Tuoko verkkosivusto myyjillesi valmiiksi lämpimiä liidejä?
Vai ovatko netistä tulleet liidit myyjiesi mielestä jääkylmiä?
Tai ovatko liidit vääränlaisia, liian pieniltä yrityksiltä tai muuten vain ei niin kovin kiinnostavia?
Ovatko liidit myyjäsi mielestä jääkylmiä?
Lähes jokaisen b2b-yrityksen verkkosivusto on kuin esite, joka unohdetaan pöydänkulmalle ja lopulta heitetään paperinkeräykseen.
Silloin sivuston tuomat liidit ovat kuin suoraan jääkaapista pöydälle nostettuja.
Sisältömarkkinointi muuttaa tilanteen. Se saa satunnaiset kävijät palaamaan sivustolle yhä uudestaan ja uudestaan.
Kerta kerralta kävijät lämpenevät.
Lopulta liidi on niin kuuma, että ostaminen on vain ajan kysymys.
Jokaviikkoinen blogi pakottaa sinut ja tulevan asiakkaasi samaan rytmiin
Siksi sisältömarkkinointi on strateginen valinta.
Kun ryhdyt tekemään sisältömarkkinointia, on sinun oltava valmis tekemään sitä kuukausien ja vuosien ajan.
Satunnainen blogipostaus ei vielä ole sisältömarkkinointia. Tarvitset säännöllisyyttä, rutiinia ja toistuvuutta, jotta sisältökoneesi toimii köhimättä ja lukijat oppivat palaamaan blogiisi.
Viikosta toiseen.
Mitä tiiviimpi rutiini sisältömarkkinoinnista muodostuu, sitä helpommaksi kirjoittaminen muuttuu.
Alussa blogipostauksen aiheita ei tule mieleen, käsittelytapa on kadoksissa ja kirjoittaminen tuntuu vaikealta. Aivan kuin olisit aloittamassa uutta liikuntaharrastusta!
Mutta vähitellen blogipostaukset alkavat syntyä vaivatta. Viikkotahti tuntuu liian hitaalta, haluat kirjoittaa blogipostauksia nykyistä useammin.
Ja se on hyvä, koska yksi blogipostaus viikossa ei vielä ole kovin paljon.
Rutiinista muodostuu tapa, josta lukija ei edes halua päästä eroon
Yksi blogipostaus viikossa on hyvä alku. Silti kasvu jää hitaaksi, kun blogaat näin harvoin.
Silloin blogin seuraaminen ei muodostu rutiiniksi, tavaksi, joka saa lukijan palaamaan sivustollesi yhä uudestaan ja uudestaan.
Silloin sinun täytyy muistuttaa olemassaolostasi mainonnalla. Sekin toimii, mutta vaatii jatkuvia investointeja.
Kaksi, kolme blogipostausta viikossa tuo kasvua paljon nopeammin.
Kiristä siis tahtia.
Julkaise kaksi postausta viikossa, niin näet kasvun vauhdittuvan.
Lukijat alkavat palata sivustollesi oma-aloitteisesti. He käyvät tarkistamassa, mitä uutta blogiisi on nyt ilmestynyt.
Opit kirjoittamaan nopeammin ja paremmin. Uusia aiheita alkaa tulla mieleen koko ajan.
Yleisösi kasvaa, kun some ja Google tuovat uusia lukijoita sivustollesi. Osa heistä liittyy sähköpostilistallesi ja antaa sinulle luvan lähestyä suoramarkkinoinnilla.
Kasvu on väistämätöntä!
Oikean yleisön valinta ratkaisee menestyksesi
Blogin ilmestymistiheys on lopulta toissijaista menestyksesi kannalta.
Menestyksen nimittäin ratkaisee se, oletko valinnut oikean kohdeyleisön ja löytääkö kohdeyleisö blogisi vai ei.
Oikean yleisön valinta tas on periaatteessa yksinkertainen juttu. Sinun pitää vain tietää vastaus kysymykseen:
“Kuka on paras asiakkaasi?”
Kun tiedät, kuka on paras asiakkaasi, tiedät kenelle sinun pitää kirjoittaa.
Haluat lisää parhaita asiakkaita. Heitä, joille sinusta on eniten hyötyä. Heitä, jotka voivat joskus ostaa sinulta.
Haluat tehdä lukijoista liidejä ja liideistä asiakkaita. Muut lukijat ovat kannaltasi toissijaisia.
Näytä että ymmärrät lukijaasi
Nyt tiedät, kenelle sinun pitää kirjoittaa.
Tiedät myös, mitä haluat saada aikaan: lämmittää kylmät lukijat kuumiksi liideiksi.
Se ei onnistu mitä tahansa sisältöjä julkaisemalla. Sinun on tiedättävä, tai arvattava, minkälaiset sisällöt houkuttavat parhaat asiakkaat lukemaan blogiasi.
Heille sinun on tarjottava niin kiinnostavaa sisältöä, että he eivät yksinkertaisesti voi olla palaamatta sivustollesi.
Yrityksesi ei kiinnosta ketään
Se taas ei onnistu, jos kirjoitat yrityksestäsi. Sinun yrityksesi, palvelusi ja tuotteesi eivät kiinnosta lukijaa.
Lukijasi on loppujen lopuksi kiinnostunut itsestään. Siitä, kuinka hän pääsee omassa työssään helpommalla, mutta saa aikaan parempia tuloksia. Tai siitä kuinka hän tekee itsestään välttämättömän, saa parempaa palkkaa tai mukavamman työn.
Yrittäjät taas ovat kiinnostuneita siitä, kuinka he saavat bisneksen rullaamaan paremmin.
Nämä ovat asioita, joita sisältömarkkinointisi pitää käsitellä. Blogin pitää osoittaa, että sinä ymmärrät lukijasi tarpeita. Tiedät täsmälleen, mitä hän tarvitsee työssään.
Jos sinun palvelusi tai tuotteesi auttaa tässä, sen parempi.
Tylsyys tappaa mielenkiinnon 100 % varmuudella
Olipa kohderyhmä mikä tahansa ja käsittelitpä mitä aihepiirejä tahansa, sinun on muistettava tämä:
Älä ole tylsä.
Tylsää b2b-sisältöä ei kukaan jaksa lukea. En ainakaan minä. Tuskin sinäkään.
Mainonta antaa sisältömarkkinoinnille räjähtävän startin
Blogin lisääminen sivustolle on vasta alku.
Ilman lukijoita into hiipuu väistämättä. Siksi on ehdottoman tärkeää markkinoida blogia alusta alkaen.
Blogin markkinointi onnistuu helpoimmin sosiaalisessa mediassa.
Facebook-mainonta tuo blogille räjähtävän startin. Facebookissa voit ostaa asiantuntijablogille yleisön hetkessä. Saat vaikka saman päivän aikana hankittua sivustolle kymmeniä tai satoja uusia kävijöitä.
LinkedIn on toinen hyvä mainoskanava uudelle blogille.
Mainonta on loppujen lopuksi niin edullista, että jokaisen sisältömarkkinoijan kannattaa mainostaa blogiaan parhaalle mahdolliselle asiakkaalle.
Paras asiakkaasi huomaa oikein kohdennetun mainoksen, vaikka kukaan muu ei mainosta näkisikään.
Sisältömarkkinointi onnistuu, kun muistat perusasiat
Kun muistat nämä neljä perusasiaa, saat sisältömarkkinointisi starttaamaan hyvin:
- oikea kohdeyleisö
- hyödylliset ja kiinnostavat sisällöt
- järjestelmällisyys
- mainonta.
Niiden avulla saat sivuston kävijämäärän nousuun ja kasvatat kävijöistä liidejä.
Se saa myyjäsi riemuitsemaan!