Mediatalon sivustojen hakukoneoptimoinnissa on kaksi keskeistä haastetta:
- miten saadaan kaikki hyöty jatkuvasti kertyvästä sisällöstä, jotta vanhoistakin sivuista on hyötyä?
- sivustot ovat vahvoja Googlen silmissä – miten tästä otetaan kaikki irti?
Kun näihin haasteisiin vastataan kunnolla, lopputuloksena on massiivinen lisäys maksuttomaan Google-liikenteeseen.
Enemmän näyttökertoja nykyiselle sisällölle
Perusongelma suurilla mediatalojen sivustoilla on vanhojen sivujen vajoaminen arkistojen syövereihin. Tämä heikentää niitä Googlessa ja estää niitä vahvistamasta uusia sisältöjä.
Tämä suuri joukko sivuja on kuitenkin hakukoneoptimoijan näkökulmasta kuin säästötilillä makaavaa pääomaa, joka saadaan tuottamaan oikeilla teknisillä ratkaisuilla. Tällaisia ratkaisuja ovat mm. taksonomiat, eli aihealueita ja asiasanoja rikkaammat luokittelutavat.
Oikeilla teknisillä ratkaisuilla:
- Hakukoneista tulevien kävijöiden määrä moninkertaistuu.
- Sivunäyttöjen määrä kasvaa voimakkaasti.
- Näytettyjen ja klikattujen mainosten määrä nousee selvästi.
Dataan perustuvat aihevalinnat tuovat lisää lukijoita
Google arvostaa monia mediatalojen sivustoja suuresti. Tätä ei kuitenkaan hyödynnetä julkaisemalla ja optimoimalla juttuja Googlessa suosituista aiheista!
Nykyisen journalistisen linjan rinnalle kannattaakin ottaa dataan ja tutkimukseen perustuva julkaisutapa.
Kuukausittaiset Google-hakujen määrät, aiheiden somesuosion tutkimus ja analytiikkadata kertovat, mistä aiheista kannattaa julkaista juttuja.
Ikivihreä sisältö kerää lukijoita vuodesta toiseen
Uutismediat ovat perinteisesti ujuttaneet juttujensa kylkeen faktalaatikoita ja kainalojuttuja, joissa kerrotaan mistä jossakin asiassa on kysymys.
Mutta juuri tuollaiset fakta-aiheet ovat niitä, joihin kohdistuu paljon Google-hakuja!
Siksi faktoihin kannattaa panostaa kirjoittamalla niistä laadukkaita ja kattavia kulmakivisisältöjä, joihin uutiset sitten linkittävät. Tämä vaatii koulutusta ja joskus ulkoistamista freelancerille.
Kuinka voimme auttaa?
Olemme optimoineet monia uutissivustoja, verkkolehtiä ja ilmoitussivustoja ja saaneet niiden kävijämäärän voimakkaaseen kasvuun.
Mediataloille tarjoamme erityisesti:
- konsultointia verkkopalvelun kehityksessä, jotta sisällöistä saada kaikki irti
- kirjoittajien koulutusta, jotta artikkelit löytyvät Googlella
- sisältösuunnitelman ikivihreistä aiheista, joihin kohdistuu suurin kysyntä.