Markkinoinnin automaation moniosaaja Iiro Vaahtojärvi on uusin lisäys Hopkinsin tiimiin.
Iiron askeleet kohti markkinoinnin automaatiota alkoivat fronttikoodauksen, asiakasdatan hallinnan ja kampanjavetoisen asiakkuustekemisen kautta yli 10 vuotta sitten.
Kun jatkuvia hoitomalleja alettiin hyödyntää toden teolla, käytännön osaajalle oli äkkiä kysyntää. Iiro huomasi neuvovansa markkinoinnin suunnittelijoita ja asiakkaita laajasti aiheen parissa teknisestä toteutuksesta aina asiakaspolkujen kartoittamiseen asti.
Iiro on todellinen full stack -konsultti, jolla on myös backend-tekeminen hallussa. Hän on työskennellyt monenlaisten rajapintojen ja integraatioiden kanssa vuosien varrella, joista esimerkkinä CRM-järjestelmien integraatiot markkinoinnin automaation kanssa asiakasdatan liikuttamiseksi kumpaankin suuntaan.
“Yleensä suosittelen asiakkaille julkisen markkinan työkaluja, koska ne investoivat niin paljon käytettävyyteen, että omilla ratkaisuilla jää helposti jälkeen. Kaikissa järjestelmissä on omat hyvät ja huonot puolensa. Eniten olen varmaan käyttänyt Mailchimpia, Custobaria, Emarsystä ja onhan sitä tullut omiakin järjestelmiä rakennettua ja ylläpidettyä.”
Eniten Iiro on työskennellyt vähittäiskaupan, liikenteen ja matkailun, terveyden ja finanssialan parissa. Tänä aikana ovat tulleet tutuksi kanta-asiakasohjelmat, asiakkuusmarkkinointi, verkkokaupat ja B2B-liidigeneroinnin keinot.
Jos miettii eroa vaikka viiden vuoden takaiseen, niin nykyään tekeminen on tarkoituksenmukaisempaa. Aiemmin markkinoinnin automaatio saatettiin aloittaa, koska sellaista kuuluu tehdä ja oltiin kuultu, että se on magic bullet kaikkiin ongelmiin. Nyt sitä oikeasti käytetään ratkaisuna olemassa oleviin ongelmiin ja siihen liittyy kokonaisvaltaisempi ymmärrys asiakkaan elinkaaresta.”
Minkälainen olisi unelmien case?
“Sellainen, missä oikeasti seurataan ja mitataan toimenpiteiden vaikutusta asiakaspolun kehitykseen. Eli aloitetaan hyvällä kuvauksella asiakkaan polusta, laitetaan oikeat mittarit oikeisiin paikkoihin ja seurataan ihan numeerisesti mitä vaikutusta saadaan aikaan. Erityisesti minua kiinnostaa offline- ja online-maailmojen yhdistäminen, eli miten aktivoidaan vaikka kivijalassa ostavia asiakkaita online-kanavassa takaisin kivijalkaan.”
Miksi valitsit Hopkinsin?
“Itselleni tärkeät arvot ja mahtava porukka! Pääsen oppimaan itsekin lisää.”
Lämpimästi tervetuloa, Iiro!
Ota yhteyttä Iiroon: