Vili Väre on Hopkinsin uusin seniorikonsultti.
Vilillä on pitkä kokemus hakukoneoptimoinnista, Google Ads -mainonnasta ja kumppanuus- eli affiliate-markkinoinnista, joka perustuu julkaisijalle maksettavaan komissioon.
Tutustu Viliin lukemalla alla oleva haastattelu.
Harrastuksen ja oman bisneksen kautta konsultiksi
Olet tehnyt digimarkkinointia melko nuoresta pitäen. Miten päädyit alunperin alalle?
“Olin kiinnostunut koodaamisesta ja minulla oli nettisivuharrastus, jonka kautta löysin SEO-foorumeita ja verkostoiduin alan ihmisten kanssa.
Tuolloin minua alkoi kiinnostamaan enemmän hakukoneoptimointi, sivustojen monetisointi ja konversio-optimointi. Hieman myöhemmin tuli mukaan myös maksettu mainonta eri kanavissa ja erityisesti Google Adsissa.
Omasta harrastuksesta kehittyi liiketoimintaa ja sen ohella päädyin työskentelemään ensin affiliate-verkossa, sitten digimarkkinointitoimistossa ja yrityskaupan myötä myös suuren IT-yhtiön palvelumuotoilun ja liiketoimintakonsultoinnin yksikössä.”
Affit oppivat digimarkkinointia monipuolisesti
Sinulla on pitkä kokemus kumppanuusmarkkinoinnista julkaisijana ja olet konsulttina auttanut mainostajia saamaan affiliate-ohjelmia toimimaan paremmin.
Mitä sellaisia oppeja olet saanut “affista”, joita voi soveltaa muussakin digimarkkinoinnissa?
“Itselleni affiliate-markkinointi on opettanut melko kattavasti digimarkkinoinnin eri osa-alueet, erilaiset tavat tehdä rahaa netissä ja tutuksi on tullut myös kattavasti mainostajien eri toimialoja.
Affithan ovat aina olleet sellaisia, jotka osaavat esimerkiksi hakukoneoptimoinnin tai jonkin muun asian erityisen hyvin ja sen lisäksi vähän kaikkea.”
Eli juuri sellaisia henkilöitä, jotka pystyisivät täyttämään taidoillaan mahdottomalta kuulostavat markkinointivastaavien työpaikkailmoitukset mikäli vuorokaudessa vain olisi riittävästi tunteja.
“Itselleni tästä on ollut paljon hyötyä käytännössä kaikissa projekteissa.”
Kasvuhakkeri ennen “kasvuhakkerointia”
“Tällä hetkellä pinnalla on kasvuhakkerointi, joka on hyvin samanlaista kuin affina toimiminen ja vaatii samoja kykyjä sekä ajattelutapaa mikä affeilla on.”
Tarvitsee juurikin kokeilla uusia asioita, löytää uusia kanavia ja kehittää luovia ratkaisuja, jotka tuovat lisää myyntiä kustannustehokkaasti tai jopa ilmaiseksi.
“Affithan on olleet monessa asiassa edelläkävijöitä kuten tässä kasvuhakkeroinnissa niin ihan yleisesti hakukoneoptimoinnissa tai verkkosivustojen monetisoinnissa – affeilla oli jo olemassa toimiva ansaintamalli ensimmäisinä Internetissä silloin kun esimerkiksi Google vasta kehitteli omaa hakusanamainonnan malliaan.”
Ota hakukoneoptimoija mukaan jo ennen sivustouudistusta
Ennen Hopkinsia olet ollut mm. verkkosivustoja kehittävässä yrityksessä.
Mitä uusien sivustojen rakentamisessa ja sivustouudistuksissa pitäisi huomioida digimarkkinoinnin näkökulmasta?
“Mielestäni suurin ongelma alalla on, että hakukoneoptimoija otetaan mukaan sivustouudistukseen liian myöhään tai vasta uudistuksen jälkeen tekemään SEO-auditointi.”
Hakukoneoptimoijan mielipiteitä pitäisi kuunnella jo alustavalinnasta päätettäessä ja hakukoneoptimoija olisi tärkeää ottaa mukaan uuden sivuston UX-/UI-suunnitteluun.
“Mahdollisimman paljon myyntiä mahdollisimman kustannustehokkaasti”
Millaisissa keisseissä olet parhaimmillasi?
“Hakukoneoptimoinnissa vahvuuksiani ovat tekniset SEO-auditoinnit, sisältösuunnitelmat, pitkäaikaiset jatkuvat projektit, ns. “kasvuhakkerointi-SEO” ja erityisesti WordPress-sivustojen optimointi.
Yksi kiinnostuksen kohteistani on sivustojen nopeuden optimointi, jossa on ollut hyötyä koodaustaustastani.
Maksetun Google-mainonnan puolella olen parhaimmillani sellaisissa konversiohakuisissa asiakkuuksissa, joissa ei ole tuhansia erilaisia tuoteryhmiä kuten esimerkiksi sekatavarakaupoissa.
Tähän on osuutta varmasti affiliate-taustasta, jossa ideologiana on pyrkiä tuottamaan mahdollisimman paljon myyntiä mahdollisimman kustannustehokkaasti.”
“Täällä ymmärretään ja tehdään asioita oikein”
Miksi halusit tulla Hopkinsin hommiin?
“Hopkins oli profiloitunut silmissäni eturivin toimistoksi Suomessa omilla vahvuusalueillani ja yrityksen nopea kasvu oli vakuuttavaa.
Hopkinsin ulkoinen viestintä antoi minulle vahvan käsityksen, että täällä ymmärretään ja tehdään asioita oikein, ajatellaan asioita samalla tavalla kuin minä. Lisäksi Hopkinsilla on töissä useampia henkilöitä, joilla on hyvin samanlainen tausta kuin minulla.
Koin myös, että Hopkinsilla on tarjota minua eniten kiinnostavaa ja osaamistani vaativaa tekemistä sekä pysymään mukana nopeasti kehittyvässä digimarkkinoinnin toimintaympäristössä.
Hopkins vaikutti myös muutenkin hyvältä yritykseltä ei pelkästään osaamisella, vaan yrityskulttuuri, toimintatavat, ketteryys ja se ettei yritystä omista alaa tuntemattomat ulkopuoliset sijoittajat olivat mieleeni.”
Mahdollisuus laajentaa osaamista
Millaisia odotuksia sinulla on työstä Hopkinsilla? Missä haluat erityisesti kehittää tai laajentaa taitoja?
“Odotan, että pääsen työskentelemään itseäni kiinnostaviin ja erityisesti jatkuvan SEO:n projekteihin.
Kun talossa on kokeneita alan (ja hakukoneoptimoinnin) konkareita niin pääsee jakamaan ajatuksia ja kokemuksia sekä oppimaan työkavereilta, kokeilemaan uusia työkaluja ja kehittymään tietysti tekemisen kautta erilaisista asiakasprojekteista.
Hopkinsissa on myös hyvät mahdollisuudet oppia omien vahvuusalueiden ulkopuolelta asioita. Esimerkiksi ohjelmallinen ostaminen, videomainonta ja jokseenkin kehittynyt analytiikka ovat jääneet minulle hieman vieraammiksi alueiksi, joihin uskon tulevan muutoksen pian.”