiakasta mainonnan ja analytiikan asioissa, vaikuttaa kokonaisuuksiin ja tehdä havaintoja, joista on oikeasti hyötyä asiakkaan liiketoiminnalle.
Osaavat ja inspiroivat työkaverit ovat ehdottomasti parhaita juttuja Hopkinsilla. Aina on tarjolla hyviä mahdollisuuksia oppia uutta ja kehittyä.
Töissä on avoin, kiva fiilis ja on mukavaa, että tiedon jakaminen hopkinslaisten välillä on avointa ja luontevaa. Kokeneempien kollegojen vinkkien kuuntelu on aina antoisaa, ja itsekin pyrin aina jakamaan tietoa sekä olemaan omalta osaltani mukana auttamassa työkavereita kohti ahaa-elämyksiä.
Sinulla on kirjoittaja- ja koodaustaustaa. Mitä hyötyjä taustasi tarjoaa nykyiseen työhösi?
Ymmärrys kirjoittamisesta ja koodaamisesta on valtava etu konsultin työssä. Voin tuottaa arvoa asiakkaalle ja auttaa kokonaisvaltaisesti. Esimerkiksi sivustouudistuksissa voin auttaa asiakasta suunnittelemaan sivuston tekstisisältöjä tai vaikkapa viestimään devaajalle sivuston vaatimista muutoksista.
Markkinoijina välitämme ajatuksia ja kiteytämme viestejä, ja tähän työhön kirjoittajatausta valmistaa hyvin. Tuottaessani tekstiä pyrin laadukkaaseen, yleisöä aidosti puhuttelevaan lopputulokseen, jossa on otettu huomioon pientenkin vivahde-erojen tärkeys esimerkiksi sanavalinnoissa.
Tekstisisältönäkemys ja koodaustausta antavat hyviä näkökulmia, joilla tukea myyntiä ja auttaa asiakasta kohti yhä parempia tuloksia. Monipuolinen työhistoria ja kokemus erilaisista projekteista auttaa myös pitämään langat käsissä silloin, kun hallittavana on laajoja kokonaisuuksia.
Digimarkkinointikonsulttina pääset testaamaan erilaisia mainosratkaisuja löytääksesi asiakasta parhaiten palvelevat tekstit ja visuaaliset sisällöt. Mitä ajatuksia testaaminen sinussa herättää?
Generalistina minua kiehtoo aina kokonaiskuva, eli on mielenkiintoista lähteä testaamaan, millaisia vaikutuksia erilaisilla mainosviesteillä on kampanjan menestymiseen. Pelkät visuaaliset sisällöt eivät kanna pitkälle, jos viesti jää ontoksi, ja hyväkin mainosteksti voi menettää valokeilansa huonolla kuva- tai videovalinnalla.
Minusta onnistunut mainos on houkutteleva ja herkullinen, mutta silti mukavan samaistuttava kokonaisuus.
Testaamisen kohteet riippuvat aina asiakkaasta ja alasta – jollain tietyllä alalla kuvilla on valtava merkitys, kun taas toisella alalla mainostekstit ovat ykkösasia. Minusta on aina kiinnostavaa nähdä, mikä mainoksen yleisöön vetoaa: viekö voiton lyhyt ja ytimekäs copyteksti, vai tarvitaanko pidempää, tarinallisempaa tekstisisältöä. Värikkyyttä on myös mielenkiintoista testata niin teksti- kuin visuaalistenkin sisältöjen osalta.
Mikä on unelmiesi digimarkkinointicase?
Unelmaprojektini olisi monia erilaisia tuoteryhmiä sisältävä verkkokauppa tai muu paljon dataa sisältävä kokonaisuus. Saisin tehdä töitä erilaisten feed-ratkaisujen kanssa ja luoda visuaalisille sisällöille monipuolisesti templateja eli mainospohjia. Casessa pääsisin hyödyntämään asiakkaan verkkosivujen keräämää dataa – sillä jos työ datan eteen on kertaalleen nähty, data olisi hyvä valjastaa myös digimarkkinoinnin käyttöön. Olisi mielenkiintoista lähteä pyörittämään asiakkaalle kokonaisuutta, jossa tavoitellaan monia erilaisia yleisöjä ja tarjotaan heidän kiinnostuksenkohteensa sekä tarpeensa huomioon ottavia ratkaisuja.
Yleensäkin olen innoissani, kun pääsen tekemään monipuolista ja näyttävää visuaalista mainontaa. Mainonnan feed-ratkaisut ja automaatiot tuovat myös oman mukavan lisähaasteensa työhön. Kun on paljon dataa, on myös paljon mahdollisuuksia.